Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 13 aug 2017 20:07 #861654

Hallo,
Sinds kort een Em-trak B100 geïnstalleerd (gekocht bij George Kniest).

Ik gebruik een aparte VHF-antenne die ik achterop heb gemonteerd, iets van 3 meter boven het wateroppervlakte. Het is een oude antenne (dunne metalen spriet).

Ik zie veel berichten binnenkomen (gebruik OpenCPN via een NMEA Wifi Multiplexer van Roos), en ook ben ik zichtbaar op de nodige apps.

Het diagnosescherm van Pro AIS2 geeft aan dat alles OK is. Maar de waarde VSWR 1.9:1 verontrust mij wat en geeft mij de indruk dat het beter kan (ook gezien de overige berichten op het forum over de VSWR waardes).

Ben benieuwd wat voor waardes overige bezitters van een Em-trak B100 in hun diagnose scherm zien en of mijn gevoel terecht is.

Daarnaast wordt om de Em-trak te configureren een 'oude' versie van Pro AIS 2 gebruik (1.04 van 2013), heeft het voordelen om een nieuwere versie te gebruiken ?, of levert dit problemen op ?

Gr. en alvast bedankt!
Jelle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 14 aug 2017 10:38 #861777

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Jelle-Zeiler schreef :
Hallo,
Sinds kort een Em-trak B100 geïnstalleerd (gekocht bij George Kniest).

Ik gebruik een aparte VHF-antenne die ik achterop heb gemonteerd, iets van 3 meter boven het wateroppervlakte. Het is een oude antenne (dunne metalen spriet).

Ik zie veel berichten binnenkomen (gebruik OpenCPN via een NMEA Wifi Multiplexer van Roos), en ook ben ik zichtbaar op de nodige apps.

Het diagnosescherm van Pro AIS2 geeft aan dat alles OK is. Maar de waarde VSWR 1.9:1 verontrust mij wat en geeft mij de indruk dat het beter kan (ook gezien de overige berichten op het forum over de VSWR waardes).

Ben benieuwd wat voor waardes overige bezitters van een Em-trak B100 in hun diagnose scherm zien en of mijn gevoel terecht is.

Daarnaast wordt om de Em-trak te configureren een 'oude' versie van Pro AIS 2 gebruik (1.04 van 2013), heeft het voordelen om een nieuwere versie te gebruiken ?, of levert dit problemen op ?

Gr. en alvast bedankt!
Jelle.
Ik heb 1.2:1
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 14 aug 2017 10:46 #861780

PvO schreef :
Jelle-Zeiler schreef :
Hallo,
Sinds kort een Em-trak B100 geïnstalleerd (gekocht bij George Kniest).

Ik gebruik een aparte VHF-antenne die ik achterop heb gemonteerd, iets van 3 meter boven het wateroppervlakte. Het is een oude antenne (dunne metalen spriet).

Ik zie veel berichten binnenkomen (gebruik OpenCPN via een NMEA Wifi Multiplexer van Roos), en ook ben ik zichtbaar op de nodige apps.

Het diagnosescherm van Pro AIS2 geeft aan dat alles OK is. Maar de waarde VSWR 1.9:1 verontrust mij wat en geeft mij de indruk dat het beter kan (ook gezien de overige berichten op het forum over de VSWR waardes).

Ben benieuwd wat voor waardes overige bezitters van een Em-trak B100 in hun diagnose scherm zien en of mijn gevoel terecht is.

Daarnaast wordt om de Em-trak te configureren een 'oude' versie van Pro AIS 2 gebruik (1.04 van 2013), heeft het voordelen om een nieuwere versie te gebruiken ?, of levert dit problemen op ?

Gr. en alvast bedankt!
Jelle.
Ik heb 1.2:1
En waar zit je antenne?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 14 aug 2017 15:20 #861861

Antenne zit achterop, ongeveer 3 meter boven het wateroppervlak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 14 aug 2017 17:06 #861901

Aan het stag of op een paal?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 14 aug 2017 17:19 #861908

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Waarschijnlijk gebruik je een marifoon antenne voor 156 MHz.
Voor AIS kan je dan beter een specifieke versie gebruiken, geschikt voor 162 MHz.

Die 6 mhz verschil is goed te merken in de meetwaarde.
Als je antenne achterop als reserve marifoon antenne bedoeld is, zal je er mee moeten leren leven.

1:1,9 is ongeveer 10% reflectie. 1:2 is een gehanteerde afkeur waarde.

Ik denk dat je beslist geen pro2 software moet gebruiken bij de B100? Of andersom.

Als je met de verkeerde de verkeerde firmware update doet is het lastig reanimeren.
Waarom gebruik je de bijgeleverde software niet?
Het gaat n.l. Om 2 hardware volledig verschillende toestellen met pro en pro2.
Waarom dus dat gerommel?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 14 aug 2017 17:35 #861921

Hoeveel millimeter moet ie er dan afknippen om van 156 naar 161 te gaan?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 14 aug 2017 18:09 #861944

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
It Paradyske schreef :
Hoeveel millimeter moet ie er dan afknippen om van 156 naar 161 te gaan?
kan me niet voorstellen dat dit de oplossing is.
de 1:1.2 is met een normale vhf antenne, weliswaar een cx-4 maar toch...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 14 aug 2017 18:39 #861951

Cx-4 da's toch zo'n glasfiber ding?
Nee, die moet je niet afknippen.
Ik dacht aan zo'n rvs-ding.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 14 aug 2017 18:44 #861954

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
It Paradyske schreef :
Cx-4 da's toch zo'n glasfiber ding?
Nee, die moet je niet afknippen.
Ik dacht aan zo'n rvs-ding.
Nu is er wat spraak verwarring volgens mij :lol:

TS heeft, als ik het goed heb begrepen een rvs spriet als ais antenne en een slechte swr waarde.
W&W stelt dat je beter een speciale ais antenne kan gebruiken ipv een standaard vhf antenne.
Hierop vraag jij hoeveel TS dan van zijn antenne moet afknippen om van de vhf antenne een AIS antenne te maken.

Dan komt mijn reactie dat het gebruik van een standaard VHF antenne niet de (zeer) slechte SWR waarde verklaart.
Als illustratie geef ik mijn SWR waarde en de door mij gebruikte standaard VHF antenne, een CX-4 dus, inderdaad een glas fiber. waar ik inderdaad niet van ga afknippen ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 14 aug 2017 18:45 #861955

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
PvO schreef :
It Paradyske schreef :
Hoeveel millimeter moet ie er dan afknippen om van 156 naar 161 te gaan?
kan me niet voorstellen dat dit de oplossing is.
de 1:1.2 is met een normale vhf antenne, weliswaar een cx-4 maar toch...

Het verlies in de antenne kabel verhult slechtere metingen.
Daarbij is een CX4 standaard erg breed in frequentie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 14 aug 2017 18:53 #861958

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
WADnWIND schreef :
Het verlies in de antenne kabel verhult slechtere metingen.
Daarbij is een CX4 standaard erg breed in frequentie.
Ik heb dus in al mijn onwetendheid een goede antenne gekocht :woohoo:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 15 aug 2017 12:45 #862309

Antenne zit op een frame waarop ook de zonnepanelen zitten.

Het gaat inderdaad om een rvs-spriet. Als iemand mij kan vertellen hoeveel ik er af moet knippen wil ik dat wel proberen.

De Pro ais software heb ik gedownload van de site van Em-trak. Dit is de software die wordt meegeleverd (schijnt ook op de bijgeleverde CD-Rom te staan maar ik heb geen CD speler meer in mijn laptops).

Als ik het zo beluister zit ik erg dicht tegen de 'afkeurwaarde' aan, en valt er dus een forse verbetering te behalen waardoor men mij waarschijnlijk beter 'ziet' (of is dat een foute conclusie ?).
Laatst bewerkt: 15 aug 2017 12:55 door Jelle-Zeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 15 aug 2017 14:53 #862355

je zou kunnen beginnen met een nieuwe coaxkabel met juist gemonteerde connectoren. Dat zijn de kosten niet.
of is alleen de antenne oud?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 15 aug 2017 15:10 #862362

Jelle-Zeiler schreef :
Antenne zit op een frame waarop ook de zonnepanelen zitten.

Het gaat inderdaad om een rvs-spriet.

Prima, ging er om of ie (redelijk) vrij staat of niet, dat kan de VSWR beïnvloeden.

Kabelcheck door middel van losse kabel zoals Chris voorstelt is een prima optie om het een en ander uit te sluiten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 18 juni 2018 13:53 #952837

  • Con
  • Con's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Hallo Chris je hebt ervaring lijkt mij met de EM-Trak B100 transponder.

Zijn er voorkeuren voor het aansluiten op de Multiplexer.
Er is een 38400 en een 4800 aansluiting zowel TX als RX mij gedachte is de 38400 aan te sluiten en 4800 niet gebruiken.

kun je daarover adviseren?


Groetjes Co Noordhoek
Bego open 1977_1982
Kelt 620 1982_1987
Contessa 32" 1987_1998
Breehorn 37" 1998_.......
Zeilgebied Den Helder tot La Rochelle
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 18 juni 2018 13:56 #952840

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
is teveel data voor 4800
daarom altijd hoogste snelheid
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 18 juni 2018 14:02 #952844

je gebruikt de hoge snelheid aansluiting voor het doorgeven van de AIS gegevens van de ontvangen boten.
dat kan vele data zijn, afhankelijk van waar je ligt.

De lage snelheid aansluiting kan je gebruiken om alleen de gps positie door te geven.
Naar bijvoorbeeld de marifoon (DSC)
Je kan in de multiplexer deze lage ingang dan doorgeven aan de nmea uitgang. De marifoon wil 4800 baud.

Dus daar moet je de AIS data niet aan doorgeven. Maar dat hoeft dus ook niet.
De AIS geef je door aan de USB en/of wifi. die zijn snel genoeg.

Je kan t natuurlijk ook doorgeven aan een nmea uitgang maar die moet dan ook op 38400 staan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 19 juni 2018 05:52 #953007

De em-trak heeft o.a. een nmea0183 in en uitgang op een baudrate van 38400 en een nmea0183 in en uitgang op een baudrate van 4800.

De nmea0183 uitgang op 38400 verstuurt de AIS en GPS data voor bijvoorbeeld de multiplexer, plotter of pc.
Standaard kun je een nmea0183 instrument op de 4800 ingang aansluiten, bijvoorbeeld een kompas, wind of diepte meter, deze data wordt dan (gemultiplexed) toegevoegd aan de data op 38400 uitgang, op deze manier kan bijvoorbeeld je plotter of pc over de zelfde ingang ook de kompas, wind of diepte data binnenkrijgen.

Je kan de Em-trak ook een firmware update geven dan wordt naast de standaard functie van de 38400 uitgang alleen de GPS data uit de 4800 uitgang gestuurd, dus alleen je eigen positie, richting en snelheid. Dit is erg handig dan heb je meteen een 4800 GPS uitgang voor je DSC marifoon.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gekeken naar de functionaliteit van de 38400 ingang.
Note: Bij de standaard instelling komt er geen data uit de 4800 uitgang, na de firmware update kun je geen data op de 4800 ingang invoeren.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 19 juni 2018 05:55 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 19 juni 2018 06:33 #953016

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
ZP
Wat bedoel je met
"Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gekeken naar de functionaliteit van de 38400 ingang."
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 19 juni 2018 06:36 #953017

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1385
Ik interpreteer het dat ZP de functionaliteit als volgt ziet:
NMEA 4800 in/uit voor "diverse data als gps/wind/diepte"
NMEA 38400 uit voor het doorvoeren van AIS data naar de rest van het netwerk
NMEA 38400 in nog nooit naar gekeken

Maar wellicht kan jij ons allen helpen aan wat voor data je op een 38400 input van een transponder zou willen zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 19 juni 2018 07:08 #953023

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Zeilprutser schreef :
Note: Bij de standaard instelling komt er geen data uit de 4800 uitgang, na de firmware update kun je geen data op de 4800 ingang invoeren.

Dit komt niet overeen met mijn bevindingen. Zoals je in mijn draadje over het koppelen met mijn SH marifoon kunt lezen, heb ik zonder firmware update succesvol de 4800 uitgang aangesloten aan de input van m'n marifoon.

(zie: zeilersforum.nl/index.php/foru...-nmea-gps-input-niet)
Laatst bewerkt: 19 juni 2018 07:08 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 19 juni 2018 07:24 #953032

Ja ik ook hoor meerdere keren. Zp blijft dat maar herhalen en blijft maar horen dat het onzin is. Voegt in ieder geval weer niks toe behalve een hoop verwarring.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 19 juni 2018 07:46 #953043

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 652
13 maart vroeg ik dit aan emtrak support:
The manual for the B100 states that factory default the low speed NMEA does not output GPS or AIS messages. Is it possible for an end user te change this configuration and include GPS info messages as output on the low speed NMEA? E.g. in order to provide a GPS fix to a DSC VHF radio (typically not equiped with NMEA HS)

En dit kwam er als antwoord:
If you click on the following link and follow the steps listed this will allow you to enabling GPS data output over NMEA port 2.
em-trak.com/support/output-gps...like-vhf-dsc-radios/

Die link doet t nu niet meer zie ik (iets met eu us split op de website waarschijnlijk). Maar ik de FAQ van de B100 staat op de website:
HOW DO I OUTPUT GPS DATA FROM THE B100 TO EXTERNAL DEVICES (LIKE VHF DSC RADIOS) ?As you will no doubt be aware (Most likely from your efforts in installing the extra GPS antenna!), the em-trak B100 incorporates it’s own GPS receiver. As well as providing the location information that is essential to its normal use, this GPS information can also be shared with other devices via the unit’s NMEA0183 ports.The default setup for the unit is to “multiplex” any received sentences from the NMEA0183 “High Speed Port” (38400 baud) to the NMEA0183 “Low Speed Port” (4800 baud). However it is possible to output GPS info directly from the B100 itself without needing to rely on data being input and duplexed from an external source.Step 1: Click on theaisbfolder link below and download the aisb file.aisbStep 2:Extract and save the “aisb.cfg” file from the zip folder to a blank 2GB SD card (if you were sent a card to configure your B100, you can use this but any make of SD card up to 2GB in size will do)Step 3:Turn the B100 off, insert the SD card containing the aisb.cfg file and then power on the unit again.Step 4:The LEDs will flicker for a short while and once the GreenLED flashes 3 times, the new configuration is completed. (We suggest you turn the unit off and on again at this point)Step 5:Connect the B100 to the ProAIS2 software included on the product CD and select which GPS sentences you want to output on the configuration page and then select “write configuration”Your B100 should now be outputting the requested sentences from both High and Low speed NMEA ports! Please be assured that by applying this config file, your vessel identification data (such as MMSI, Name, dimensions etc.) will not be altered
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Em-trak klasse B ais transponder B100; VSWR 1.9:1 19 juni 2018 08:05 #953054

Oh ja die nieuwe site van Em-trak is niet prettig mbt support.
De update firmware vindt je bij de B100 onder product support en dan B100 FAQS dan kom je op deze pagina:
https://www.dropbox.com/s/gt0xc6k5v7dsz80/B100.pdf?dl=0

Op +/- 75% van de pagina vindt je uiteindelijk de uitleg en de link naar de CFG file

(Kennelijk waren twist en ik tegelijk met het antwoord bezig, dit is dus het zelfde antwoord als Twist al heeft gegeven)
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 19 juni 2018 08:54 door Zeilprutser. Reden: toelichting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.352 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl