Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 12:46 #906812

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
@3Noreen:
Bedankt voor het delen van de uitgebreide informatie.
Je nam mijn vraag nu wel heel serieus, ik vraag in welke omstandigheden, ik dacht aan technische omstandigheden, ha ha, maar erg leuk om ook het reisverhaal er bij te lezen.
Nee dit soort problemen wordt je niet blij van.
Van ieder praktijk verhaal steek je iets op.
Storingen analyseren is en blijft interessant vandaar toch nog een paar vraagjes.

Je eerste alternator probleem, hoeveel amp is deze alternator en van welk merk? Balmar noemde in de oude handleidingen de amp begrenzer, amp limiter in de nieuwere manual beltcontroller, maar in de regelaar gebeurt hetzelfde. Balmar is alleen in procenten in te stellen en daarom noemde ik dat eerder niet instelbaar van amps.
Daarom weet je dus niet wat je eigenlijk instel, maar dat heb je getest en afgesteld op 80-90amp begrijp ik. 80-90amp was hoeveel procent van de max amps van je alternator? Veel alternators kunnen de amps in de specs leveren maar niet voor continue gebruik.

De Balmar temperature sensor werkt pas bij 107graden en dat was misschien te hoog voor die alternator.


Je tweede alternator probleem.
Waar zat je temperatuur sensor op de alternator of op het passief koelblok bij de diodes? Welk merk en type diodes had je hier gebruikt?
Ik begrijp dat de voeding van je alternator controller via dat verbrande relais liep?
Wat ik van deze situatie leer is dat ik de zekering naar de alternator controller nauwkeuriger kies dan dat ik voorheen deed.

Je derde alternator probleem:
Afschakelen van het veld kan een piek veroorzaken, een mogelijk is ook om je temperatuur beveiligings-circuit de toevoerstroom naar je regelaar uit te schakelen ipv van het Field.
Ook mag je verwachten dat balmar in hun ontwerp een diode extra hebben zitten om stuk gaan op dit punt te voorkomen.
Maar weet je wel zeker dat je temperatuurbeveiliging was afgegaan?
Welke diodes had je hier gebruikt?
Even een side vraagje: Waar zit je alternator regelaar geplaatst in de machine kamer of er buiten?
En hoe is je Pulley ratio verhouding van je motor naar altenator? Moet je alternator misschien te veel vermogen leveren bij een te laag alternator toerental? Bij een laag alternator toerental is ook de koeling niet optimaal, want de fan draait minder toeren.
Laatst bewerkt: 12 jan 2018 13:04 door kees39.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 14:11 #906828

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Kees,

Het is in basis een thermodynamisch probleem. Als je dat niet weet op te lossen zijn keuzes van beveiliging en types diodes volstrekte bijzaak. Het ontwerp van een alternator is niet geschikt voor deze toepassing en zal altijd een grote mate van onbetrouwbaarheid hebben. De stukjes reisverhaal zijn ook bedoelt dat ik me niet veel "spielerei" meer wil veroorloven. Dit is geen techniek van fit and forget.
Een alternator is ontworpen om de startstroom weer in de accu te stoppen en de lampjes bij het rijden te laten branden.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 14:48 #906833

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
@3noreen,
Het is jammer dat je de technische vragen buiten beschouwing laat.
Ik weet dat voor jouw installatie de alternator van ondergeschikt belang is ivm met je zonnepanelen. Niet iedere boot heeft ruimte voor zonnepanelen of niet genoeg ruimte.
Je schept nu de indruk dat alternators en LFP niet kan. Dit is jouw mening, daar is niets mis mee.
Er zijn veel installaties die echter wel goed werken en niet stuk gaan.
Als je de technische aspecten beantwoord kan een forum lezer, met technisch inzicht zelf bepalen of in jouw geval installatie/ontwerp fouten waren of niet en wat de oorzaak is geweest en zou kunnen zijn. Nu laat je technische belangrijke aspecten weg, en forum lezers een niet goed beeld kunnen vormen van wat er echt aan de hand is geweest.
Ja ik kan voorstellen dat je met al je ellende de conclusie trekt dat LFP niet kan met alternators, maar laat niet de technische aspecten weg.
(misschien kan mijn eventuele antwoord op een vraag in het forum met een delay worden beantwoord, op zee vaak geen internet)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 15:48 #906840

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Het basis probleem blijft dat de inwendige weerstand van lithium of LiFe accu's nagenoeg nul (0) Ohm is.
In de stator en gelijkrichter van een dynamo zit geen intelligentie. Het laden van deze accu's komt dus overeen met een kortsluiting, hetgeen een te hoge piekstroom en te grote dissipatie geeft in de gelijkrichtdioden. Ook de stator raakt oververhit door de oneindig hoge stroom elke fase.

Een dergelijk probleem los je niet op met PWM of slimme regelaar, omdat elke schakel periode evengoed de oneindig hoge stroom blijft lopen.
Ook bij thermische beveiliging blijft evengoed de oneindig hoge stroom lopen elke schakelperiode.

De enige remedie is dus kunstmatig de inwendige weerstand van de accu verhogen, dan worden de semi kortsluistromen in elke fase en periode begrenst.
op welke manier dit bereikt wordt, via weerstanden, serie transistor/fet of smoorspoel, is niet van belang. zolang het maar DC weerstand geeft.

Externe gelijkrichter:
Zware gelijkricht dioden zijn mogelijk gespecificeerd bij 0-400 Hz. Als een dynamo 5000RPM draait hebben we het al bij 3 fase over 15Khz. dan kunnen gelijkrichtdioden niet snel genoeg "dichtklappen" en lekt er weer stroom terug, waardoor er veel warmte extra ontstaat. Nog afgezien van de vele nF's cappaciteit.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 jan 2018 15:49 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 16:00 #906842

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
kees39 schreef :
@Peper
""Deze accu wordt via een 24-12V converter geladen met een laadstroom van maximaal 5A en een laadspanning van ten hoogste 13,5V""

Dus deze LFP staan dus constant op 13,5V, met jouw kennis/visie/testen kan dit dus geen kwaad?

@Peper
""12 boosters van 120W (ongeïsoleerde uitvoering met 96% effectiviteit in het gebied van 14 naar 27V""

Heb je hier een link van waar te bestellen of van welke jij gebruik

In artikelen wordt aanbevolen de cellen op ca 2,9V te bewaren voor de langste 'shelf life'. Zijn de cellen in gebruik, dan staan ze niet meer op de 'shelf' maar zijn 'in use', echter er wordt niets weergegeven over de optimale spanning 'in use'. Dat zou ook 2,9V kunnen zijn, maar dan kun je maar 10% SOC effectief gebruiken. Die 10% SOC kun je dan wel 6000 cycli inzetten en dat is meer dan 60 jaar.

Bij de testen in het lab is naar voren gekomen dat als je de cellen met een eindlaadspanning van 3,4V oplaadt (3,4V is de spanning van een 'volle' LFP cel) de laadstroom 0 wordt zodra de cel de 3,4V heeft bereikt. Een laadstroom van 0 heeft geen effect op de cel (niet positief en niet negatief), want er worden geen ladingsdragers van buiten de cel toegevoegd of juist weggenomen. Bij deze steady state is geen sprake van cycli en kan de levensduur ook niet meer in cycli worden weergegeven. Zou het 'op spanning houden' van de cel nadelig zijn (geen publicaties over, eigen ervaring in 5 jaar wijst hier niet op), dan is dat niet te bepalen. Hoewel geen enkele aanwijzing ga ik uit van een reductie van 2000 cycli op de 6000 cycli als je dit wel zou doen. In plaats van 60 jaar gaat de cel dan 40 jaar mee. Wat er wel over is gepubliceerd, is de terugloop van de levensduur met 33% bij het opladen tot 3,65V, de hoogst toegestane laadspanning. Gebruik je deze eindlaadspanning, dan kost dat kennelijk levensduur. Vandaar dat ik dat punt uit de weg ga.

Dus, ik heb geen aanwijzingen dat het laden met 3,4V en het op 3,4V laten staan van een cel levensduur verminderend is. NB. de laadstroom is dan 0A en dus niet stiekem druppelladen met een paar mA zoals bij loodzwavelzuur accu's!
Alternators op motoren worden veel grover afgeregeld. Ik heb 14,5V gemeten in mijn eigen VW T5. De regelaars op de alternators zijn vast ingesteld, hoewel er een paar zijn waar wel wat aan 'te pielen' is. Als er al wat af te te regelen valt, is dat vaak niet heel nauwkeurig. De spanning is moeilijk constant te houden. De meeste te regelen zaken (bij bv Sterling) betreffen het snel laden van een loodzwavelzuur accu. Daarbij wordt nauwkeurigheid opgeofferd aan opbrengst van vermogen.
Dat is voor de veel efficiëntere LFP accu een verkeerde keuze. Vandaar dat ik graag gebruik maak van converters waarvan de uitgangsspanning per 100mV kan worden ingesteld en ook zo blijft.

Het vraagt wat moeite om de aanbiedingen op AliExpress goed te lezen vanwege de slechte 'Google translate' vertalingen die er worden gebruikt, ('1 een' is de vertaling van het Chinees naar het Engels waarbij de A van Ampère klein is geschreven en dus voor a of het Engelse 'een' wordt aangezien). Ik heb tot nog toe al mijn gebruikte converters via AliExpress of DealExtreme kunnen betrekken.
Type het zoekwoord DC-DC converter in, ga koffie zetten en met een goede bak in de hand moet je dan een 1000 hits gaan beoordelen of zij aan jouw eisen voldoen. Als je 200W DC-DC converter intypt krijg je minder hits maar wellicht meer toepasbare.

Groeten, Peper.

Post scriptum:
Niet onbelangrijk in het geheel is dat ik elektrisch vaar en geen inwendige verbrandingsmotor aan boord heb met een alternator. Het inhoudelijke deel van alle 'gedoe' met alternators gaat mij persoonlijk niet aan, ik heb er geen en hoef ze dus ook niet af te regelen.
P.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 12 jan 2018 16:06 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 17:14 #906858

Afgaande op de ervaringen van Peper, 3Noreen en WnW, kom ik tot de conclusie dat een LFP een LOOD accu kan vervangen zonder balancers.

Iemand in de buurt heeft z´n accu bedorven door een maand er niet naar om te kijken, een kleine verbruiker (ankerlicht) aan.

Die accu zal nog een korte tijd te gebruiken zijn.
Het zou de eerste LFP kunnen zijn die ik ga plaatsen.

Wat ik nu in gedachten heb is:
-Generator laadt de, nog prima in orde zijnde, startaccu
-Generator wordt geregeld door de startaccu spanning, regelt dus af op 14,2V
-Vanaf de plus van de start accu via een zeer zware diode (brug) naar de LFP accu.
-Spanning van de LFP wordt dan op 13,5 afgeregeld.
-Er gaan dan enorme stromen lopen naar de LFP.
-Die stroom zou dan begrensd kunnen worden door een regelaar die het punt waar de
laadstroom van de generator de startaccu ingaat, die 14,2V dus, als voeding heeft.
-Het vermogen van die regelaar moet dan gekozen worden op een waarde die ligt tussen
ergens in de buurt van, pak weg 15 tot 40A
-De mogelijk enorm grote stroom gevraagd door de accu, wordt dan binnen de perken
gehouden door de regelaar.

Peper heeft hiervan een schema´tje geplaats, kan het even niet zo snel vinden.

De buurman is al wel tot de conclusie gekomen dat er een paneel moet komen, dat wordt deze week geplaats en dan dacht ik hem warm te maken voor een LFP over enige tijd.

Ik denk dan dat vanaf de generator/startaccu een (instelbare) PWM reglaar die een maximale stroom van 20A doorlaat een goede keus zou kunnen zijn.
Die 20A + een beetje voor de startaccu zou de generator permanent moeten kunnen leveren.

Ik ben benieuwd naar de meningen over en kritiek hierop.

Het schama wat ik getekend had was slecht gescand, probeer ik later nog een keer.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 12 jan 2018 17:19 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 17:53 #906883

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Saeftinghe schreef :
Afgaande op de ervaringen van Peper, 3Noreen en WnW, kom ik tot de conclusie dat een LFP een LOOD accu kan vervangen zonder balancers.
Dit is vooropgesteld dat de cellen gelijk zijn van capaciteit!
Iemand in de buurt heeft z´n accu bedorven door een maand er niet naar om te kijken, een kleine verbruiker (ankerlicht) aan.

Die accu zal nog een korte tijd te gebruiken zijn.

Is de accu niet tot onder 1,5V per cel ontladen, dan heb je kans dat de accu nog helemaal goed is!
-Spanning van de LFP wordt dan op 13,5 afgeregeld. Dit gaat dan om de aangevoerde spanning, niet die van de LFP accu!
-Er gaan dan enorme stromen lopen naar de LFP.
-Die stroom zou dan begrensd kunnen worden door een regelaar die het punt waar de
laadstroom van de generator de startaccu ingaat, die 14,2V dus, als voeding heeft.
-Het vermogen van die regelaar moet dan gekozen worden op een waarde die ligt tussen
ergens in de buurt van, pak weg 15 tot 40A
-De mogelijk enorm grote stroom gevraagd door de accu, wordt dan binnen de perken
gehouden door de regelaar. Dat hoop je! Heer Waddenwind geeft al aan dat PWM tijdens de 'aan fase' hoge stromen en hoge spanningen doorgeeft!
Peper heeft hiervan een schema´tje geplaats, kan het even niet zo snel vinden. Dat was Flip de Switch en dat is te vergelijken met een PWM regelaar!


Ik ben benieuwd naar de meningen over en kritiek hierop.

Gebruik twee meter staaldraad uit een Spaans weiland en maak hier een serieweerstand van. Laadt de LFP accu op met een lage stroom (<5A) uit een spanningsbron van 13,5V of minder (>12V). Geef de accu tijd zich te herstellen terwijl deze laadt en doe heel kalm aan. Pas als de klemspanning op 12V komt kun je de spanningsbron 'ophogen tot' 13,6V en verder laden. Blijf de weideafrasteringstaaldraad gebruiken als serie weerstand.
Als je haast hebt wordt de accu warm en zal deze misschien uitgassen. Dan is de accu definitief kapot. Nu is de accu misschien kapot of misschien wel niet!

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 18:54 #906902

Peper, die lood accu probeer ik nog wel te redden natuurlijk.
Maar voor ´t geval dat niet gaat, wil ik een plan klaar hebben dat levensvatbaar is.

Ik ga van ´t slechtste uit (voor de buurman), de huishoud accu kapot.
Daar wil hij waarschijnlijk een goedkope lood accu nieuw hebben.
Maar wanneer ik (een deel van) het risico draag zou het een LFP kunnen worden.

Dat zou dan ergens tussen de 200 en 300Ah worden.
Ik ben doorgaans wel in voor een experiment, dat mag ook wel iets kosten, maar liefst zo weinig mogelijk, ik ben Crassus niet, en er moet een redelijke kans van slagen inzitten.

Ik heb het tekeningetje opnieuw gemaakt.

Het zon paneel is de standaard lader, de generator incidenteel op donkere dagen.
En natuurlijk wanneer gemotord wordt.

De generator regelt op de startaccu en als aftakking heeft hij een draad naar een regelaar die 15A doorlaat naar LFP.
Het paneel kan dan ook nog zo´n 15A laden, hetgeen betekent dat maximaal 30A naar de LFP gaat.
Die stromen en spanning zijn anders af te stellen natuurlijk.
Dit is wat ik me herinner van een schema wat jij ooit getekend hebt, en wat ik niet zo snel even kan terug vinden.

Volgens mij moet het zo kunnen werken.
Maar wanneer iemand iets ziet wat ik over ´t hoofd heb gezien, dan leer ik daar graag van.


Een paar vragen die nu weer opkomen:
-Een PWM regelaar die voor 15A verkocht wordt, gaat die ver over die 15A heen bij voldoende voeding? (Dat heb ik nog nooit meegemaakt, dat is niet maatgevend natuurlijk)

-De Victrons die ik gebruik kunnen iets boven de 17A leveren wanneer ik 400Wp paneel aansluit, dus ruim de genoemde 15A. Dat geeft naar mijn mening geen probleem.

-De ingangs spanning kan 75 of 100V zijn, de generator zal een volt of 15 maximaal leveren wanneer hij NA de diodebrug op 14,2 a 14,5 geregeld wordt.

-De victrons kunnen worden ingesteld op maximale stroom en spanning aan de uitgang.
Twee decimalen uitleesbaar, dat geeft mij het vertrouwen dat het op 0,1 nauwkeurig zou kunnen zijn. Ik zie soms wel wat variaties in de tweede decimaal, niet in de eerste.
Over een uurtje tref ik de Victron importeur, zal zijn mening/ervaring eens vragen.

Het verbeterde(?) tekeningetje:





Edtih:
Zojuist de Victron importeur gesproken, Met Victron 75/15 en 100/15 ziet hij geen probleem, mits de spanningen goed ingesteld worden.
Met PWM kon het niet met de wat oudere regelaars, maar er waren nieuwere waarvan hij meende dat het wel kon, maar dat kon hij zo uit z´n geheugen niet met zekerheid zeggen.
Ik durf het wel aan om een LFP aan te schaffen en het te gaan proberen.
Nu nog een set LFP cellen van het juiste fabrikaat zien te bemachtigen voor een redelijke prijs.
Laatst bewerkt: 12 jan 2018 21:19 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 12 jan 2018 21:54 #906942

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Zolang je tussen je dynamo en de lifepo accu een pwm regelaar met stroom begrenzing zet kán het werken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 13 jan 2018 06:26 #906966

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Saeftinghe schreef :
Edtih:
Zojuist de Victron importeur gesproken, Met Victron 75/15 en 100/15 ziet hij geen probleem, mits de spanningen goed ingesteld worden.
Met PWM kon het niet met de wat oudere regelaars, maar er waren nieuwere waarvan hij meende dat het wel kon, maar dat kon hij zo uit z´n geheugen niet met zekerheid zeggen.
Ik durf het wel aan om een LFP aan te schaffen en het te gaan proberen.
Nu nog een set LFP cellen van het juiste fabrikaat zien te bemachtigen voor een redelijke prijs.

Ik heb hier ook al wel eens over nagedacht, maar die Victrons hebben toch een hogere spanning op de ingang nodig om te starten?
Ben je niet bang dat het spannings verschil tussen de dynamo en de LFP accus te klein is om de regelaar te activeren?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 13 jan 2018 07:09 #906967

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
PvO schreef :
Saeftinghe schreef :
Edtih:
Zojuist de Victron importeur gesproken, Met Victron 75/15 en 100/15 ziet hij geen probleem, mits de spanningen goed ingesteld worden.
Met PWM kon het niet met de wat oudere regelaars, maar er waren nieuwere waarvan hij meende dat het wel kon, maar dat kon hij zo uit z´n geheugen niet met zekerheid zeggen.
Ik durf het wel aan om een LFP aan te schaffen en het te gaan proberen.
Nu nog een set LFP cellen van het juiste fabrikaat zien te bemachtigen voor een redelijke prijs.

Ik heb hier ook al wel eens over nagedacht, maar die Victrons hebben toch een hogere spanning op de ingang nodig om te starten?
Ben je niet bang dat het spannings verschil tussen de dynamo en de LFP accus te klein is om de regelaar te activeren?

Klopt;
3Noreen schreef :
De 75/15 heeft 18,2 volt nodig om bij een accuspanning van 13,2 op gang te komen. 5 volt meer dus !
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 13 jan 2018 08:53 #906991

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
kees39 schreef :
@3noreen,
Het is jammer dat je de technische vragen buiten beschouwing laat.

Veel van jou vragen begreep ik niet. Neem deze;
kees39 schreef :
Ik begrijp dat de voeding van je alternator controller via dat verbrande relais liep?

Daarover had ik geschreven.
3Noreen schreef :
Bij onderzoek blijkt een relais wat via secondaire diodes gevoed wordt verbrand. De analyse is dat de hoofd diodes bij een te hoge temperatuur falen maar bij afkoelen weer herstellen ! De regelaar meet de spanning op de accu en probeert door een grotere veldstroom de spanning om hoog te krijgen. Doordat de diodes echter geen stroom doorlaten gebeurt er niets bij de accu. Wat wel gebeurt echter is dat de spanning via de secondaire diodes zo hoog oploopt dat het relais de brui er aangeeft. Het relais is een start beveiliging van mijn sole mini motor.

Voor iemand zonder kennis over de basale werking van een alternator zal dit spaans zijn en blijven. Maar met enige context kennis weet je dan dat de secondaire diodes een relais bekrachtigen. Dit relais zal dus pas nadat de alternator stroom levert bekrachtigd worden. Zonder dat de alternator in bedrijf is zal er dus niets gebeuren. Als de regelaar niet werkt zal de alternator ook niet werken. Dus de regelaar die pas nadat de alternator werkt zal nooit de alternator op gang kunnen brengen.

kees39 schreef :
Waar zat je temperatuur sensor op de alternator of op het passief koelblok bij de diodes?

Dit komt bij mij over als een retorische vraag.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 13 jan 2018 17:59 #907168

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
@Saeftinghe:



Simpeler dan dit kan ik het niet bedenken!
Laat zoveel mogelijk van je huidige situatie in takt. Dat zijn 2 loodaccu's waarvan 1 start en een huishoud via een diodebrug.
Het zonnepaneel array voor het laden van de loodzuur huishoudaccu is niet opgenomen, ik neem even aan dat je één zonnepaneel voor het laden van de LFP accu gebruikt.

Jouw hand beslist of je de LFP accu gaat laden door de wisselstroom dynamo (via schakelaar), zet die alleen om indien de motor draait anders wordt de LFP accu ook geladen uit de huishoud accu.
De laadstroom/spanning loopt via een buck-boost regelaar en wordt daarmee vastgezet op 13,5V, hetgeen veilig is voor een LFP accu van 4 cellen. De stroom uit het zonnepaneel loopt via dezelfde buck-boost regelaar en deze maakt het veilig voor de LFP cellen.

Heb je nog windmolens (en die heb je) of andere zonnepanelen, dan kunnen deze via de gebruikelijke regelingen ook de Pb-huishoudaccu laden, zet je de schakelaar open, dan is het alleen het zonnepaneel voor de LFP accubank die nog laadt. Door de begrenzing in laadspanning is de LFP accu veilig voor overladen.

Victron gaat hier belazerd weinig aan verdienen!

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 13 jan 2018 18:19 door Peper. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 14 jan 2018 10:04 #907375

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Peper schreef :
@Saeftinghe:


Victron gaat hier belazerd weinig aan verdienen!

Groeten, Peper.

Dat weet ik nog niet hoor.
Zie de orion 12/12-18 hiermee kan je volgens mij je LPF accu's laden vanuit je startaccu.
Wel wat duurder dan die van alibaba, maar wel in een fatsoenlijke behuizing en van een betrouwbare leverancier.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 14 jan 2018 11:20 #907412

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 jan 2018 11:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 14 jan 2018 11:22 #907414

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
PvO schreef :
Peper schreef :
@Saeftinghe:


Victron gaat hier belazerd weinig aan verdienen!

Groeten, Peper.

Dat weet ik nog niet hoor.
Zie de orion 12/12-18 hiermee kan je volgens mij je LPF accu's laden vanuit je startaccu.
Wel wat duurder dan die van alibaba, maar wel in een fatsoenlijke behuizing en van een betrouwbare leverancier.

Met de Oruion 24/12-20 of 12/12/-20 gaat het zeker lukken. Dien heb ik al ruim 25 jaar in gebruik om (GMDSS) accu's te laden op verscillende schepen.
Die is dan ook stroombegrenst.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 14 jan 2018 12:10 #907428

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
WADnWIND schreef :
Parbleu, heer Waddenwind heeft het gezien... Het zonnepaneel staat verkeerd gepoold getekend! :ohmy:
Haastige spoed is zelden goed! :blush:

Oh nee het zonnepaneel is goed, de accu's staan verkeerd om!

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 14 jan 2018 12:13 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 14 jan 2018 12:21 #907430

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Speciaal voor Saef, een nieuw schema!



Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 14 jan 2018 21:47 #907626

POV schreef:

Ben je niet bang dat het spannings verschil tussen de dynamo en de LFP accus te klein is om de regelaar te activeren?


De generator regelt op de startaccu (14,2V) via de diode brug wordt 0,7V verloren.
De spanning uit de generator naar diode brug is dus 14,9V.
Wanneer ik nog wat diodes in serie zet zal de generator spanning oplopen, dat hoeft maar net boven die startspanning te zijn, ik denk dat dat gaat werken.
Kan ik gewoon proberen, hoeft, behalve de diodes die ik al heb, niets voor worden aangeschaft, gewoon meten wat er gebeurt.


Peper,
Dat is het schema wat ik bedoel. Er zijn nu 6 cellen voor de lood accu getekend, dat waren er 5 meen ik, in de eerste publicatie.

WnW,

In eerste instantie dacht ik aan gewoon een 75/15 in te stellen, maar nu jij op die Orion wijst zou dat ook een mogelijkheid zijn.
M´n Victron leverancier brengt de spullen bij mij wanneer hij in de buurt langskomt, op weg naar iets anders, ik kan dus niet al te veel beslag op zijn tijd leggen.
Na een korte blik op het tekeningetje: Ja hoor dat kan, mits de spanning goed is ingesteld.
Mocht het doorgaan dan zal hij zeker behulpzaam zijn bij het kiezen van regelmogelijkheden die hij beschikbaar heeft.



De buurman is nog niet direct aan een nieuwe accu toe, het heeft dus even tijd.
Ik heb vandaag een 50Wp paneeltje geplaatst. met een 75/15 regelaar.
Wanneer hij akkoord gaat met een deel risico dan zou ik daar de eerste set LFP kunnen plaatsen.
Wanneer dat lukt zie ik hier een markt opbloeien.
De laatste weken draaien er overal motoren om stroom op te wekken.
Een heleboel hebben een erg krap bemeten installatie.
Zelfs ik moet aan de walstroom, zo donker is het hier de laatste weken.
In 15 jaar nog niet nodig geweest.
Nu is het wel zo dat ik ook juist nu, met de donkerste dagen, enorm veel zit te solderen.
Zo´n soldeerboutje van 5A is een behoorlijke aanslag op de capaciteit, vooral wanneer het via de accu gaat ipv direct vanaf de panelen.
Ik heb er 100 Wp bij gekocht, beter mee verlegen dan om verlegen.
Ik kan een flink verschil zien tussen panelen van 20 jaar terug en de laatste generatie.
Binnenkort staat er 196Wp van 20 jaar oud en 200Wp van de laatste generatie,een te verwaarlozen verschil in vermogen. Een mooie mogelijkheid om te vergelijken.
Laatst bewerkt: 14 jan 2018 21:51 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 14 jan 2018 21:57 #907628

Een foto van het vandaag geplaatste paneeltje.
Kan meer dan 360º om beide assen draaien, zoveel als de snoertjes toelaten.
Aan de mooring binnen de boot, varend naast of achter de boot. Net waar het het beste uitkomt.




Vanaf een afstandje valt het amper op.


Laatst bewerkt: 14 jan 2018 22:06 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 15 jan 2018 19:43 #907952

Op It Paradyske de boel ook wat aan het ombouwen.

De eerste opzet was (afgelopen jaar) maximale stroom richting de LiFePO4 accu, zo snel mogelijk weer opladen (Dikke draden, rechtstreeks van alternator naar accu, de startaccu wordt meegeladen via een relais die via het contact wordt geschakeld). Dat ging ook wel goed, maar ik vond mijn alternator (Hitachi 35A) wel erg enthousiast met af en toe 45A.
Nou zit er wel een temperatuurcompensatie in, als ie heet wordt daalt de uitgangsspanning, maar dit vond ik toch iets te.

Dus de nieuwe opzet wordt:
Alternator rechtstreeks naar startaccu, en via twee in serie staande schottky diodes naar de LiFePO4 accu, daarmee krijgt ie in ieder geval iets minder dan de 14.4V en wordt de kortsluiting die die accu's vormen iets minder hard. Voor het echte snelladen zetten we een schakelaar over de diodes zodat we hem toch van Jetje kunnen geven als het nodig is.

Eigenlijk wil je voor de combi LiFePO4 met dieselgedreven alternator, een alternator die op een volt of 12 staat afgeregeld, met een paar diodes van de accu+ naar de sense-ingang van de alternator regel je de spanning af. Tevens kan je een stroommeting doen over een shunt, deze spanning versterken naar 12,6V bij maximaal gewenste stroom, en dan via een diode ook naar de sense-ingang te zetten. Wordt de stroom groter, dan regelt de alternator netjes terug.
(Je hebt alleen wel voldoende spanning nodig in de stroomversterker om die 12,6V te bereiken)

Voorlopig ga ik echter niet al teveel investeren in deze regeling, want dieselmotoren zijn zo 2017...
Naar Boot-Duesseldorf om daar eens te gaan kijken wat de mogelijkheden van elektrisch varen zijn. Zal nog wel een paar jaartjes duren voor dat de wissel plaats gaat vinden, maar oriënteren kan geen kwaad.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 15 jan 2018 21:57 #908002

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Grafiekje van de VE.Direct gelogd uitgang van een mppt 75/15. Te zien is dat de mppt pas gaat werken bij > 18V




Bijbehorende csv bestand
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 16 jan 2018 06:06 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 16 jan 2018 08:38 #908031

3 Noreen,

Dat is een heel mooi grafiekje.
Wat me opvalt is dat de stroom direct naar 15A gaat en ook weer heel steil wegvalt.
De schaal onder is dat om de 12 minuten een meting?

Hoe krijg je die informatie zo mooi in een grafiekje afgebeeld?
Een andere manier van uitlezen in Excel?
Ik ben nog maar net er aan toe om de getallen uit te kunnen printen met Excel.

Wanneer ik vergelijk met wat ik ooit eens, ieder kwartier, met de hand heb gemaakt zie ik een paar verschillen.

In aanvang gelijk, een stijl oplopende stroom, minder dan in jouw grafiek, en dan een bolle Ampere lijn tot het licht weer uitgaat.
In jouw grafiek is dat erg "vierkant"

Kan ik daaruit afleiden dat de capaciteit van je panelen groot is, veel groter dan de regelaarcapaciteit?
Zijn het mono of poly panelen? Dat zou ook mogelijk een iets verschillend beeld kunnen geven?

Het is een AAN-UIT lijn, geen echt duidelijk zichtbare Absorptie-Float aan het einde.Bij mij zie ik in de veel vlakkere lijn een sterke Absorptie en float, met daarin de pieken die de koelkast maakt bij starten.
In het CSV bestand maar een paar keer nèt boven de 15A. Ik zie zo nu en dan wel eens een piek van 17A.
Exemplarisch verschil in regelaars?




Laatst bewerkt: 16 jan 2018 09:00 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 16 jan 2018 08:59 #908038

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Saeftinghe

De 75/15 geeft elke seconde een output op de VE.Direct aansluiting. Die log ik met een raspberry.
Dus elke seconde een meeting.
Dit grafiekje is ontstaan tijdens een proef om te kijken wanneer de 75/15 aan en af gaat. Op de ingang van de 75/15 zit niet een paneel maar een lab voeding ! Die laat ik oplopen tot dat er een laadstroom richting LFP accu gaat. Deze laat ik even staan. Daarna verminder ik de uitgangsspanning van de voeding totdat de 75/15 niet meer laad. Dat is op ± 1 volt boven accuspanning. Totale grafiek duurt dus maar 514 seconden ! De 75/15 geeft maximaal 15 A door. Vandaar vierkant.

Hoe krijg je die informatie zo mooi in een grafiekje afgebeeld?

Als je het .csv bestandje download kun je die direct inlezen in excel. Selecteer dan in excel de kolommen waar je een grafiek van wilt. Dan klick op Charts - Line en je hebt dit grafiekje.
Het meeste werk zit hem in het programmaatje op de raspberry pi die het logje maakt.

Ben nu een volledige laad cyclus aan het loggen... Komt ergens vandaag wel online.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 16 jan 2018 09:25 #908039

Een heel ander niveau en benadering in het meten dus.

Dat is heel wat meer dan wat voor mij mogelijk is.
De computerlogica van Bill Gates is volslagen anders dan mijn logica.
Die van hem is een stuk beter dan de mijne, hij heeft er flink aan verdiend, mij kost het alleen maar geld.
Wanneer ik m´n computer weer eens volkomen van slag gemaakt heb gaat hij naar de leverancier terug, die heeft hem dan in enkele minuten weer op orde.
Ik voel me dan een vreselijke onnozelaar.
Raspberry ligt nog ver in de toekomst voor mij. Maar wel heb ik dat CSV bestand leesbaar in Excel kunnen maken, ik maak vorderingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.709 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl