Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Diodebrug gaat kapot.

Diodebrug gaat kapot. 20 juni 2016 04:43 #746458

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik heb van de week m'n motor in orde laten maken bij een Volvo Penta dealer en deze heeft het hele systeem even doorgenomen.
Daarbij heeft hij ook de dynamo "anders" aangesloten.
Ik heb geen idee wat er anders aangesloten zou kunnen worden maar feit is dat nu na een uurtje lopen van de motor de diodebrug er uit piept. Dit nu dus tot 2x toe.

Voordat de beste man mij een verhaal op gaat hangen wil ik graag weten wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn.

Ik heb de geschakelde plus van mijn startaccu aan het B+ contact aangesloten.
De massa is aangesloten op het D- contact.
Verder heb ik alleen nog een draadje vanaf het schakelaar op contact 61 aangesloten.
Veel ingewikkelder hoeft het niet te worden lijkt mij.

Ik heb een parallel geschakelde service accu van 2x105 Ah welke parallel staat aan de 65Ah startaccu met hiertussen een cyrix relais.

De dynamo is een standaard 30A dingetje van de Volvo Penta MD5a


May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 20 juni 2016 04:45 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 20 juni 2016 06:14 #746471

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Het is geen volvo penta dynamo, maar een SEV-Marchal (Frans).

In geval van een convetionele diodebrug heb je onder vollast ongeveer 1 volt spannings val. dat wil zeggen dat 30A x 1Volt = 30 Watt warmte opgewekt wordt in de diode brug.

- Hoeveel ampère laadt je nu werkelijk?
- Is er genoeg ruimte rondom de diodebrug om zijn warmte kwijt te kunnen.
- Wat is de temperatuur in de machinekamer tijdens varen?
- Heb je een ampère en volt meter ter controle in je systeem?
- Geeft de dynamo wel 30A en niet 40-50A door een defecte regelaar?

Vaak geven dynamo's die niet goed genoeg aangesloten zijn een veel hogere spanning af dan 14 volt. Dat kan bij een open dynamo wel oplopen tot 30-40 volt, de doorslagspanning van de diodebrug haalt dit vaak niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 20 juni 2016 06:17 #746472

Wat ik mis,..waar zit je D+ aansluiting ? D+ hoort naar je acculampje op je dashbord te gaan.
Een diode brug klapt eruit als de dynamo zijn vermogen niet kwijt kan omdat de verbinding naar de accu niet tot stand komt...relais,..aansluitingen,..hoofdschakelaars....etc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 20 juni 2016 07:45 #746488

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
WADnWIND schreef :
Het is geen volvo penta dynamo, maar een SEV-Marchal (Frans).

In geval van een convetionele diodebrug heb je onder vollast ongeveer 1 volt spannings val. dat wil zeggen dat 30A x 1Volt = 30 Watt warmte opgewekt wordt in de diode brug.

- Hoeveel ampère laadt je nu werkelijk?
Nu helaas niets meer
- Is er genoeg ruimte rondom de diodebrug om zijn warmte kwijt te kunnen.
Ja want het bleef altijd goed tot de "reparatie"
- Wat is de temperatuur in de machinekamer tijdens varen?
Een graadje of 40 schat ik (niet gemeten)
- Heb je een ampère en volt meter ter controle in je systeem?
Nee
- Geeft de dynamo wel 30A en niet 40-50A door een defecte regelaar?
Ik zal het vanavond na laten meten door de dynamoboer

Vaak geven dynamo's die niet goed genoeg aangesloten zijn een veel hogere spanning af dan 14 volt. Dat kan bij een open dynamo wel oplopen tot 30-40 volt, de doorslagspanning van de diodebrug haalt dit vaak niet.
Kan dat door slechte contacten komen op de dynamo aansluiting?
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 20 juni 2016 07:46 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 20 juni 2016 07:48 #746489

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
De Optimaal schreef :
Wat ik mis,..waar zit je D+ aansluiting ? D+ hoort naar je acculampje op je dashbord te gaan. Volgens mij is dat dat contactje met nummering 61. Zal ik vanavond ook even nakijken.
Een diode brug klapt eruit als de dynamo zijn vermogen niet kwijt kan omdat de verbinding naar de accu niet tot stand komt...relais,..aansluitingen,..hoofdschakelaars....etc
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 20 juni 2016 07:58 #746493

contact 61 ?....lijkt mij sterk.
Dynamo lampje heeft een + aansluiting, de - aansluiting is eigenlijk de D+
De + aansluiting van de dynamo lampje loopt wel vaak over een contactslot,...de D+ is meestal rechtstreeks verbonden aan de - van de lamp.
Bij het testdraaien van de motor,..ging de dynamo lamp wel uit ? lampje zou bij ca 1000 rpm toch uit moeten gaan,...Bij mij bleef het lampje ooit branden en bij 1600 rpm was dat een harde kanl van de diodebruggen die zich opbliezen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 20 juni 2016 08:28 #746505

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Op welke aansluiting komt nu de D+?
Deze alternators hebben op de regelaar een aansluiting midden op het blokje.
De foto laat dit niet zien.
Laatst bewerkt: 20 juni 2016 08:28 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 20 juni 2016 09:59 #746553

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Sloe Gin schreef :
De Optimaal schreef :
Wat ik mis,..waar zit je D+ aansluiting ? D+ hoort naar je acculampje op je dashbord te gaan. Volgens mij is dat dat contactje met nummering 61. Zal ik vanavond ook even nakijken.
Een diode brug klapt eruit als de dynamo zijn vermogen niet kwijt kan omdat de verbinding naar de accu niet tot stand komt...relais,..aansluitingen,..hoofdschakelaars....etc

Stoere taal Bert; "klapt er uit" . Zullen we het op houden dat óf de maximale sperspanning overschreden wordt, óf de maximale stroom overschreden wordt.

Sperspanning kan gebeuren bij slecht contact naar de accu, dynamo werkt dan onbelast en de spanning kan te hoog stijgen.

Te grote stroom kan optreden als de regelaar defect is of bij kortsluiting van de B+ .
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 20 juni 2016 10:02 #746558

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
D- wil zeggen dat het dynamo lampje tussen de min (-) en de D- komt. Dus niet tussen de plus en D+ ?????

Ik zou toch even zoeken op internet naar dit type.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 juni 2016 10:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 20 juni 2016 10:04 #746559

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Meten = weten.

Dus geen spanning en stroom meting = is geen oplossing of zinvolle analyse..... :(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 juni 2016 10:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 20 juni 2016 11:12 #746592

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
WADnWIND schreef :
Sloe Gin schreef :
De Optimaal schreef :
Wat ik mis,..waar zit je D+ aansluiting ? D+ hoort naar je acculampje op je dashbord te gaan. Volgens mij is dat dat contactje met nummering 61. Zal ik vanavond ook even nakijken.
Een diode brug klapt eruit als de dynamo zijn vermogen niet kwijt kan omdat de verbinding naar de accu niet tot stand komt...relais,..aansluitingen,..hoofdschakelaars....etc

Stoere taal Bert; "klapt er uit" . Zullen we het op houden dat óf de maximale sperspanning overschreden wordt, óf de maximale stroom overschreden wordt.

Sperspanning kan gebeuren bij slecht contact naar de accu, dynamo werkt dan onbelast en de spanning kan te hoog stijgen.

Te grote stroom kan optreden als de regelaar defect is of bij kortsluiting van de B+ .

Was ik maar zo stoer dat ik dat soort taal durfde te gebruiken :D
Nogmaals, vanavond ga ik even meten en kijken met de dynamoboer
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 20 juni 2016 11:27 #746597

WADnWIND schreef :
Sloe Gin schreef :
De Optimaal schreef :
Wat ik mis,..waar zit je D+ aansluiting ? D+ hoort naar je acculampje op je dashbord te gaan. Volgens mij is dat dat contactje met nummering 61. Zal ik vanavond ook even nakijken.
Een diode brug klapt eruit als de dynamo zijn vermogen niet kwijt kan omdat de verbinding naar de accu niet tot stand komt...relais,..aansluitingen,..hoofdschakelaars....etc

Stoere taal Bert; "klapt er uit" . Zullen we het op houden dat óf de maximale sperspanning overschreden wordt, óf de maximale stroom overschreden wordt.

Sperspanning kan gebeuren bij slecht contact naar de accu, dynamo werkt dan onbelast en de spanning kan te hoog stijgen.

Te grote stroom kan optreden als de regelaar defect is of bij kortsluiting van de B+ .

"Stoere taal Bert;" BERT ???? ik ben Ernie :P :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 20 juni 2016 12:34 #746616

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
De Optimaal schreef :
WADnWIND schreef :
Sloe Gin schreef :
De Optimaal schreef :
Wat ik mis,..waar zit je D+ aansluiting ? D+ hoort naar je acculampje op je dashbord te gaan. Volgens mij is dat dat contactje met nummering 61. Zal ik vanavond ook even nakijken.
Een diode brug klapt eruit als de dynamo zijn vermogen niet kwijt kan omdat de verbinding naar de accu niet tot stand komt...relais,..aansluitingen,..hoofdschakelaars....etc

Stoere taal Bert; "klapt er uit" . Zullen we het op houden dat óf de maximale sperspanning overschreden wordt, óf de maximale stroom overschreden wordt.

Sperspanning kan gebeuren bij slecht contact naar de accu, dynamo werkt dan onbelast en de spanning kan te hoog stijgen.

Te grote stroom kan optreden als de regelaar defect is of bij kortsluiting van de B+ .

"Stoere taal Bert;" BERT ???? ik ben Ernie :P :laugh:

Excuus! Ik lees vaandaag niet zo goed denk ik. :(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 20 juni 2016 13:09 #746622

zo jammer he
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 20 juni 2016 13:23 #746624

WADnWIND zal wel last hebben van
sperspanningkjes,
te hoge spanning
of....
simpel aan (zeil)vakantie toe zijn.... ;)

Nouuuwwww,...ik in iedergeval wel aan zeilvakantie..... :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 20 juni 2016 13:34 #746626

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
In ieder geval ben ik blij met jullie input en kom ik beter beslagen ten ijs vanavond.
Dank alvast en ik laat weten hoe het afloopt.

Gr.
Bert a.k.a. Sloe Gin a.k.a. Begt a.k.a. "buurman van Peter" a.k.a. heej etc.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 21 juni 2016 07:10 #746753

contact 61 ook al voor je gevonden,..kwam toevallig langs op ZF...zie plaatje
www.zeilersforum.nl/index.php/...t-naar-md6a?start=25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 21 juni 2016 13:30 #746862

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik moet jullie het antwoord nog even schuldig blijven.

De dynamoboer komt woensdagavond pas terug met m'n gerepareerde dynamo en dan gaan we gelijk even meten.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 21 juni 2016 15:11 #746892

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Hier het schema van de Sev Marchall. Let op: 61 zit via 3 losse diodes, niet dezelfde diodes die gebruikt worden voor de daadwerkelijke acculaadspanning- en stroom.

Wat bedoel jij met dat je daar een schakelaar tussen hebt? (61 is tevens je input op de spanningsregelaar.) Spanning op 61 en B+ moet gelijk zijn.

Bijlage:

Bestandsnaam: dynamoVolv...hall.pdf
Bestandsgrootte:119 KB


Hope this helps.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Laatst bewerkt: 21 juni 2016 15:12 door mystudio. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 21 juni 2016 15:18 #746894

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Volgens mij klopt deze tekening niet.
De uiteinden van de hoofd wikkelingen zitten aan de lamp.
Of is dit iets afwijkend?
Wil je de werking uitleggen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 21 juni 2016 15:34 #746898

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
De tekening klopt zeker.

De Sev Marchall heeft drie separate diode's die naar de laadstroomlamp toelopen. Dus vanaf elke veldwikkeling loopt er een losse gelijkrichtdiode naar de controlelamp. (dit zijn dus ook minder zwaar uitgevoerde diode's dan de diode's voor B+)

De 'echte' gelijkrichtdiode's lopen 'gewoon' naar B+.

Welk gedeelte begrijp je hier niet aan en kan ik verder toelichten?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 21 juni 2016 18:40 #746935

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
MODS!

Ik wil de "technische-Leergang-Dynamo's" uploaden, maar vindt de knop niet?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 21 juni 2016 20:30 #746968

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Sorry ik zat te pitten.
De link naar de regelaar had ik gemist.
Bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 21 juni 2016 20:36 #746969

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
De Optimaal schreef :
WADnWIND zal wel last hebben van
sperspanningkjes,
te hoge spanning
of....
simpel aan (zeil)vakantie toe zijn.... ;)

Nouuuwwww,...ik in iedergeval wel aan zeilvakantie..... :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo:

geheel offtopic:
Dat kan je wel zeggen,ja. Hoogspanning in de vakantie periode.

Maar nu even zelf lekker bezig met mechanisch herstel van C3F ultrasoon windmeter en een zijzwaard ;)

On topic maar weer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diodebrug gaat kapot. 23 juni 2016 01:21 #747284

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Hier een foto van mijn originele dynamo.



Deze blijkt een dubbele B+ aansluiting te hebben.
Zodra je deze kortsluit word de stroom over 2 diode's in de diodebrug verdeelt en derhalve gehalveerd.
De VP reparateur vond dit onzin en heeft deze kortsluiting er uit gehaald.
We hebben hem nu weer terug geplaatst.

Daarnaast is het zo dat ik totaal 275Ah aan accu's er in heb staan en deze dynamo moet nogal wat stroom leveren waar hij eigenlijk niet op gebouwd is.

We hebben het nu zo gemaakt dat de dynamo alleen de start accu van 65Ah nog laad via een Victron Cyrix en hebben de B+1 en de B+2 weer kortgesloten.
Nu trekt de diodebrug het wel weer en word niet langer overbelast.

De acculader via de walstroom laad de serviceaccu's en bij genoeg capaciteit laad hij ook de startaccu.
Andersom kan ik tijdelijk de serviceacuu's bijschakelen mocht de startaccu minder worden via deze Cyrix.

Overigens waren de B+ contacten dermate roestig dat deze ook een overgangsweerstand vertoonden.
Deze schoongemaakt en voorzien van nieuwe moertjes en ringetjes.

Allen heel hartelijk dank voor het meedenken en de schema-tjes.
Het droeg allemaal bij tot een beter inzicht mijnerzijds.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 23 juni 2016 01:31 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl