Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer?

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 16:58 #703699

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
JohnBerg schreef :
PvO schreef :
@John, ik zou van een laadspoel in een buitenboordmotor geen wonderen verwachten.

Ik heb er nooit mee gespeeld, maar in het schema staat 4~6A. Die zou ik dan toch meepikken. Kan je stroomdraaien op de BBM (???) B)

4-6A bij waarschijnlijk 11V, maar je hebt gelijk alles is meegenomen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 17:05 #703700

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
@Wilweg,

Persoonlijk zou ik 1 accubank maken met gelijkwaardige accus.
Niet twee accus via een keuzeschakelaar.
Dit heeft de volgende voordelen:
- de Peukert factor wordt gunstiger
- je ontlaad de totale bank minder dan een afzonderlijke accu ingeval met schakelaar, je accus gaan dus langer mee.

Daarop de zonnepanelen, laden en dynamo ieder via een eigen zekeringen aansluiten.
Eventueel de gebruikers achter een hoofdschakelaar.

Eventueel nog de startmotor ook op de accus aansluiten.
De rede voor toepassing van een aparte startaccu is dat je je motor bij lege verbruiksaccus nog kan starten. Maar dit is bij handstart wat overbodig.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 17:12 #703703

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik denk dat de laadspoel op de motor niet echt bedoeld is voor laden van accu. Wil je enigszins amperage draaien moet je echt veel toeren draaien 'volgas'. Het voltage zal denk ik ook niet het juiste niveau halen voor accu's echt laden.
Ik denk dat die dingen meer bedoeld zijn om navigatieverlichting te voeden tijdens de vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 17:46 #703713

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Dank jullie wel voor de adviezen. Ik denk dat ik het snap.

Ik ben altijd gecharmeerd geweest van onze acculader en dat die (in mijn ogen) fijntjes 2 accu's oplaadt en ééntje afkoppelt als de voorraad nijpend wordt. Die konden we dan alsnog kiezen d.m.v. de 3 weg schakelaar, als we dat zouden willen. Vandaar de zoektocht naar een oplossing waarin we dat principe blijven gebruiken.

Maar ik ben nog meer gecharmeerd van het KISS principe en ben van plan jullie advies op te volgen. Dus:
- De acculader gaat naar een enkele accu toestand (geen motor accu).
- Er komen 2 gelijke accu's in, waarschijnlijk 90 AH semitractie. Ze moeten in de kist passen, dus dat moet ik eerst even opmeten.
- Die komen parallel te staan.
- De buitenboord motor wordt nog even niet aangesloten.
- De zonnepanelen uiteraard wel en die wil ik nog steeds parallel aansluiten (nu serieel).
- Meten is weten: ik zet er ofwel een eenvoudige spanningsmeter op, ofwel een BMV700 monitor. (Twee monitoren was nooit een optie, bedankt voor de uitleg AlfaR en Xiphias!) Ik voel namelijk een behoefte om het te kunnen weten wanneer de spanning te laag dreigt te worden - en we met de hand moeten gaan sturen. Daar moet ik nog een nachtje over slapen. (Hoor ik daar mensen al "windvaan" roepen? ;-) )

De motor zou ik denk ik in alle gevallen blijven handstarten, dus die heeft het principe van de losgekoppelde accu helemaal niet nodig inderdaad. Het was me enkel te doen om alle kleine beetjes die helpen. Maar als daar slechts 11V op komt te staan, is het niet eens een klein beetje. Ik zal voor de grap eens een multimeter erop zetten als we een windloos IJsselmeer dagje hebben; kijken watie doet.

Nogmaals bedankt!
Laatst bewerkt: 07 feb 2016 18:04 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 18:34 #703720

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Hoho die 11v was slechts ter illustratie dat de opgeven stroom waarde in de praktijk niet gehaald worden.
ook hier geld meten is weten :)
Voor het parallel schakelen van zonnepanelen is wel de openklemspanning van belang, maar daar zijn al draadjes over volgeschreven.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 19:04 #703727

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
De motor laadt echt wel met 14 Volt hoor, die 11 Volt is onzin. 4 tot 6A is niet veel ook omdat je zeilt en dat ding weinig gebruikt. Maar hoeveel hij precies laadt, weet ik ook niet.

Verder is de opzet goed, bmv is echt een goede investering om je verbruik in de gaten te houden. Je hebt dan alle informatie die benodigd is om je accu's goed te monitoren.

