Wat ik nu ook nog bedenk is dat die 29V mogelijk erg hoog is.
Ik kan het niet goed met argumenten onderbouwen, maar de laadspanning is in de loop der tijden steeds een klein beetje verder opgevoerd.
"vroeger" was dat 13,5V /27V en dat werkte prima.
De accu´s zullen wat veranderd zijn in de loop van enkele decenia, en iets hogere spanning kunnen verdragen.
Maar zit het nu niet erg kort tegen de bovengrens aan?
De lader leveranciers bestrijden elkaar om toch maar zoveel mogelijk in de accu te persen.
De accu - moet en zal - vol tot echt die 100%.
Wat is er mis met 98% of zelfs maar 95%?
Je houdt dan een beetje afstand tot de bovengrens van de laad toestand, net zoals je de ondergrens een beetje uit de buurt blijft.
De massa van de generatoren op auto´s levert standaard 14.2V, blijven dus weg van die 14,5V en dat zal z´n redenen hebben.
Het lukt me aan boord niet helemaal om weg te blijven van die 14,4V maar ik probeer het wel waar ik kan.
De windmolen heb ik op 13,7 afgesteld.(Een aan/uit regelaar)
De zonpanelen zou ik nu, met die Bleutooth die Victron bij z´n regelaars levert ook wat lager willen stellen, ik moet alleen nog even ontdekken hoe dat moet.
Zodra de zon in de buurt van ondergaan is zakt de spanning snel naar 13V even later 12,9V.
Ik denk dat dat een volle accu weergeeft.
De absorptie tijd wordt, meen ik, aangepast aan de accu. Korter naarmate de accu langer in z´n top van de lading zit. Dit over langere meet periode.
Ik denk dat wat over capaciteit beter/goedkoper is dan de accu tot z´n uiterste grenzen te gebruiken.
Ook de accu´s waarvan de leverancier beweert dat ze erg diep te ontladen zijn, zijn zorg is de verkoop, niet dat de klant wat langer of korter met een set accu´s doet.
Ik probeer waar ik maar kan om afstand te houden van kritische grenzen,
Het feit dat ik altijd meer dan 10 jaar met een set accu´s doe schrijf ik toe aan het gebruik; In de bovenste 40% van de laadtoestand proberen te blijven en wat minder op aanschafprijs te letten en veel meer op kwaliteit.
Sinds december kan ik het laden zichtbaar maken.
De spanningen zijn niet echt de accu, maar de spanning aan de regelaar uitgang.
Ik zie nu ook het dipje wat de koelkast maakt tijdens aanloop van de compressor, voorheen werd dat gemist omdat het minder dan een seconde duurt.
Tijdens aanloop dipt de spanning 0,2V, aangegeven wordt de minimale en maximale spanning die gemeten wordt, in bovenspanning is dus het dipje niet te zien.
Die heel lange getallen in Yield is me niet duidelijk, de eerste 3 cijfers komt overeen met de "oogst".
Er zijn nog een paar dingen die ik moet uitvinden wat ze betekenen.
Goed te zien zijn de sombere tijden met veel regen en geen zon in december Er moest zelfs met andere bronnen bij geladen worden, een zeldzaamheid.
Deze "winter" was dan ook de somberste en koudste van deze eeuw. Heb zelfs de kachel nog branden in de koude uren, iets wat nog niet eerder is gebeurd.
De opbrenst gedeeld door de tijd geeft aan dat doorgaans niet de helft van de capaciteit gehaald wordt.
Wanneer zon de hoofdbron is dient er 3 tot 4 keer de capaciteit geplaatst te worden.