Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Verbruik berekening

Verbruik berekening 02 aug 2017 13:30 #857666

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Gloobox schreef :
Heb vandaag eens alle verbruikers uitgezet

Ben deze morgen vertrokken met 12,5 v.

Na een hele dag in de zon te zitten staat de meter op 13,2 v

Heb frigo aangelegd maar met zelfde resultaat.

Met motor aan draait hij dan wel weer.

Het aantal amp kan ik noet meten van de accu's

Misschien toch nog iets anders aan de hand
Meet de spanning eens bij de koelkast, met draaiende koelkast.
Misschien dat je ergens een grote overgangsweerstand heb.
Of de onderspanningsbeveiliging van je frigo is defect.
Kan je deze beveiliging ook uitschakelen?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 02 aug 2017 14:09 #857673

Paradijske,
Heb nagelezen, maar zie geen fouten, ben wel overgegaan van Ah naar Wh.
Wanneer je ze aanwijst zie ik ze misschien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 02 aug 2017 14:18 #857676

PVO,
stroom omzetten in chemie is zo'n 80% bij nieuwe accu.
Omgekeerd ook.
Blijft 64% over bij nieuwe accu.
Bij overladen zal het slechter
worden.
Ook rond ik graag af naar de meeval kant.
14.2V zal iets beter zijn dan 14.6V als laad begrenzing en ook voor de accu levensduur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 02 aug 2017 15:27 #857692

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3309
Bas van Dijk schreef :
Nee, ik zou van het opgenomen vermogen uitgaan.. Dat staat er niet voor niks.

Volgens mij bedoelt de fabrikant met die gemiddelde waarde 0.6-3 precies de 24-uurs gemiddelde gebruikswaarde. Dus het gemiddelde stroomverbruik over periodes "aan" en periodes "uit".

Het instantane verbruik (dus als hij koelt / "aan" gaat) staat volgens mij 1 regel er boven, tot max 6 A. Volgens mij is dat de waarde om je kabeldikte op te baseren. Dat komt ook een stuk beter overeen met mijn ervaring van koelkast verbruik - ca 50 W als ie aanslaat.
Laatst bewerkt: 02 aug 2017 15:30 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 02 aug 2017 15:29 #857693

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Saeftinghe schreef :
PVO,
stroom omzetten in chemie is zo'n 80% bij nieuwe accu.
Omgekeerd ook.
Blijft 64% over bij nieuwe accu.
Bij overladen zal het slechter
worden.
Ook rond ik graag af naar de meeval kant.
14.2V zal iets beter zijn dan 14.6V als laad begrenzing en ook voor de accu levensduur.
Het bovenstaande is totaal niet in overeenstemming met mijn gevoel voor wat betreft het laden van mijn accu's.
Je zegt dus eigenlijk, als ik overdag 1uur 10A laad, is de lading met 8Ah toegenomen.
Als ik 's avonds die lading weer ga gebruiken kan er vervolgens maar 1 uur 6,4A uit ontladen?

Ik kan er verder ook weinig over vinden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 02 aug 2017 15:46 #857702

Ja, de verloren energie is warmte en/of knalgas geworden. In het Victron boek "altijd stroom" (vrij downloadbaar) is vast wel iets te vinden over het laad- en ontlaadrendement van een loodzwavelzuur accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 02 aug 2017 16:22 #857727

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 191
Heb hier net een meting gedaan aan de koelkast

Op het moment is er 12,7 v spanning maar bij het opstarten kom ik uit op 11 v
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 02 aug 2017 16:26 #857730

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7220
Gloobox schreef :
Heb hier net een meting gedaan aan de koelkast

Op het moment is er 12,7 v spanning maar bij het opstarten kom ik uit op 11 v

probeer als test een een extra plus en min naar de koelkast aan te sluiten en dan weer proberen en meten.
ik maak het regelmatig mee dat de bedrading of te dun is of ergens een rotte aansluiting heeft.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 02 aug 2017 16:31 #857735

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 191
Nee deze kan ik niet uitzetten

Zoals ik al eerder zij heb er eens rond de 50mm2 op aangesloten en dan werkte hij wel

Misschien eens een 6mm2 op aansluiten
Laatst bewerkt: 02 aug 2017 16:34 door Gloobox.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 02 aug 2017 16:46 #857740

It Paradyske schreef :
Saeftinghe schreef :
Mogelijk heb je wat aan het verbruik wat ik heb gemeten sinds ik de laadstroom meet van beide Victrons, een 100/15 en een 75/15.

Er wordt aan boord gewoond, vergelijkbaar met een vakantieperiode in NL denk ik.

Koeling in de winter (4º tot 16º) minder dan 10% looptijd, ongeveer 10Ah per 24 uur
In de zomer (20º tot 42º) is (nog) niet nauwkeurig getimed, is de schatting 25Ah per dag.

Verder draaien 2 kleine pompjes om warm water te maken voor de boiler via een paar zonpanelen, zal ook zo´n 20Ah zijn.

In de winter neemt de kachel ongeveer 0,8A a 1,2A zo´n 25Ah per dag.

Computers/printer (zal de grootste verbruiker zijn),verlichting, electrisch gereedschap, laden van telefoons neemt de rest.
Verder de drink/douche waterpomp de bilge pomp, instrumente

Dit verbruik wordt geladen met bijna 300Wp zonpanelen, die gemiddeld het afgelopen half jaar ruim 800Wh gemiddeld per dag produceren.
Wanneer 800Wh de accu in gaat komt daar minder dan 500Wh uit, we houden het even op 500Wh beschikbaar, omdat zo nu en dan ook er ook genoeg wind voor de molen is, en soms walstroom.

Er van uitgaande dat ik best wel wat zal missen bij opname van looptijden, rond ik de eerder genoemde waarden af op 150Ah per dag.
Blijft dus ongeveer 350Ah voor verlichting, gereedschap en computer e.d.

Valt me eigenlijk best wel tegen, dat algemene verbruik.
Nu kan ik wel als maximum soms wel tegen de 2000WH laden, wat neer komt op 1000Wh kunnen verbruiken per dag. Wat betekent dat er altijd wel overvloed is, met het zonnige weer hier.
Ik denk dat ik wel wat slordig ben geworden met dingen op tijd afschakelen wanneer niet meer nodig, er komt genoeg binnen.



Wat ik eigenlijk altijd mis in de berekeningen hier gemaakt is het accu rendement wat doorgaans (loodaccu) rond de 60% is,
Hetgeen betekent dat voor 100Wh gebruik er ongeveer 200Wh geladen moet worden.
Wat het paneelvermogen toch al snel op 80Wp brengt.
Met het weer in NL zou je dus als vuistregel kunnen nemen dat 100Wh verbruik een paneel vereist van 100Wp.
Dan heb je ook nog een beetje reserve om een sombere dag te overbruggen, en hoef je niet bij voortduring het paneel te richten.


Er rommelen wat Ah en Wh door elkaar, moet je nog even doorlezen....

Je zegt:

5OOWh beschikbaar,
15OAh voor de genoemde dingen, 35OAh over voor de andere zaken.
Ik zou die 5OOWh eerst delen door de accu spanning, voor ik van Wh naar AH over ga.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 02 aug 2017 17:04 #857743

Ah....ik zie de fout, helemaal gemist.
Moet ik het opnieuw schrijven, of zou men het begrijpen en me de fout vergeven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 02 aug 2017 17:16 #857748

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Saeftinghe schreef :
Ah....ik zie de fout, helemaal gemist.
Moet ik het opnieuw schrijven, of zou men het begrijpen en me de fout vergeven?
ik denk dat, bij hoge uitzondering, je deze keer wel kunnen vergeven. :S
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 02 aug 2017 18:52 #857775

Gloobox schreef :
Heb hier net een meting gedaan aan de koelkast

Op het moment is er 12,7 v spanning maar bij het opstarten kom ik uit op 11 v

- Je koelkast trekt max 3A (specs)
- De spanning zakt in met 1,7V
- V=IR > 1,7 = R*3 > R = 0.6 ohm

Ergens een overganswaarstand van 0.6 kan dat dus verklaren.

Een normale kabel van 1.5mm2 heeft een weerstand van ongeveer 0.01 Ohm per meter dus daar zal het niet in zitten.

Ergens een slecht contact of je koelkast trekt teveel stroom en dwingt de accu op zijn knieeen.
Kan je de stroom meten op het moment dat die spanning naar 11V inzakt?

Of je accu is stuk, dat kan natuurlijk ook nog....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 02 aug 2017 19:07 #857781

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 191
Bas ik heb nog wat meerwerk uitgevoerd.

Heb deze namiddag een half uurtje de motor laten draaien om accu's wat power te geven.

Nadien de frigo opgelegd en werkte perfect

Nu heb ik 22.00 uur nog eens gemeten.

Koelkast draaide nog met 11,30 v.

Na het douchen en gebruik pomp zakte deze net tot 11 v.

Game over frigo :)

Dus wat ze schrijven in specs dat het werkt tot 9 v zal hier toch wat kort door de bocht zijn

De spanning is nu 12,70 v met draaiende motor stationair. Bij het aanslaan van de frigo zakt deze naar 11 v

Ik heb nu mijn zekering op de schakelkast uitgezet maar mijn multiemeter geeft aan de frigo 0,01 v is dit normaal
Laatst bewerkt: 02 aug 2017 19:10 door Gloobox.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 02 aug 2017 19:16 #857789

PVO,
Dank voor je vergevingsgezindheid, maakt me blij.

Het verlies is zoals je het schrijft (naar de veilige kant afgerond)

!0Ah electra uit de panelen laadt de accu met 8 (Ah) aan chemie en naar de gebruikers weer omgezet in electra is dat die 6,4Ah.
10Ah tijdens zonneschijn wordt 6,4 ´s nachts.
Er blijft in ieder geval meer over dan de fiscus me gunt van m´n salaris, lang niet slecht dus.

En zoals nachtvlinder zegt --warmte wanneer dat bij 14,2V (ongeveer) gebeurt en ook knalgas wanneer het met 14,6V gebeurt.

Accu´s die niet navulbaar zijn dus niet tot 14,6V laden.

LPF accu´s doen dat heel wat efficienter, maar hier nog totaal niet te vinden, dus ik houd het nog maar even bij navulbare loodaccu´s
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 02 aug 2017 19:20 #857792

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Gloobox schreef :
Bas ik heb nog wat meerwerk uitgevoerd.

Heb deze namiddag een half uurtje de motor laten draaien om accu's wat power te geven.

Nadien de frigo opgelegd en werkte perfect

Nu heb ik 22.00 uur nog eens gemeten.

Koelkast draaide nog met 11,30 v.

Na het douchen en gebruik pomp zakte deze net tot 11 v.

Game over frigo :)

Dus wat ze schrijven in specs dat het werkt tot 9 v zal hier toch wat kort door de bocht zijn

De spanning is nu 12,70 v met draaiende motor stationair. Bij het aanslaan van de frigo zakt deze naar 11 v

Ik heb nu mijn zekering op de schakelkast uitgezet maar mijn multiemeter geeft aan de frigo 0,01 v is dit normaal
waar heb je gemeten?
Als dit op de accu polen is, zou ik maar nieuwe accu's gaan halen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 02 aug 2017 20:50 #857862

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 191
Heb dit gemeten aan de frigo. 2 accu's zijn van verleden zomer en 2 nieuwe van deze zomer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 03 aug 2017 06:36 #857930

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Vervang nou de bedrading naar de koelkast maar voor dikkere. Er over blijven schrijven helpt niet.
Ik heb de koelkast rechtstreeks aan de accu hangen, enkel een zekering en eigen schakelaar er tussen, 6mm2 draad,, meter of 4. Nooit problemen en al helemaal niet zo'n enorme spanningsval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 03 aug 2017 07:37 #857944

PvO schreef :
Saeftinghe schreef :
PVO,
stroom omzetten in chemie is zo'n 80% bij nieuwe accu.
Omgekeerd ook.
Blijft 64% over bij nieuwe accu.
Bij overladen zal het slechter
worden.
Ook rond ik graag af naar de meeval kant.
14.2V zal iets beter zijn dan 14.6V als laad begrenzing en ook voor de accu levensduur.
Het bovenstaande is totaal niet in overeenstemming met mijn gevoel voor wat betreft het laden van mijn accu's.
Je zegt dus eigenlijk, als ik overdag 1uur 10A laad, is de lading met 8Ah toegenomen.
Als ik 's avonds die lading weer ga gebruiken kan er vervolgens maar 1 uur 6,4A uit ontladen?

Ik kan er verder ook weinig over vinden.

Jawel hoor . "Altijd Stroom" kun je gewoon downloaden ( www.victronenergy.nl/upload/do...-NL-AltijdStroom.pdf ).
Hier de betreffende pagina :

Bijlage:

Bestandsnaam: rendementi...room.pdf
Bestandsgrootte:55 KB

Saeftinghe heeft dus niet helemaal gelijk :whistle:

En dan nog iets . In de opgegeven capaciteit van een accu is dat rendement uiteraard meegenomen.
Een 100 Ah accu kan dus inderdaad 100 uur lang 1 Amp leveren . Nou ja , als je hem lang wilt kunnen gebruiken uiteraard maar 50 uur één Amp.
Daar hoef je dus het rendementsverlies niet meer vanaf te trekken.
Ad
Laatst bewerkt: 03 aug 2017 07:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 03 aug 2017 07:53 #857957

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Yellow Boat schreef :
Saeftinghe heeft dus niet helemaal gelijk :whistle:

Ad
Nou volgens mij heeft Saeftinghe (bijna) helemaal géén gelijk.

In het document, dank daarvoor, wordt gesproken over een stroom rendement van bijna 100% zolang de accu niet staat te gassen.
Omdat we hier meestal rekenen met gebruikte Ah en geladen Ah en niet met Wh kunnen we volgens mij voor het gemak er wel van uit gaan dat elke Ah die in een accu stopt er ook weer uit te halen is.
Zeker met betrekking tot de relatief lage laadstromen dmv zonnepanelen.

Het grootste verlies zit in het verschil tussen de laad en ontlaad spanning zoals ik hierboven ook al stelde.

Ingeval van zonnepanelen waarbij, gedurende de dag, een groot gedeelte van het gebruik rechtstreeks door de panelen wordt geleverd valt dat verlies naar mijn mening ook wel mee.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 03 aug 2017 08:22 #857980

Op de aangehaalde pagina staat precies wat ik stel, de rendememten rond ik wel veel sterker af naar de kant van versleten/lage kwaliteit accu's, rekening houdend met de neiging van vele zeilers om voor het goedkoopste te gaan.

Volgens mij rekent een accumonitor met het rendement van de accu, en moest dit, bij oudere types, zelf ingesteld worden.
Het accu rendement is niet waarneembaar via de monitor, maar bestaat wel degelijk en is bij lood heel wat groter dan bij LPF accu's.


PVO,
Gebruik overdag gaat niet via de accu en kent dus dit verlies niet

Om die reden zoveel als maar gaat overdag gebruiken.
Laatst bewerkt: 03 aug 2017 08:27 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 03 aug 2017 10:44 #858052

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Saeftinghe schreef :
Op de aangehaalde pagina staat precies wat ik stel, de rendememten rond ik wel veel sterker af naar de kant van versleten/lage kwaliteit accu's, rekening houdend met de neiging van vele zeilers om voor het goedkoopste te gaan.

Volgens mij stel je dat er bij het omzetten van stroom naar chemisch een rendement is van 80% visa versa.
Dat geeft dus een totaal rendement van 64%.
Van 10Ah zonnestroom kan je (als het via de accu gaat) dus maar 6,4Ah gebruiken.

In het aangehaalde document staat in 3.4 over het stroom rendement (daar praten we volgens mij over) het volgende:
Het stroomrendement van een accu is bijna 100 % zolang er geen gasontwikkeling plaatsvindt.

Over het energie rendement (Wh) staat in 3.3 het volgende:
De totale hoeveelheid elektrische energie die de accu tijdens het ontladen afgeeft is ongeveer 25 % lager dan de energie die tijdens het laden wordt opgenomen, wat een rendement betekent van 75 %

Dit is fors hoger dan de door jouw gestelde 64%.

Verder staat er over het energie rendement een stukje verderop nog dit:
Wanneer een accu in gedeeltelijk geladen toestand wordt gebruikt (zie het voorbeeld in paragraaf 2.4.6.), is het energierendement zeer hoog: ongeveer 89 %.

Deze situatie is volgens mij meestal van toepassing als er met zonnepanelen geladen wordt.
Heb je zoveel panelen dat je elke dag je accus lekker kan laten gassen, dan is een slechter rendement helemaal geen issue.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 03 aug 2017 11:25 #858074

PVO,

Ik meen in een eerdere post al geschreven te hebben dat ik sterk naar de "meeval" kant afrond.
Daarom zal ik zelden tegenvallers hebben.

Die 75 % vind ik, zelfs voor nieuwe accu´s erg optimistisch, maar ook in de loodaccu fabricage staat de ontwikkeling niet stil, er zal zeker vooruitgang zijn. Ik volg niet alles meer dus wat gedateerde kennis

Wanneer je nu mijn 64& en die 75% beide een beetje naar elkaar toetrekt dan zou 70% een prima gemiddelde zijn waar ik goed mee kan leven.

Het gaat mij niet om de exacte verliezen in juist die éne speciale accu, maar meer om de algemene lijn dat er flinke verliezen zijn in lood accu´s.

Ik denk ook dat velen, zonder zich erin te verdiepen, erg vaak voor ´t goedkoopste gaan.
Dan zal ik er met die 64% toch wel erg dichtbij zitten.

Kwaliteit heeft z´n prijs, maar prijs is géén indicatie van kwaliteit!!

Wie altijd het goedkoopste aanschaft heeft veel geld nodig omdat hij vaak vernieuwen moet kon best eens een juiste stelling zijn.



Die 89% tijdens deel direct en deels door de accu zal zeker op enig moment optreden, één deel direct=100% en één deel via accu=70%

Praktijk metingen vertrouw ik meer dan een theorie waarin dingen MOGELIJK over´t hoofd zijn gezien.
De ene installatie is de andere niet.

Edith: Die history meten via de Victrons is wat de panelen leveren, dat getal maal het rendement geeft ongeveer je verbruik weer.
Deels verbruik je overdag, deels in ´t donker. Daarmee zal je rendement beter zijn dan die 64 en slechter dan 100%.
Om aan de "meeval" kant te blijven zou ik dan voor die 70% kiezen en niet voor die 89%.
Maar die keus is aan de eigenaar.

In een andere post wat deze week voorbijkwam.
Laatst bewerkt: 03 aug 2017 12:21 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 03 aug 2017 12:09 #858085

Wat deze week voorbijkwam.
Wel een beetje off topic, maar is wel een goed voorbeeld dat verbruiks controle niet verkeerd is.

Een prachtig aliminium schip, heel goed en mooi uitgerust meert af aan de steiger.
We maken een praatje.
De man heeft een solarpaneel waarvan het glas bol staat, het levert nog wel stroom, mits heel voorzichtig neergezet.
Hij vraagt waar hij het dumpen kan. En nieuw kan bekomen.
Ik zie er wel wat in om te experimenteren en breng het naar het landhuisje waar men alweer aan de grens van verbruik zit.

Z´n Air X doet het niet meer, sluiting gehad in de (gelijkstroom) draden in de standpijp is 40A gezekerd, maar die stroom kwam wel uit de accu. Voor mij een dwingende reden om in de standpijp alleen wisselstroomdraden te hebben, dan stopt de molen simpel bij sluiting.

Of ik even kijken wil. (Regelaar IN de molen defect)

Z´n installatie ziet er netjes uit, zij het met hier en daar alleen R en Z omgekeerd gekleurd.

Wat metingen; romp naar min 0V romp naar plus 13V.
Oei das nie goed bij aluminium.

De zichtbare bedrading ziet er keurig netjes uit, perfect aangelegd zo op ´t eerste gezicht.

Na nog wat meten alles uitgeschakeld. Batterij monitor blijft steken op 2A uit de accu.
Een wat gewaagde test; draadje via zware zekering (40A) van plus naar romp, daar zou geen stroom mogen vloeien. Maar draad wordt heet, (22A) er is dus ergens contact tussen romp en min van de accu, ergens staat op die manier nog een verbruiker van 2A aan.
Bij de accu zie ik twee ZWARTE draden aan de polen. Dat is alleen maar de kleur zegt de man.
Generator heeft OOK twee zwarte draden, min is geisoleerd van massa, zoals het hoort bij Aluminium.

Maar toch die 2A via de monitor.

Een vreselijk uitgebreide en onoverzichtelijke bedrading en nergens goed bereikbaar en de kleuren willekeurig rood of zwart op plus of min.

Ik wil graag iemand helpen, maar wanneer ik urenlang alles in discussies moet gaan bewijzen en in een doolhof van onbereikbare draden terecht kom dan pas ik toch maar.

Verder prima contact, aardige mensen, gezellig bij een drankje.

Maar eerst moet hij zelf maar dat contact tussen min en romp vinden.
Laatst bewerkt: 03 aug 2017 12:13 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 03 aug 2017 15:12 #858157

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Saeftinghe,

Ik denkt dat je twee verschillende rendementen moet onderscheiden (dat lees ik ook zo in het altijd stroom boek).

Je hebt het stroom rendement, hiervan wordt gesteld dat dit de 100% benaderd indien de accu laadtoestand varieert tussen zeg de 80 en 95%.

Dit is naar mijn mening het relevante rendement in discussies of een zonnepaneel wel voldoende levert om aan de vraag te kunnen voldoen en daar is dit draadje tenslotte mee begonnen....
We rekenen dan immers met laad stromen en ontlaad stromen.

Dit is ook in overeenstemming met wat ik ervaar als ik een aantal dagen 'off-grid' ben.

Het tweede rendement is het 'totale rendement' en neemt ook het feit mee dat je een accu laad met een hogere spanning dan dat je hem ontlaad.
Stel, ontladen 10 uur 1A bij 12V, dan is er 10x1x12 = 120Wh uit de accu verdwenen.
Laten we er nu van uit gaan dat het stroom rendement 95% is, dit houd dus in:
10 uur 1,05A laden bij 13,5V = 10x1,05x13,5 = 141.75Wh = 118% van het afgenomen vermogen.
Dit is dus een rendement van 82%.

Conclusie:

Reken je met Ah gebruik dan 90 tot 95% rendement.
Reken je met Wh gebruik dan 80 tot 85% rendement.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl