Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 11 jan 2018 09:43 #906383

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15066
kees39 schreef :
Peper schreef :
kees39 schreef :
Maar ik denk dat het niet nodig is om diodes extern te plaatsen, goede regelaar is voldoende bescherming van je alternator.

Ik denk dat 3Noreen dit iets genuanceerder ziet na 3 kapotte systemen...
Groeten, Peper.

Als amps niet begrenst worden of op het verkeerde niveau worden begrenst gaat een alternator stuk.
Ik had de indruk dat in zijn situatie niet aan correcte amp begrenzing werd gedaan. Als het met de balmar 612 regelaar was dit in ieder geval niet in te stellen.

Misschien toch even mijn posts hierover doorlezen voordat je dit soort beweringen doet. Met een balmar 612 kun je prima de zaak zo instellen dat het aantal geladen ampère begrenst wordt.

Je kunt een alternator aangesloten op en lfp accu vergelijken met mini mini kerncentrale. Het valt prima te regelen totdat de regeling hapert. Dan krijg je een runaway system. Tot dat iets in de keten de geest geeft. Onder controle houden van een kortgesloten alternator is lastig zo niet onmogelijk.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 11 jan 2018 10:20 #906397

3Noreen schreef :
boarderbas schreef :
Hoe veel behaal je door extern te gaan gelijkrichten?

6 fikse schottky's op een koellichaam buiten de alternator dus.

Of gewoon zo'n blokje voor iets meer dan een tientje

Volgens de specs verstookt dit blokje 200 watt@90A. Dat kunnen onmogelijk schottky's zijn. Ben eigenlijk nooit betaalbare schottky's tegengekomen die dergelijke stromen aan kunnen.

200 watt is een serieuze hoeveelheid warmte om af te voeren. Bij die stroom is de max temperatuur van het blokje 110 Co. Rekening houdend met een thermische overgangsweerstand naar een koel lichaam benader je de kritische grens bij een temperatuur van je koel lichaam van 85 Co. Al met al kom je bijna niet weg zonder actieve koeling. Weer een complicatie er bij.

Wie heeft het over schottky's? Dat blokje zijn doodnormale diodes.

Dit zet je zo'n 120 piek weg, maar dat doet het zeker.

@kees,

het gaat hier om het uit de alternator halen van warmte. De alternator begeeft het uiteindelijk omdat de elctronica doorfikt. Een zeer aanzienlijk deel van die warmte komt uit de diodes.

@ Noreen; ja als je echt volcontinue 200 amp gaat trekken....maar dat doe je niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 11 jan 2018 12:29 #906452

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15066
boarderbas schreef :
Wie heeft het over schottky's? Dat blokje zijn doodnormale diodes.

De verkoper;



boarderbas schreef :
@ Noreen; ja als je echt volcontinue 200 amp gaat trekken....maar dat doe je niet

Ik schrijf 200 Watt warmte ontwikkeling bij 90 Ampère.

90A is een stroom die een half lege lfp accu makkelijk voor meer dan een uur kan trekken. In mijn idee kun je na 20 minuten spreken van een volledig ontwikkelde thermal flow en je dus geen voordeel meer hebt van je aanwezige warmte opslag capaciteit. Je diodes zullen vol continu dan gekoeld moeten worden voor 200 Watt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 11 jan 2018 12:42 #906455

en dat is gespect bij gemiddelde stroom. Vol continue 90 ampere geeft nog meer warmte ontwikkeling. moet je allemaal niet willen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 11 jan 2018 12:45 #906458

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
3Noreen schreef :
kees39 schreef :

Misschien toch even mijn posts hierover doorlezen voordat je dit soort beweringen doet. Met een balmar 612 kun je prima de zaak zo instellen dat het aantal geladen ampère begrenst wordt.

Je kunt een alternator aangesloten op en lfp accu vergelijken met mini mini kerncentrale. Het valt prima te regelen totdat de regeling hapert. Dan krijg je een runaway system. Tot dat iets in de keten de geest geeft. Onder controle houden van een kortgesloten alternator is lastig zo niet onmogelijk.

Ik wist niet dat er meerdere post zijn over je alternator, heb even gezocht maar deze niet zo kunnen vinden. Wat gaat er dan als eerste stuk??, moet met overbelasting, te hoge amps of hitte te maken hebben.
Daarom heb ik ook nog een extra thermostaat met buzzer alarm geinstaleerd, mocht de temperatuur te hoog worden, ondanks de regeling.
see deze thermostaat. Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.

Tja als er eenmaal een kortsluiting is, is het alleen de zekering die tussen de alternator en accu die bescherming biedt. Maar je denkt nog steeds dat mijn voorgestelde installatie een herhaling van het stukgaan van jouw alternator NIET kan voorkomen?. Mag ik vragen wat voor alternator je hebt, , merk en type en bij het leveren van hoeveel ampere, en naar hoeveel minuten uren deze ampere te hebben geleverd hij doorbrandde?? en wat brandt er door, diodes of andere dingen die lso raken en kortsluiting veroorzaken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 11 jan 2018 12:48 #906461

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
link ebay niet mee gekomen.
google op: Digital Temperature Control Controller 90~250V 110V 220V 10A Thermostat w/Sensor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 11 jan 2018 13:33 #906472

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@kees39:
Het gaat om deze accubankPeper schreef :
Geïnstalleerde 24V LFP accubank
Na de ridder WnW verzuchting: 'op een jacht mag ook alles' is rond de accu's de installatie flink gesaneerd en alles netjes op orde en gezekerd aangesloten.



Zo, nu eerst warme chocolademelk met 'crème de cacao' (flink veel 'crème de cacao'! :whistle: )

Vul die nog even aan met 1.2kWp zonnepanelen... Dan is walstroom overbodig en kun je elke dag met de Senseo via een 24VDC > 230VAC omvormer koffie zetten.

Laden via de motor/alternator is alleen voor zeilen in een nucleaire winter of andere noodsituaties (een monstergolf slaat alle zonnepanelen overboord o.i.d.)
Er is zelfs een 12V 72Ah LFP noodaccu aan boord voor noodstroom in de navigatiehoek. Wordt ook weer via een converter uit het 24V boordnet geladen! Buck converter met 97% efficiëntie.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 11 jan 2018 14:08 #906485

1,2kw zonnepanelen. hoeveel m2 is dat?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 11 jan 2018 14:58 #906514

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15066
kees39 schreef :
Tja als er eenmaal een kortsluiting is,

@Kees,

De inwendig weerstand van een LPF accu is zo laag dat het voor de alternator gelijk staat aan kortsluiting. :sick:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 11 jan 2018 15:00 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 11 jan 2018 15:58 #906533

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
3Noreen schreef :
kees39 schreef :
Tja als er eenmaal een kortsluiting is,

@Kees,

De inwendig weerstand van een LPF accu is zo laag dat het voor de alternator gelijk staat aan kortsluiting. :sick:

'Lijst Pim Fortuyn'? Oh je bedoeld 'LFP'! ;)

Inderdaad de 500Ah cellen op de foto hebben en Ri < 1mOhm per cel. Bij 4 cellen is dat maximaal 4mOhm en bij 4 mOhm en 1 volt spanningsverschil loopt er al meer dan 250A laadstroom. Dat houdt een alternator maar beperkt vol als er geen stroombegrenzer op zit. 100mV is al voldoende voor 25A laadstroom. Je moet de alternator dus heel nauwkeurig afregelen om er voor te zorgen dat er geen hoge laadspanning kan ontstaan.

Die lage Ri is nu lastig, maar zorgt er ook voor dat de cellen bij laden en ontladen niet warm worden en dat de efficiëntie van opslag zeer hoog is.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 11 jan 2018 16:07 #906535

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
roozeboos schreef :
1,2kw zonnepanelen. hoeveel m2 is dat?

Dat zijn 12 panelen van 100Wp met elk een afmeting van 105 bij 55 cm x 12 = 69300 cm2 of ruwweg 7m2.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 11 jan 2018 16:47 #906550

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15066
Peper mocht je een schrijvfout finden mag je hem hebben.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 11 jan 2018 23:18 #906684

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
@Peper: Wat is het dagelijkse verbruik op deze boot in Ah.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 11 jan 2018 23:20 #906685

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
3Noreen schreef :
kees39 schreef :
Tja als er eenmaal een kortsluiting is,

@Kees,

De inwendig weerstand van een LPF accu is zo laag dat het voor de alternator gelijk staat aan kortsluiting. :sick:
Dit is mij bekend, dus Amps begrenzen.
Mag ik vragen wat voor alternator je hebt? Welk merk en type? Bij het leveren van hoeveel ampere, en naar hoeveel minuten/uren deze ampere te hebben geleverd is hij doorgebrand?? Wat brandt er door, diodes of andere dingen die los raken en kortsluiting veroorzaken?
Laatst bewerkt: 11 jan 2018 23:23 door kees39.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 11 jan 2018 23:48 #906691

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29415
boarderbas schreef :
Hoe veel behaal je door extern te gaan gelijkrichten?

6 fikse schottky's op een koellichaam buiten de alternator dus.

Of gewoon zo'n blokje voor iets meer dan een tientje

Haalt dat de specs nog bij b.v. 15 KHz? Ik betwijfel dat sterk. Die specs gelden vaak bij 50Hz. Het avalance effect gaat een rol spelen, met als gevolg dat er (veel) meer dissipatie gaat optreden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 jan 2018 23:59 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 01:09 #906694

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15066
kees39 schreef :
of andere dingen die los raken en kortsluiting veroorzaken?

Dat zal het zijn. Had het direct gezegd, had me een hoop moeite gescheeld.

Verder lees ik hier aandachtig mee :ohmy: hoe anderen het wel lukt om in een kleine machine kamer gevuld met een groot stuk gietijzer van 85Co een lucht koeling van 300 tot 400 Watt te realiseren. Waarbij de temperatuur van de te koelen diodes niet boven de 90 Co komen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 09:41 #906736

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
[quote="Peper" post=In de 'Twilight Zone' zit nu een boostconverter van 12 naar 24V die zowel in uitgangsspanning als in uitgangsstroom instelbaar is en aangesloten wordt op de kleine alternators op de motoren.[/quote]

Dit lijkt mij een degelijke manier om LFP accu's te laden vanuit de startaccu (dynamo)
Heeft iemand een linkje naar een 12V-12V uitvoering waar de uitgangsspanning en uitgangsstroom instelbaar is? (stroom zo rond de 20A)

Groet,

Pieter
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 09:46 #906739

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
moet je er wel iets tussen maken dat de accu's alleen geladen worden als de motor draaid.
de lfp accu;s trekken in no time je startaccu leeg.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 09:46 #906742

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
@3Noreen:
Ik ben alleen nieuwsgierig en stelde een paar vragen. Ik vind het interessant om te lezen en kennis te vergaren wat er bij jouw precies stuk was gegaan en in exact welke omstandigheden. Helaas geen concrete antwoorden op mijn vragen, jammer zou leerzaam zijn ook voor andere forumleden om kennis te delen. Dat een motor tussen de 80 en 90graden is bij de meeste bekend.
Laatst bewerkt: 12 jan 2018 09:51 door kees39.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 09:52 #906745

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
kees39 schreef :
@Peper: Wat is het dagelijkse verbruik op deze boot in Ah.

Veel, heel veel, maar in cijfers onbekend. De schipper/eigenaar wil tenminste een week autonomie. Bij nieuwe loodzwavelzuur accu's van 240Ah en 600Wp via PWM laders had hij 2 dagen autonomie. Met LFP cellen van 500Ah moet 5 dagen haalbaar zijn. 1.2kWp via 12 boosters van 120W (ongeïsoleerde uitvoering met 96% effectiviteit in het gebied van 14 naar 27V) moet een week autonomie haalbaar maken.
Het geheel zal niet waarschijnlijk geladen hoeven te worden via de 2 12V alternators met converter, maar de schipper/eigenaar wenst deze redundancy.

Er is een 24V en een 12V boordnet. Het 12V boordnet is bedoeld voor de inmiddels wat bejaarde 12V apparatuur en heeft een eigen backup accu van 72Ah. Deze accu wordt via een 24-12V converter geladen met een laadstroom van maximaal 5A en een laadspanning van ten hoogste 13,5V. De accu kan daarmee niet worden overladen. De backup accu voorziet de 'navigatie hoek' bij uitval van de 24 - 12V converter die speciaal voor dat deel is opgenomen.
Verder kunnen de cellen ook nog via een kortsluitvaste, stroombegrensde, op 27V gestabiliseerde SMPS voeding (effectiviteit 86%) worden geladen via walstroom (laadstroom: 16,5A laadtijd van 20% SOC naar 99% SOC: 2 dagen). Deze voeding kan ook het gehele 24V boordnet voorzien (Sprokkie's principle) als de accu's eruit worden gehaald voor service (onwaarschijnlijk bij LFP cellen, maar zeg nooit nooit).
De HA-windturbine wordt ontmanteld omdat deze veel lawaai maakt in verhouding met de opbrengst en omdat deze oud en gecorrodeerd is.

Het cyclische systeem van charge enable/disable via Flip de Switch met de Fix verstelling van de enable grens zal niet worden toegepast omdat de schipper/eigenaar de cellen zo vol mogelijk wil hebben zodat de 5-daagse autonomie van af elk willekeurig tijdstip kan ingaan. Vandaar ook de mogelijkheid om via de 12V alternators met 24V conversie de accubank te kunnen laden mocht deze nog niet vol zitten via de zonnepanelen.

Lang verhaal, maar dat is wel wat je moet weten als er geen actuele energiebalans voorhanden is.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 09:59 #906753

Peper schreef :
roozeboos schreef :
1,2kw zonnepanelen. hoeveel m2 is dat?

Dat zijn 12 panelen van 100Wp met elk een afmeting van 105 bij 55 cm x 12 = 69300 cm2 of ruwweg 7m2.

Groeten, Peper.
inderdaad. dan moet je een flinke boot hebben om dat kwijt te kunnen..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 10:11 #906757

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
PvO schreef :
Heeft iemand een linkje naar een 12V-12V uitvoering waar de uitgangsspanning en uitgangsstroom instelbaar is? (stroom zo rond de 20A)

Groet,

Pieter

nl.aliexpress.com/item/1500W-3...s.9042311.0.0.odOqBn
Dit is de 12V naar 24V uitvoering Voor de 12V Buck-boost converters

nl.aliexpress.com/item/100W-Au...s.9042311.0.0.odOqBn
Dit is een 12V buck-boost converter voor 100W Via een diode brug aansluiten, dan maak je de startaccu niet leeg.

De ambitie met meer dan 100W de LFP accu's te laden, is moordend (letterlijk) voor de alternator. Je mag het van mij natuurlijk best proberen!

Verder gewoon bij AliExpres eens gaan grasduinen. Ebay is misschien ook wel wat.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 11:10 #906787

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15066
kees39 schreef :
@3Noreen:
Ik ben alleen nieuwsgierig en stelde een paar vragen. Ik vind het interessant om te lezen en kennis te vergaren wat er bij jouw precies stuk was gegaan en in exact welke omstandigheden. Helaas geen concrete antwoorden op mijn vragen, jammer zou leerzaam zijn ook voor andere forumleden om kennis te delen. Dat een motor tussen de 80 en 90graden is bij de meeste bekend.

Het is altijd tot nu toe achteraf beoordeeld een thermisch oorzaak.
Om je eerlijk te bekennen vaar ik gewoon meestal en ben niet bezig, ook geen tijd voor, om op mijn accu monitor te staren en te noteren wanneer de alternator het loodje legt.
De eerste keer 2010. We kwamen zeilend aan bij de sluizen van Brunsbuttel. We moesten buiten tegen de stroom in motoren wachten op de sluis. Duurde zeker twee uur. Doordat we zeilend van Terschelling kwamen was de accu wel redelijk ontladen -150Ah. Toen was ik nog naïef en dacht dat de Balmar alternator en regelaar het wel goed zou doen. Er zat immers twee stuks temperatuur censoren in het systeem. Op de alternator en op de accu. De regelaar was op 75% ingesteld om te zorgen dat de V snaar niet overbelast zou worden. De laadstroom was vermoedelijk tussen de 90 en 80 A. Dat had ik getest bij installeren van de balmar spullen.
Veel tijd om binnen het spul te bekijken was er niet. We waren voornamelijk bezig met het sluis gebeuren. Bij het varen op het kanaal bleek dat de diodes aan gort waren. In Rendsburg reserve alternator laten opsturen uit NL.
De tweede keer 2014. Was de installatie aangepast. De diodes waren verplaatst naar een losse drie fase gelijkrichter op een flink passief koelblok. Bij het aanlopen van de Orkney's na een geweldige zeiltocht gaat het weer mis. Ditmaal mede omdat de blaaskachel de machinekamer toch iets te warm gemaakt had. De zaak geeft alarm en wordt door mij uitgeschakeld. Bij controle na afkoelen kan ik echter geen oorzaak ontdekken. De diodes lijken niet stuk en de alternator ook niet. Misschien toch dat de temp sensor zijn werk goed gedaan had ? We varen weer verder. Bij het aanlopen van de summer isles west schotland is het goed mis. Ik ruik smeulend plastic. Op zeil kunnen we nog in de luwte van een eiland voor anker op de verder lagerwalkust. :evil:
Bij onderzoek blijkt een relais wat via secondaire diodes gevoed wordt verbrand. De analyse is dat de hoofd diodes bij een te hoge temperatuur falen maar bij afkoelen weer herstellen ! De regelaar meet de spanning op de accu en probeert door een grotere veldstroom de spanning om hoog te krijgen. Doordat de diodes echter geen stroom doorlaten gebeurt er niets bij de accu. Wat wel gebeurt echter is dat de spanning via de secondaire diodes zo hoog oploopt dat het relais de brui er aangeeft. Het relais is een start beveiliging van mijn sole mini motor.
We laten weer onderdelen uit NL opsturen en ik plaats de diodes buiten het motorruim. Met als extra een bimetaal schakelaar op het koelblok wat de veldwikkelingsstroom onderbreekt bij een te hoge temperatuur. 90Co. Nu het koelblok buiten gemonteerd zit kan ik beter de temperatuur van het ding meten. De zaak wordt zo afgeregeld dat deze niet meer dan 80Co wordt. Dit was bij een stroom van rond de 35 - 40 A !
Dit spul functioneert tot 2017. Inmiddels om minder afhankelijk van diesel stroom te zijn 240Wp extra zonnepanelen op de boot geplakt.
We zeilen van Tréguier naar Pool. ZW wind met de vloedstroom naar Cap le Hague en vervolgens met de eb steken we het kanaal over naar Pool. Duidelijk een ruig tochtje met wind tegen stroom condities. Wat vooral betekend dat onze stuurautomaat moet afzien. Ze verbruikt dan 120 tot 150 Watt. Bij Pool moeten we een klein uurtje naar binnen motoren. Er lijkt verder niets aan de hand. Bij het weer weggaan blijkt de alternator niet te werken. Dit keer is de regelaar dood. Mogelijke oorzaak. De bimetaal schakelaar heeft zijn werk gedaan en de veldstroom onderbroken. En later na afkoeling weer hersteld. Mijn verklaring is dat de piek in spanning die het afschakelen van de bekrachtigingsstroom in de veldwikkeling was net iets te veel voor de regelaar.

Lang verhaal maar drie keer is scheepsrecht wat mij betreft.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 11:23 #906791

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
@Peper
""Deze accu wordt via een 24-12V converter geladen met een laadstroom van maximaal 5A en een laadspanning van ten hoogste 13,5V""

Dus deze LFP staan dus constant op 13,5V, met jouw kennis/visie/testen kan dit dus geen kwaad?

@Peper
""12 boosters van 120W (ongeïsoleerde uitvoering met 96% effectiviteit in het gebied van 14 naar 27V""

Heb je hier een link van waar te bestellen of van welke jij gebruik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 12:09 #906802

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Ik lees hier nog steeds mee...

Ik kwam zojuist al grasduinend deze tegen.

Op basis van cds.linear.com/docs/en/datasheet/3780ff.pdf (typical application 12V 5A haalt >97% bij Vin ongeveer gelijk aan Vout)

Aliexpress boardje met max output current en fatsoenlijke effeciency is mogelijk een interessante optie om vanuit een 12V alternator een 12V LFP recplacement te laden zonder de laadregelaar of de alternator op te stoken.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.930 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl