Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: accu plat

accu plat 20 feb 2017 07:54 #810737

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
ik heb een vraagje over een accu
deze staat niet in mijn boot, maar in de auto, moet kunnen op een zeilersforum
de duitse degelijkheid liet mij in de steek, starten, broem!!! nee dus klik klik :(
tegelijk gaat de interieur verlichting uit, juist ja
de accu is (helaas) type gesloten, ik kan de zuurweger er niet inhangen...
de accu is 5 jaar oud, auto had 2 weken niet gereden

eerst de acculader (6 amp) er maar eens opgezet, hij begint te laden op 3 amp, na ruim een dag eindigt hij op een half amp, na nog een dag nog steeds een half amp
auto starten,(nu wel)met de lader er nog op, de meter slaat terug naar een kwart amp

de lader maar eens op de bootaccu gezet, 1 amp, na een dag praktisch 0 amp

ik heb een simpele multimeter
volt, amp ohm
kan iemand mij in jip en Janneke taal uitleggen of en hoe je die accu kan doormeten?
niet gehinderd door enige kennis, lijkt het mij of er weerstand? in de accu zit, of er een cel kapot is?, een auto die niet start, en dan maar laden op 3 amp? beetje weinig, lijkt mij
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 08:07 #810738

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Zou eerst denken aan een "stille" verbruiker die de accu heeft leeg getrokken in twee weken, lampje in de kofferbak of zo, dat soort dingen.

vraag is of de accu na flink doorladen nu wel gewoon zijn spanning vasthoudt en de auto starten wil, ook na een week zonder lader, dan lekker laten.

Anders gewoon de accu vervangen, niet vreemd na 5 jaar en een keer helemaal plat.
Grootste kans dat t probleem daarmee is opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 08:10 #810739

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
bij mij slaat de acculader als de accu leeg is juist helemaal maximaal en hoe meer de accu vol raakt hoe lager de laadstroom wordt.

Accu kan absoluut na 5 jaar op zijn ! sommige accus gaan langer mee, maar zeker niet altijd.
accu is op vermoed ik zo..!

De accu heeft een te grote inwendige weerstand gekregen waardoor hij niet meer laad.
volgens mij is dat het !

de bootaccu kan wel bijna vol zitten, en dus slaat de lader amper uit
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 20 feb 2017 08:16 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 08:17 #810741

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
Laatst had ik hetzelfde probleem met de tractor: had 14 dagen stil gestaan, een paar dagen koud weer en accu was leeg. Ik startte de tractor mbv startkabels, reed er een hele dag mee en 's anderendaags zelfde probleem. Batterij was 120A, 5 jaar oud. Batterijboer mat de batterij en ze gaf maar 11V meer, normaal zou dat bijna 14V moeten zijn, zei hij.
Dus ik vrees dat je baterij overleden is om 2 redenen: ouderdom en het koude weer van de laatste weken.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 08:24 #810746

Op. 5 jaar is een heel normale levensduur.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 08:34 #810749

Was dit van de ene op de andere dag of na een paar weken stilstand?
Morderne auto's hebben nl altijd een klein lekstroompje van o.a. motorcomputer ,diefstalbeveiliging , radio , navigatie en meer van dat soort kleine verbruikers.En vergisje niet , een paar weken met 100 of 200 milliamp komt ook al gauw aan de , voor auto's normale 50-70 Ah.
Die kunnen in langere stilstand een accu te ver leegtrekken en een leeggetrokken accu kan daardoor ook defect raken. Daarom wordt ook vaak geadviseerd om de accu los te koppelen als je bijv. langer dan een week de auto niet gebruikt.(staat tenminste in mijn handboekje).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 08:47 #810755

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
die bootaccu klopt, die zat praktisch vol, ff laden op 1 amp, en daarna vlotjes naar de bijna 0 amp

maar die auto, bendex zegt klik, interieurverlichting gaat uit
ofwel accu leeg, lijkt me duidelijk
maar waarom begint hij maar te laden op 3 amp?
ik heb wel vaker lege accu's geladen, dan slaat de lader naar de 6 amp
kan je meten of er cellen kapot zijn? met de multimeter?
uiteraard ga ik naar de accuboer en gaat die accu er waarschijnlijk uit, maar ik ben gewoon benieuwd hoe dit zit

lader eraf, na een dag er weer erop, begint en blijft laden op een half amp
stille verbruiker, denk ik dus niet
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 08:57 #810759

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
DavidS schreef :
... Dus ik vrees dat je baterij overleden is om 2 redenen: ouderdom en het koude weer van de laatste weken.

Een aantal automerken hebben de onhebbelijke eigenschap hun alternators op 14,5V af te regelen. Daardoor laden de accu's bij korte stadsritten snel weer op. Bij langere ritten blijft de accu dan flink boven de 'gasspanning' en 'kookt' het elektrolyt 'weg'. Je kunt de cellen helaas niet bijvullen met gedestilleerd water, omdat ze 'onderhoudsvrij zijn'. Je accu is dan kapot. Dat zou je ouderdom kunnen noemen, maar ik vind het gewoon een ontwerpfout.
Er zijn inmiddels al 'balancer/limiters' te koop voor lood-zwavelzuur accu's die dan bij het bereiken van de gasspanning de laadstroom om de cel of accu heen leiden en daarmee de gevolgen van deze ontwerpfout tegen gaan.
Koude doet de capaciteit van elke accu afnemen (van elke batterij trouwens ook!) Lood-zwavelzuur accu's hebben een (relatief) hoge inwendige weerstand waardoor een kleine belastingstroom de accu ook iets warmer maakt en waardoor de capaciteit weer toeneemt (als er tenminste nog iets inzit om toe te nemen).

Je hebt last van het lot dat de onderhoudsvrije accu onvermijdelijk ondergaat.
1. de accu wordt overladen omdat we een volle accu willen hebben voor de volgende keer starten.
2. daardoor 'verkookt' het elektrolyt en sulfateren de platen in de accu.
3. je merkt het het eerste bij kouder weer als de resterende capaciteit te klein is om de startmotor nog van stroom te voorzien.

Wat kun je er nog aan doen:
1 Niets, gewoon een nieuwe kopen.
2 Sloop de strip die de vulopeningen afsluit eraf en vul de accu alsnog na met gedestilleerd water en laadt de accu op.
3 als in 2 en zet een 'desulfateer pulser' op de accu die het loodsulfaat weer omzet in zwavelzuur en metallisch lood.
4 laat de regelaar op de dynamo afregelen op een lagere eind-laadspanning van bijvoorbeeld 13,8V.
Verder niets!

Overweeg een LiFePO4 startaccu te kopen, kost meer, maar ze verliezen geen elektrolyt door 'koken', kunnen dieper worden ontladen, hebben geen zelfontlading, kunnen meer startstroom leveren en met balancers over de cellen kun je ze niet overladen. Je bent dan wel de eerste die deze 'diepte investering' doet, dat wel! :) B)
Groeten, Peper.

PS: Als het elektrolyt is 'verkookt', staat er minder oppervlak van de platen 'onder water' en kan de laadstroom ook niet groot zijn omdat de inwendige weerstand dan hoger is. "Slaugisj" zou Johan Cruyff hebben gezegd.
P.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 20 feb 2017 09:09 door Peper. Reden: post scriptum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 09:08 #810764

Duidelijk is de accu aan z'n einde, door leeftijd, niet door koude.

Je tweede vraag; hoe weten of de accu aan z'n einde is.

Zet een multimeter op 20V DC op de polen en kijk hoever de spanning zakt tijdens starten.
Bij een nieuwe/volle accu zal dat ongeveer van 12,6V naar zo'n 11,8 zijn en onmiddelijk na het starten naar zo'n 13V gaan.
Wanneer tijdens starten de spanning onder de 11V zakt wijst dat op een versleten/ te kleine accu.
Bij een navulbare accu had je water kunnen bijvullen, maar dan is af en toe controleren wel nodig.
Best mogelijk dat je dan heel wat langer met een accu doet.(en voor een lagere prijs.)

De accumeter bij de garage werkt naar hetzelfde principe.

Die stiekeme lekstroompjes kun je opvangen met een klein paneeltje op de hoeden plank bevestigd.

Mijn auto staat vaak lange tijd stil, een 5W paneeltje houdt het prima in orde.
Voor NL zou ik zeker 10W memen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 09:33 #810774

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
Saeftinghe schreef :
Duidelijk is de accu aan z'n einde, door leeftijd, niet door koude.

Dat het overlijden van de accu alleen een kwestie van levensduur is, vind ik een wat snelle conclusie, net als de door velen hier beleden overtuiging dat 5 jaar een redelijke levensduur is voor een auto-accu.

Dat accu's in boten vaak niet langer meegaan komt vooral door de slechte behandeling die ze daar nogal eens krijgen. Maar juist in een auto zou een accu moeiteloos 8 jaar mee moeten kunnen.
Een auto-accu heeft over het algemeen een hele ondiepe ontlaad-laad cyclus. Bij regelmatig rijden (en niet slechts korte stukjes) is de accu vrijwel steeds volledig geladen. Bij elke start wordt maar een paar procent van de capaciteit gebruikt en na 10 minuten rijden is dat verbruik weer volledig aangevuld. De meeste auto-accu's zijn tegenwoordig 'onderhoudsvrije' lood-calcium-accu's die weinig zelfontlading hebben. Veel minder dan de traditionele lood-antimoon accu's, die je nog wel kunt bijvullen.
Juist om die redenen is een levensduur van vijf jaar voor een auto-accu, in een auto die niet alleen maar voor ritjes van 5 minuten wordt gebruikt, aan de korte kant.

Ik zou tegelijk met het plaatsen van een nieuwe accu toch even kijken in hoeverre er sprake is van tot op heden onopgemerkte lekstromen. De accu is naar mijn idee overleden omdat ie òf slecht behandeld is (veel korte ritten en geen gelegenheid om bij elke rit weer volledig opgeladen te worden) òf er is spraken van lekstroom tijdens stilstand. Het kan ook een maandagmorgen accu zijn, maar die kans lijkt me kleiner.
Als één van de eerste twee dingen combineert met een paar weken stilstand, dan heeft de accu waarschijnlijk al meerdere dagen of weken volledig of gedeeltelijk ontladen in de auto gestaan. En dan is een accu meestal definitief overleden. Tegen zó lang ontladen staan zijn de meeste accu's niet bestand.
Die stiekeme lekstroompjes kun je opvangen met een klein paneeltje op de hoeden plank bevestigd.

Mijn auto staat vaak lange tijd stil, een 5W paneeltje houdt het prima in orde. Voor NL zou ik zeker 10W memen.

Dat is inderdaad wel een goed idee, als je auto vaak langere tijd stilstaat.
Die kleine paneeltjes kosten bijna niks meer. Zou je voor een 10W paneeltje, op zeg een 40 Ah accu, nog een laadregelaar ertussen moeten zetten, of zou dat risicoloos zó op de accu kunnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 09:46 #810783

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
Peper schreef :
Een aantal automerken hebben de onhebbelijke eigenschap hun alternators op 14,5V af te regelen. Daardoor laden de accu's bij korte stadsritten snel weer op. Bij langere ritten blijft de accu dan flink boven de 'gasspanning' en 'kookt' het elektrolyt 'weg'. Je kunt de cellen helaas niet bijvullen met gedestilleerd water, omdat ze 'onderhoudsvrij zijn'. Je accu is dan kapot. Dat zou je ouderdom kunnen noemen, maar ik vind het gewoon een ontwerpfout.

Vrijwel alle auto-accus's van 5 jaar oud en jonger zijn tegenwoordig lood-calciumaccu's. Tegelijkertijd zijn het ook zogenaamde onderhoudsvrije accu's. Je kunt geen gedestilleerd water toevoegen. Men kan die accu's zo uitvoeren omdat een lood-calciumaccu een wat hogere maximale laadspanning aankan dan de klassieke lood-antimoon-accu's. Die 14,5V die je noemt is in de praktijk geen enkel probleem voor een lood-calcium accu. Die kan nog wel met een iets hogere spanning overweg, zonder dat dit leidt tot serieus waterverlies.
Met die ontwerpfouten loopt het dus wel los, denk ik.

Dat gezegd hebbende: misschien is het ook een goede zaak om even te kijken of de laadregelaar van de auto z'n werk goed doet.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe die dingen in een moderne auto hun werk doen en of ze bijvoorbeeld enige intelligente hebben, waardoor ze de spanning omlaag brengen op het moment dat de accu 'vol' is. Onbeperkt laden met 15V zal ook een lood-calcium-accu teveel worden, vermoed ik.
Laatst bewerkt: 20 feb 2017 09:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 09:49 #810784

Vaak komen lekstroompjes door later ingebouwde zaken als radio etc.

85% is het in de meeste gevallen uit te sluiten dat de originele bedrading problemen geeft.

Paar uitzonderingen :

Opel Zafira met fabrieks- origineel radio, display gaat uit en je hoort niets meer radio blijft aan.
CV VW Golf 5 wil in een nacht nog wel eens de accu leegtrekken.

etc

Je kunt dus even googlen of er voor jouw auto bekende massa punten of systemen zijn die problemen veroorzaken met de tijd.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 09:53 #810786

Voordat je de accu afschrijft; even de accupolen en klemmen schoonmaken, opnieuw monteren en met vaseline insmeren. Zo eenvoudig kan het probleem zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 10:19 #810797

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
En natuurlijk controleren of de accu tijdens het rijden weer wordt opgeladen. Een voltmeting voor de start en na de start is een aardige indicatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 10:31 #810804

Lodewijk,

Het is zeker de leeftijd, met daarnaast het al dan niet juiste gebruik.
Koude is een wat zwaardere belasting voor een accu, die kan ook van invloed zijn wanneer de accu wat te klein is gekozen.

Startaccu´s hebben doorgaans een wat kortere levensduur omdat ze zo klein en goedkoop als maar mogelijk worden gekozen.
Dit in combinatie met steeds meer gadgets die stroom vragen is ook een auto startaccu niet meer altijd opgetopt, zeker ´s winters niet.

Loodaccu´s gaan kapot door te diep ontladen en te hoog opladen.
Die 14,5V door Peper genoemd heb ik in auto´s nog niet gezien, maar het zal zeker een argument zijn voor fabrikanten.
Auto accu´s zijn tegenwoordig lang niet altijd zo opgetopt als een tijdje geleden.
Die stiekeme verbruikers spelen een behoorlijke rol!

En "onderhoudsvrij" is wel degelijk een verkorting van de levensduur.
Het verdampende water wordt wel een beetje binnen gehouden door wat overdruk toe te passen, maar er gaat toch wel wat verloren, wat niet meer bij gevuld kan worden.
Vandaar is mijn keuze, waar mogelijk, altijd navulbare accu´s. (zeker in Iberica waar zelden iets op voorraad is en het lang duurt om te bestellen. Ook de reden waarom ik de laatste keer toch gewoon navulbare lood accu´s heb gekocht, terwijl ik inmiddels toch wel "om" ben voor LPO4 accu´s)

Bij juiste behandeling gaan auto accu´s ook best wel 8 jaar mee, maar hoeveel auto accu´s worden goed behandeld?


Dat 5W paneeltje zit bij mij direct op de accu.
Ik heb wel de eerste tijd frequent gemeten of dat goed ging. Ik denk dat het heel aardig die verbruikertjes bijhoudt.Maar het is hier ook heel wat zonniger dan in NL.


Je stelling dat sommige accu typen die 15V best aankunnen zal ik niet bestrijden, maar ik heb altijd een beetje afstand gehouden van wat maximaal mogelijk is. Zowel naar boven als naar beneden.
Ik probeer altijd een beetje van het uiterste randje van wat kan weg te blijven.
Mogelijk is dat de reden dat ik, tot op heden, nog nooit de problemen had die ik hier in grote getale voorbij zie komen.

Een fabrikant probeert zoveel mogelijk geld bij elkaar te sprokkelen, net als wij, Wanneer hij de test door de klant kan laten doen, die 15V uitproberen, ben ik daar niet verbaasd over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 13:02 #810874

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
Saeftinghe schreef :
Je stelling dat sommige accu typen die 15V best aankunnen zal ik niet bestrijden, maar ik heb altijd een beetje afstand gehouden van wat maximaal mogelijk is. Zowel naar boven als naar beneden.

Even voor de goede orde; dat is niet mijn stelling.

Ik schreef dat ik vermoedde dat een calcium-accu niet onbeperkt 15V aan zal kunnen. En wat hier 'beperkt' is, daar wil ik even vanaf zijn. Het zal duidelijk zijn dat het beter is als de spanning die 15V niet haalt.
Laden met 14,5V gedurende korte tijd, om een echt volledige lading te krijgen, mag voor een onderhoudsvrije accu echter geen probleem zijn.

Interessanter vind ik de vraag hoe intelligent de laadapparatuur is, die in de nieuwere auto's zit. Ik weet dat niet, maar er zijn vast ZF-ers die daar beter van op de hoogte zijn.
Laatst bewerkt: 20 feb 2017 13:04 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 14:50 #810919

Interessante vraag. Ik dacht altijd dat de alternators (ook in "moderne" auto's) van een vast ingestelde spanningsregelaar waren voorzien, net zoals de alternators in onze boten.

Het blijkt echter dat moderne auto's ook meer slimme systemen gebruiken, aangestuurd door de ECU...

www.12voltplanet.co.uk/auxilia...art-alternators.html

Over de drain: na 3 weken stilstaan schijnt het tegenwoordig "normaal" te zijn dat een battery "plat" is (en dus kapot zou kunnen gaan hierdoor). Ik heb geen werkplaatshandboek bij mijn auto, maar de VAG-codes laten een 70 Ah batterij zien, CCA van 360A en een 140A alternator. Forser dan ik verwacht had. De CAN bus schakelt na 60 en dan na 90 uren een aantal systemen uit, zoals het keyless-entry: na een paar dagen stgilstand dus de portieren openen met de sleutel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 15:32 #810926

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
In de tekst kon ik niet lezen of de wagen wel meer 2 weken stil staat.
En of die dan ook moeilijker starte. Moest de wagen regelmatig stil hebben gestaan, en zeker in de koude periode, dan heeft die accu al een paar keer een behoorlijke tik gekregen.
En kan deze samen met de continue lage belasting wel eens behoorlijk gesulfateerd zijn geweest.
Dat is een cumulatief proces, het gaat altijd verder en altijd harder.
Het vreemde laadgedrag lijkt er ook op te wijzen dat er maar een beperkte capaciteit meer beschikbaar is wat ook op sulfatering lijkt.

De stelling van dhr Stegman :
Bij elke start wordt maar een paar procent van de capaciteit gebruikt en na 10 minuten rijden is dat verbruik weer volledig aangevuld.

Lijkt me niet helemaal juist, bij elke start wordt de accu wel degelijk meer dan een paar percentjes gebruikt, maar vooral, korte stukjes gaan niet voldoende bijladen om de accu weer op punt te brengen.
Daarvoor heb je een laadperiode nodig van ten minste een uur.
Voor een half lege accu mag je makkelijk op 6 Uur rekenen, dat zal je waarschijnlijk nooit achter een stuk rijden, maar je trekt je accu ook meestal niet halfleeg..
Minstens 1 keer per week een traject van 1 a 1,5 hr rijden houd de accu wel goed vol.
En dat is met koud weer 2 keer belangrijk, wegens de koude werkt je accu minder en een geladen accu zal niet stukvriezen.
Veel starten en korte stukjes, ( min 10 minuten), rijden. Daar slijt je accu pas goed van.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 16:23 #810941

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
mannen, iedereen weer bedankt voor het meedenken!
is dit een mooie "case" voor een start accu voor een boot?

oke
de auto rijdt praktisch nooit korte stadsritten
accu staat af fabriek in de kofferbak, scheelt in de winter in temperatuur
minimum rit, zeg 20 km
in de winter rijden we weinig, zeg, om de week,
geen recent ingebouwde zaken
niets gemerkt van traag lopende startmotor, (benzine) motor start altijd met 2 seconden
de dynamo laadt, auto gisteren gestart, de oplader erop laten staan, die valt terug naar 1/4 amp, auto stop, lader terug naar 1 amp
slimme lader? in een auto van '79? ik denk van niet, is natuurlijk wel 'das auto" je weet maar nooit dus
net nog naar de oplader gekeken, blijft 1 amp. laden, ik heb de lader maar afgekoppeld
doormeten tijdens starten zal ik doen, moeten we ff met zijn 2en zijn
alleen jammer dat je niet kan doorstarten, zodra de motor loopt, schakelt de startmotor uit, ook al hou je de sleutel in startpositie
en ja ik vind het laadgedrag op de oplader raar, bendex zegt klik, interieur verlichting gaat uit, je zou denken dat de lader op zijn max van 6 amp begint, ipv 3
dan zakt hij in 2 dagen naar 1 amp en wil niet verder terug

wordt vervolgd
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 20 feb 2017 16:24 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 17:58 #810995

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Je had nog niet aangegeven dat het een VW was. Met name VW maakte gebruik van wat hogere alternator spanningen voor het laden van de start accu (zoals bij mijn 2004 VW T5).
Ik schreef mijn post uitgaande van mijn ervaringen met VW!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 18:10 #810999

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
een benzine laadt trager op dan een diesel omdat hij electriciteit nodig heeft om de bougie's te doen vonken
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 19:12 #811016

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249

ander merk :)
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 19:48 #811030

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Aha, maar dat is toch niet 'das Auto'! Dat zijn die taxi's uit Stuttgart!
Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 20:00 #811037

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
TonMitz schreef :
en ja ik vind het laadgedrag op de oplader raar, bendex zegt klik, interieur verlichting gaat uit, je zou denken dat de lader op zijn max van 6 amp begint, ipv 3
dan zakt hij in 2 dagen naar 1 amp en wil niet verder terug

wordt vervolgd
ton

Wij boorden vroeger gaatjes boven de cellen en met een injectienaald demi water erin. En dan de desulfator met pulsen er weken op en klaar.....
Of al het werk rendabel was..........
maar wel leuk en meer inzichten. ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu plat 20 feb 2017 20:15 #811045

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
TonMitz schreef :
niet gehinderd door enige kennis, lijkt het mij of er weerstand? in de accu zit, of er een cel kapot is?

Dat is ook zo. Elke spanningsbron heeft een inwendige weerstand, deze staat bij gebruik in serie met de belasting. In geval van een loodaccu neemt deze inwendige weerstand toe als de accu defect en/of te ver ontladen is. Behalve dat een kapotte/te ver ontladen accu onvoldoende vermogen kan leveren om de motor te starten, zal de toegenomen inwendige weerstand ook het opladen bemoeilijken.

Gelukkig hoeft een accu tegenwoordig niet meer te kosten dan een volle tank. Blijf niet te lang doormodderen met een slechte accu, uiteindelijk zal ook de startmotor het begeven. Zolang de startmotor ronddraait wordt de toegevoerde energie omgezet in bewegingsenergie. Blijft de startmotor tijdens een startpoging stilstaan, dan wordt de toegevoerde energie omgezet in warmte.
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl