Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dynamo Bukh DV10 kapot

Dynamo Bukh DV10 kapot 28 mei 2017 06:53 #838438

Dit weekend ging mijn laadlampje van de dynamo branden. Een korte zoektocht op het forum, leerde mij dat ik wat aansluitingen kon meten. Al snel kwam ik erachter dat de laadspanning weg was, deze gaf 12,5V aan terwijl dit ergens tussen de 13,5V - 14,4V zou moeten zijn.
Ik ga er daarom vanuit dat het lampje keurig zijn werkt doet en mijn dynamo het probleem is.

Ik heb de dynamo gedemonteerd om mee te nemen naar huis. Het gaat om S.E.V.-Marchal (part# 70229402 maar volgens de handleiding 21470322), ik heb op internet gezocht naar info maar dat leverde niet veel op.

Nu mijn vragen waarbij ik hoop dat er hier genoeg ervaring op het forum zit om mij te adviseren:
- Ik vroeg me af of ik hier zelf nog iets mee kan? Onderdelen, koolborstels etc. Maar waar te bestellen?
- Is het wellicht beter om een nieuw alternatief te kopen bij een auto-onderdelenshop? Maar welke dan?
- andere ideeën?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Friendship 25 → Friendship 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 28 mei 2017 07:31 #838447

Er zijn verspreid over het land allerlei gespecialiseerde bedrijfjes en bedrijven, die zich richten op revisie van startmotoren en dynamo's.
Ga daarheen! Bijna altijd goed en niet duur.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 28 mei 2017 07:32 #838448

Heb je hier wat aan?
Ik meen dat je een 35A borstelloze generator had?

Bijlage:

Bestandsnaam: img044.pdf
Bestandsgrootte:769 KB


Het is al wel een behoorlijk oud boek wat ik heb, dus mogelijk behoorlijk gedateerd.
Laatst bewerkt: 28 mei 2017 07:34 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 28 mei 2017 08:02 #838457

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
En als je toch voor een andere gaat: kijk eerst even op de autosloperij. Nieuwprijzen slaan een gat in je achterhoofd. En let daarbij ook op max laadvermogen. Je hebt nu zeer waarschijnlijk 35A. 50 zal nog net gaan, maar meer kan problemen geven met je motor (teveel energie gaat dan op aan je dynamo ipv je schroef)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 28 mei 2017 09:03 #838469

Je generator neemt niet meer vermogen dan de accu/gebruikers vragen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 28 mei 2017 09:23 #838471

koko schreef :
Je hebt nu zeer waarschijnlijk 35A. 50 zal nog net gaan, maar meer kan problemen geven met je motor (teveel energie gaat dan op aan je dynamo ipv je schroef)

Zolang je die 35 of 50 Amp niet met de verbruikers uit de accu trekt zul je die nooit halen , zelfs niet met een bijna lege accu.Normaal zal dat nooit meer dan 10 Amp zijn. Daarom heeft het vergroten van de dynamocapaciteit eigenlijk alleen zin als ja je dat hogere vermogen ook direct gebruikt. Veel sneller vol zal je accu er niet door worden.
En zou dat wel gebeuren scheelt dat dus 0,5-0,6 KW vermogen naar de schroef en dat merk je amper.
Echter , dat geldt bij maximum toerental , bij lager toerental of stationair draaien zal dat zeker invloed hebben en het kan zelfs zijn dat je het stationaire toerental moet verhogen om voldoende vermogen te hebben voor de dynamo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 28 mei 2017 09:44 #838482

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
Het is waarschijnlijk een borstelloze dynamo zoals die ook op Volvo Penta motoren zat. Kan weinig mee mis gaan.

Mogelijk is het alleen de regeling die achterop de dynamo gemonteerd is. Heb er ook een keer problemen mee gehad. Daarna een losse regelaar gemonteerd buiten de motorruimte.

Het wordt nog al erg warm nabij de motor.

Onderweg heb ik de regelaar moeten vervangen. Daarna een aparte regelaar gemonteerd. Mogelijk heb ik de oude regelaar goed werkende regelaar nog ergens bewaard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 28 mei 2017 14:59 #838541

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Van de week nog gezien: accu's werden geladen met 28 A(h?). Uit een 35A dynamo (zelfde als TS) duurt niet erg lang idd, maar das nog maar 20% af van maximaal. Accu's inderdaad aardig leeg op beide banken. 10 is dus een lage inschatting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 28 mei 2017 15:39 #838546

Op mijn vorige boot zat ook zo'n dynamo op een Bukh dv20.

Had soortgelijk probleem, bleek na meten de laad regelaar te zijn die achterop de dynamo geschroefd zit.

Deze los genomen en bij een (echte) auto materialen zaak een nieuwe laad regelaar gehaald. Monteren, klaar.
Laatst bewerkt: 28 mei 2017 15:40 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 28 mei 2017 15:58 #838550

Beste Mike,
er bestaat voor deze motor ook een type dynamo van Bosch. In een schip dat wij destijds hadden met de zelfde motor was een spanningsregelaar gemonteerd die niet in de dynamo was opgenomen maar apart gemonteerd was. Ik zal in het archief trachten na te gaan of ik het type kan achterhalen. Als ik dat heb zal ik dat laten weten. Ook een mogelijkheid is in de regio Rotterdam de Boschdienst op te zoeken met deze dynamo en te vragen deze door te meten . Ik was in het geval van de defecte Boschdynamo voor E 80,- klaar en werd de spanningsregelaar ook nog nieuw ingeregeld. Mocht jouw dynamo blijken te zijn overleden kun je altijd nog bij een autosloperij navragen voor een gebruikt exemplaar. Wellicht ben je daar voor enkel tientjes klaar. Laat ons weten hoe je dit probleem oplost; wij leren graag nog iets bij.
Vriendelijke groet,
Alphons B
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 28 mei 2017 16:11 #838553

Alvast bedankt voor de antwoorden en tips. Even wat terugkoppelingen:

- Ik zou wel willen weten hoe je de laadregelaar kan "door" meten. Er staat verder niks op m.b.t. typenummer.

- Een dynamo van Bosch zou natuurlijk ook mooi zijn. Ik hoor het graag.

- Ik heb een revisiebedrijf in Hoogvliet en Rotterdam gevonden. Hier ga ik eens informeren om te zien of en hoe ze dit kunnen oplossen.

Uiteraard zal ik mijn bevindingen weer hier plaatsen.
Friendship 25 → Friendship 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 28 mei 2017 16:12 #838555

Yellow Boat schreef :
koko schreef :
Je hebt nu zeer waarschijnlijk 35A. 50 zal nog net gaan, maar meer kan problemen geven met je motor (teveel energie gaat dan op aan je dynamo ipv je schroef)

Zolang je die 35 of 50 Amp niet met de verbruikers uit de accu trekt zul je die nooit halen , zelfs niet met een bijna lege accu.Normaal zal dat nooit meer dan 10 Amp zijn. Daarom heeft het vergroten van de dynamocapaciteit eigenlijk alleen zin als ja je dat hogere vermogen ook direct gebruikt. Veel sneller vol zal je accu er niet door worden.
En zou dat wel gebeuren scheelt dat dus 0,5-0,6 KW vermogen naar de schroef en dat merk je amper.
Echter , dat geldt bij maximum toerental , bij lager toerental of stationair draaien zal dat zeker invloed hebben en het kan zelfs zijn dat je het stationaire toerental moet verhogen om voldoende vermogen te hebben voor de dynamo.

Ligt aan het type accu, mijn LiFePo4-accu's nemen gewoon alles wat de alternator kan leveren. Dat is 45A, terwijl die gespect wordt als 35A....
Half uurtje motoren en er is weer twintig Ah bijgeladen.
Ja tot nu toe blijft de alternator het doen :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 28 mei 2017 16:14 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 28 mei 2017 16:55 #838569

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Mike in Hellevoetsluis kan je ook terecht bij prolectro.
Hebben mij ook goed geholpen.
www.google.nl/search?q=startmo...rome-mobile&ie=UTF-8

Cordaad in Hoogvliet zijn ook prima monteurs.
Laatst bewerkt: 28 mei 2017 16:56 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 01 juni 2017 11:28 #839720

Even de tussenstand:

Ik heb de dynamo afgeleverd bij Cordaat. Cordaat belde (had hij netjes van te voren afgesproken ivm prijsopgave etc. :) ), blijkt dat de dynamo gewoon werkt. :blink:

Ik zal hem dus eerst terug moeten bouwen om verder te zoeken. Ik denk gelijk aan de V-snaar maar ik had het idee dat deze goed stond. Enfin, van het weekend nog maar eens kijken.

De diagnose van Cordaat was overigens gratis! Erg netjes.
Friendship 25 → Friendship 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 01 juni 2017 11:39 #839724

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Neem je een zwaardere dynamo moet je er op letten dat je V-snaar het trekt mogelijk heb je dan een dubbele V-snaar en dubbele poelies nodig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 01 juni 2017 11:46 #839728

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
ik heb hier nog een zgan. dynamo liggen mag weg voor 75 euro. excl. verzendkosten.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 01 juni 2017 16:56 #839775

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Controleer dan eerst of al je verbindingen nog goed vast zitten en of ze niet gecorrodeerd zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 01 juni 2017 16:58 #839776

Precies wat koko zegt.....

Als je v snaar te slap staat dus slipt dan zie en hoor je dat wel....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 01 juni 2017 18:02 #839786

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
TIP;
als het een "gladde" v-snaar is, monteer dan een "getande" deze loopt soepeler en met meer grip op de poelies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 04 juni 2017 20:18 #840500

Goed, dynamo weer aangesloten. Alles nagekeken, alle stekkers eraf en erop. Waar mogelijk extra geklemd.
Uitslag: zelfde. Lampje blijft branden :pinch:

Nog ideeën? Kan het zijn dat de regulator misschien te weinig power geeft een toch kapot is?
Friendship 25 → Friendship 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 06 juni 2017 10:18 #841003

Beste Mike, ik kom nog even terug op mijn mail inzake de Bosch dynamo op onze Bukh DV-10. Ik heb in mijn archief niet kunnen achterhalen welk type dynamo van Bosch dit geweest is. Inmiddels heb ik gelezen dat jouw dynamo niet defect is volgens het bedrijf dat deze heeft doorgemeten. Ik kan mij herinneren dat wij met onze Bukh dit ook hebben meegemaakt. Dat bleek toen een foutieve verbinding te zijn die we destijds bij de inbouw hadden gemaakt. Met het schakelschema toen alle verbindingen opnieuw gecontroleerd . Mocht je het schakelschema niet hebben dan kan FER met zijn uitgebreide bibliotheek je wellicht verder helpen. Zelf beschik ik niet meer over dit schema omdat de boot, waarin deze Bukh stond, inmiddels een andere eigenaar heeft gekregen.
Vriendelijke groet,
Alphons B
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 06 juni 2017 11:09 #841038

Beste Alphons,

Alvast bedankt voor het meedenken. Probleem in mijn geval is dat ik niks aan de installatie heb aangepast. Dat wil zeggen, het heeft altijd gewerkt na mijn aanpassing (nu 4 jaar geleden).
Ik heb een werkplaatshandboek en de schema's.
Het gekke is dat ik mijn multi-meter nogmaals aan de accupolen heb gehangen tijdens het draaien van de motor en dat ik gewoon de accuspanning meet, ± 12,5 V. Terwijl dit volgens andere berichten in het forum tussen de 13 en 14 volt zou moeten zijn.

Ik heb dus nog steeds mijn twijfels over de dynamo en wil daarom nog even terug van het revisiebedrijf om te horen hoe dit dan zit. Ik weet te weinig hiervan. Ik ga er vanuit dat als de regulator wel of niet kapot kan zijn maar niet half.

Enfin, ik laat het wel weten.
Friendship 25 → Friendship 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 06 juni 2017 11:45 #841048

Best Mike, ik kan me nog herinneren dat wij destijds ook wekenlang hebben gezocht naar de oorzaak dat het controlelampje bleef branden. Het bleek toen een foutieve doorverbinding te zijn. Contoleer nog eens of de verbinding in het contactslot wel goed is. Er staat mij nog vaag bij dat we daar blijkbaar een foutieve aansluiting hadden gemaakt. Helaas heb ik de aantekeningen van destijds niet meer omdat deze bij overdracht van de boot naar de volgende eigenaar zijn gegaan.
Vriendelijke groet,
Alphons B
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 06 juni 2017 13:21 #841095

Die spanning 12.5V , bij welk toerental was dat?
Wat was op dat moment de laadtoestand van de accu?

Vergelijk die spanningen eens met een toerental boven 1500 RPM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo Bukh DV10 kapot 06 juni 2017 13:31 #841097

Het schema van de DV10 staat wel in de manual: www.motoren.ath.cx/pdfs/bukh/DV10-20.pdf en wat uitgebreider in de workshop manual: www.motoren.ath.cx/pdfs/bukh/D..._Workshop_Manual.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl