Hoi allen,
Dank je wel Faran, voor de mod. Ik zal straks ook even het andere draadje lezen en wellicht daar nog wat oppikken. Eerst even terug komen op hoe we het voorlopig gaan aanpakken.
- Er komen 2 accu's die ik parallel zet op de plek van de service accu (in het schema). De motor accu gaat uit het schema.
- Op die 2 accu's wil ik eigenlijk wel een monitor hebben.
- We komen naar de meetup en daar ga ik nog wat vragen stellen over parallel vs serieel voor de zonnepanelen.
- Deze zomer lekker varen en de hele dag naar de BMV kijken
(Ik zag trouwens dat ze ook een bluetooth unit hebben. Dan hoef ik er misschien niet eens een kastje voor te maken.)
- Eventueel komt volgende winter de BBM er nog bij - om te kunnen laden als de boel leeg dreigt te laden; maar nu dus nog even niet.
Een 2e mppt, zoals 3Noreen voorstelde, vind ik nog net even te bont. We hebben maar kleine paneeltjes, dan kan ik misschien beter nadenken over 1 grote en een statief die ik dan maar van Sunday moet afkijken als hij even niet oplet.
En ja, een windvaan is natuurlijk al helemaal de eindbazen oplossing. Daar zijn we ook al van gecharmeerd =) Los van de moeilijk-dingen die een spitsgatter hiervoor met zich meebrengt is dat zonder meer de beste oplossing - ook die maar van de Sunday afkijken t.z.t.
Maar de sleutelafkorting is t.z.t. We hebben er nu gewoon de centjes nog niet voor. En de zeilen beginnen ook al te zeuren: de genua wil nog wel, maar de HA en grootzeil zijn zo langzamerhand ook aan vervanging toe. Voordat ik weer een waterval aan reacties ontketen: De windvaan én de zeilen bewaren we voor andere draadjes.
We waren er al achter dat we niet 24 uur op de automaat konden gaan - dat hebben we eigenlijk ook nog nooit gedaan. Dan eerder de koude uurtjes; zeg 10 a 12 uur per dag. Ik denk dat de eerder gestelde 2A gemiddeld verbruik een mooi doel is, waar we momenteel nog overheen gaan. Om dat te bereiken zullen we nog wat moeten spelen met de gain en whatnot - ook daar biedt een monitor uitkomst.
Dat dus, dank voor jullie advies!