En met een multimeter kun je niet meten wat de bbm laadt, daar heb je een stroomtang voor nodig. Of een bmv.

Tussen die 2 spanningen gebeurt er niets, de accu's zijn losgekoppelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 19:31 #703731

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Maar de spanning zou ik wel kunnen meten, right? Als je een paar ampère stroom met een multimeter gaat meten denk ik dat die snel de geest zal geven :whistle:

Ik heb al eens de multimeter (spanning) op de panelen gezet, zonder iets ertussen - dat zal vast de open klem spanning zijn geweest. Dat was toen ruim 18V. Ik heb ze serieel gezet om een zo hoog mogelijk voltage te krijgen, om een zo laag mogelijk transportverlies te krijgen. Ik weet nu dat dit niet significant is t.o.v. de 'verliezen' die we lijden doordat het ene paneel het andere kan overschaduwen als ik hem op de zon richt; sub optimaal.

Als ik ze parallel zet, zou ik bij een lage zonstand in theorie 1 paneel nog optimaal kunnen gebruiken, en bij een hoge zonstand allebei.

Nog even voor mijn begrip: kun je zo'n laadspoel direct op de accu zetten? Of moet daar, net als bij een zonnepaneel, nog een controllertje tussen?
Laatst bewerkt: 07 feb 2016 19:33 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 19:35 #703732

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
AlfaR schreef :
De motor laadt echt wel met 14 Volt hoor, die 11 Volt is onzin.
Voor dat die 11v een eigen leven gaat leiden:
Ik heb nooit bedoeld te zeggen dat bbm maar met 11v laad.
wat ik bedoel is dat opgeven laadstroom alleen bij een zo goed als lege accu wordt gehaald. (Dat is teminste mijn ervaring) bij 13 of 14v is de laadstroom vele malen lager.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 19:38 #703733

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Ja, spanning wel natuurlijk. En met de Ampere uitgang van mijn multimeter lukt het wel. Ik heb zelf een stroomtang waar het mee kan.

Laadspoel kan direct op de accu, op de motor zit een gelijkrichter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 19:39 #703736

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
wilweg schreef :
Maar de spanning zou ik wel kunnen meten, right? Als je een paar ampère stroom met een multimeter gaat meten denk ik dat die snel de geest zal geven :whistle:

Ik heb al eens de multimeter (spanning) op de panelen gezet, zonder iets ertussen - dat zal vast de open klem spanning zijn geweest. Dat was toen ruim 18V. Ik heb ze serieel gezet om een zo hoog mogelijk voltage te krijgen, om een zo laag mogelijk transportverlies te krijgen. Ik weet nu dat dit niet significant is t.o.v. de 'verliezen' die we lijden doordat het ene paneel het andere kan overschaduwen als ik hem op de zon richt; sub optimaal.

Als ik ze parallel zet, zou ik bij een lage zonstand in theorie 1 paneel nog optimaal kunnen gebruiken, en bij een hoge zonstand allebei.

Nog even voor mijn begrip: kun je zo'n laadspoel direct op de accu zetten? Of moet daar, net als bij een zonnepaneel, nog een controllertje tussen?
18v zou genoeg moeten zijn om zonnepanelen parallel te zetten.
misschien dat ze sochtends wel wat later beginnen en smiddags eerder stoppen.
Als je bbm gelijkstroom produceert kan je die dmv een zekering rechtstreeks op je accu's aansluiten
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 19:42 #703737

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
PvO schreef :
AlfaR schreef :
De motor laadt echt wel met 14 Volt hoor, die 11 Volt is onzin.
Voor dat die 11v een eigen leven gaat leiden:
Ik heb nooit bedoeld te zeggen dat bbm maar met 11v laad.
wat ik bedoel is dat opgeven laadstroom alleen bij een zo goed als lege accu wordt gehaald. (Dat is teminste mijn ervaring) bij 13 of 14v is de laadstroom vele malen lager.

Aah, want de laadstroom is natuurlijk afhankelijk van het _verschil_ tussen de accuspanning en de spanning die de motor levert. Dus als die bijna gelijk zijn, omdat de accu bv nog op 12,8V zit, is de laadstroom die hij trekt maar klein. Denk dat ik em snap.

Zo'n spoel is vast ook wisselspanning, want dynamo (?) Dus dan verwacht ik dat daar ook nog een gelijkrichter of iets dergelijks in zit om er gelijkstroom van te maken(?) En dan kan die waarschijnlijk ook direct op een motoraccu(?)
Laatst bewerkt: 07 feb 2016 19:42 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 19:44 #703738

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
PvO schreef :
18v zou genoeg moeten zijn om zonnepanelen parallel te zetten.
misschien dat ze sochtends wel wat later beginnen en smiddags eerder stoppen.
Als je bbm gelijkstroom produceert kan je die dmv een zekering rechtstreeks op je accu's aansluiten

Thanks!
Laatst bewerkt: 07 feb 2016 19:52 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 19:47 #703739

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
AlfaR schreef :
Ja, spanning wel natuurlijk. En met de Ampere uitgang van mijn multimeter lukt het wel. Ik heb zelf een stroomtang waar het mee kan.

Laadspoel kan direct op de accu, op de motor zit een gelijkrichter.

Je was me voor =)
Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 20:05 #703742

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
wilweg schreef :
Maar de spanning zou ik wel kunnen meten, right? Als je een paar ampère stroom met een multimeter gaat meten denk ik dat die snel de geest zal geven :whistle:

Breng je multimeter mee naar de wintermeet en kom naar mijn workshop. Ik denk dat ik wel een laadspoel van 4A bij me heb waar je dan ter plekke (onder begeleiding) aan kunt meten ;)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 20:06 #703743

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3734
Als jullie direct naar Noorwegen willen vanuit Nederland moet je denk ik rekening houden met een oversteek van 4-5 dagen. Je hebt in de periode dus maximaal 0,70*180+5*16 = 206 Ah beschikbaar, dat is 41 Ah per dag. Als je nu meer gebruikt zal je dus moeten besparen, bijv. door meer zelf te sturen. Hebben jullie al een LED-toplicht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 20:24 #703746

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
JohnBerg schreef :
wilweg schreef :
Maar de spanning zou ik wel kunnen meten, right? Als je een paar ampère stroom met een multimeter gaat meten denk ik dat die snel de geest zal geven :whistle:

Breng je multimeter mee naar de wintermeet en kom naar mijn workshop. Ik denk dat ik wel een laadspoel van 4A bij me heb waar je dan ter plekke (onder begeleiding) aan kunt meten ;)

Lijkt me leuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 20:30 #703747

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Maar hoe komen we aan die 4 Ampere? Dat is een aanname, geloof ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 20:33 #703749

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Xiphias schreef :
Als jullie direct naar Noorwegen willen vanuit Nederland moet je denk ik rekening houden met een oversteek van 4-5 dagen. Je hebt in de periode dus maximaal 0,70*180+5*16 = 206 Ah beschikbaar, dat is 41 Ah per dag. Als je nu meer gebruikt zal je dus moeten besparen, bijv. door meer zelf te sturen. Hebben jullie al een LED-toplicht?

Yup, alles ledjes
3 kleuren toplicht trekt nu 200mA. Enkel wit rondom (anker, motor, reserve toplicht), trekt 80 mA (niet zeker hierover) ter vervanging van die 10W of 25W unit =)
Binnen ook alles led i.p.v. de oude 5W lampjes; nu 40 ~ 60 mA per stuk - mag geen naam meer hebben.

41 Ah, dat klinkt niet slecht eigenlijk. Hopen op veel zon B)

Eigenlijk hebben we alleen de automaat als grootverbruiker. Een BMV zou me mooi kunnen vertellen hoeveel het is na een uur of 10 op de automaat - natuurlijk wel de trim in de gaten houden. Dat worden nog wat leuke experimentjes deze zomer ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 20:36 #703751

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
AlfaR schreef :
Maar hoe komen we aan die 4 Ampere? Dat is een aanname, geloof ik.

Ja, dat klopt. Ik had de motor beschreven als een eind-jaren-negentig 6 pk tweetakt. Een kenner keek even naar het plafond en riep "mwoa, 6A, maar dat is als je flink gas geeft; als je normaal vaart mag je rekenen op 4 denk ik."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 07 feb 2016 21:13 #703761

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
De bbm die ik op mijn vorige boot had gaf ook max 6 amp, maar regelde terug als de accu voller raakte. Toch heb ik veel plezier gehad van het feit dat hij ook de accu's laadde. Heb je een keer een windstille dag, zitten je accu's ook weer vol. Of je laat je motor een uurtje bij staan, scheelt toch iets.

Ik zou die laadspoel toch maar aansluiten. Hij levert niet heel veel op, maar als je echt op een kritisch laag niveau dreigt te raken heb je nog een back up. Het is geen feest om met je bbm de boel bij te houden, maar alles beter dan zonder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 08 feb 2016 04:27 #703789

wilweg schreef :
Xiphias schreef :
Als jullie direct naar Noorwegen willen vanuit Nederland moet je denk ik rekening houden met een oversteek van 4-5 dagen. Je hebt in de periode dus maximaal 0,70*180+5*16 = 206 Ah beschikbaar, dat is 41 Ah per dag. Als je nu meer gebruikt zal je dus moeten besparen, bijv. door meer zelf te sturen. Hebben jullie al een LED-toplicht?

Yup, alles ledjes
3 kleuren toplicht trekt nu 200mA. Enkel wit rondom (anker, motor, reserve toplicht), trekt 80 mA (niet zeker hierover) ter vervanging van die 10W of 25W unit =)
Binnen ook alles led i.p.v. de oude 5W lampjes; nu 40 ~ 60 mA per stuk - mag geen naam meer hebben.

41 Ah, dat klinkt niet slecht eigenlijk. Hopen op veel zon B)

Eigenlijk hebben we alleen de automaat als grootverbruiker. Een BMV zou me mooi kunnen vertellen hoeveel het is na een uur of 10 op de automaat - natuurlijk wel de trim in de gaten houden. Dat worden nog wat leuke experimentjes deze zomer ;)

Plus je elektronische navigatie en AIS-ontvanger?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 08 feb 2016 07:39 #703798

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
It Paradyske schreef :
wilweg schreef :
...

Eigenlijk hebben we alleen de automaat als grootverbruiker. Een BMV zou me mooi kunnen vertellen hoeveel het is na een uur of 10 op de automaat - natuurlijk wel de trim in de gaten houden. Dat worden nog wat leuke experimentjes deze zomer ;)

Plus je elektronische navigatie en AIS-ontvanger?

En de navigatie (tablet + kaart), en de gps, en de marifoon inderdaad ook. Toch verbruikt de automaat naar mijn idee meer dan alle andere apparatuur bij elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 08 feb 2016 07:42 #703800

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
koko schreef :
De bbm die ik op mijn vorige boot had gaf ook max 6 amp, maar regelde terug als de accu voller raakte. Toch heb ik veel plezier gehad van het feit dat hij ook de accu's laadde. Heb je een keer een windstille dag, zitten je accu's ook weer vol. Of je laat je motor een uurtje bij staan, scheelt toch iets.

Ik zou die laadspoel toch maar aansluiten. Hij levert niet heel veel op, maar als je echt op een kritisch laag niveau dreigt te raken heb je nog een back up. Het is geen feest om met je bbm de boel bij te houden, maar alles beter dan zonder.

Bedankt voor het advies. Ik heb dit ook nog niet uitgesloten. Ik ga de boel aansluiten, varen en bemeten deze zomeer. En misschien komt hij er alsnog op; zoals je al zegt; het is fijn om een backup te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 08 feb 2016 08:01 #703802

Ik wil toch pleiten voor het toevoegen van een battery monitor. Het kost je nu een eenmalig 130,- (www.bluepowershop.nl/victron-p...bmv-700-9-90vdc.html fijne shop, geen aandelen) makkelijk aan te sluiten en in te bouwen, maar het ding geeft een hoop kennis en rust. Je weet eindelijk wat je nou écht gebruikt, en wat de zonnepanelen nou echt opleveren. Anders blijf je gissen. Misschien wil je volgend jaar toch een klein koelkastje, bouw je AIS in etc. Ding betaalt z'n nut wel terug de komende jaren.

Mijn twee centjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem aan boord Doordraijer? 08 feb 2016 08:17 #703803

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
wilweg schreef :
Bedankt voor het advies. Ik heb dit ook nog niet uitgesloten. Ik ga de boel aansluiten, varen en bemeten deze zomeer. En misschien komt hij er alsnog op; zoals je al zegt; het is fijn om een backup te hebben.

Ik zoveel mogelijk specificaties boven tafel proberen te krijgen en het meeste werk achter de tekentafel doen. Met een paar simpele formules is heel veel uit te rekenen!

Een andere accu aan boord plaatsen kost zeker een halve dag, op de tekentafel is dat in 2 seconden gepiept :)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl