Wat ik er van heb begrepen is dat elke accu of dat nou een Lood Zuur, of Gel accu of AGM accu is, 2 X zo dik kan opzwellen

als je er maar 16 volt in stopt en dat blijft doen ook na de initiele bulk laden waarbij hij dat wel kan verdragen.
Een Gel of AGM accu kan voor zo ver mij bekend slechter tegen dat overladen dan een Lood Zuur accu.
Maar met al die 3 soorten accu's, gebruik een goede accu lader welke tijdig over gaat op druppel laden!
Ik gebruik zelf een ladertje dat 5 Ah doet een Optimate 6 een uitermate goed ding voor het opladen van een accu tot pak 'm beet 100 Ah. Maar er zijn meer goede laders natuurlijk, CTec, Victron enz.
Een goede acculader levert zijn geld dubbel en dwars op omdat je ook hier kapotte accu's voorkomt.
Een start accu en een service accubankje is erg handig. Voorkomt ook dat je met de koelkast de start accu leeg trekt en niet meer weg kan komen of met handstart weg moet komen. Bij een bootje als de mijne met een buitenboordmotor met alleen handstart is er natuurlijk alleen de service accu. Ik doe het dan zelf weer anders dan de meeste boten die de accu's parallel zetten maar dat is mijn keuze, ik heb 2 accu's die ik achter elkaar leeg gebruik middels een accuschakelaar maar komt omdat ik 2 verschillende accu's heb.
Je hoeft voor de boegschroef accu niet per se een separaat laad systeem, het kan, maar via een diode scheider aansluiten op de startaccu zodat hij alleen mee laad met de startaccu kan ook prima en verkleint het risico dat die accu leeg is omdat er is vergeten hem te laden, wanneer hij het moet doen. Die lange dikke 95 mm2 kabels kan natuurlijk ook (heb je geen gedoe met een accu voorin) het is net wat wil je uitgeven en wat vind je handig in de situatie, dat kies je.
Het is een keer wat werk maar aan het eind van de rit heb je er veel plezier van. Zie Zeilen No 2 van dit jaar te pakken te krijgen daar staat een boel over electriciteit in.
Freek