Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Autohelm 2000+ slipt en koolborstels ?

Autohelm 2000+ slipt en koolborstels ? 31 okt 2017 20:32 #887123

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Mijn autohelm2000+ heeft kuren. Hij lijkt onvoldoende alert te reageren en ik kan, door zelf de helmstok vast te houden ,de 2000 laten slippen. Voorheen kon dat nooit.
Ik maak hem open en zie twee zaken:
Nabij de motor is een behoorlijke hoeveelheid roetaanslag te zien (koolborstels?) én ik zie een kleine o ring liggen (diameter ca 2 cm) die stuk is. Ik kan niet vinden waar deze hoort te zitten.
Het systeem met de aandrijfriempjes lijkt goed te werken.
In de service manual kan ik niets vinden over koolborstels of o ringen
Kan iemand mij verder helpen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 2000+ slipt en koolborstels ? 31 okt 2017 20:43 #887126

  • snets
  • snets's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
Als je hem kan laten slippen wil dat zeggen dat je riem en pvc tandwiel met 99 procent zekerheid aan revisie toe zijn. Zo'n revisie setje koop je 60 euro en is heel makkelijk zelf te installeren.

Onlangs zelf ook gedaan. Het zogenaamde roet is afkomstig van je riem en/of tandwiel.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 2000+ slipt en koolborstels ? 31 okt 2017 20:48 #887128

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Het roet zit echt alleen ter plaatse van de motor, niet ter plaatse van de aandrijfriempjes.
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat er twee dingen tegelijkertijd aan de hand zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 2000+ slipt en koolborstels ? 01 nov 2017 22:59 #887485

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Bij mijn weten heeft de Autohelm 2000 een kogelkringloop voor het bewegen van de actuatorstang, en bestaat de reductie (gedeeltelijk?) uit riemoverbrengingen, net zoals de grotere onderdeks actuatoren.
Het grote rendement van de kogelkringloop/riemreductie zorgt ervoor dat bij ontkoppelde (onderdekse) drive het spul "omgekeerd" kan werken, dus helmstok/stuurwiel neemt de actuator mee.
De Autohelm 2000 heeft geen koppeling, en in automode houdt de motor de drive vast, de besturing sluit de motor kort waardoor deze zich tegen bewegen verzet.
Als je constateert dat de automaat minder alert reageert, en niet goed meer de helmstok vasthoudt zou ik zeggen dat de koolborstels van de motor versleten zijn: dit zou kloppen met het geconstateerde "roet": borstelstof. Versleten koolborstels verminderen de ankerstroom, dus het motorkoppel, met minder alerte reacties, en minder "houdkracht" als gevolg.

Als ik het wel heb heeft forumlid Sunday een groot topic over Autohelm/Raymarine 2000 automaat motortjes.

Aad
Laatst bewerkt: 01 nov 2017 23:01 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 2000+ slipt en koolborstels ? 01 nov 2017 23:12 #887487

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 516
Sunday heeft een topic over de Autohelm 4000, SPX5(-GP)


Van daaruit heb ik eens de autohelm 1000 en Raymarine ST2000+ open gemaakt en de onderdelen bekeken Zie hier. Zijn wel op het model motor ingegaan, maar verder vooral over de electronica. Misschien haal je er nog wat info uit...
Laatst bewerkt: 01 nov 2017 23:13 door Jappe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl