Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee?

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 12:14 #810846

Nou Peper, Ik geloof niet dat wij aan 90 A laden komen, dus is het een probleem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 12:22 #810852

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Ja! Het gebeurt al bij 90mA laden! De laadstroom heeft geen relatie met de eind-laadspanning, als de eind-laadspanning met 0,3V wordt overschreden kan er toch stroom in een volle accu lopen en ben je zachtjes bezig je dure accu te mollen. Dat ze nu goedkoop worden betekent niet dat je niet meer netjes met je spullen moet omgaan. Zeker niet als je een betrouwbaar systeem wilt hebben!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 12:37 #810860

ik snap je niet denk ik.
Als je 2 cellen parallel zet hebben ze even later allebei dezelfde spanning hoor.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 12:51 #810868

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Als je 2 cellen parallel zet en die cellen hebben elk een Ri van 1mOhm (zoals een beetje LiFePO4 cel heeft) loopt er bij 0,2V spanningsverschil 100A aan vereffeningsstroom. Jij weet wat er gebeurt als je een Bahco laat vallen op een cel van 2,1V met een Ri van ca 100mOhm.
Het punt is dat je niet de laadstroom van de individuele cel kunt beheersen bij een parallel schakeling. Bij een 1,5V kool-zink batterijtje is dat allemaal niet zo'n probleem, bij een 180Ah cel ligt dat iets anders...
Oh zeker hebben die cellen dan even later dezelfde spanning... 0,0V d.w.z. als je de polen van de cel van de muur kunt krabben om die spanning te kunnen meten.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 12:55 #810871

dat is een heel ander punt. Het moment van fysiek parallel zetten van twee cellen met verschillende lading. Het aansluiten van de draad.
En dan bij de ene leeg, de andere vol. Ik denk , en dat heb ik hier en daar ook gelezen, dat dat wel meevalt.
Evengoed kan je ze altijd nog allebei eerst laden. En dan aansluiten.

Daarna blijven ze parallel, en zijn ze even vol/leeg.
dus kan je ze dan prima tegelijk laden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 12:57 #810872

<knip> open deur verwijderd

Parallel zetten heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd en (muv van enkele berichten op dit forum) heb ik ook niet gehoord dat het slecht zou zijn....
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 20 feb 2017 13:10 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 13:06 #810876

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Is helaas niet waar! De Ri van de cellen verloopt er verschilt per %DOD. Omdat de laadstroom niet te controleren is, krijg je een cel die bij de laadspanning al vol zit en eentje die nog niet vol zit (bij dezelfde laadspanning). Ga je dan door met laden, overlaadt je de ene cel en komt de andere cel nooit vol. Dit is de beruchte onbalans in de cellen.
Bij laadstroom in een volle cel wordt deze warm. Bij Li-polymeer cellen kan een explosie volgen, bij LiFePO4 cellen zal alleen het elektrolyt verdampen en gasvormig naar buiten spuiten. De accu is dan wel overleden.
Je rekent nog teveel met 100mOhm als Ri, de Ri van een LiFePO4 cel is rond de 1mOhm en dat maakt stromen van een heel andere orde van grootte mogelijk! Alsof je een Bahco op een accu in een onderzeeër laat vallen!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 13:09 #810878

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
captain koek schreef :
Peper schreef :
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!

Parallel zetten heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd en (muv van enkele berichten op dit forum) heb ik ook niet gehoord dat het slecht zou zijn....

Hé Koek, en jij hebt een aantal cellen die niet zijn te balanceren zeg je? Dan weet ik nu waarom dat zo is! :ohmy:
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 13:10 #810879

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1202
FF gegoogeld op peper zijn statement. Om lifepo4 niet parallel te zetten. Verwacht je top prestaties dan is het kiezen van cellen met het juiste Ah en geen parallel schakeling.

Volgens de literatuur moet bij parallel schakeling extra aandacht geschonken aan het matchen van de cellen en pas parallel schakelen als je beide cellen tot het zelfde voltage hebt geladen. Het nivelleren van de spanning zoals bij een "lood" accu komt bijna niet voor bij lifepo4 cellen. En dient af en toe herhaald te worden om cell drift te voorkomen.

Als kennis basis gebruik ik veel van de info van peper en ook van http://www.pbase.com/mainecruising/lifepo4_on_boats&page=1

Tevens de stan honey notes.

In de auto wereld word wel veel geroepen er is een trend voor het weg laten van een BMS omdat ze meer kwaad dan goed doen. Ik heb persoonlijk ook meer vertrouwen in de analoge techniek dan als het digitale geregel.

mvg FKZ
Laatst bewerkt: 20 feb 2017 13:12 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 13:11 #810880

Dat waren slechte cellen, nep....
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 13:21 #810883

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
FKZ: +1
Als je ze matcht gaat het lang goed. Voor Li-ion accu's wordt zelfs matching van cellen in serie aanbevolen omdat er geen balancing kan plaatsvinden door het 'koken' van het elektrolyt zoals bij lood-zwavelzuur accu's.

Maar iedereen mag van mij cellen parallel schakelen hoor... T'is mijn geld niet!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 13:24 #810884

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1202
Peper schreef :
FKZ: +1


Maar iedereen mag van mij cellen parallel schakelen hoor... T'is mijn geld niet!

Daarom schrijf jij toch de howto als we balanceren mee nemen dan word het een accu bouw week ipv dag ;-)

Mooi chalet ergens in de bergen of aan een mooi fjord hebben we overdag in ieder geval genoeg vermaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 13:28 #810888

Ja, matchen is wel handig natuurlijk, heb ik zelf ook gedaan, maar ik ken zelfs accubouwwers die die moeite niet eens nemen en ervan uitgaan dat hetgeen ze aangeleverd krijgen dicht genoeg bij elkaar zit. Anyway, Lifepo4 kan echt prima parallel. Zelf vaak gedaan en lees 100-den verhalen op internet dat het goed werkt.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 13:54 #810895

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
captain koek schreef :
...Anyway, Lifepo4 kan echt prima parallel. Zelf vaak gedaan en lees 100-den verhalen op internet dat het goed werkt.

Ja, de verhalen dat het niet werkte hoor je natuurlijk niet! Dat zou gezichtsverlies betekenen!

Daarom, volg mijn adviezen nooit op en zoek het zelf uit en wees kritisch!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 14:04 #810904

Is dat je beste argument, Peper. Ik zou denken dat er ook veel rampverhalen geplaatst worden als het zo gevaarlijk is...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 14:06 #810905

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15148
De inwendige weerstand van een LiFePo cell is zeer klein. Daarbij is er een nauwelijks oplopende klemspanning tussen 10% - 90% DOC. Dit maakt dat temperatuur verschillen, overgangsweerstanden, fabricage verschillen een veel grotere bepalende factor voor de klemspanning en laadstroom zijn. Bij het parallel schakelen van cellen kun je verschillen voor de laadstroom bepalende factoren dus niet voorkomen. Eén van de cellen word onherroepelijk met een grotere stroom geladen dan de ander. Met alle gevolgen van dien.
Bij een loodaccu is er een vrij sterk oplopende klemspanning evenredig aan de DOC hierdoor wordt de laadstroom beter over parallel geschakelde cellen verdeeld.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 14:17 #810910

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
captain koek schreef :
Is dat je beste argument, Peper. Ik zou denken dat er ook veel rampverhalen geplaatst worden als het zo gevaarlijk is...

Nou, vraag dat maar eens aan Roozeboos... Bij hem ploffen bijna alle Li-ion cellen uit elkaar en vliegen in de fik! Ik vaar al 5 jaar met eigen balancers en een goedkope DC-DC omvormer van 9 tot 54V ingangsspanning en een gestabiliseerde uitgangsspanning van 55V. Dus ja, laat je goed informeren en wees kritisch. Iedereen kan van alles beweren zoals je al zegt, jij moet zelf uitmaken of het technisch klopt. Kun je dat niet, jammer dan.

@3Noreen: Jij kunt het dus wel... klein en compact schrijven! :) Die lange posts van mij helpen niet echt! B)
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 14:49 #810918

En toch.
Als je er voor zorgt dat je de maximale laadspanning controleert. En ook de maximale laadstroom niet hoger maakt dan dat er voor 1 cel toegestaan is. En zorgt voor een degelijke dikke verbinding.

Moet het volgens mij toch altijd goed gaan.

Niet als een dolle hond heel veel stroom gaan laden. Maar met een beetje verstand.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 14:50 #810920

  • Cox
  • Cox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
boarderbas schreef :
Als er nieuws is krijg je het.

Ik heb momenteel 105 Ah (lood) aan boord, maar er is mij geadviseerd om hier 220 Ah (lood) van te maken. 1 x 180 Ah LifePo4 is daar denk ik een mooi alternatief voor. Ben dus serieus geïnteresseerd.

Ik wacht graag je nieuws af en een kostenplaatje incl. balancers, laadregelaar, transport, BTW enz.
Ik neem aan dat je het geheel niet gaat voorschieten. Heb je er al over gedacht hoe we e.e.a. met elkaar verrekenen?
Contest 27 "Emma"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 14:56 #810921

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Roozeboos, betekent dit dat jij ook LiFePO4 cellen gaat aanschaffen...? Dat ik dat nog mag meemaken.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 15:05 #810922

hoezo? je hebt me blijkbaar verkeerd ingeschat.
Feit is dat ik moet kiezen tussen een buiskap, lifepo cellen, ultrasoon AF, electrische aandrijving of een nieuwe genua1.

OF helemaal niks doen, en alles laten zoals het is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 15:13 #810924

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Ja, ik heb je inderdaad verkeerd ingeschat...
Keuzes maken is heel moeilijk!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 15:47 #810932

Peper schreef :
Ja, ik heb je inderdaad verkeerd ingeschat...
Keuzes maken is heel moeilijk!

Tja als het nou om een bed ging, dan was het simpel koop je een twijfelaar :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 16:28 #810944

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15148
roozeboos schreef :
En toch.
Als je er voor zorgt dat je de maximale laadspanning controleert. En ook de maximale laadstroom niet hoger maakt dan dat er voor 1 cel toegestaan is. En zorgt voor een degelijke dikke verbinding.

Moet het volgens mij toch altijd goed gaan.

Niet als een dolle hond heel veel stroom gaan laden. Maar met een beetje verstand.

Het idee leeft dat het lange tijd op eindspanning houden van de cellen schadelijk is. Zo snel mogelijk en praktisch haalbaar is het de bedoeling de laadspanning bij het bereiken van de gewenste maximale lading de spanning terug te brengen naar de lagere rust spanning.

Als je twee cellen parallel laad zal één van de twee cellen een aanzienlijk hogere laadstroom "nemen" Door gewoon toevalligheden als overgangsweerstand in de bedrading of temperatuur/koeling of individuele verschillen tussen de cellen. Als die cel vol is loopt daarvan de klemspanning op en zal de andere cel alle laadstroom gaan nemen.
De volle cel zal al de tijd dat deze 2e cel aan het laden is de maximale eindspanning hebben. Dat is dus schadelijk voor die cel. De bedoeling was om zodra de cel vol was de spanning terug te brengen naar de rust spanning.
Het een en ander valt ook wel op te maken uit de grafiek.


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 17:52 #810994

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
3Noreen, ik vertrouw die curve niet! Er staat ook 'LYP' en 'LYP type battery' in het plaatje. Dit is waarschijnlijk de curve van een Li-polymeer cel en niet van een LiFePO4 cel. Een 100% geladen LiFePO4 cel komt bij 100% niet boven de 3,4V en in deze grafiek komen ze bij 100% geen van allen onder de 3,5V. Dat moet je een LiFePO4 cel niet aandoen, dat kost levensduur!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl