Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Startkwaliteit van accu testen

Startkwaliteit van accu testen 03 dec 2016 14:22 #789342

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 550
Bestaat er een betrouwbare manier om de startkwaliteit van de noordaccu te testen? Ik ben bekend met de multimeter methode waarbij de minimumspanning van de accu tijdens de start wordt gemeten en 9,6 Volt als ondergrens criterium wordt gehanteerd. Ik vraag echter me af of een dergelijke meting een goede of op zijn minst redelijke indicator is voor de startkwaliteit van de accu en of er misschien betere manieren zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 03 dec 2016 15:14 #789353

Genoemde manier is goede indicatie, al vind ik die 9,6V wel erg laag.
Ik zou bij 10,5 al bezorgd worden wanneer de accu capaciteit de bij de startmotor behorende is.

Wat is het (start)motor vermogen en de Ah van de accu?

Pakweg een startmotor van 1Kw, een accu van 70Ah en dan een spanningsval tot 11V is een redelijke combinatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 03 dec 2016 16:25 #789363

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 550
Mijn accu is 102 Ah. Wat het (start)motor vermogen is weet ik niet. In de gebruikershandleiding lees ik alleen, zonder dat goed te kunnen interpreteren, betreffende de accuvereisten:
Minimum koudstartstroomsterkte (CCA/EN): 347.0 A
Minimum nominaal vermogen (20HR/EC): 40 A/u
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 03 dec 2016 17:15 #789379

Kwikfit kan de accu onder belasting testen. Uiteraard zal de gedachte zijn dat je met een nieuwe onder je arm het pand verlaat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 03 dec 2016 17:29 #789381

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15688
Zonder meer een goede indicatie. Voor een simpel scheepsdiesel hoef je ook niet bang te zijn dat de onderspanning tot allerlei problemen leidt. Is het een moderne auto zou 9,6 volt waarschijnlijk te laag zijn. De boordcomputer heeft grote kans op een reset. Met als gevolg dat het motor management, ABS e.d. uitvalt.
Als de rest van de boord elektronica vanuit de zelfde accu gevoed wordt is het wel duidelijk te laag dus.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Startkwaliteit van accu testen 03 dec 2016 19:15 #789395

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30100
Een CCA van 370 A is niet zo veel. Bij 1Kw startmotor zit je al op ruim 80 amp. Een optima heeft een CCA tussen 600 en 1100A.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Startkwaliteit van accu testen 03 dec 2016 19:36 #789397

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 550
Mijn bedoeling is regelmatig mijn accu te testen t.a.v. zijn start kwaliteit. Zoals aangegeven gaat het om een (vrij nieuwe) accu van 102 Ah. Wat het (start)motor vermogen is weet ik niet. In de gebruikershandleiding lees ik alleen, zonder dat goed te kunnen interpreteren, betreffende de accuvereisten:
Minimum koudstartstroomsterkte (CCA/EN): 347.0 A
Minimum nominaal vermogen (20HR/EC): 40 A/u
Wat kan ik dan het beste meten en op welke manier?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 04 dec 2016 00:26 #789428

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
Ooit had ik daar een mooi instrument voor, een soort van vork met twee koperen benen waartussen 4 vermogensweerstanden zaten, en ook nog een voltmeter. De prijs van dat ding was hoger dan wat nu een nieuwe accu kost. Bij gerede twijfel geef je de Eypo beter uit aan een nieuwe accu, met een meter kan je je diesel niet starten.
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 04 dec 2016 07:46 #789435

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6221
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 04 dec 2016 09:56 #789452

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7822
Jutter schreef :
Met die bovenste heb je al een mooi test-tooltje, voor regelmatig gebruik.
Moest ik regelmatig mijn accuconditie willen testen zou ik dit kopen.
Mijn ervaring leert echter, dat ik ondanks mijn goede voornemens ( ik weet het, een maand te vroeg),
dit toch niet lang zou volhouden, dus hou ik mijn geld liever voor andere zaken.
Accu goed behandelen, en vol houden is zeker zo goed als elke week testen.
Als ik twijfels ga heb, neem ik mijn startaccu uit de boot mee naar de garagehouder, die heeft het nodige testmateriaal om de accu even juist door te meten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 04 dec 2016 10:26 #789457

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13958
.....Mijn bedoeling is regelmatig mijn accu te testen t.a.v. zijn start kwaliteit. Zoals aangegeven gaat het om een (vrij nieuwe) accu van 102 Ah....

het ontgaat me wat hier het nut van is.
niemand doet dit en waarom zou je.
en zeker met een nieuwe.
over >4 jaar zul je pas mogelijk ervaren dat het starten wat moeilijker gaat worden.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 04 dec 2016 10:38 #789460

Een tester belast de accu ook, iedere test zou mogelijk vergeleken kunnen worden met een keer de motor starten.

Het starten van de motor lijkt me de beste testwijze, iedere start is een test, zodra het wat moeizamer gaat uitkijken naar een aanbieding van start accu´s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 04 dec 2016 10:42 #789462

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7822
Tja zin of onzin van dergelijke test, dat kan een lang draadje worden,
waar TS weinig aan zal hebben.
Ik doe het niet, omdat het weinig zin heeft.
Heb wel een Cteck acculader waar 3 test inzitten, en zelfs die gebruik ik maar 1 maal per seizoen.
( spanningstest, starttest en laadtest ).
Als TS dit regelmatig wil doen kan hij die bovenste tester kopen, zit zo te zien alles op wat je nodig hebt, en is nog enigszins betaalbaar.
De Cteck acculader zelf is al 3 keer duurder.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 04 dec 2016 11:43 #789470

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30100
Tja, wat is de waarde van zo'n test van de Ctek?

Uiteindelijk wil je 2 dingen weten van een accu:
- De cappaciteit
- De inwendige weerstand.

De laatste is van belang voor een start accu ivm. de te leveren stroom. Cold Cranking Amps. is natuurlijk alleen bij nieuw aanschaf en heeft loopt verder terug gedurende de levensduur.

Behalve met een lompe haarspeld/tweetand de accu kortsluiten zijn er ook meer intelligente methoden. Maar gaat hier te ver om dat in detail te bespreken, mogelijk dat Ctek die toepast. Die slimme test is wel heel representatief en goed reproduceerbaar.

In een ander draadje kunnen we hier wel eens op ingaan voor de nerds/hobbyisten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 04 dec 2016 15:46 #789500

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
WADnWIND schreef :
Behalve met een lompe haarspeld/tweetand de accu kortsluiten zijn er ook meer intelligente methoden.

Het kortsluiten van een startaccu is niet zonder gevaar. Ik wil iedereen waarschuwen dit vooral niet te doen.
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 04 dec 2016 21:24 #789568

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7822
WADnWIND schreef :
Tja, wat is de waarde van zo'n test van de Ctek?

Uiteindelijk wil je 2 dingen weten van een accu:
- De cappaciteit
- De inwendige weerstand.

De laatste is van belang voor een start accu ivm. de te leveren stroom. Cold Cranking Amps. is natuurlijk alleen bij nieuw aanschaf en heeft loopt verder terug gedurende de levensduur.

Behalve met een lompe haarspeld/tweetand de accu kortsluiten zijn er ook meer intelligente methoden. Maar gaat hier te ver om dat in detail te bespreken, mogelijk dat Ctek die toepast. Die slimme test is wel heel representatief en goed reproduceerbaar.

In een ander draadje kunnen we hier wel eens op ingaan voor de nerds/hobbyisten.

Is ook maar een goed / minder / slecht indicatie via LED's.
Wat er voor test achter zit weet ik ook niet.
Maar heb wel mijn vermoedens.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 04 dec 2016 21:44 #789575

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30100
Ome Ed schreef :
WADnWIND schreef :
Behalve met een lompe haarspeld/tweetand de accu kortsluiten zijn er ook meer intelligente methoden.

Het kortsluiten van een startaccu is niet zonder gevaar. Ik wil iedereen waarschuwen dit vooral niet te doen.

Dat is dus wat een accuboer of garage wel doet....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 04 dec 2016 21:54 #789579

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7822
WADnWIND schreef :
Ome Ed schreef :
WADnWIND schreef :
Behalve met een lompe haarspeld/tweetand de accu kortsluiten zijn er ook meer intelligente methoden.

Het kortsluiten van een startaccu is niet zonder gevaar. Ik wil iedereen waarschuwen dit vooral niet te doen.

Dat is dus wat een accuboer of garage wel doet....

Als het goed is weten die wat ze doen.
Mijn garagehouder gebruikt een toestel om de toestand van de accu te testen.
Eigenlijk de accu belasten met een bepaalde stroom en kijken hoever de spanning inzakt.
Bij het (bijna) kortsluiten bij de accu door de accuboer gaat hij ook dan of nadien kijken hoe ver de accuspanning inzakt, en hoe snel deze terug opbouwt nadat de (bijna)kortsluiting weg is.
Met het toestel wordt er minder stoom uit de accu getrokken, maar nauwkeuriger gemeten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 04 dec 2016 22:10 #789586

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30100
Degelijke methoden zijn niet van deze tijd. Tegenwoordig stuur je een blokgolf van 1KHz bij 20volt de accu in door b.v. een 10 Ohm weerstand. De restwisselspanning in milivolt over de polen is dan een maat voor de inwendige weerstand.

15 jaar geleden deed ik dit al zo tijdens het reconditioneren van een lood-zuurbatterij m.b.v. een desulfator zoals dit:
www.aliexpress.com/item/Free-S....40010308.4.2.s9XOmH

Op de polen AC meten in milivolts, en je ziet de spanning over de weken teruglopen, wat dus wil zeggen dat de puls steeds meer geabsorbeerd wordt door de accu als gevolg van een lagere inwendige weerstand.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 08 dec 2016 22:02 #790515

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 550
Wat ik mij afvraag na alle reacties gelezen en soms begrepen te hebben ;)
Is het nu we of niet zinvol om met enige regelmaat mbv een multimeter te meten hoeveel het voltage zakt tijdens het starten van de motor? En op basis van de meetresultaten wel of geen goed gevoel over de accukwaliteit te hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 08 dec 2016 22:10 #790519

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3393
huho schreef :
Wat ik mij afvraag na alle reacties gelezen en soms begrepen te hebben ;)
Is het nu we of niet zinvol om met enige regelmaat mbv een multimeter te meten hoeveel het voltage zakt tijdens het starten van de motor? En op basis van de meetresultaten wel of geen goed gevoel over de accukwaliteit te hebben?

een beter middel is om je batterij een levensduur van 4 jaar te geven en vanaf het 5de jaar niet verbaast zijn wanneer je langer moet demareren voor je motor start. Echt ouder dan 6 jaar worden ze niet meer....
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 08 dec 2016 22:39 #790524

  • Willem65
  • Willem65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Tony2920 schreef :
Jutter schreef :
Met die bovenste heb je al een mooi test-tooltje, voor regelmatig gebruik.
Moest ik regelmatig mijn accuconditie willen testen zou ik dit kopen.
Mijn ervaring leert echter, dat ik ondanks mijn goede voornemens ( ik weet het, een maand te vroeg),
dit toch niet lang zou volhouden, dus hou ik mijn geld liever voor andere zaken.
Accu goed behandelen, en vol houden is zeker zo goed als elke week testen.
Als ik twijfels ga heb, neem ik mijn startaccu uit de boot mee naar de garagehouder, die heeft het nodige testmateriaal om de accu even juist door te meten.

Het belangrijkste is dat je goed voor je accu 'zorgt'. Neem hem in de koude wintermaanden mee naar huis (lekker warm) en zorg dat je hem volledig opgeladen wegzet. Gebruik een tricklecharger als dat kan.
Een lege accu wegzetten leidt tot sulfatie. Een chemisch proces waardoor de accu zijn capaciteit verliest en wat je niet zomaar ongedaan kan maken.

Onbelast (en zonder lader) moet de accu minstens een spanning van 13.2V laten zien, bij belasting (een paar stroomvreters) mag de spanning niet onder de 11.7V komen, onder de 11.0V is de accu leeg. Als je een tricklecharger gebruikt, wil je dat de spanning tegen de 13.8V zit.

Een accutester kan wat zeggen over de toestand van je accu, maar als je er goed voor zorgt, kan hij jaren mee.
Lemster Zeekruiser, staal, 28 voet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 08 dec 2016 22:46 #790527

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13958
en nog makkelijker dan al dat gesjouw
zorgen dat je accu's goed vol zijn.
evt. per 2 maanden ff goed bijladen
dan vang je eigenontlading echt wel voldoende af.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 08 dec 2016 22:49 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 08 dec 2016 23:05 #790531

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7822
Willem65 schreef :
Tony2920 schreef :
Jutter schreef :
Met die bovenste heb je al een mooi test-tooltje, voor regelmatig gebruik.
Moest ik regelmatig mijn accuconditie willen testen zou ik dit kopen.
Mijn ervaring leert echter, dat ik ondanks mijn goede voornemens ( ik weet het, een maand te vroeg),
dit toch niet lang zou volhouden, dus hou ik mijn geld liever voor andere zaken.
Accu goed behandelen, en vol houden is zeker zo goed als elke week testen.
Als ik twijfels ga heb, neem ik mijn startaccu uit de boot mee naar de garagehouder, die heeft het nodige testmateriaal om de accu even juist door te meten.

Het belangrijkste is dat je goed voor je accu 'zorgt'. Neem hem in de koude wintermaanden mee naar huis (lekker warm) en zorg dat je hem volledig opgeladen wegzet. Gebruik een tricklecharger als dat kan.
Een lege accu wegzetten leidt tot sulfatie. Een chemisch proces waardoor de accu zijn capaciteit verliest en wat je niet zomaar ongedaan kan maken.

Onbelast (en zonder lader) moet de accu minstens een spanning van 13.2V laten zien, bij belasting (een paar stroomvreters) mag de spanning niet onder de 11.7V komen, onder de 11.0V is de accu leeg. Als je een tricklecharger gebruikt, wil je dat de spanning tegen de 13.8V zit.

Een accutester kan wat zeggen over de toestand van je accu, maar als je er goed voor zorgt, kan hij jaren mee.

Nu is dat lekker warm weer net niet goed voor je accu. Je zet hem beter in een onverwarmde garage.
Een accu werkt op chemische reacties, en hoe koeler hoe minder reacties.
Goed opladen, en dan in een koele droge ruimte zetten is het best.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startkwaliteit van accu testen 08 dec 2016 23:08 #790533

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7822
sy helios schreef :
en nog makkelijker dan al dat gesjouw
zorgen dat je accu's goed vol zijn.
evt. per 2 maanden ff goed bijladen
dan vang je eigenontlading echt wel voldoende af.

Dat is correct, als je ze goed volgeladen aan boord hebt gezet,
en ze vriezen kapot, dan waren ze al niet goed meer toen je ze achterliet.
Als je ze niet vol laad, ben je zelf in fout.
In de komende kerstvakantie even aan boord gaan kijken en bijladen is nooit verkeerd.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl