sy helios schreef :
@rpeppel
en dat solderen moet je nu juist NIET doen..
fatsoenlijke krimpverbindingen met bijbehorende tang gebruiken is beter
Geheel mee eens en
gebruik dan een verf-strip-föhn om een beetje silicone-vet dun vloeibaar te maken en laat dat in de litze (samenstel van dunne draadjes) opzuigen en vet ook het kabeloog dat je eraan gaat krimpen goed in. Siliconevet heet ook sanitair vet (niet verwarren met sanitair kit, dat is heel wat anders
)
Krimp dan het oog aan zo dat het dicht op de isolatie zit en zo dat je zoveel mogelijk van de litze in het 'busje' van het oog zit. Dus niet er half insteken en aankrimpen!
Als het busje van het kabeloog iets te klein uitvalt, neem dan een grotere en vul dit eventueel aan met wat dunne draadjes die je van een stukje kabel hebt overgehouden.
GA IN ELK GEVAL GEEN DRAADJES UIT DE LITZE 'PLUKKEN' OM HET PAS TE MAKEN! Als je dat doet, kan ik je meteen de plaats van de eerste storing in je installatie aanwijzen: dat is dus daar!
Voor de beste resultaten koop je 'marine grade' kabel, die zijn vertind. Gewone kabel die je invet met siliconevet hoeft niet vertind te worden (zoals Helios al opmerkt, dat is beter van niet) en dan bereik je hetzelfde resultaat en zelfs beter. Siliconevet is niet wateroplosbaar en voorkomt dat er water of condens in de kabel kan komen en aanleiding geeft tot oxidatie. Bij een vertinde kabel zal er wel oxidatie ontstaan van het tin en zo zal er een geringe overgangsweerstand gaan vormen. Deze oxidatie voorkom je door het invetten van de kabel voor je gaat krimpen.
Werk het af met een stukje krimpkous (die met lijm erin is het beste) zodat zoveel mogelijk van het kabeloog onder de isolatie zit. Dat voorkomt dat je 'Sinterkerstenoudennieuw' in een keer krijgt als je met een moersleutel of schroevendraaier toch net even sluiting maakt!
Jammer dat je er vrijdag niet was, had ik het je kunnen laten zien. De accu heeft 6 'slappe' poolkappen meegekregen, die ook bijdragen aan dit soort 'incidenten'. Je had ook mijn hydraulische perstang kunnen lenen.
Wees niet eigenwijzer dan ik (da's sowieso al moeilijk) en doe het zo. Je zult langer een probleemloze elektrische installatie aan boord hebben... Kijk naar de verbindingsstukken die je bij de accu hebt gekregen... De kabelogen zijn er allemaal op deze manier aangekrompen. De balancer leidingen zijn meegekrompen en vormen tevens de 'vulling' tot de maximale doorsnede van het busje. Oh ja, die smerige bruine zooi op de accupolen is silicone vet.
Groeten, Peper.