Nachtvlinder schreef :
Heb je een link naar die test?
Betreft gewicht: leuk om daar mee bezig te zijn (denk ik...). Maar in jouw geval: zet een composiet mast niet veel meer zoden aan de dijk dan een paar blokjes op dekniveau?
ZeeZin schreef :
Alle windmeters moeten regelmatig worden gekalibreerd
Maw: daarom hoef je niet langs RM te kijken.
Mijn "smart" B&G windset kán ik niet eens calibreren (hoeft ook niet): je kunt slechts de offset instellen; dat hoef je maar één keer toe doen want hangt van de installatie af.
Windsnelheid en -richting zijn fabrieks-af gecalibreerd (zal wel dezelfde calibratie voor een hele serie zijn) en verloopt in de praktijk
niet. Die gekke periodieke calibratierondjes bij RM apparatuur, waarbij je geen idee hebt wat er intern gebeurt, hoeven niet.
Ik denk dat RM een ander meetprincipe gebruikt: wellicht werkt mijn smart unit met een optisch systeem en RM inductief? Ik kan daar helaas niets over vinden in de openbare literatuur.
Vandaar dus mijn opmering om van RM weg te blijven: bij je auto zou je het ook niet accepteren indien je snelheidsmeter spontaan of na een onweersbuitje in de buurt z'n eigen mening gaat vormen. Meetprincipe dient aan te sluiten bij het gebruik (niet andersom)!
Moet ik even zoeken (en in de Franstalige zeil bladen stapels..).
Dan heb je de entry level versie van B&G (Triton set vermoedelijk). De HR versie van hun moet je ook calibreren. En dat is maar goed ook, want een snelheidsmeter van een auto (om jouw voorbeeld te gebruiken) is over het algemeen ook niet al te best
Kijk voor de lol maar eens naar de afwijking (gewoon al) versus GPS snelheid, en doe het dan nog eens als je banden wat meer afgesleten zijn
Carbon mast staat ook op mijn programma voor de FF
(net als PBO verstaging voor het hoofdwant, en dyneema voor de achterstag + bakstagen)), net als een (stuk) diepere kiel (met minder gewicht onderin: meer oprichtend vermogen met minder gewicht
); die 2 optie's samen gaan straks zo'n 100 kilo van de boot afhalen. Da's een hoop. (in combinatie met mijn eigen streefgewicht, dan scheelt dat ruim 130 kilo
) Maar ook de planken onder de bedden alles wordt lichter dan het nu is. (daar tegenover staat iets meer electronica, en een kachel (Webasto) ivm wat comfort in de winter; maar goed: het moet wel leuk blijven en met die kachel kan ik het gehele jaar lekker zeilen, en da's me dan die paar kilo wel weer waard
)
@Lodewijk: Thx
Het werd wel tijd dat er eens wat afging. Beter voor mijn (reuma..) gewrichten vooral ook.