Bij mijn weten heeft de Autohelm 2000 een kogelkringloop voor het bewegen van de actuatorstang, en bestaat de reductie (gedeeltelijk?) uit riemoverbrengingen, net zoals de grotere onderdeks actuatoren.
Het grote rendement van de kogelkringloop/riemreductie zorgt ervoor dat bij ontkoppelde (onderdekse) drive het spul "omgekeerd" kan werken, dus helmstok/stuurwiel neemt de actuator mee.
De Autohelm 2000 heeft geen koppeling, en in automode houdt de motor de drive vast, de besturing sluit de motor kort waardoor deze zich tegen bewegen verzet.
Als je constateert dat de automaat minder alert reageert, en niet goed meer de helmstok vasthoudt zou ik zeggen dat de koolborstels van de motor versleten zijn: dit zou kloppen met het geconstateerde "roet": borstelstof. Versleten koolborstels verminderen de ankerstroom, dus het motorkoppel, met minder alerte reacties, en minder "houdkracht" als gevolg.
Als ik het wel heb heeft forumlid Sunday een groot topic over Autohelm/Raymarine 2000 automaat motortjes.
Aad