Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De werking van een laadregelaar

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 20:18 #704064

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
JohnBerg schreef :
3Noreen schreef :
Mooi zijn we er over eens !

Ik denk toch dat we het niet eens zijn!

Vanuit de lader bezien. Ik kijk in echte wereld niet DOOR de lader naar de accu, maar ik meet aan de accuklemmen!

Naarmate de accu meer geladen wordt, neemt zijn inwendige weerstand AF!

Deze discussie is begonnen met mijn opmerking dat er in de regelaar niets slims gebeurt om de stroom te laten afnemen. Omdat vanuit de regelaar de weerstand van de accu toeneemt.

Verdere filosofisch overdenkingen wat de echte wereld is ? Geen idee. Bestaat die echte wereld wel. Misschien bevind we ons met zijn allen in een grot en staren we ons blind op schaduwen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 08 feb 2016 20:18 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 20:25 #704070

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
3Noreen schreef :
Deze discussie is begonnen met mijn opmerking dat er in de regelaar niets slims gebeurt om de stroom te laten afnemen. Omdat vanuit de regelaar de weerstand van de accu toeneemt.

Dat is op 2 punten niet waar.

1. De regelaar kijkt wel degelijk naar zijn uitgang, en doet iets slims. Hij regelt zijn spanning terug afhankelijk van de accuspanning, en daardoor neemt de stroom af.

2. Doordat de regelaar zijn spanning terug regelt (zoals ik in een eerdere berekening heb laten zien) en daardoor de stroom afneemt "ziet" de regelaar aan zijn klemmen een hogere weerstand. Maar die hogere weerstand komt niet doordat de accu ineens andere fysische eigenschappen heeft gekregen, maar door een rekentruukje uit de netwerktheorie.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 20:30 #704073

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
JohnBerg schreef :
3Noreen schreef :
Deze discussie is begonnen met mijn opmerking dat er in de regelaar niets slims gebeurt om de stroom te laten afnemen. Omdat vanuit de regelaar de weerstand van de accu toeneemt.

Dat is op 2 punten niet waar.

1. De regelaar kijkt wel degelijk naar zijn uitgang, en doet iets slims. Hij regelt zijn spanning terug afhankelijk van de accuspanning, en daardoor neemt de stroom af.

2. Doordat de regelaar zijn spanning terug regelt (zoals ik in een eerdere berekening heb laten zien) en daardoor de stroom afneemt "ziet" de regelaar aan zijn klemmen een hogere weerstand. Maar die hogere weerstand komt niet doordat de accu ineens andere fysische eigenschappen heeft gekregen, maar door een rekentruukje uit de netwerktheorie.

Hiermee kunnen we jou grafiekje uit een eerdere draad naar het land der zotheid verwijzen ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 20:33 #704076

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
3Noreen schreef :
Hiermee kunnen we jou grafiekje uit een eerdere draad naar het land der zotheid verwijzen ?

Tuurlijk niet! Hoe kom je erbij?

Oorzaak en gevolg?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 08 feb 2016 20:33 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 20:34 #704077

  • smirre
  • smirre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
John, stop er maar mee. Parels voor de zwijnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 20:58 #704093

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ik heb de accu en de lader maar eens in LTSpice gezet, misschien dat het zo gaat.

Op de rode grafiek is de spanning aan de accu klemmen te zien. Deze veranderd nauwelijks.

Op de bruine grafiek zie je de lader de spanning terug regelen, in een tijdsbestek van 240 sec.

Op de blauwe grafiek zie je laadstroom door de accu. Deze neemt dus gestaag af.

Dus : accuspanning blijft constant. Er veranderd ook niets aan de accu. En toch neemt de stroom door de accu af van 13A naar bijna 0


Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 21:23 #704117

Kan het toch niet laten ;-)

Ik kan 3Noreen nu even helemaal niet meer volgen, want eerst zegt hij :

1- "De regelaar is niet slim, hij regelt zich zelf af over de interne weesrtand van de accu."


2- Een paar post later, "Als de je de spanning af regelt op precies 13,8V gaat de accu niet koken..."

Ja maar wat is het nu? 1 of 2? want 1 en 2 spreken elkaar ongeveer 180 graden tegen, of ik regel wat of ik regel niets.

Voeg ik nog even aan toe, de gedachte als het klopt wat je zegt, wat doen we dan met z'n allen moeilijk over zonnepaneel regelaars 2/3/4 traps accu laders, als je simpel alles afstelt op 13,8V en hup klaar alles regelt zichzelf volle accu's zelf een beetje de weerstand laten regelen en nix aan de kook of andere horror in accu land.

Hebben wij hier een doorbraak? dat we al die jaren veel te moeilijk hebben gedacht ??? :woohoo:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 08 feb 2016 21:41 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 21:45 #704128

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Nog even over wat de lader ziet:

1. Op t(0) loopt er 13A bij een spanning van 14.4V => de lader "ziet" 1,1 Ohm
2. Op t(240) loopt geen stroom meer. De lader ziet "niets" aan zijn klemmen, en zou kunnen denken dat er niets meer aangesloten is.

Dat dit puur een rekentruukje is, lijk me nu duidelijk. In beide gevallen hangt de accu eraan, met constante klemspanning en in dit geval constante inwendige weerstand.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 21:54 #704133

amai John, ik wilde niet reageren maar kan het niet laten natuurlijk..

ehm, misschien omdat de accu een accu is? En Opgeladen wordt?? niks truukje. verplaatsen van lading.

en jeroenpion, geen doorbraak hoor. Dat heet CV constantvoltage.
Als je spanningswaarde niet te hoog zet (13,8volt), wordt de accu niet overladen. De accu krijgt op een gegeven moment de zelfde spanning als de lader. En dan loopt er geen stroom meer!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 08 feb 2016 21:55 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 22:02 #704137

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
roozeboos schreef :
ehm, misschien omdat de accu een accu is? En Opgeladen wordt?? niks truukje. verplaatsen van lading.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld?

Op t(0) loopt 13A. Of er nu de getekende accu aanhangt of een weerstand van 1,1 Ohm maakt niet uit. In beide gevallen staat er 14,4V over de klemmen en loopt er 13A.

Idem voor t(240). Of de getekende accu er nu wel of niet aanhangt maakt niet uit. Er loopt immers geen stroom.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 22:08 #704138

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Ik wil hier toch nog even mijn steun uitspreken voor Noreen.
De enige fout die hij hier maakte is te stellen dat de inwendige weerstand van de accu toeneemt als deze geladen wordt.
Wat hij waarschijnlijk bedoeld is dat de accu als verbruiker (want dat is het in weze in laadmodus) in weerstand toeneemt.

Als mijn slimme lader in zijn een na laatste laad modus zit, wordt er door de lader voor een vaste tijd een vaste spanning (14,4V) aangehouden.
Naarmate de tijd vordert neemt de laadstroom af, dit is heel goed te verklaren en uit te leggen door de accu als een weerstand te zien die tijdens dit proces toeneemt.

Wat er tijdens dit proces allemaal chemisch in de accu plaats vind is voor het begrijpen van het laadproces niet interessant.

Wat de eerste wet (de som van de stromen in een knooppunt is nul) en de tweede wet (de som van de spanningen in een stroomkring is nul) van Kirchof hieraan nu toevoegen is mij niet geheel duidelijk. maar ik sta open voor wat extra uitleg.

Dit hele verhaal begon met de laadspoel van een bbm. dit is volgens mij niet veel meer dan een spanningsbron waarvan de spanning enigszins afhankelijk is van het toerental van de bbm.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 22:11 #704140

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Jeroen-pion schreef :
Kan het toch niet laten ;-)

Ik kan 3Noreen nu even helemaal niet meer volgen, want eerst zegt hij :

1- "De regelaar is niet slim, hij regelt zich zelf af over de interne weesrtand van de accu."


2- Een paar post later, "Als de je de spanning af regelt op precies 13,8V gaat de accu niet koken..."

Ja maar wat is het nu? 1 of 2? want 1 en 2 spreken elkaar ongeveer 180 graden tegen, of ik regel wat of ik regel niets.

Voeg ik nog even aan toe, de gedachte als het klopt wat je zegt, wat doen we dan met z'n allen moeilijk over zonnepaneel regelaars 2/3/4 traps accu laders, als je simpel alles afstelt op 13,8V en hup klaar alles regelt zichzelf volle accu's zelf een beetje de weerstand laten regelen en nix aan de kook of andere horror in accu land.

Hebben wij hier een doorbraak? dat we al die jaren veel te moeilijk hebben gedacht ??? :woohoo:

Als je genoegen neemt met een langer laadproces, een accu die wat sneller verslijt omdat de rustspanning te hoog is, een accu die ook wat sneller slijt omdat de gasspanning nooit bereikt wordt dan heb je inderdaad niet meer nodig dan een constante spanningsbron van zo'n 13V
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 22:16 #704141

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
PvO schreef :
Wat de eerste wet (de som van de stromen in een knooppunt is nul) en de tweede wet (de som van de spanningen in een stroomkring is nul) van Kirchof hieraan nu toevoegen is mij niet geheel duidelijk. maar ik sta open voor wat extra uitleg.

Zodra je een belasting aan de accu hangt met aangesloten lader, zal een deel van de stroom uit de accu komen, en een deel uit de lader. De lader en accu hebben beide hun eigen inwendige weerstand. Om nu te kunnen uitrekenen welk deel uit de accu, en welk deel uit de lader komt heb je de eerste wet van Kirchhoff nodig. (er zijn trouwens ook andere methoden om het uit te rekenen)

PvO schreef :
Dit hele verhaal begon met de laadspoel van een bbm. dit is volgens mij niet veel meer dan een spanningsbron waarvan de spanning enigszins afhankelijk is van het toerental van de bbm.

Ik had uit een ander draadje begrepen dat achter die laadspoel nog een regelaar hing.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 22:23 #704143

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
JohnBerg schreef :
PvO schreef :
Wat de eerste wet (de som van de stromen in een knooppunt is nul) en de tweede wet (de som van de spanningen in een stroomkring is nul) van Kirchof hieraan nu toevoegen is mij niet geheel duidelijk. maar ik sta open voor wat extra uitleg.

Zodra je een belasting aan de accu hangt met aangesloten lader, zal een deel van de stroom uit de accu komen, en een deel uit de lader. De lader en accu hebben beide hun eigen inwendige weerstand. Om nu te kunnen uitrekenen welk deel uit de accu, en welk deel uit de lader komt heb je de eerste wet van Kirchhoff nodig. (er zijn trouwens ook andere methoden om het uit te rekenen)
Of de accu wordt geladen, je kan de accu dan zien als weerstand.
of de accu wordt ontladen, je kan de accu dan zien als spanningsbron
meer smaken zij er volgens mij niet.

JohnBerg schreef :
PvO schreef :
Dit hele verhaal begon met de laadspoel van een bbm. dit is volgens mij niet veel meer dan een spanningsbron waarvan de spanning enigszins afhankelijk is van het toerental van de bbm.

Ik had uit een ander draadje begrepen dat achter die laadspoel nog een regelaar hing.
dat zou kunnen maar mijn ervaring met een laadspoel uit een bbm is dat de regelaar niet veel meer inhoud als een spannings begrenzer, vandaar ook vrij lage opbrengst bij bijna volle accu.
De regelaar staat zogezegd altijd in float?/equalize modus.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 22:24 #704145

PvO schreef :
Jeroen-pion schreef :
Kan het toch niet laten ;-)

Ik kan 3Noreen nu even helemaal niet meer volgen, want eerst zegt hij :

1- "De regelaar is niet slim, hij regelt zich zelf af over de interne weesrtand van de accu."


2- Een paar post later, "Als de je de spanning af regelt op precies 13,8V gaat de accu niet koken..."

Ja maar wat is het nu? 1 of 2? want 1 en 2 spreken elkaar ongeveer 180 graden tegen, of ik regel wat of ik regel niets.

Voeg ik nog even aan toe, de gedachte als het klopt wat je zegt, wat doen we dan met z'n allen moeilijk over zonnepaneel regelaars 2/3/4 traps accu laders, als je simpel alles afstelt op 13,8V en hup klaar alles regelt zichzelf volle accu's zelf een beetje de weerstand laten regelen en nix aan de kook of andere horror in accu land.

Hebben wij hier een doorbraak? dat we al die jaren veel te moeilijk hebben gedacht ??? :woohoo:

Als je genoegen neemt met een langer laadproces, een accu die wat sneller verslijt omdat de rustspanning te hoog is, een accu die ook wat sneller slijt omdat de gasspanning nooit bereikt wordt dan heb je inderdaad niet meer nodig dan een constante spanningsbron van zo'n 13V


Ik zeg : als dat alles is wat doen we moeilijk :woohoo: owhja we (jullie trouwens) kunnen het water nog niet op Damm!!!! (ik moet eerste nog schuren timmeren accu's en laders plaatsen op die trekschuit)

Toch geen verkeerd topic, want al mijn oude lts en mts elektrotechniek stoffige hersencelletjes worden weer eens flink opgeschud :whistle: :whistle: :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 08 feb 2016 22:26 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 22:25 #704146

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
PvO schreef :
Of de accu wordt geladen, je kan de accu dan zien als weerstand.
of de accu wordt ontladen, je kan de accu dan zien als spanningsbron
meer smaken zij er volgens mij niet.

Je hangt aan de walstroom, de lader staat aan. De koelkast gaat aan. Waar komt de stroom vandaan?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 22:27 #704147

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Als pure alfa zou ik zeggen: de bron met de hoogste spanning?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 22:27 #704148

Ik zeg lader :dry:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 22:32 #704152

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Als de stroom van de lader komt zal de spanning zakken door de inwendige weerstand van de lader. Daardoor zal de accu "bijspringen".

Of andersom: als de stroom van de accu komt, zal door de inwendige weerstand van de accu de spanning zakken. Daardoor zal de lader "bijspringen"

Uit beide dus. En dan moet je dus kunnen uitrekenen welk deel waarvandaan komt. Dat kan o.a. met de eerste wet van Kirchoff.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 22:33 #704153

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Jeroen-pion schreef :

Ik zeg : als dat alles is wat doen we moeilijk :woohoo: owhja we (jullie trouwens) kunnen het water nog niet op Damm!!!!

Toch geen verkeerd topic, want al mijn oude lts en mts elektrotechniek stoffige hersencelletjes worden weer eens flink opgeschud :whistle: :whistle: :whistle:

Veel meer is het volgens mij echt niet, als ik mijn mts energietechniek hersencelletjes combineer met wat gezonde logica en nadere blik op mijn acculader werp, zie ik het volgende:
- Boost modus:
Acculader gedraagt zich als stroombron, dit houd in dat de lader met de maximaal mogelijk stroom (van de lader) gaat laden.
Als je de accu ziet als een gebruiker = weerstand waarvan de weerstandswaarde oploopt naarmate de accu oplaad is het duidelijk dat de klemspanning oploopt.
Dit gaat door totdat er de ingestelde spanning wordt bereikt (14,2V). Dan krijgen we de:
- Float modus:
Acculader gedraagt zich als een spanningsbron.
Zelfde verhaal, weerstand van de accu neemt toe naarmate het laadproces vordert.
laadstroom neemt dus af.
- Na een ingestelde tijd(althans bij mijn lader) verminderd de lader de spanning naar een lager voltage (dacht ongeveer 13,2V)

Omdat ik van mening ben dat de accus heel het jaar op die 13V laten staan niet bevorderlijk is voor de levensduur, schakel ik de lader uit als de accus vol zijn.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 22:37 #704154

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
JohnBerg schreef :
PvO schreef :
Of de accu wordt geladen, je kan de accu dan zien als weerstand.
of de accu wordt ontladen, je kan de accu dan zien als spanningsbron
meer smaken zij er volgens mij niet.

Je hangt aan de walstroom, de lader staat aan. De koelkast gaat aan. Waar komt de stroom vandaan?
Hangt af van de laadfase:
- Boost, uit de lader, deze kan 20A bij 14,4V leveren, meer dan genoeg voor de koelkast.
- Float, waarschijnlijk eerst wat uit de accu, totdat de accuspanning ver genoeg onder de float spanning van de lader is gezakt en de lader het verder overneemt.
In het laatste geval zal er een periode zijn dat de accu en de lader allebei wat voor hun rekening nemen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 22:39 #704156

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
JohnBerg schreef :
Als de stroom van de lader komt zal de spanning zakken door de inwendige weerstand van de lader. Daardoor zal de accu "bijspringen".

Of andersom: als de stroom van de accu komt, zal door de inwendige weerstand van de accu de spanning zakken. Daardoor zal de lader "bijspringen"

Uit beide dus. En dan moet je dus kunnen uitrekenen welk deel waarvandaan komt. Dat kan o.a. met de eerste wet van Kirchoff.
Dat is dus bij mijn lader niet waar, deze is sterk genoeg om de ingesteld spanning bij te handhaven.

En als het uit beide komt, hoe wil je dan de verdeling uitrekenen?
Je zal toch minstens van 1 van de 2 bronnen de stroom moeten meten?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 22:56 #704161

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
PvO schreef :
Dat is dus bij mijn lader niet waar, deze is sterk genoeg om de ingesteld spanning bij te handhaven.

Ik dacht al dat je dat zou zeggen :)
Bij moderne geregelde laders is de dynamische inwendige weerstand zo laag, dat dit idd gebeurt.

Als je de dynamo als lader gebruikt wordt het een ander verhaal (waar we het hier dus over hebben).

PvO schreef :
En als het uit beide komt, hoe wil je dan de verdeling uitrekenen?
Je zal toch minstens van 1 van de 2 bronnen de stroom moeten meten?

Ik was in de simulatie uitgegaan van bekende inwendige weerstanden, en beide bronnen 14,4V. Als dan een bekende weerstand als belasting erin hangt, hoef je niets te meten.

- Je kunt Kirchoff doen, en 3 vergelijkingen met 3 onbekenden opstellen.

- Wat waarschijnlijk sneller gaat is de belasting met de 2 inwendige weerstanden transformeren van ster naar driehoek.

- Of omdat de spanningen van de bronnen hetzelfde zijn, de bronnen parallel zetten en ook de inwendige weerstanden parallel zetten.

Het zal allemaal tot hetzelfde resultaat leiden ..
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 08 feb 2016 22:56 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 23:02 #704162

op de wintermeeting gesprek stof zat, dat is zeker!! :laugh: :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De werking van een laadregelaar 08 feb 2016 23:03 #704163

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Grut, ik ben toch blij dat ik 50 jaar geleden gymnasium A gekozen heb. :S
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl