Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Verbruik berekening

Verbruik berekening 03 aug 2017 16:31 #858190

Er is wat verschil tussen de éne of andere accu, dus we kunnen niet in zeer precise
percentages spreken.

Stel een 100Ah accu half geladen heeft 12V spanning, daar ga ik een uur 10A in persen.
Dat lukt niet met 12V, daar is meer spanning voor nodig, pakweg 13V.
Na een uur is er 10Ah geleverd door de laadbron. De spanning is dan opgelopen naar 13.2V om die 10A te handhaven. Er is lading in de accu gegaan, dus hogere weerstand, dus meer spanning nodig voor transport van 10Amperes.
Er wordt gestopt met laden.
Dan zakt de spanning weg naar 12,15V er is geen transport meer maar wel een iets hogere Spanning, de accu is immers voller geworden.
Dit door omzetting van de accu chemie veroorzaakt door de stroom, daarbij komt warmte vrij, de accu is dus niet op de verwachte 12,2V gekomen, maar slechts op 80% van de te verwachten stijging wanneer we mijn (ruim afgeronde % nemen).
Bij ontladen van een uur 10A zal de spanning zakken naar 11,1V en na stoppen weer stijgen naar 11,85.

De laad en ontlaad spanningen hebben weinig te doen met de laadtoestand, maar wel met de laadstroom van 10A. Bij een half uur van 20A zouden de laad/ontlaadspanningen 14,5V en 10,5V geweest zijn, terwijl de rustspanningen gelijk zouden zijn.
De spanningen 12,15V en 11,95Vgeven de gezakte ladingstoestand aan.
Er is 10Ah in gestopt en ook weer uitgehaald. Maar de accu is in laad toestand geminderd omdat bij beide stroomrichtingen warmte is vrij gekomen.

Ik stel dat ruwweg op twee keer 80%, maar wanneer je de resulterende 64% op 70 of 75 wilt stellen ga ik dat niet bestrijden. Maar boven de 80% acht ik niet mogelijk.
Er mag verwacht worden dat de accu´s wat verbeterd zijn, maar het is nog steeds kort bij dit percentage.

Neem de gekozen getallen niet te letterlijk het dient slechts al getal voorbeeldje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 03 aug 2017 16:53 #858203

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Ik denk niet dat wij er uit gaan komen, je haalt naar mijn mening twee dingen door elkaar.
Zoals het in het victron document staat beschreven komt overeen met mijn ervaringen.
Als jou genoemd rendement overeen komt met jou ervaring zou ik naar andere accus opzoek gaan ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 03 aug 2017 17:17 #858212

Mijn accu´s gaan doorgaans 11 jaar mee voordat de geringste teruggang ontdekt wordt, juist omdat ik behoorlijk afrond naar de "meeval" kant.
Ik ga ook nooit voor ´t goedkoopste en neem altijd wat overbemeten zodat ze nooit minder dan 60% lading (12,3V) bevatten en ook nooit overladen worden.
Dat komt tot uitdrukking in lange levensduur en nooit problemen.

Ik lees het nog even terug en dan geef je zelf dit aan:

Over het energie rendement (Wh) staat in 3.3 het volgende:
De totale hoeveelheid elektrische energie die de accu tijdens het ontladen afgeeft is ongeveer 25 % lager dan de energie die tijdens het laden wordt opgenomen, wat een rendement betekent van 75 %



Zoveel meningsverschil is er dus niet 75% voor nieuwe accu van een topkwaliteitmerk en 64% voor low budget accu´s, die hier, op het forum veel gezocht worden.
Al eens eerder opgemerkt dat kwaliteit z´n prijs heeft, wat nogal eens vergeten wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 03 aug 2017 18:08 #858233

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Seaftinghe,

Dat die 75% voor nieuwe 'dure'accus zou gelden is aanname van jou, verder vind ik het verschil tussen 64% en 75% behoorlijk. Ook ben jij tot die 64% gekomen op basis van je mening dat het verlies komt door omzetting van elektrisch naar chemisch en weer terug.

Als je verder leest zul je zien dat daar staat dat het verlies grotendeels wordt veroorzaakt door het gassen van de accu tijdens de laatste fase van het laad proces of tijdens laden met hoge stroom.

Bij het laden met zonnepanelen is beide niet van toepassing (althans niet bij mij en ik vermoed bij de meeste van ons.)

Heel deze OT discussie is ontstaan door je bewering dat in de draadjes alhier vaak het rendement van de accus wordt vergeten. Hierbij noem je vervolgens een rendement van 64%.
Omdat ik dit een ongeloofelijk lage waarde vond heb ik dat ter discussie gesteld.
Jij leest volgens mij in het victron document een bevestiging van je rendement, ik lees daar precies het tegenovergestelde.

Ik vond het een interessante discussie die mij meer inzicht heeft gegeven in de rendementen van accu's.
Misschien dat we het hier maar bij moeten laten, we hebben dit topic al lang genoeg gekaapt ;)
Mochten we elkaar nog eens in real life tegen komen kunnen we er nog eens een boompje over opzetten.
Of misschien dat iemand er brood in ziet om een rendements test uit te voeren tijdens een wintermeeting....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 03 aug 2017 19:40 #858260

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 191
Laatste update

Vandaag 6 uur gevaren op motor accu's goed geladen denk je.

Koelkast aangelegd na de 6 uur en aangemeerd. Lekker koel.

Douche genomen pomp op koelkast stopt

Draadjes eraf nieuwe draadjes ( 2,5mm 2 rechtstreeks naar accu) en boem hij doet het weer :ohmy:

Nu gisteren zei ik al dat de spanning van 12,7 naar 11 terugviel.

Hocus pocus pats. Heb nu net koelkast weer aangelegd spanning na opstart 11,10 v en werkt het wel.

Ok ik dank jullie allemaal voor de vele antwoorden.

Aangezien onze koelkast toch aan vernieuwing toe is ga ik er meteen een nieuwe generatie compressor bij aanschaffen en een nieuwe regelunit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik berekening 03 aug 2017 19:48 #858264

Als je verder leest zul je zien dat daar staat dat het verlies grotendeels wordt veroorzaakt door het gassen van de accu tijdens de laatste fase van het laad proces of tijdens laden met hoge stroom.


Accu´s gassen niet door hoge stromen, maar juist door (te) hoge spanning aan het einde van laden. Pakweg te lang op 14.8 volt houden aan het eind van de absorptie fase.
Om die reden moet absorptie ook niet te lang duren en de floatspanning niet te hoog zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl