Daarbij is er dan nog de 'Oosterbeekse variant'

Sunday en Peper gebruiken hun service accu (ook) om op te varen. Dat vraagt een iets andere kijk op de zaak.
Voor Peper is de accubatterij 48V x 100Ah ~ 5kWh aan energie opslag, dat is met een 4kW elektrische bbm goed voor minstens een uur 'volle portie' door het water. Nu heb ik een zeilboot en ik heb m'n motor nauwelijks nodig. Ik kan deze enorme accubank dus heel fijn als service-accu gebruiken terwijl ik deze met slechts een 80Wp paneel (op zijn best met 1A bij 56V) oplaadt. Op de vraag 'Hoeveel capaciteit heeft jouw service accu?' Antwoord ik steevast: 'genoeg'. Dat is een beetje flauw, maar ik heb in 3 jaar nog geen stuiver aan brandstof uitgegeven en ook geen stuiver aan walstroom.
Er zit dus veel zinnigs in 3Noreen's opmerking: als je de service accu vol kunt laden met je zonnepaneel, heb je te kleine accu's gekocht.
Verdere tegeltjes wijsheden:
Als je de service accu niet vol kunt laden, heb je walstroom nodig.
Als je de service accu niet vol kunt laden met je zonnepaneel, heb je te kleine zonnepanelen gekocht en heb je een windmolen of hydrogenerator erbij nodig. (of wek je te weinig energie op)
Als je de service accu 'leeg maakt', verbruik je te veel. (en dus niet dat je dan te kleine accu's hebt gekocht!)
Voor de TS:
Velen gaan er van uit dat op lange reizen de capaciteit van de service accu voldoende moet zijn om 3 x 24 uur autonoom te zijn.
En nu de klapper: Dan moet je ook in 3 dagen zoveel
surplus aan energie kunnen opwekken, dat je in 3 dagen de service accu weer kunt vol laden. Surplus zijnde de energie die je boven het gemiddelde 24 uurs gebruik kunt opwekken. Deze regel is alleen geldig bij gebruik van Li-ion accu's. Bij lood-zwavelzuur accu's moet je ze snel vol kunnen laden, anders sulfateren ze. Lood-zwavelzuur accu's moet je in één dag weer vol kunnen laden.
Jeroen-pion: wat vindt jij hiervan? Daar ben ik wel benieuwd naar!
TS: je hebt een gemiddeld verbruik opgesteld. Reken dat eens om naar Ah. Jouw service accu's moeten dan 3 x zoveel Ah aan effectieve capaciteit hebben (anders is er geen autonomie gedurende drie dagen). Op basis van de soort accu's kun je nu bepalen hoeveel Ah je weer terug moet kunnen laden. Dat is dan het gemiddelde aantal Ah's dat je per 24 uur verbruikt plus 33% daarvan (bij Li-ion accu's, bij loodzwavelzuur accu's moet je maximaal 2x het 24 uurs verbruik kunnen laden).
Wat als het 4 dagen niet waait en de zon niet schijnt... Dan zit je diep in de shit! De dynamo op de motor is dan een back up totdat de diesel op is. Je moet er niet van uitgaan dat de dynamo ook nog je accu's oplaadt. Gebeurt dat wel... mooi, maar dan is het een reguliere energie bron geworden met een absoluut schandalig laag rendement tegen zeer hoge kosten.
Voor de elektrische vaarders (zoals Sunday en ik) is dat zelfs geen optie, want wij hebben geen dieselmotor aan boord. Die hard's zoals Sunday gaan dan stilliggen en wachten tot het waait en de de zon weer schijnt en de accu weer oplaadt. Dan varen ze weer verder.
Softy's zoals ik nemen dan een u-generator aan boord (die veel beter laadt dan een dynamo/alternator op een motor) en zitten dan in de herrie en de stank en varen verder.
Zorg dus altijd voor een goed doortimmerd Plan B, waarbij je het verbruik tot een minimum kunt beperken als de energie aanvoer ooit komt stil te liggen.
Hoe groot is de kans dat je 3 dagen geen kruimel aan energie (zon of wind) binnen krijgt... Ik denk klein, maar niet onmogelijk!
Op basis van het bovenstaande kun je capaciteit van de accubank en de laadvermogens berekenen. Blijkt de boot dan te klein te zijn om de installatie te dragen, zijn er 3 opties:
Neem een u-generator aan boord.
Neem een grotere boot.
Reduceer het verbruik.
Grotere accu's of grotere dynamo's op de motor komen in dit rijtje niet voor...
Groeten, Peper.