Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alle accu's versleten?

Alle accu's versleten? 02 apr 2017 20:37 #822920

Proberen, de accu´s één per één opladen en volgen wat er gebeurd.

Met een beetje geluk was je er op tijd bij, maar de kans is klein denk ik.

En wat had je nu verkeerd gedaan? daar kunnen we misschien van leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 02 apr 2017 21:09 #822938

Vorige winter wat aan laten staan, 9 weken niet aanboord dus 9 weken lege accus toen ik terug kwam was er nog maar 9 volt ipv 24.
Deze winter is dat weer een keer gebeurt maar voor een iets kortere periode. Die tweede keer is dus te veel geweest voor de accu-bank. Wat ook niet helpt is dat de laadregelaar van mijn dynamo deze zomer ook niet helemaal goed was en er dus zo'n 100-120 uur met een verkeerde spanning geladen is wat ik helaas gedurende de zomertocht niet heb kunnen verhelpen, dat zijn de consequenties van "in the middle of nowhere" varen.

Inmiddels is mijn hele elektrische systeem op de schop geweest, daar zal ik binnenkort meer over schrijven. Nu is het makkelijker om alles in een keer uit te schakelen en ik kan in een oogopslag zien of er eventueel nog gebruikers aan het werk zijn. Dit zal dus niet weer voorkomen.

Ik verwacht er zelf ook niet heel veel van, maar mijn accu's zijn de perfecte maat als start accu voor haar. Inplaats van afvoeren zou het natuurlijk ideaal zijn als ze er nog enkele jaren gebruik van kan maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 02 apr 2017 21:13 #822941

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Tja dit soort nachtmerry's doet mij meer en meer denken om een accu beschermer te plaatsen.
Zodra de spanning te laag wordt, wordt de accu afgeschakeld.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 02 apr 2017 21:17 #822943

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Erikdejong schreef :
Vorige winter wat aan laten staan, 9 weken niet aanboord dus 9 weken lege accus toen ik terug kwam was er nog maar 9 volt ipv 24.
Deze winter is dat weer een keer gebeurt maar voor een iets kortere periode. Die tweede keer is dus te veel geweest voor de accu-bank.

Je windmolen laat je bij afwezigheid niet geïnstalleerd (om je accu's vol te houden)?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 02 apr 2017 21:21 #822949

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Tony2920 schreef :
Tja dit soort nachtmerry's doet mij meer en meer denken om een accu beschermer te plaatsen.
Zodra de spanning te laag wordt, wordt de accu afgeschakeld.

Zelf zou ik onderweg altijd een accu beschikbaar willen houden. Dus liever een accu-alarm (en de keuzemogelijkheid van een te ver ontladen accu) dan dat plots al je systemen uitvallen. Bij een overwinterende boot speelt dit niet.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 02 apr 2017 21:21 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 02 apr 2017 21:27 #822952

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
De accu's die in serie staan hebben hetzelfde meegemaakt. En als één van de 3 setjes nog in orde is, moet de laadstroom minimaal 60/3 A bedragen.
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Laatst bewerkt: 02 apr 2017 21:28 door Ome Ed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 03 apr 2017 00:22 #822965

Hans V schreef :
Je windmolen laat je bij afwezigheid niet geïnstalleerd (om je accu's vol te houden)?
De baai bij het huis is te beschut. Gemiddeld levert de molen zo'n 2.5A @ 24V, maar in de baai bij het huis haal ik gemiddeld de halve A nog niet. Ik laat de molen wel gewoon altijd aan staan, maar met een verbruiker aan die groter is dan wat de molen kan leveren houd het gewoon op.

Ik heb zojuist de accu's van boord gehaald, en die gaan nu allemaal individueel aan een 12V lader. Volgende week een beslis momentje of ik 6 of 7 accu's ga bestellen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 03 apr 2017 06:12 #822972

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Erik,

heb je tijdens het laden of kort er na, al alle uccu's gemeten? Hoe heb je ze aangesloten? 3x een streng van 2? of de omstreden en ongewenste kruisverbindingen.

Lang laden met weinig stroom en dan zo weer leeg lijkt sterk op een onderbroken of inactieve cel. maar dat dan kennelijk wel 3x.

Een goede lompe methode voor inactieve glasmat accu's kan zijn om per accu een vaste stroom aan te leggen op 1/10 van de capaciteit gedurende een bepaalde tijd. Tijd x Stroom moeten dat gelijk zijn aan de capaciteit. De spanning moet je dan niet begrenzen en gewoon los laten.
Op deze manier halen wij Optima accu's tot 95% weer terug.

Na geheel ontladen kan je het nog een keer doen. geduld kwestie, maar wel effectief gebleken.

Excuus! Ik bedoel 1/20 van de waarde. 60Ah is dus laden met een stroombron van 3 ampere.
220 AH is dis laden met 11A stroombron gedurende 20 uur en dan geen spanningsbegrenzing.
Wel dus eerst ontladen tot 10,8 volt voordat je begint.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 apr 2017 17:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 03 apr 2017 07:13 #822987

Ze zitten niet met kruisverbindingen aan elkaar. Ik heb een mastervolt lader erop zitten nu die via het drie-traps laadsysteem oplaad. Tijdens het laden staat er net geen 29V op de polen, dat is dus wat er bij het druppelen gebeurt. In mijn leken kennis van accu's denk ik dat de interne weerstand te groot is waardoor de lader denkt dat deze vol zit terwijl dat in weze niet zo is.

Begrijp ik nu goed dat jij bedoeld dat ik de accu's moet laden en dan met 10% capaciteit ontladen tot ze helemaal leeg zijn en dan weer laden en dat een paar keer herhalen? Of begrijp ik je text verkeerd?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 03 apr 2017 09:39 #823037

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Nee volgens mij bedoeld Wadnwind laden met een stroomsterkte gelijk aan 1/10 van de capaciteitswaarde, ongeacht van de spanning die je daarvoor op de accu moet aanbrengen.

Voorbeeldje: 12V accu 220Ah laden met een stroom(bron) van 22A. Daar is dan misschien wel 15.5V voor nodig bijvoorbeeld. Een spanning die je normaal gesproken nooit aan zou brengen op een 12V accu.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 03 apr 2017 09:46 #823039

Gaat een VRLA accu daar niet overmatig door gassen waardoor ie electrolyt verliest en definitief kapot gaat?

Ik ken het "revive" verhaal wel voor open accu's, daarbij zet je de doppen wijd open.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 03 apr 2017 10:30 #823055

Wat ik nu ook nog bedenk is dat die 29V mogelijk erg hoog is.

Ik kan het niet goed met argumenten onderbouwen, maar de laadspanning is in de loop der tijden steeds een klein beetje verder opgevoerd.

"vroeger" was dat 13,5V /27V en dat werkte prima.
De accu´s zullen wat veranderd zijn in de loop van enkele decenia, en iets hogere spanning kunnen verdragen.

Maar zit het nu niet erg kort tegen de bovengrens aan?
De lader leveranciers bestrijden elkaar om toch maar zoveel mogelijk in de accu te persen.
De accu - moet en zal - vol tot echt die 100%.

Wat is er mis met 98% of zelfs maar 95%?
Je houdt dan een beetje afstand tot de bovengrens van de laad toestand, net zoals je de ondergrens een beetje uit de buurt blijft.

De massa van de generatoren op auto´s levert standaard 14.2V, blijven dus weg van die 14,5V en dat zal z´n redenen hebben.

Het lukt me aan boord niet helemaal om weg te blijven van die 14,4V maar ik probeer het wel waar ik kan.
De windmolen heb ik op 13,7 afgesteld.(Een aan/uit regelaar)

De zonpanelen zou ik nu, met die Bleutooth die Victron bij z´n regelaars levert ook wat lager willen stellen, ik moet alleen nog even ontdekken hoe dat moet.
Zodra de zon in de buurt van ondergaan is zakt de spanning snel naar 13V even later 12,9V.
Ik denk dat dat een volle accu weergeeft.
De absorptie tijd wordt, meen ik, aangepast aan de accu. Korter naarmate de accu langer in z´n top van de lading zit. Dit over langere meet periode.

Ik denk dat wat over capaciteit beter/goedkoper is dan de accu tot z´n uiterste grenzen te gebruiken.
Ook de accu´s waarvan de leverancier beweert dat ze erg diep te ontladen zijn, zijn zorg is de verkoop, niet dat de klant wat langer of korter met een set accu´s doet.

Ik probeer waar ik maar kan om afstand te houden van kritische grenzen,


Het feit dat ik altijd meer dan 10 jaar met een set accu´s doe schrijf ik toe aan het gebruik; In de bovenste 40% van de laadtoestand proberen te blijven en wat minder op aanschafprijs te letten en veel meer op kwaliteit.


Bijlage:

Bestandsnaam: BlueSolarH...-15.xlsx
Bestandsgrootte:14 KB



Bijlage:

Bestandsnaam: BlueSolarH...-15.xlsx
Bestandsgrootte:12 KB


Sinds december kan ik het laden zichtbaar maken.
De spanningen zijn niet echt de accu, maar de spanning aan de regelaar uitgang.
Ik zie nu ook het dipje wat de koelkast maakt tijdens aanloop van de compressor, voorheen werd dat gemist omdat het minder dan een seconde duurt.
Tijdens aanloop dipt de spanning 0,2V, aangegeven wordt de minimale en maximale spanning die gemeten wordt, in bovenspanning is dus het dipje niet te zien.

Die heel lange getallen in Yield is me niet duidelijk, de eerste 3 cijfers komt overeen met de "oogst".
Er zijn nog een paar dingen die ik moet uitvinden wat ze betekenen.

Goed te zien zijn de sombere tijden met veel regen en geen zon in december Er moest zelfs met andere bronnen bij geladen worden, een zeldzaamheid.
Deze "winter" was dan ook de somberste en koudste van deze eeuw. Heb zelfs de kachel nog branden in de koude uren, iets wat nog niet eerder is gebeurd.


De opbrenst gedeeld door de tijd geeft aan dat doorgaans niet de helft van de capaciteit gehaald wordt.
Wanneer zon de hoofdbron is dient er 3 tot 4 keer de capaciteit geplaatst te worden.
Laatst bewerkt: 03 apr 2017 10:48 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 03 apr 2017 15:43 #823167

Normaal gesproken komt bij mij de ontlading nog niet eens onder de 20% dus accu's hebben het niet echt zwaar. Ik heb alleen twee keer een stomme fout gemaakt, en dat lijkt me nu een set accu's te kosten.
Die 29V is voorgeprogrammeerd door mastervolt en is de laatste sta van het drietraps laden. Tijdens normaal gebruik van de boot komt die laatste fase eigenlijk nooit voor, als ik walstroom of en generatortje beschikbaar heb dan laad ik wel helemaal door en maak ik gelijk van de gelegenheid gebruik om de "equalizing functie te gebruiken.

Hoe kan ik laden met 1/10e van de accu capaciteit met een voorgeprogrameerde lader? Gewoon de instellingen van de laadspanning handmatig veranderen tot ik die laadstroom bereik?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 03 apr 2017 17:21 #823217

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Excuus! Ik bedoel 1/20 van de waarde. 60Ah is dus laden met een stroombron van 3 ampere.
220 AH is dis laden met 11A stroombron gedurende 20 uur en dan geen spanningsbegrenzing.
Wel dus eerst ontladen tot 10,8 volt voordat je begint.

Een equivalent van 10A bij 22 uur is natuurlijk ook prima, of 5 Ampere bij 44 uur.
Eigenlijk is 5 ampere nog beter, omdat dit minder warmte opwekt als de accu vol is.

De gedachte er achter is dat je er vanuit gaat dat een lege accu van 10,8 volt zonder problemen een volle lading kan hebben van 220AH. Dus als je de tijd controleerd en de stroom begrenst, kom je aan het eind van de rit nooit boven een nominale lading uit. Van overlading is dan nauwelijks sprake.
Doordat je de spanning vrij laat en dus mogelijk oploopt, blijkt dus dat de lading beter kan herstellen.

Deze truck heb ik van Optima zelf geleerd en werkt fabeltastisch, ik gebruik dit al sinds 1996. Wij hebben een accucapaciteits meter die tot op 1/10e AH kan meten, dus dat is er reproduceerbaar. Ook het ontlaadproces doen we dan met een geijkte stroombron en spannings-afslag.

Je kan het proces dus enkel malen herhalen. Het nadeel is dat je geduld nodig hebt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 apr 2017 17:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 03 apr 2017 17:29 #823221

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 03 apr 2017 17:43 #823230

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
PvO schreef :
alstie dat volhoud wel, lijkt me prima, ik gebruik ook vaak zoiets.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 03 apr 2017 20:28 #823287

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1617
Tijd terug een vlog gezien (kan hem niet meer vinden) waar zogezegd defecte cellen na een aantal cycles weer richting de 90% terug kwamen.

Dus geduld kan nog wel wat opleveren....
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 04 apr 2017 01:13 #823316

WADnWIND schreef :
Wel dus eerst ontladen tot 10,8 volt voordat je begint.
10.8 V bij een 12V accu, of bij mijn 24V bank?
Vraag is dus eigenlijk of ik moet ontladen tot 21.6V of echt tot 10.8?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 04 apr 2017 06:07 #823332

@WadNWind: als je de stroom regelt (zonder de spanning te begrenzen), hoe voorkom je dan dat die spanning tot ver boven de gasspanning komt en VRLA accu's flinke druk gaan opbouwen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 04 apr 2017 19:23 #823590

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Erikdejong schreef :
WADnWIND schreef :
Wel dus eerst ontladen tot 10,8 volt voordat je begint.
10.8 V bij een 12V accu, of bij mijn 24V bank?
Vraag is dus eigenlijk of ik moet ontladen tot 21.6V of echt tot 10.8?

Die 10.8V (onbelast) hoort bij een lege 12V accu. Dan past er dus weer een 'volle lading' in (20 uur laden met een stroom van 1/20 van de capaciteit in Ah). Voor een 24V accu is dat dus 21.6V
Als je die 24V accu tot 10.8V zou ontladen ben je m alleen maar verder aan het slopen.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 04 apr 2017 20:23 #823616

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Erikdejong schreef :
WADnWIND schreef :
Wel dus eerst ontladen tot 10,8 volt voordat je begint.
10.8 V bij een 12V accu, of bij mijn 24V bank?
Vraag is dus eigenlijk of ik moet ontladen tot 21.6V of echt tot 10.8?

Ik zou adviseren om het apart per 12v accu te doen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 04 apr 2017 20:26 #823619

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Nachtvlinder schreef :
@WadNWind: als je de stroom regelt (zonder de spanning te begrenzen), hoe voorkom je dan dat die spanning tot ver boven de gasspanning komt en VRLA accu's flinke druk gaan opbouwen?

Als je een echt lege accu laadt met de nominale capaciteit, dat kan eigenlijk niet overladen. Als de spanning dan toch stijgt, is er iets mis met de chemie van de cel. Die je weer een beetje in het gareel probeert te krijgen.
Omdat stroom X tijd begrenst is op de nominale capaciteit, is er eigenlijk geen sprake van overladen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 apr 2017 20:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 04 apr 2017 20:39 #823626

Ik volg je. Daarbij heeft een loodaccu een laadrendement van zo'n 75% dacht ik? Dat betekent dan dus dat van die "volle capaciteit" die je er doorheen stuurt zo'n 70% opgeslagen wordt. En dat geldt bij een gezonde accu.

Ik zou (als je voor deze methode je acculader tijdelijk anders instelt) ook de maximale laadspanning onder de gasslanning houden). Met name als de accu niet goed "oppakt" zal zich dat kunnen uitten door een interne weerstand die bij toenemende lading sneller oploopt dan bjj een gezonde accu. Bij een constante stroom zal de klemspanning dan navenant oplopen. Baat het niet dan schaadt het niet toch?

Al is een laadstroom van C/20 vrij laag natuurlijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 10 apr 2017 06:46 #824815

Ik ben nu door het proces van ontladen en continue laden gegaan. Het lijkt erop dat 2 accu's kapot zijn. Volledig geladen en vervolgens een een dagje in rust komen ze niet verder dan 12.0 en 12.1 Volt. De andere accu's staan netjes op 12.6/12.7 en blijven daar.
Er komen dus nieuwe accu's voor Bagheera en de accu's die nog lijken te werken zullen elders te werk gesteld worden. Jammer maar helaas :(
Wellicht probeer ik nog een ontlaad/laad cyclus op deze twee accus, maar ik ben bang dat het niet veel beter zal worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alle accu's versleten? 10 apr 2017 08:11 #824834

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Erikdejong schreef :
Ik ben nu door het proces van ontladen en continue laden gegaan. Het lijkt erop dat 2 accu's kapot zijn. Volledig geladen en vervolgens een een dagje in rust komen ze niet verder dan 12.0 en 12.1 Volt. De andere accu's staan netjes op 12.6/12.7 en blijven daar.
Er komen dus nieuwe accu's voor Bagheera en de accu's die nog lijken te werken zullen elders te werk gesteld worden. Jammer maar helaas :(
Wellicht probeer ik nog een ontlaad/laad cyclus op deze twee accus, maar ik ben bang dat het niet veel beter zal worden.

Dat is balen. Zeker als je zo'n grote en relatief nieuwe accubank moet vervangen.
Neem je weer dezelfde (AGM) accu's?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 10 apr 2017 08:28 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl