Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De werking van een laadregelaar

De werking van een laadregelaar 10 feb 2016 19:56 #704686

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
smirre schreef :
Hoe zou het starten van de motor gaan?

Het mooie van een simulatie is dat dat heel snel uit te proberen is :)

- De tokkie laadregelaar hangt er weer in
- Eerst wordt de accu geladen, en een tijdje met rust gelaten zodat hij in de normale uitgangssituatie terecht komt.
- Dan worden er 4 starts gedaan. Elke keer 15 seconden, en dan 45 seconden rust.
- De startmotor is een 1,2 kW type dat leek me redelijk gangbaar
- Met de aanloopstroom is geen rekening gehouden.

Het ziet er dan zo uit:





Het mooie is nu dat je kunt inzoomen op delen die interessant lijken:





Tijdens starten zakt de accuspanning terug tot 12,0V t.g.v. de inwendige weerstand.
Na 4 starts is dat accu nog lang niet leeg, ondanks dat het maar een kleintje is van 40 Ah.

Is eigenlijk wel wat ik verwacht had B)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 10 feb 2016 19:59 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 10 feb 2016 21:46 #704722

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
JohnBerg,

Als je uitgaat van een 50% ontladen accu (dus in rust 12,2 Volt) zijn de uitkomsten van je simulaties van het laden van een accu dan ook vergelijkbaar met de metingen van Varta , zie de informatie over de laadstroom uit het "Bordnetzbuch" van Varta (1996),voor een 36Ah accu gepresenteerd in de grafieken.


Bijlage:

Bestandsnaam: img073-3.pdf
Bestandsgrootte:374 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 10 feb 2016 21:51 #704725

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Go west schreef :
Als je uitgaat van een 50% ontladen accu (dus in rust 12,2 Volt) zijn de uitkomsten van je simulaties van het laden van een accu dan ook vergelijkbaar met de metingen van Varta , zie de informatie over de laadstroom uit het "Bordnetzbuch" van Varta (1996),voor een 36Ah accu gepresenteerd in de grafieken.

Altijd leuk dat iets wat je bedacht hebt, ook blijkt te kloppen met de praktijk B)

Ik denk dat ik van dat model nog een hoop plezier ga hebben. D'r komt hier een hele hoop voorbij, en de simulatie aanpassen is een fluitje van een cent. Kunnen we mooie grafiekjes maken (waar ik een groot liefhebber van ben) :woohoo:
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 11 feb 2016 10:02 #704788

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@JB
Mijn vraag was : Zijn de uitkomsten van de simulaties ook vergelijkbaar met de praktijkmetingen van Varta ?
Het Varta verhaal gaat niet over een laadregelaar, maar over het laadproces van een accu met een vaste laadspanning van 14,5 Volt en 13,5 Volt . Klopt dus je accumodel met de metingen van Varta ?

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 11 feb 2016 10:15 #704791

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Go west schreef :
@JB
Mijn vraag was : Zijn de uitkomsten van de simulaties ook vergelijkbaar met de praktijkmetingen van Varta ?
Het Varta verhaal gaat niet over een laadregelaar, maar over het laadproces van een accu met een vaste laadspanning van 14,5 Volt en 13,5 Volt . Klopt dus je accumodel met de metingen van Varta ?

Ahh .. sorry voor de verwarring. Ik zal vanavond eens goed lezen hoe Varta de test heeft gedaan, en dan deze nadoen in de simulatie. En dan zien we wel wat er uitkomt, en of het ongeveer klopt.

Punt is dat Varta begint bij een ladingstoestand van 50%, dus daar moet ik eens over nadenken hoe ik dat in de simulatie verwerk. Ik ga dan uit van 20° C omgevingstemperatuur.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl