Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De werking van een laadregelaar

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 11:59 #704268

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
3Noreen schreef :
JohnBerg schreef :
3Noreen schreef :
Mooie accu ! Geeft 10 minuten lang ±2 A stroom bij 13,5 volt.

Ik volg je even niet?

De capaciteit van deze accu in geladen toestand is 144 kC / 3600 = 40 Ah
Het model is nauwkeurig tot 10,2V. Er is dus 11,6 Ah beschikbaar om te gebruiken.

Bij mijn accu's tot nu toe. Geven mijn loodaccu's nooit stroom af boven de 12,8 volt en mijn LiFe's houden het gezien bij 13,3. Deze accu van jou geeft al stroom bij 13,5.

Een loodaccu geeft ook gewoon stroom bij 10,5V. Hoe dacht je anders de motor te starten?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 12:01 #704269

OK, bedankt. project abandoned. Dat ging wel erg snel :lol:
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 12:07 #704270

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Nog even terug naar de laadcurves. In een eerdere post ("toerenteller op dynastart nov 2015" toonde ik laadcurves van een accu met 50% lading ( operationeel gezien dus "leeg").
Dit soort gegevens zijn toch volop bekend. De simulaties van John lijken hierop.

De discussie begon over de laadspoel van de bbm van Wilweg. Vroeger had ik ook een bbm met een laadspoel, heel eenvoudig een vaste spoel, net onder het vliegwiel. Het werkte net als een fietsdynamo. Geen regeling.
Uit de laadspoel kwam een pulserende gelijkstroom. Met een grote condensator heb ik geprobeerd de gemiddelde spanning te verhogen om zo meer laadstroom te krijgen. Ik heb het nooit gemeten, maar met twee autoaccu's en olielampjes konden we het redden, zonder walstroom.

Jan

Bijlage:

Bestandsnaam: img073-2.pdf
Bestandsgrootte:374 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 12:07 #704271

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
JohnBerg schreef :
3Noreen schreef :
JohnBerg schreef :
3Noreen schreef :
Mooie accu ! Geeft 10 minuten lang ±2 A stroom bij 13,5 volt.

Ik volg je even niet?

De capaciteit van deze accu in geladen toestand is 144 kC / 3600 = 40 Ah
Het model is nauwkeurig tot 10,2V. Er is dus 11,6 Ah beschikbaar om te gebruiken.

Bij mijn accu's tot nu toe. Geven mijn loodaccu's nooit stroom af boven de 12,8 volt en mijn LiFe's houden het gezien bij 13,3. Deze accu van jou geeft al stroom bij 13,5.

Een loodaccu geeft ook gewoon stroom bij 10,5V. Hoe dacht je anders de motor te starten?

Het gaat niet om de minimale spanning waarbij de accu stroom afgeeft maar de hoogste spanning.
Jou accu kan 2A @ >13,6 leveren. Dat is een leuke energiewinst t.o.v. mijn LiFe's


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 12:09 #704273

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
JohnBerg schreef :
3Noreen schreef :
JohnBerg schreef :
3Noreen schreef :
Mooie accu ! Geeft 10 minuten lang ±2 A stroom bij 13,5 volt.

Ik volg je even niet?

De capaciteit van deze accu in geladen toestand is 144 kC / 3600 = 40 Ah
Het model is nauwkeurig tot 10,2V. Er is dus 11,6 Ah beschikbaar om te gebruiken.

Bij mijn accu's tot nu toe. Geven mijn loodaccu's nooit stroom af boven de 12,8 volt en mijn LiFe's houden het gezien bij 13,3. Deze accu van jou geeft al stroom bij 13,5.

Een loodaccu geeft ook gewoon stroom bij 10,5V. Hoe dacht je anders de motor te starten?

Leuke spraakverwarring.
Bedoelt 3Noreen niet gewoon dat de spanning altijd inzakt als er een gebruiker stroom begint te trekken en dat hij, bij een ingeschakelde verbruiker nooit een hogere spanning bij een loodaccu heeft gezien dan 12,8V?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 12:10 #704274

Tja, 't staat of valt met een goed model van de accu. Zolang je daar alleen een elektronisch model van maakt blijft het behelpen, aangezien de onderliggende mechanismen vooral chemisch van aard zijn...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 12:13 #704275

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
3Noreen schreef :
Het gaat niet om de minimale spanning waarbij de accu stroom afgeeft maar de hoogste spanning.
Jou accu kan 2A @ >13,6 leveren. Dat is een leuke energiewinst t.o.v. mijn LiFe's

Ik denk dat ik nu snap wat je bedoeld.

Maar .. bij 13,6V is de cel spanning van een LiFePo4 3,4V (uitgaande van 4 cellen). Dan kun je toch met een vinger in de neus 2A afnemen?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 09 feb 2016 12:16 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 12:26 #704276

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
JohnBerg schreef :
3Noreen schreef :
Het gaat niet om de minimale spanning waarbij de accu stroom afgeeft maar de hoogste spanning.
Jou accu kan 2A @ >13,6 leveren. Dat is een leuke energiewinst t.o.v. mijn LiFe's

Ik denk dat ik nu snap wat je bedoeld.

Maar .. bij 13,6V is de cel spanning van een LiFePo4 3,4V (uitgaande van 4 cellen). Dan kun je toch met een vinger in de neus 2A afnemen?

Jou rekenkundig model was toch van een loodaccu ? Die doen het over het algemeen minder goed dan LiFe. Dus lijkt er de suggestie te zijn dat je model nog verfijning nodig heeft. Misschien R3 iets groter ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 12:39 #704278

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
3Noreen schreef :
Jou rekenkundig model was toch van een loodaccu ? Die doen het over het algemeen minder goed dan LiFe. Dus lijkt er de suggestie te zijn dat je model nog verfijning nodig heeft. Misschien R3 iets groter ?

De inwendige weerstand is een lastige. Maar ik denk dat hij idd iets hoger moet. Ik heb deze 69Ah accu gevonden, daar geven ze een inwendige weerstand van 6,2 mOhm. Ik heb hem op 10mOhm gezet. Dat zou dan aardig moeten kloppen voor een 40 Ah modelletje met wat levenservaring :)

Jouw LifePo4 zit op < 0,3 mOhm.

Het doet niets af aan het plaatje (de klemspanning en de interne spanning gaan marginaal verder uit elkaar lopen):


Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 12:56 #704282

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
It Paradyske schreef :
Tja, 't staat of valt met een goed model van de accu. Zolang je daar alleen een elektronisch model van maakt blijft het behelpen, aangezien de onderliggende mechanismen vooral chemisch van aard zijn...

Dat lijkt mij een juiste gevolgtrekking. Het model komt niet overeen met de werkelijkheid en heeft daarmee weinig nut.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 13:06 #704285

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
3Noreen schreef :
It Paradyske schreef :
Tja, 't staat of valt met een goed model van de accu. Zolang je daar alleen een elektronisch model van maakt blijft het behelpen, aangezien de onderliggende mechanismen vooral chemisch van aard zijn...

Dat lijkt mij een juiste gevolgtrekking. Het model komt niet overeen met de werkelijkheid en heeft daarmee weinig nut.

Dat vind ik dan toch wel weer erg kort door de bocht. Ik kreeg eerder het verwijt dat ik een ongemotiveerd antwoord gaf. Dan verwacht ik eigenlijk nu ook een gemotiveerd antwoord op de vraag op welk punt komt het model niet overeen met de werkelijkheid?

Het is natuurlijk gemakkelijk om er wat oneliners tegenaan te gooien, terwijl er van de andere kant alleen maar uitgebreid gedocumenteerde antwoorden komen.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 13:21 #704287

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
De grafiek die meer overeenkomt met wat met een echte accu gebeurt ziet er ongeveer zo uit.
Jou uitkomsten wijken daar nogal vanaf.

(Maar 1 periode aangepast)


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 feb 2016 13:23 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 13:37 #704292

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
3Noreen schreef :
De grafiek die meer overeenkomt met wat met een echte accu gebeurt ziet er ongeveer zo uit.
Jou uitkomsten wijken daar nogal vanaf.

Het is idd zo dat door de chemie van de accu na het laden de klemspanning snel naar 13,2V zakt. Niet zo abrubt zoals je dat tekent, maar meer vloeiend. (zo staat het ook in de wiki)

Het model houd daar idd geen rekening mee. Maar zoiets is er wel in te hangen ...

Ik kan de uitkomst denk ik al voorspellen .. de mate waarin de loodaccu bijspringt wordt wat kleiner (de lader zal ook eerder oppiken, waardoor het dal ook kleiner wordt. Maar het grote plaatje zal het zelfde blijven.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 13:41 #704293

JohnBerg schreef :
3Noreen schreef :
It Paradyske schreef :
Tja, 't staat of valt met een goed model van de accu. Zolang je daar alleen een elektronisch model van maakt blijft het behelpen, aangezien de onderliggende mechanismen vooral chemisch van aard zijn...

Dat lijkt mij een juiste gevolgtrekking. Het model komt niet overeen met de werkelijkheid en heeft daarmee weinig nut.

Dat vind ik dan toch wel weer erg kort door de bocht. Ik kreeg eerder het verwijt dat ik een ongemotiveerd antwoord gaf. Dan verwacht ik eigenlijk nu ook een gemotiveerd antwoord op de vraag op welk punt komt het model niet overeen met de werkelijkheid?

Het is natuurlijk gemakkelijk om er wat oneliners tegenaan te gooien, terwijl er van de andere kant alleen maar uitgebreid gedocumenteerde antwoorden komen.

Ja, sorry, ben hier ondertussen ook nog aan het werk, dus meer dan oneliners zal het niet worden.
Maar we proberen je met die oneliners wel de goede kant op te sturen hoor....
Gezien de gedragingen blijkt het model van de accu nog niet optimaal, dus daar zit nog een verbeterpuntje.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 13:44 #704295

ik zou zeggen : we geloven het wel.


En weer verder..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 14:02 #704299

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
Zet voor R3 even een waarde van 0,3 Ohm in en kijk wat er gebeurt.
Voor een vloeiender verloop schroef je de inductor flink op.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 feb 2016 14:03 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 14:42 #704313

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ik heb het model wat aangepast ;)

SW1 gaat alleen aan als er ontladen wordt, en doet tijdens laden niet mee.
SW gaat alleen aan als de spanning hoger is dan 13,2V

Dit heeft 2 effecten:
1. Als het laden stopt zal de spanning geleidelijk, maar toch redelijk vlot naar 13,2V zakken.
2. Er is laadefficiëntie bijgekomen. Niet alle energie die erin gestopt wordt komt er meer uit.

IMHO weer een stuk korter bij de werkelijkheid.

In de simulatie zet ik de lader gedurende 2 uur aan, en dan uit. De lader is nu tegen terugladen beveiligd, net als een dynamo. Duidelijk is te zien dat de laadstroom na 2 uur abrupt naar nul gaat. Kort daarna zakt de klemspanning geleidelijk naar 13,2V, om daar vervolgens te blijven.

De koelkast is er even uit

Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 16:30 #704340

we kunnen dit inmiddels bijna afsplitsen naar het www.circuitsonline.net forum :whistle:

Of nog beter de heren hier in het ZF zijn 10x beter :woohoo: :woohoo:

Ik weet wel waar ik dadelijk voor de electra zooi in de Pion moet wezen :P :P
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 16:33 #704342

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Zo wat is dit draadje gegroeid na 1 dagje werken :woohoo:

John, toch nog even terugkomend op de wet van Kirchhoff waarmee je de verdeling van de stroom zou kunnen uitrekenen tussen accu en lader bij een belasting.

Als de spanning van de accu en lader alsmede de bijbehorende interne weerstand al bekend zou zijn, dan zijn die waarden volgens mij maar zeer korte tijd constant.
Zeker de spanning van de accu is erg afhankelijk van de duur van laden/ontladen ouderdom, waarschijnlijk de temperatuur en nog wat andere meer of minder onbekende variabelen.

Ik zie het nut van het werk van Kirchhoff bij het ontwikkelen en doorrekenen van elektronische schakelingen, maar om meer begrip van de werking en gedragingen van het laden en ontladen van accus te krijgen draagt het volgens mij weinig bij.

Wel leuk om op vrij eenvoudige wijze dmv simulaties wat van die grafiekjes te produceren, al blijkt uit de bovenstaande discussie dat een model voor een accu, met al zijn chemische eigenschappen, maken nog niet zo eenvoudig is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 16:34 #704344

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Jeroen-pion schreef :
we kunnen dit inmiddels bijna afsplitsen naar het www.circuitsonline.net forum :whistle:

Of nog beter de heren hier in het ZF zijn 10x beter :woohoo: :woohoo:

Ik weet wel waar ik dadelijk voor de electra zooi in de Pion moet wezen :P :P

Ik zou John vragen of hij niet een accu voor je kan maken met de eigenschappen van het eerste modelletje. Volgens Noreen 1 met betere specificaties als van Li-ion :whistle:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 16:47 #704348

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
PvO schreef :
Als de spanning van de accu en lader alsmede de bijbehorende interne weerstand al bekend zou zijn, dan zijn die waarden volgens mij maar zeer korte tijd constant.
Zeker de spanning van de accu is erg afhankelijk van de duur van laden/ontladen ouderdom, waarschijnlijk de temperatuur en nog wat andere meer of minder onbekende variabelen.

Dat is zeker waar, en op het moment dat je iets uitrekent is dat alleen maar voor dat ene moment. Met hetgeen je kent.

Dat zie je ook als ik de koelkast aanzet :)

Wat er dan gebeurt is bijna niet meer met de hand uit te rekenen.

- de dynamo loopt nu 1,5 uur. Dat moet wel want het is een flinke koelkast op een kleine accu.
- de koelkast en de dynamo lopen dan half uurtje samen.
- na 2 uur gaat de motor uit, en loopt de koelkast op de accu.


Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 18:43 #704382

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Nou gaat dit draadje over de laadregelaar, dus ik dacht laat ik daar eens mee spelen ;)

Wat zou er gebeuren als de tokkie laadregelaar die er nu in zit vervangen zou worden door een type met een veel steiler omslagpunt?

Voor een loodaccu niet zo geschikt, maar er zijn wel andere soorten accu's waarbij dat wel goed kan :)

Dat ziet er dan zo uit:





Mochten er nog wensen zijn om een situatie te simuleren, dan roept u maar B)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 20:44 #704428

  • smirre
  • smirre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Mooie plaatjes :)

Hoe zou het starten van de motor gaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 09 feb 2016 22:15 #704459

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
roozeboos schreef :
ik zou zeggen : we geloven het wel.


En weer verder..

:laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 10 feb 2016 18:18 #704655

Baasklusje schreef :
3Noreen schreef :
de wed van Ohm

En waarop wedde de heer Georg Ohm eigenlijk?

Grin ik snap hem nu pas :whistle: :whistle: :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl