Dank jullie wel voor de adviezen. Ik denk dat ik het snap.
Ik ben altijd gecharmeerd geweest van onze acculader en dat die (in mijn ogen) fijntjes 2 accu's oplaadt en ééntje afkoppelt als de voorraad nijpend wordt. Die konden we dan alsnog kiezen d.m.v. de 3 weg schakelaar, als we dat zouden willen. Vandaar de zoektocht naar een oplossing waarin we dat principe blijven gebruiken.
Maar ik ben nog meer gecharmeerd van het KISS principe en ben van plan jullie advies op te volgen. Dus:
- De acculader gaat naar een enkele accu toestand (geen motor accu).
- Er komen 2 gelijke accu's in, waarschijnlijk 90 AH semitractie. Ze moeten in de kist passen, dus dat moet ik eerst even opmeten.
- Die komen parallel te staan.
- De buitenboord motor wordt nog even niet aangesloten.
- De zonnepanelen uiteraard wel en die wil ik nog steeds parallel aansluiten (nu serieel).
- Meten is weten: ik zet er ofwel een eenvoudige spanningsmeter op, ofwel een BMV700 monitor. (Twee monitoren was nooit een optie, bedankt voor de uitleg AlfaR en Xiphias!) Ik voel namelijk een behoefte om het te kunnen weten wanneer de spanning te laag dreigt te worden - en we met de hand moeten gaan sturen. Daar moet ik nog een nachtje over slapen. (Hoor ik daar mensen al "windvaan" roepen?
)
De motor zou ik denk ik in alle gevallen blijven handstarten, dus die heeft het principe van de losgekoppelde accu helemaal niet nodig inderdaad. Het was me enkel te doen om alle kleine beetjes die helpen. Maar als daar slechts 11V op komt te staan, is het niet eens een klein beetje. Ik zal voor de grap eens een multimeter erop zetten als we een windloos IJsselmeer dagje hebben; kijken watie doet.
Nogmaals bedankt!