Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektriciteitskabel

Elektriciteitskabel 14 nov 2017 10:32 #890932

Om de elektrische installatie op onze boot te optimaliseren zijn wij op zoek naar een adres waar soepele kabel te koop is. In de meeste DHZ-zaken vind je dat wel maar enkel in luidspreker diameter. Weet iemand welke zaken meer keuze hebben qua diameter en kwaliteit van elektrische kabel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriciteitskabel 14 nov 2017 10:40 #890935

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1409
is een "luidsprekersnoer" in dikkere diameter geschikt? Weet niet hoe sterk de mantel dan is, Sandervunderink heeft luidsprekersnoer tot 2x6mm², hittebestendige kabel 2x1mm², gewoon snoer wordt al snel 3 aderig tot 2,5mm². Enkele aders montagesnoer gaat tot 25mm²

Edit: zie alleen dat montagesnoer er alleen in blauw en zwart zijn, weet niet hoe je schema dat nu heeft..
Laatst bewerkt: 14 nov 2017 10:42 door ManneeB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriciteitskabel 14 nov 2017 11:46 #890948

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27811
Tulipe schreef :
Om de elektrische installatie op onze boot te optimaliseren zijn wij op zoek naar een adres waar soepele kabel te koop is. In de meeste DHZ-zaken vind je dat wel maar enkel in luidspreker diameter. Weet iemand welke zaken meer keuze hebben qua diameter en kwaliteit van elektrische kabel?

Hornbach heeft 'luidsprekerkabel' (rood/zwart) tot en met 4 mm2.

Wat is trouwens "luidsprekerkabeldiameter" volgens jou? Als je naar een serieuze HiFi-winkel gaat, vindt men een luidsprekerkabel niet gauw te dik..
Laatst bewerkt: 14 nov 2017 11:47 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriciteitskabel 14 nov 2017 11:58 #890951

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Ik ga altijd naar een automaterialen zaak. Daar hebben ze verschillende kabeldiameters van de soepele soort.

Ik soldeer de uiteinden altijd even en gebruik krimpkous. Dat voorkomt corrosie.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriciteitskabel 14 nov 2017 11:58 #890952

  • Erikerik
  • Erikerik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Conrad. Ze hebben ook hitte en olie bestendige kabel. Zoeken onder `aansluitdraad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriciteitskabel 14 nov 2017 12:03 #890954

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
@rpeppel
en dat solderen moet je nu juist NIET doen..
fatsoenlijke krimpverbindingen met bijbehorende tang gebruiken is beter
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriciteitskabel 14 nov 2017 12:20 #890957

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Hbs-marine.nl even mailen.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriciteitskabel 14 nov 2017 12:31 #890961

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7396
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriciteitskabel 14 nov 2017 14:03 #890977

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
sy helios schreef :
@rpeppel
en dat solderen moet je nu juist NIET doen..
fatsoenlijke krimpverbindingen met bijbehorende tang gebruiken is beter

Geheel mee eens en
gebruik dan een verf-strip-föhn om een beetje silicone-vet dun vloeibaar te maken en laat dat in de litze (samenstel van dunne draadjes) opzuigen en vet ook het kabeloog dat je eraan gaat krimpen goed in. Siliconevet heet ook sanitair vet (niet verwarren met sanitair kit, dat is heel wat anders :unsure: )
Krimp dan het oog aan zo dat het dicht op de isolatie zit en zo dat je zoveel mogelijk van de litze in het 'busje' van het oog zit. Dus niet er half insteken en aankrimpen!
Als het busje van het kabeloog iets te klein uitvalt, neem dan een grotere en vul dit eventueel aan met wat dunne draadjes die je van een stukje kabel hebt overgehouden.
GA IN ELK GEVAL GEEN DRAADJES UIT DE LITZE 'PLUKKEN' OM HET PAS TE MAKEN! Als je dat doet, kan ik je meteen de plaats van de eerste storing in je installatie aanwijzen: dat is dus daar!

Voor de beste resultaten koop je 'marine grade' kabel, die zijn vertind. Gewone kabel die je invet met siliconevet hoeft niet vertind te worden (zoals Helios al opmerkt, dat is beter van niet) en dan bereik je hetzelfde resultaat en zelfs beter. Siliconevet is niet wateroplosbaar en voorkomt dat er water of condens in de kabel kan komen en aanleiding geeft tot oxidatie. Bij een vertinde kabel zal er wel oxidatie ontstaan van het tin en zo zal er een geringe overgangsweerstand gaan vormen. Deze oxidatie voorkom je door het invetten van de kabel voor je gaat krimpen.
Werk het af met een stukje krimpkous (die met lijm erin is het beste) zodat zoveel mogelijk van het kabeloog onder de isolatie zit. Dat voorkomt dat je 'Sinterkerstenoudennieuw' in een keer krijgt als je met een moersleutel of schroevendraaier toch net even sluiting maakt! :pinch:

Jammer dat je er vrijdag niet was, had ik het je kunnen laten zien. De accu heeft 6 'slappe' poolkappen meegekregen, die ook bijdragen aan dit soort 'incidenten'. Je had ook mijn hydraulische perstang kunnen lenen.

Wees niet eigenwijzer dan ik (da's sowieso al moeilijk) en doe het zo. Je zult langer een probleemloze elektrische installatie aan boord hebben... Kijk naar de verbindingsstukken die je bij de accu hebt gekregen... De kabelogen zijn er allemaal op deze manier aangekrompen. De balancer leidingen zijn meegekrompen en vormen tevens de 'vulling' tot de maximale doorsnede van het busje. Oh ja, die smerige bruine zooi op de accupolen is silicone vet.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriciteitskabel 14 nov 2017 14:08 #890979

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
sy helios schreef :
@rpeppel
en dat solderen moet je nu juist NIET doen..
fatsoenlijke krimpverbindingen met bijbehorende tang gebruiken is beter

Ik had altijd begrepen dat solderen voorkomt dat er vocht in je kabel kruipt. Ik soldeer de uiteinden en gebruik dan fatsoenlijke krimpverbindingen met een bijbehorende fatsoenlijke tang. Dan nog krimpkous.

Het is dus niet zo dat ik kabels aan elkaar ga solderen, dat is niet verstandig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriciteitskabel 14 nov 2017 14:13 #890981

Solderen geeft harde stukken.
En op een boot trilt alles altijd een beetje (wind, golven, motor).
Dan breken de dunne draadjes nét naast het gesoldeerde stuk af.....

Solderen tegen vocht lijkt me niet helpen. Watermoleculen zullen zich weinig aantrekken van soldeer. Die gaan gewoon door de mantel heen op een plek die ze wel wat lijkt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriciteitskabel 14 nov 2017 14:17 #890983

Een gesoldeerd adereind mag je nóóit krimpen!

En inderdaad, een gekrompen verbinding dien je tegen vocht te beschermen. Ofwel door lijmende krimpkous, ofwel door zelf-vulcaniserende tape.

Als ik een signaalkabel moet verlengen die verder niet belast wordt (N2K kabel bv), soldeer ik overigens gewoon. Ook in combinate met krimpkous weer. Daar heb ik in 12 jaar bootgeschiedenis nog nooit storingen door ondervonden; ook houdt het (als je versprongen soldeert) de verbinding mooi compact. Mijn boten trillen als een gek overigens ;)

Uiteraard wordt zo'n kabel op de plaats van de verbinding kwetsbaarder. Ik je mast of bij een 240V verlengsnoer zou ik het dus niet zo doen: dan liever krimpen+sealen, hoewel dat wel een verdikking geeft. Nog beter is gewoon een kabel op lengte installeren.
Laatst bewerkt: 14 nov 2017 14:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektriciteitskabel 14 nov 2017 14:52 #890991

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Baasklusje schreef :
Solderen geeft harde stukken.
En op een boot trilt alles altijd een beetje (wind, golven, motor).
Dan breken de dunne draadjes nét naast het gesoldeerde stuk af.....

Solderen tegen vocht lijkt me niet helpen. Watermoleculen zullen zich weinig aantrekken van soldeer. Die gaan gewoon door de mantel heen op een plek die ze wel wat lijkt.

En zo leer ik telkens weer wat bij :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl