Saeftinghe schreef :
Op de aangehaalde pagina staat precies wat ik stel, de rendememten rond ik wel veel sterker af naar de kant van versleten/lage kwaliteit accu's, rekening houdend met de neiging van vele zeilers om voor het goedkoopste te gaan.
Volgens mij stel je dat er bij het omzetten van stroom naar chemisch een rendement is van 80% visa versa.
Dat geeft dus een totaal rendement van 64%.
Van 10Ah zonnestroom kan je (als het via de accu gaat) dus maar 6,4Ah gebruiken.
In het aangehaalde document staat in 3.4 over het stroom rendement (daar praten we volgens mij over) het volgende:
Het stroomrendement van een accu is bijna 100 % zolang er geen gasontwikkeling plaatsvindt.
Over het energie rendement (Wh) staat in 3.3 het volgende:
De totale hoeveelheid elektrische energie die de accu tijdens het ontladen afgeeft is ongeveer 25 % lager dan de energie die tijdens het laden wordt opgenomen, wat een rendement betekent van 75 %
Dit is fors hoger dan de door jouw gestelde 64%.
Verder staat er over het energie rendement een stukje verderop nog dit:
Wanneer een accu in gedeeltelijk geladen toestand wordt gebruikt (zie het voorbeeld in paragraaf 2.4.6.), is het energierendement zeer hoog: ongeveer 89 %.
Deze situatie is volgens mij meestal van toepassing als er met zonnepanelen geladen wordt.
Heb je zoveel panelen dat je elke dag je accus lekker kan laten gassen, dan is een slechter rendement helemaal geen issue.