Hoi allen
Ivo en ik zijn van plan wat verbeteringen door te voeren in het elektrisch circuit aan boord. Zoals sommigen van jullie wel weten willen we volgend jaar naar Noorwegen en we denken daar zo'n 75 ~ 100 uur over te doen. We hebben een ST2000 stuurautomaat op onze 22-voeter. Verder hebben we alleen een bbm.
Tijdens onze vorige meerdaagse tocht hebben we de accu's waarschijnlijk iets te veel leeg getrokken. We hebben ook geen monitor op ons systeem, dus we kunnen moeilijk zien hoeveel stroom we nog hebben. Daarom willen we het dit jaar gaan werken aan een systeem waar we wat vertrouwen in kunnen leggen.
Ivo heeft een paar mooie schema's gemaakt. Dat maakt het stellen van vragen ook een stuk gemakkelijker.
De situatie zoals we die nu hebben (de getekende laadspoel zit er nog niet tussen)
De zonnepanelen in het schema staan serieel. Als we eventueel een laadspoel aan zouden sluiten, kunnen we die aansluiten zoals getekend met stippellijnen?
Moet daar dan nog een soort controller tussen of kunnen we de kabels uit de motor gewoon op het circuit zetten?
We hebben een 2 takt 6p Yamaha bbm Modelletje eind jaren 90 (denken we). Die heeft een elektrische starter en een laadspoel. We denken dat hij 4A kan bijladen. Is het gebruikelijk dat deze direct in het schema als generator opgenomen wordt? M.a.w. kunnen we hem op de plus van de motor accu aansluiten?
De accu lader in het schema is een Proosten TBC 500 double channel. Die heeft 2 aparte laadpunten. Één voor een start accu en één voor een service accu. Er zit een relais in dat gesloten wordt als de spanning van de motor accu 13,2V of hoger is en gebroken wordt als de motoraccu spanning onder de 12,5V valt.. Als ik het goed begrijp betekent dit dat zolang ik de motor accu bij laad met wat-dan-ook, deze lader tevens de service accu bij laadt.
Schema 2 is de minimale verbetering die we eventueel zouden kunnen doorvoeren.
Op een langere tocht kunnen we dan de ene accu gebruiken tot deze 12V aangeeft, en dan overschakelen op de ander. Als die ander dezelfde is, geeft dat een redelijke inschatting voor de resterende vaar tijd bij gelijk verbruik.
- We zijn er van uit gegaan dat ik de BBM zo op de motor accu kan schakelen
- We hebben geleerd dat alle seriële cellen in een paneel net zo veel stroom geven als de zwakste schakel in het geheel. Ik kan mijn panelen draaien naar de zon, maar daarbij wil de ene nog wel eens schaduw over de ander werpen. Het lijkt ons derhalve verstandiger deze parallel te plaatsen.
-In het schema is een spanningsmeter over de verbruikersgroep getekend. Deze volt-meter zit achter de keuzeschakelaar. Daarmee kunnen we dus de spanning meten op de accu die dan in gebruik is; beide accu's kunnen gechecked worden.
Stel nu dat we een Victron accu monitor zouden plaatsen - de BMV700. Waar zouden we die het beste kunnen opnemen en wat zijn in dat geval de beperkingen?
Ivo zou hem het liefste daar plaatsen waar hij beide accu's als 1 zou kunnen monitoren. Kan dat überhaupt met een dergelijke opstelling waarbij je een schakelaar hebt, die naar de motor accu kan switchen?
Er een paar letters langs de lijnen geschreven, waar de monitor eventueel geplaatst zou kunnen worden. Waar zouden we hem het beste kunnen plaatsen? Het is uiteraard belangrijk dat hij meet hoeveel er weer is bijgeladen. Maar het is ook fijn als het hele systeem betrokken wordt bij de meting (en niet alleen de service batterij)
In Schema 3 gaan de veranderingen nog iets verder
Er staan nu 2 service batterijen parallel. Omdat we beperkt zijn in de keuze van plaatsing zit er in schema 3 ongeveer 2 x 5 meter tussen de motor batterij en de acculader. We hebben nog wat moeite met de voorstelling van hoe de stroom loopt in een laad situatie - ja, die gaat de andere kant op, maar hij gaat dan toch niet langs de verbruikers? Eigenlijk voor schema 3 dezelfde vraag als voor 2; wat is de beste plek?
Dit was weer een heel verhaal, dus alvast bij voorbaat dank voor jullie geduld om het allemaal te lezen