Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee?

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 13:14 #809748

Nou onder de geinteresserden hier raak je zonder veel gedoe 20 stuks kwijt. Voor de meeste zeilers is ergens 140-180AH in LiFePo4 genoeg. Als het om kwaliteitscellen gaan zal de animo nog hoger zijn.

Rooiedirk is een uitzondering. Die kan beter 16 x 800Ah in zijn boot leggen. Maar dat drijft de bulk redelijk op ;)

Let wel; winston is een merknaampje, en het zijn ook gewoon ordinaire Chinese cellen...niet ondenkbaar zelfs uit de zelfde fabriek...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 13:32 #809750

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
ik vloog 10 jaar geleden al met mijn modelzweefvliegtuigen op lipo cellen, vond ze fantastische en makkelijk te laden,super licht en een enorme power, en ze worden met miljoenen gebruikt in allerlei apparatuur wat veelal in china wordt geproduceerd, je hoort toch weinig dat het niet goed gaat, en anders een speciale zak/bak er om heen.

net als lpg in autoo,s ook gevaarlijk is, hoor je toch ook nooit wat over.

die enkele keer dat het mis is gegaan is al een tijdje geleden, volgens mij is lipo al aardig safe ondertussen, doet me er aan denken dat ze bij mij al heel lang zomaar ergens in de schuur rondslingeren.


en 250 euro voor een merkaccu klopt wel, als ie daar zelf ook 90 euro voor heeft betaald, winstmage is wel oke dan. een eigen stickertje erop, mooi verhaaltje en grafiekje erbij en whalla ! een kwaliteitsproduct.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 16 feb 2017 14:58 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 13:38 #809751

mmm, nou misschien doe ik ook wel mee :whistle:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 14:05 #809756

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Ik ben ook geïnteresseerd. heb nu met mijn 75AH start 1x 105Ah board loodaccu wat weinig prik voor langere tochten.
Mischien kunnen we ook nog een inkoopactie met de balancers en laders doen.....
Het lijkt mij dat we bijna allemaal een complete set nodig hebben ivm hogere benodigde laadvoltage.
Laatst bewerkt: 16 feb 2017 14:12 door aluijten. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 15:08 #809768

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Niet alle posts gelezen. Wel een suggestie, nl. om 6v accu's te nemen die ook in een golfkar gebruikt worden. Tip komt uit het Engelstalige boek over solozeilen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 15:19 #809769

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Constatering: BB doet een concreet voorstel. Sommige "durfal's" tonen concrete interesse, anderen gaan allerlei alternatieven aandragen en vragen stellen.
Vraag: Waarom doen al die anderen dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 15:21 #809770

@Gregor , zoiets zat ik net ook te denken.

Ik zou ook toe kunnen met 1 cel. De meest kritische delen zoals navigatie laten draaien op deze cel.
En dan spanning omhoog converteren naar een volt of 12. Voor de raymarine en AP.
Mijn startracking spullen draaien zelfs ook nog op 5 volt. trekt allemaal geen drol, dus dat kan een simpel 2 ampere omzettertje zijn.
opladen is simpel. eventueel 2 cellen parallel. geen balancer circuits.


koelkast kan dan gewoon op de varta.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 feb 2017 15:22 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 16:43 #809795

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Sunday schreef :
Constatering: BB doet een concreet voorstel. Sommige "durfal's" tonen concrete interesse, anderen gaan allerlei alternatieven aandragen en vragen stellen.
Vraag: Waarom doen al die anderen dat?
Fair enough. Laat ik voor mezelf spreken; kreeg de idee dat BB ook ergens nog zoekend is over de accukeuze. Enthousiast (kosten, levensduur, compactheid) geworden over het artikel dat ik heb gelezen rondom golfkar-accu's, is dat een suggestie die ik BB in ieder geval wilde doen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 17:19 #809801

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3734
Die 6V golfkaraccu's zijn waarschijnlijk gewoon lood-, AGM- of gelaccu's. Dezelfde technologie als de meeste bootaccu's. Waarom je aan boord 6V zou moeten gebruiken is me uit je post niet duidelijk, staan daar argumenten voor in dat boek? De meeste boordapparatuur werkt op 12V.

De cellen die boarderbas in dit topic wil inkopen zijn een veel nieuwere technologie: LiFePo4. Veel lichter, dieper te ontladen en bij netjes gebruik een langere levensduur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 17:19 #809802

  • ribel
  • ribel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Boarderbas, wat is de uiterste datum om hier in mee te gaan? Het geheel is zeer interessant echter zal ik het 1 en ander moeten berekenen qua inbouw afmetingen (zou op een andere plek komen te staan).
De afmetingen 71 x 181 x 275 mm zijn: breedte, lengte, hoogte? Met in de hoogte de aansluiting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 17:30 #809803

Correct. Ik denk dat ik met een week of 2 wil bestellen.

Goede suggesties voor BMS, balancing en laders zijn welkom.

Ik neig zelf naar de populaire BMS en limiters van ev-power.eu. Dan blijft het avontuur bij de cellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 17:32 #809804

  • an3s
  • an3s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Hoe zit het met de brandveiligheid van die dingen? Lithium batterijen zijn met een reden verboden/ zwaar gelimiteerd aan boord van vliegtuigen. Bij een crash is er nog steeds een verdenking van een lading lithium batterijen die spontaan is gaan ontbranden.

Omdat je bootje op de Noordzee je voornaamste reddingsmiddel is, zou ik niet gaan stunten met goedkope accu's. Toch jammer als er een brand ontstaat ver uit de kust.

Belangrijk om te weten is dat je die branden niet echt kunt blussen. Je moet koelen, dus onder water zetten.

Hier een linkje uit de luchtvaart. www.iata.org/whatwedo/cargo/dg...thium-batteries.aspx

Wellicht de moeite waard om dit even uit te zoeken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 17:38 #809805

  • ribel
  • ribel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
an3s schreef :
Hoe zit het met de brandveiligheid van die dingen? Lithium batterijen zijn met een reden verboden/ zwaar gelimiteerd aan boord van vliegtuigen. Bij een crash is er nog steeds een verdenking van een lading lithium batterijen die spontaan is gaan ontbranden.

...
Beste an3s,

In het topic van Peper (linkje) waarbij hij zelf met "goedkope chinese" cellen een accu heeft gefabriceerd staat een duidelijke uitleg over het verschil tussen LiFePo4 en de Lithium opslag methode waar jij op doelt. Kort gezegd: LiFePo4 is niet explosief of extreem ontbrandbaar. Lees het topic even goed door om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden van deze inkoop actie.

Boarderbas: Bedankt voor het snelle antwoord. Met betrekking tot BMS en limiters is voor velen hier alle hulp welkom vermoed ik.
Laatst bewerkt: 16 feb 2017 17:39 door ribel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 17:42 #809806

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
An3s
Het lijkt reuze mee te vallen:
 
13 minuten na kortsluiten klappen ze pas en ik zie geen vuur zo als bij li-ion of li-po
Een traditionele accu is echt niet minder gevaarlijk bij kortsluiten:

vanaf 1:25 wordt de accu kort gesloten
Laatst bewerkt: 16 feb 2017 17:53 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 17:57 #809811

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Ik lees dit topic met verwondering en interesse. ( of ongekeerd ).
Maar heb heel weinig ervaring met LiFePo4 en zou mij eerst wat willen inlezen in deze technologie.
Hebben jullie linkjes of url's waar een en ander begrijpelijk uitgelegd wordt.
Want ik zit met een behoorlijke hoop vragen en als ik die hier allemaal moet gaan stellen,
wordt dit een heel lang topic, waar velen die de technologie kennen weinig aan hebben.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 17:59 #809813

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Waarom werken we eigenlijk uberhaupt nog met een boordnet van 12V?

Iedereen werkt tegenwoordig met tablets, arduino's, pi's, led verlichting, boordverlichting in led, en in de klokjes die je voor je navigatie gebruikt word de 12V ook eigenlijk terug gebracht naar een volt of 5 want veel meer kunnen die chippies niet hebben.

Waarom niet een boordnet uitvoeren in 6.4V Scheelt je de helft aan cellen en voor die ene applicatie die PER se 12V nodig heeft kun je er altijd nog een 'Buck Convertertje' tussen zetten
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 18:06 #809818

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
hscharft schreef :
Waarom werken we eigenlijk uberhaupt nog met een boordnet van 12V?

Iedereen werkt tegenwoordig met tablets, arduino's, pi's, led verlichting, boordverlichting in led, en in de klokjes die je voor je navigatie gebruikt word de 12V ook eigenlijk terug gebracht naar een volt of 5 want veel meer kunnen die chippies niet hebben.

Waarom niet een boordnet uitvoeren in 6.4V Scheelt je de helft aan cellen en voor die ene applicatie die PER se 12V nodig heeft kun je er altijd nog een 'Buck Convertertje' tussen zetten
Een buck convertertje om te starten, dat gaat leuk worden.
De meeste apparatuur is aangepast om te kunnen werken op de in vele schepen standaard aanwezige stroombron. . . de startaccu.
Daarom werkt alles op 12 V.
Om iets gedaan te krijgen moet je vermogen hebben. Hoe hoger de spanning hoe lager de stroom voor hetzelfde vermogen. Hoe hoger de stroom hoe dikker de geleiders moeten zijn.
Met 12 V zitten we al behoorlijk laag, en moeten we al behoorlijk dikke geleiders gebruiken.
Daarom is een lagere boordspanning, behalve voor de elektronica, niet zo een goed idee.
Niemand houd je tegen om een 5V boordnet aan te leggen, maar dat zal uiteindelijk duurder uitkomen aan adapters en converters en dikkere kabels.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 18:07 #809819

@hscharft ja dat zei ik ook al een paar postjes eerder.
overigens niet een buck (omlaag )maar een boost(omhoog)...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 feb 2017 18:10 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 18:09 #809821

Tony, dat ligt er dus maar net aan hoeveel de apparatuur trekt.
Meeste trekt hooguit 100 a 200 mA dat valt wel mee.

Je moet geen koelkast of waterkoker op 1 cel laten draaien.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 18:10 #809822

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
klopt tony, maar met een toekomst waar in we hybride of 100% electrisch willen varen zal die boordspanning omhoog moeten naar 36 of 48 volt of misschien nog wel hoger.. en dan zit je ook weer met buck converters te klooien om 12 volt of 5 volt er uit te krijgen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 18:11 #809823

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
altijd lastig die stroomvoorraad aan boord, ik ga voor zo een mini-kernreactor van 10cmx20cm en 1,5 kg met 100.000.000 AH en het mooiste is datje constant voldoende koelwater tot je beschikking hebt
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 18:12 #809824

hoezo klooien? dat werkt prima hoor. En zit in 95% van de electronica die we tgenwoordig gebruiken.
als je alleen al ziet wat er voor verbeteringen er zijn in spoelen alleen al. 90% efficiency van een dc/dc converter is al helemaal niet meer opvallend.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 feb 2017 18:13 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 18:14 #809825

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
ben ik niet met je eens, voor zaken als marifoons e.d. kunnen die snel schakelende dingen een behoorlijke storing veroorzaken. of je moet een LM8712/LM317 nemen, maar die geeft weer zo veel verlies want die zet het verschil om in warmte
Laatst bewerkt: 16 feb 2017 18:16 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 18:15 #809826

nb als ik dit ga doen ga ik zeker overwegen om een tweede boordspanning te installeren met 1 cel, of twee cellen parallel.
En dit dan als een schone spanning voor de navigatie.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 18:17 #809827

Mephisto schreef :
ben ik niet met je eens, voor zaken als marifoons e.d. kunnen die snel schakelende dingen een behoorlijke storing veroorzaken. of je moet een LM8712/LM317 nemen, maar die geeft weer zo veel verlies want die zet het verschil om in warmte
tegenwoordig echt niet meer hoor. Het moet alleen goed ontworpen worden, ook de printplaat layout.
lm7812 is zooo 1980....
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl