HPV schreef :
leuk, maar goedkeuringen lopen zo achter bij de stand van de techniek dat ik een alternatief wel aandurf. Knappe agent die kan zien dat ik er geen originele gloeilamp in mijn 3 kleur heb zitten...
Je hebt ook mensen die met een 10W gloeilamp rondvaren in hun 3k licht.
Een goedgekeurd armatuur met originele gloeilamp heeft een zichtbaarheid van net over 2M. En 2M is erg weinig! Stel je even voor een vrachtschip met 14kn en jij met 6kn. Je komt opelkaar af met 20kn.
20kn is iedere 3minuten een mijl dichterbij. Als ze dus erg opletten op die brug ben jij 6 minuten voor de klap zichtbaar.
Als je gezien wordt meldt de uitkijk dit aan de stuurman. De stuurman pakt z'n verrekijker en probeert te achterhalen wat het is. Hm een zeiljacht, dan gaat de stuurman naar de radar om te kijken of daar een echo tezien is.
Als je een goede reflector hebt
en het weer is niet al te slecht
en de radar is goed afgesteld dan zou je een groen puntje kunnen zien op het scherm. Zo ja dan maakt de stuurman een radar peiling of markeert de echo als een ARPA target. Als je niet op de radar zichtbaar bent dan gaat de stuurman vervolgens naar de brugvleugel omm een kompas peiling te maken. (Hij/zij heeft wel gezien dat er een zeiljacht is, maar weet nog niet of er gevaar voor aanvaring is) Volgens de schoolboekjes controleer je dan na 3 minuten of de peiling veranderd is
Het moment van de klap en het moment dat de stuurman op z'n vroegst weet dat er gevaar voor aanvaring is, is in het meest gunstige geval dus ongeveer gelijk!!!
En dan wil je gaan rommelen met twijfelachtige led-lampjes, die op z'n best misschien gelijkwaardig zijn maar volgens onze eigen ZF test duidelijk niet.