Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee?

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 18:19 #809828

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Gelijkstroomnet met hogere spanning dan 50V geeft dan weer een grotere risico omdat dan bij aanraken van de stroomvoerdende draden een gevaar van elektrocutie bestaat.
Bij 12 en 24 V is dit gevaar bijna onbestaand.
Ik zie in de nabije toekomst wel dat we zullen overgaan naar 24V in plaats van 12V.
Dit zal dan ook betekenen dat alle toestellen, VHF, plotters, etc 24V toestellen zullen worden.
Die bestaan voor een deel al, maar dan voornamelijk voor de profesionele toestellen, waar dikwijls al een 24V net aan boord bestaat.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 18:21 #809830

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
er zijn inderdaad ook wel goede schema's in omloop. dat zal ik niet ontkennen, maar het merendeel van de goedkope zooi is bagger. ik zou er voor kiezen om een schone spanning van je accu's te trekken door naast een 36 volt ook een 12 volt aftakking te maken en niet met buck converters te gaan klooien. al is het alleen maar voor calamiteiten. dat je marifoon blijft werken. en een 7812 is zo 1980.. absoluut, maar het wordt nog zeer vaak gebruikt vanwege de simpelheid, zuiverheid en robuustheid.
Laatst bewerkt: 16 feb 2017 18:23 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 18:24 #809831

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
stroombron. . . de startaccu.

De meeste schepen die electrisch starten hebben naast de verbruiksaccu een aparte startaccu.

Bijna alle overige electronica, koelkasten en andere vreters even daar gelaten werkt rond de 6v.
En zoals roos ook al zei stroom gebruiken doet het spul niet.
Zelf vaar ik met een 20Ah gel accu en daar kan ik een dag of 5 mee toe maar ik heb ook bijna geen verbruikers aan boord.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 18:30 #809832

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Dit verhaal over explosie en brand I.c.m lithium accu's komt nu elke keer weer terug.
Dat is 5 jaar geleden al ontzenuwd.
Zullen we ons daar nu verder eens van onthouden?
Als iemand het hier op ZF begint over aluminium boten heeft begin ik toch ook niet over het explosiegevaar (spontaan!!) van nanopartikels aluminium?? Ik zou als zonderlinge idioot worden terechtgewezen die zich eerst maar eens moet verdiepen in de mooie mogelijkheden van bootbouw in aluminium.
Nog zo iets: gisteren maaktte ik pasta klaar. Chemische analyse van het kookwater toonde een grote concentratie chloorionen!! Eet smakelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 18:30 #809833

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Ik zie in de nabije toekomst wel dat we zullen overgaan naar 24V in plaats van 12V.
Dit zal dan ook betekenen dat alle toestellen, VHF, plotters, etc 24V toestellen zullen worden.

Waarom voorzie jij boordnetten naar de 24V gaan?

En niet bijvoorbeeld als we dan toch zo nodig electrisch moeten gaan varen een dikke accubank voor de motor met zoals hierboven genoemd een 12 of 6v tak voor de electronica.

Kijk eens om je heen naar alle gadgets en andere dingen die je in het dagelijks leven gebruikt. Bijna OVERAL zit tegenwoordig zo'n usb stekkertje aan. Als ik hier in huis voor een vlugge test een 12V dc adaptertje nodig heb moet ik me eerst helemaal suf zoeken omdat ze bijna niet meer gebruikt worden.

Jaar of 10 geleden had ik een hele bak vol van dat spul staan.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 18:32 #809834

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Chemische analyse van het kookwater toonde een grote concentratie chloorionen!! Eet smakelijk.

Dan moet je ook maar in een gebied gaan wonen waar ze niet zoveel chloor door het drinkwater hoeven gooien om het een beetje schoon te houden ;) :P

Hier in het hoge Noorden is het drinkwater VEUL lekkerder. ;) :whistle:
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 18:34 #809835

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Keukenzout Harm! B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 18:35 #809836

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
nooit zo goed geweest met scheikunde ;)

Feit blijft dat het water hier beter smaakt ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 20:06 #809878

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
hscharft schreef :
Ik zie in de nabije toekomst wel dat we zullen overgaan naar 24V in plaats van 12V.
Dit zal dan ook betekenen dat alle toestellen, VHF, plotters, etc 24V toestellen zullen worden.

Waarom voorzie jij boordnetten naar de 24V gaan?

En niet bijvoorbeeld als we dan toch zo nodig electrisch moeten gaan varen een dikke accubank voor de motor met zoals hierboven genoemd een 12 of 6v tak voor de electronica.

Kijk eens om je heen naar alle gadgets en andere dingen die je in het dagelijks leven gebruikt. Bijna OVERAL zit tegenwoordig zo'n usb stekkertje aan. Als ik hier in huis voor een vlugge test een 12V dc adaptertje nodig heb moet ik me eerst helemaal suf zoeken omdat ze bijna niet meer gebruikt worden.

Jaar of 10 geleden had ik een hele bak vol van dat spul staan.

24V omdat dat de eerste en gemakkelijkste stap is om meer vermogen te kunnen leveren zonder dat je je boordnet van dikkere kabels moet voorzien. Dat is dan wel het hele boordnet, zowel startmotor, navigatielampen, cabineverlichting, koelkast, freezer, verwarming, waterpomp etc etc.
Hoger dan dat loop je al snel tegen het feit aan dat er (nog) weinig apparaten voor op de markt zijn.
Zodra er meer installaties en dus meer vraag naar toestellen op hogere voedingsspanning komt, zal de industrie die wel leveren. Het is namelijk redelijk eenvoudig om toestellen om te bouwen naar hogere spanningen, zeker als er meer vermogen noodzakelijk is.
Alleen weinig verbruikende elektronica vraagt lage spanningen.
We gebruiken als maar meer elektriciteit aan boord. En dat zal de volgende tijd ook wel niet verminderen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 16 feb 2017 20:12 #809881

LiFePo4 in de notendop:

Veilig. Net zo veilig als een loodaccu.

Het is de eerste technologie die redelijkerwijs kans maakt loodaccu's te vervangen. LiIon accu's vragen complexe laders en batterijmonitoring. Ze gaan ook nog eens relatief rap stuk uit hunzelf. Laden /ontladen is niet eens zozeer belangrijk.

Dat er een BMS op de meeste LiFePo4's zit is een luxe. Sunday vaart zonder. Je kunt ook complete LiFePo4 accu's kopen zonder enig BMS. LiFePo4 vaart gewoon wel bij een beetje monitoring en het is vrij simpel te doen. De investering dus waard.

Waar een loodaccu door een speciaal laadprogramma geladen moet worden kan een LiFePo4 gewoon met een stroombron gevoed worden. De crux is dat je een LiFePo4 lader UIT moet zetten en niet moet druppelladen. Daar gaan ze stuk van, omdat ze niet zoals loodaccus langzaam leeglopen. De druppellading van een loodaccu is om hem op peil te houden. LiFePo4 verliest niks, dus dan word druppelladen proppen in iets dat al vol zit en dat vinden ze niet fijn.

Balanceren is ook optioneel. Maar voor 5 euro per cel heb je het geregeld en zeker je goede prestaties over een lange levensduur af.

Met een BMS hoef je ook niet na te denken over die filmpjes. Want die schakelt de batterij gewoon af boven een bepaalde stroom. Kortsluitveilig dus. De andere functie is de batterij beschermen tegen te diep ontladen. Nou dat soort bescherming zou en loodaccu ook wel willen!

Je kiest er echter wel voor dat er de mogelijkheid bestaat dat je het hele boordnet verliest als je te diep ontladen bent, waar je bij accu zonder BMS gewoon lekker kan blijven trekken ten koste van de accu. Net wat je wil; (mogelijk) onbedoeld je accu's om zeep helpen of ze beschermen en accepteren dat als je het te ver laat komen je het even zonder stroom zal moeten stellen.

De discharge curve van een LiFePo4 is behoorlijk lineair. Monitoren kan dus vrij makkelijk met een ordinaire spanningsmeter. Geen peukert conversies, geen complexe dure battery monitoren en er dan nóg naast zitten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 17 feb 2017 08:05 #809960

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1201
Back on topic. Wellicht was de naam inkoop actie Lifepo4 cellen beter geweest. Voor mij is China ook een gokje maar alle cellen uit praag en veel consumenten elektronica zowel duur als goedkoop komen uit China. Zelf positieve ervaring met hoogwaardige Staal constructies gemaakt in China voor de offshore.

Kan je een beter overzicht geven van de prijs per cel als jij een pallet voor de deur hebt staan.

Graag hoor ik of mijn snelle googlen een goed beeld geeft. In ieder geval 27 % opslag over aankoop en transport bedrag dit is invoer+ BTW. Deze factor is makkelijk te berekenen.

FF dikke duimen transport per vliegtuig kost 20% van de cel prijs. over dit bedrag moet ook weer BTW en Import betaald worden.

Hoe denk jij over transport DDU/DDP/EXW wil je niks zelf regelen doe dan DDU volgens de huidige incoterms. Of heeft jou contact of jij zelf goede ervaringen/ ervaring met het importeren van CHina naar NL.


Sommetje (90*1.2)*1.27= 137.16 dollar dat zou ongerekend 130 euro zijn. Dat laatste vergeten we ivm enige marge voor de post onvoorzien. kosten 137 euro per cel = 0.76 cent per Ah op je stoeppie

Een 12 volt accu met 2.1 kw bruikbaar vermogen kost dan:

Cellen 4*137= 548
Rand apparatuur of op cel niveau of op accu pack niveau monitoren rond de 300 euro.

Totaal 850 euro

qua capaciteit is deze accu vergelijkbaar met 2x 220Ah 12 volt AGM.


Om de inkoopactie voor meer mensen interessant te maken zijn 100Ah of 90Ah cellen wellicht interessanter. Wil je een grote accu bank kan je de cellen parallel zetten. Hier heb je volgens de literatuur geen extra balancers voor nodig. Dus je BMS blijft gebaseerd op 4 cel modules/ balancers.

Zoals ook aangehaald in het rietveld topic van pepper. Een 220Ah agm accu van het blauwe merk kost zonder korting 650,- euro. Een 100Ah lifepo accu kan het zelfde als de genoemde AGM echter wel 4 tot 8 keer langer. Als je accu gebruik uit zet naar Total cost of ownership. Dan schrijf je agm accus in 7 jaar compleet af. Lifepos schrijf je in 28 jaar af.

Het verhaal over BMS/ Balancers etc etc. Een accu bank met meerdere AGM/GEL of lood zuur accus moeten ook gemanaged worden. Hier zie je steeds meer producten voor op de markt komen. Battery protect (tegen ontladen) battery combiners omdat toch ook 12 volt accus niet helemaal gelijk zijn. En speciale laders met laad karakteristieken om je accu in top conditie te houden. En 80% van de nu gebruikte 12 volt accus kunnen ploffen bij kortsluiting.

Met de Kennis hier aanwezig kan je zelf voor een bedrag waar je normaal een vergelijkbare A-merk agm accu koopt een lifepo accu in elkaar zetten. De accu techniek is veilig het rand systeem maakt het nog veiliger. En geeft zoveel meer power en een constanter voltage dan een 12 volt agm accu.

Ja soms moet je alles nieuw kopen, echter gezien het eenvoudige laad karakter van een lifepo kunnen de meeste laders mits ze enige mate van instellen toestaan, ingesteld worden om lifepos te laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 17 feb 2017 10:35 #810005

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7076
boarderbas schreef :
Correct. Ik denk dat ik met een week of 2 wil bestellen.

Goede suggesties voor BMS, balancing en laders zijn welkom.

Ik neig zelf naar de populaire BMS en limiters van ev-power.eu. Dan blijft het avontuur bij de cellen.

Als het avontuur op deze manier bij de cellen blijft, dan kan je dat neem ik aan bij aflevering al meten? Zo ja, is het dan een idee om in het kader van de actie 10% teveel te kopen en gezamenlijk te betalen. Dan heb je een marge voor als er cellen niet functioneren, en dat risico deel je samen. Mochten alle cellen fucntioneren, dan kunnen de resterende verkocht worden, is vast wel een koper voor op ons forum :-)

Ik vind het jammer dat mijn accu systeem nog uitstekend presteert, anders zou ik meedoen!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 17 feb 2017 10:43 #810011

Ha, een forum garantie stelsel :)

Vwb de balancer/BMS: ik denk dat die kwetsbaarder zijn dan de cellen zelf. Heb regelmatig gehoord van defecte BMS en daardoor defecte cellen. Heb ook gemerkt dat mijn balancerende lader na een aantal jaren niet erg precies meer is. de ene cel balanceert hij op 3,55 de ander weer op 3,65. En dat was een duur ding van "bekend en iha betrouwbaar Chinees merk.

Als een cel bij aanschaf goed is, dan is ze dat vaak na 2000 cycli nog, tenzij je rommel in je handen gedrukt hebt gekregen die tegen de gebruikelijke ervaringen in wel kan verouderen, je weet maar nooit... Maar als de capaciteit en Ri bij aanschaf kloppen, dan zit het meestal wel goed.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 17 feb 2017 10:44 #810013

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik heb gerekend, en hoe interessant 180 Ah ook is, Ik heb ruim voldoende aan de helft.

Als er dus kleinere packs zijn van 60 Ah of 90Ah doe ik mee, 180 Ah niet, is voor mij simpelweg overdaad en daarmee zonde van het gewicht en ruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 17 feb 2017 10:46 #810015

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
dan koop je er toch 2 ipv 4 een dc dc er tussen en klaar
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 17 feb 2017 10:49 #810016

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
nee, ik wil bij calamiteiten zonder dc-dc of BMS kunnen. en dan zijn 4 cellen van 3.2 volt de beste optie. een diesel start zo slecht op 6.4 volt.
Laatst bewerkt: 17 feb 2017 10:53 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 17 feb 2017 11:02 #810022

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Ben je rijp voor mijn 'Rietveld accu'? 12.8V, 90Ah, ingebouwde MPPT lader/balancer voor een 24V UPP zonnepaneel, te laden uit de alternator met een stroombegrenzer en/of sleepgenerator, met inwendige zekering tegen overbelasting?
Is wel duurder dan wat Boarderbas voorstelt en ook nog 'made in Holland'! Zo mooi als Doutzen Kroes. If it ain't Dutch, it ain't much! A genuine piece of art!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 17 feb 2017 11:19 #810029

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Opzich wel, maar ik wil het KISS houden, en modulair, dus 2 cellen links en 2 cellen rechts naast de motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 17 feb 2017 11:35 #810032

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Zoals je het maakt, zo heb je het!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 17 feb 2017 12:42 #810051

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik pb je even
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 07:53 #810736

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1201
Boarderbas,

Is er nog een update mbt de prijs van de cellen? Graag een goede uiteen zetting van de prijs per cel inclusief verwachte kosten. Dan kunnen we een goed vergelijk maken met b.v Praag.

Ik zou serieus nadenken over de grote van de cellen mogelijk heb je een groter afzet bij cellen met 120Ah.

mvg FKZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 08:19 #810742

Als er nieuws is krijg je het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 08:24 #810747

Ken niet wachten!

Ik ben overigens voor meer is altijd beter. ;) Als ik toch de rest van mijn leven met deze accu's ga doen dan wil ik geen spijt hebben dat ik te weinig heb gekocht...
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 10:34 #810805

Voor velen van ons zullen die dingen echt niet de rest van ons leven mee gaan. Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe oud je bent ;)
2 x 90Ah is trouwens ook 180. Dat scheelt bij Chinezen bijna niets in prijs, kun je prima parallel zetten, handiger te plaatsen en ook makkelijker te tillen (2x15kg tegen 1x30kg). Ik zie dus wel degelijk voordelen in een wat kleiner maatje. Vooral voor mensen met kleine sportieve bootjes, zoals ik...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 20 feb 2017 12:11 #810844

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Als jullie mij kunnen vertellen wat de laadstroom per cel is bij 2 parallel geschakelde cellen, dan vind ik parallel schakelen een optie.
Aangezien jullie dat niet kunnen, tenzij je er meetweerstanden tussen zet (en dan staan de cellen dus niet meer parallel), kun je de cellen dus niet meer individueel monitoren en raad ik dit beslist af, ook bij lood-zwavelzuur accu's.
(Ja, ik weet dat er accu bojo's zijn die dit voorstaan, maar als ik dan mijn bovenstaande vraag stel, komt er een verklaring die alleen goed is als je met kernfusie bezig bent en van voor naar achter uit 'gelul' bestaat. De atoombom is door hen uitgevonden, maar ze hebben het ding nooit horen knallen!)
Wat je wel kunt doen is twee seriële strings parallel zetten waarbij je elke cel een eigen lader geeft. Daarmee regel je de laadstroom per individuele cel en de spanning is dan per string te meten en de belasting verdeelt zich dan automatisch per string. De rest is tricky en 'ongeveer'. In de natuurkunde houden ze niet van 'ongeveer'!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl