Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: R&TTE RED

R&TTE RED 22 feb 2018 10:26 #919628

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
WADnWIND schreef :
Boy,

Hoewel er een redelijke kans is dat het een SRT module betreft, gezien de resultaten van 37South, gaan we gewoon even testen/meten.
Om te kunnen testen moet het toestel uitzenden, dat doet een AIS transponder pas als er een MMSI nummer in geprogrammeerd is.
Als het een SRT blikje is, kunnen we dat weer wissen na afloop, als het een ander merk blikje is, weet ik niet of dat MMSI wissen lukt. Dat is dus een risico(tje).

Wij zorgen voor koffie of thee. ;)

Mochten er nog een paar forum techneuten geïnteresseerd zijn om de meeting bij te wonen, dan kunnen ze contact opnemen met PB.

37south is natuurlijk welkom ;)

Haha, bedankt voor de uitnodiging WnW, ik zou graag komen, maar van 37South naar 52North, dat red ik nooit voor vrijdag. Ben wel heel benieuwd, dus hoor graag wat de bevindingen zijn.
V.w.b. MMSI, voor zover ik me herinner is de MMSI voor de Matsutec gewoon her-programmeerbaar door de gebruiker met een ProAis-achtig programma.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 22 feb 2018 15:01 #919685

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27049
37south schreef :
V.w.b. MMSI, voor zover ik me herinner is de MMSI voor de Matsutec gewoon her-programmeerbaar door de gebruiker met een ProAis-achtig programma.

Ja, mits SRT :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 feb 2018 15:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 22 feb 2018 15:17 #919688

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 270
Is het bezwaarlijk als mijn eigen MMSI er gewoon in blijft staan ?
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 22 feb 2018 15:37 #919691

  • franssie
  • franssie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Dan kan je 'm niet makkelijk verkopen - en indien niet conform- ook niet gebruiken. Je kan 'm dan wel in RX stand in de keuken schroeven om de Hydrograaf te volgen ;)

MMSI nummers kan je overschrijven naar een nieuwe eigenaar maar dan zit je ook met de rest van je apparatuur, dat is eigenlijk alleen logisch als je de hele boot met alle apparatuur aan een nieuwe eigenaar verkoopt.

edit: @WADnWind dat denk ik ook wel dat het goed komt.
Laatst bewerkt: 22 feb 2018 16:03 door franssie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 22 feb 2018 15:51 #919696

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27049
Komt wel goed....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 22 feb 2018 19:44 #919767

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
WADnWIND schreef :
37south schreef :
V.w.b. MMSI, voor zover ik me herinner is de MMSI voor de Matsutec gewoon her-programmeerbaar door de gebruiker met een ProAis-achtig programma.

Ja, mits SRT :)

Nee, juist indien niet SRT
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 22 feb 2018 20:33 #919782

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27049
Oh, je bedoeld met meegeleverde software?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 22 feb 2018 20:37 #919783

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
WADnWIND schreef :
Oh, je bedoeld met meegeleverde software?

Ja, dus niet-SRT Matsutec board en Matsutec s/w. Ik dacht ook dowloadable van Matsutec site.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 24 feb 2018 12:04 #920237

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 270
Goed, Matsutec heeft op de pijnbank gelegen. En hoewel niet helemaal in spec was het oordeel van de heren technici. Niet heel goed maar ook zeker niet heel slecht. En waarschijnlijk met een kleine aanpassing van de fabrikant of handige harry zelfs heel netjes te maken.

Uiteraard nog steeds niet gekeurd door een notified body.

De twee probleempunten waren het vermogen. Hij stuurt hoog uit en daardoor wordt de eindversterking van de zender een beetje gepest. Dat zorgt voor wat extra achtergrondruis in de Ether. Tweede was dat hij consistent iets te laat uitzend. Daardoor zit hij net op het randje van de EU spec. Maar een aanpassing in de timing zou dat kunnen oplossen en dan zou hij in plaats van een matige ineens een best heel goede AIS transponder kunnen zijn. Alleen de manufacturer code die M# is zal natuurlijk altijd blijven....

Een ieder was erg te spreken over de kwaliteit van het beeld en de knoppen. Erg Furuno achtig en wellicht is het ook dezelfde fabrikant die de voorkant gemaakt heeft. De achterkant zag er ietsje minder gelikt gebouwd uit maar was nog steeds niet slecht te noemen. Al met al een apparaat wat illegaal is maar niet direct chinese troep genoemd kan worden. En met een klein beetje aandacht van de fabrikant zelfs mee kan doen met de grote merken. Maar dan nog even die keuring regelen :-)

Foto's volgen
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 24 feb 2018 20:21 #920397

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27049
De 1e indruk, mechanisch

Ja, de Matsutec HP33 ziet er op het 1e gezicht goed uit. Het kleuren scherm is zelfs erg goed te noemen (jaloers makend).
Aan de achterzijde zitten 3 connectors: GPS, AIS en een multiconnector voor 12V en NMEA



Na openen is in het achterste gedeelte de AIS transponder printplaat zichtbaar met U-block GPS ontvanger. Het blijkt dus definitief géén SRT blikje!! het is een door Matsutec zelf ontwikkelde AIS transponder.





Wat opvalt is dat de voorzijde met printplaat er erg goed en gelikt uit ziet en de achterzijde wat grover is. Het vermoeden rijst dat de voorzijde een OEM Furuno is. de achterzijde is gemaakt door Mutsutec:



Een min punt is dat kennelijk de aarde schroef gesoldeerd is met een agressief vloeimiddel:



Dit kan tot gevolg hebben dat na verloop van tijd (jaren) de printplaat verder beschadigd raakt door het etsende corrosieve karakter.

Verder nog het verschil tussen de printplaat van Furuno in de voorzijde:



versus Mutsutec in de achtezijde:



Mechanische conclusie is dat het een deugdelijk toestel lijkt en de kwaliteit verschillen van de voor en achterzijde niet het probleem zijn. De sporen van een soldeer vloeimiddel baren wel zorgen en kunnen een tijdbom zijn?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 feb 2018 20:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 24 feb 2018 21:03 #920409

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27049
De prestatie:

Alle uitgezonden informatie is evident en kan iedereen zelf lezen. Wij hebben op slechts 3 zakenn gelet:

- De tijdafwijking in het slotplan van AIS
- Zendvermogen
- Spectrale reinheid in het radio spectrum
- De zend frequentie

Volgens ITU-R Recommendation ITU-R M.1371-4 mag de Slotplan jitter maar +-312uS zijn.
3.2.2.8.4 Synchronization jitter
The synchronization jitter bits preserve integrity on the TDMA data link, by allowing a jitter in each time slot, which is equivalent to ±3 bits. Transmission timing error should be within ±104 μs of the synchronization source. Since timing errors are additive, the accumulated timing error can be as much as ±312 μs.




In het volgende plaatje zien we een aantal AIS stations en de gebruikenlijke jitter (afwijking):


- De oranje lijn is de reddingboot met een Simrad AI-70 klasse-A, deze loopt heel stabiel altijd 60uS achter.
- De donker groene lijn is een True-heading Carbon-pro klasse-A, ook erg stabiel en op tijd.
- De blauwe lijn is een(vermoedelijk defect) AIS walstation in Hoorn.
- De gele lijn bovenin is de Matsutec HP-33, dit toestel is continue te vroeg en wel 340-360 uS te vroeg. Dat is dus formeel buiten de toegestane specificaties.

Dit leidt dan ook tot een alarm waarneming:



Het radio spectrum van 1-1000Mhz ziet er erg schoon uit:



Maar.......
Het venijn zit in de staart, Boy schreef er al over. Het zendvermogen wordt opgewekt door een zielugklein FETje. Dit wordt ook gebruikt in de SRT toestellen, dus dat hoeft geen probleem te zijn. het volgende plaatje ziet er wat vreemd uit, dit komt omdat de AIS maar 1x per 6 minuten uitzend per kanaal. dat is met mijn spectrumanalyser lastig te vangen. Om een goed en evenwichtig plaatje te krijgen moet je de transponder enkele uren laten staan. Die tijd was er helaas niet.
wat we zien is het spectrum 162,950 en 162,050MHz. 100Khz breed. AIS zend uit op kanaal-A = 162,775MHz en kanaal-B = 162,025.
Wat opvalt zijn 2 dingen: het zendvermogen is 3,3 watt en het spectrum is op zijn zachtst gezegd erg rommelig.
Het vermoeden rijst dat doordat het eindtrap FETje teveel op zijn tenen getrapt wordt en er eigenlijk teveel vermogen uitgeperst wordt, dat dit FETje erg lelijk gaat doen in het spectrum.



Conclusie:
Het toestel valt met zijn slotplan-jitter buiten de norm zoals die geldig is.
het tostel is in het AIS spectrum nogal onrein.

Remedie:
- Als de eindtrap FET iets getemperd wordt zou het spectum schoon kunnen worden?
- Als de uitzendingen consequent te vroeg zijn kunnen een paar Cmos poortjes tussen GPS 1-PPS en de rest kunnen helpen. Deze aanpassingen moeten wel altijd erst gemeten worden op hun effect, maar is voor de gewone zeiler niet weggelegd.

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 feb 2018 21:06 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 24 feb 2018 21:22 #920414

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Misschien offtopic,
Is het niet handiger dat de beste man gewoon een simpele degelijke Emtrax B100 + S100 (de transponder is de b100 de splitter is de s100) in een set koopt dan is ie voor ongeveer 500 euro klaar!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 25 feb 2018 00:24 #920429

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27049
freek1970 schreef :
Misschien offtopic,
Is het niet handiger dat de beste man gewoon een simpele degelijke Emtrax B100 + S100 (de transponder is de b100 de splitter is de s100) in een set koopt dan is ie voor ongeveer 500 euro klaar!

Freek

Misschien ontopic.
Is het niet handiger als je de openingspost leest?
zeilersforum.nl/index.php/foru...?limitstart=0#918864
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 25 feb 2018 08:28 #920451

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6426
Als je dit toestel dus ter keuring zou aanbieden, wordt het afgekeurd! Voldoet niet aan de timing normen. (En als 312 de max snelheid zou zijn krijg je bij 360 toch een flinke prent :) )

Als je dit apparaat nu buiten in de kou zou zetten, gaat dat veel schelen in jitter??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 25 feb 2018 08:38 #920455

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ok meer on topic.

FF alles gelezen de topic starter wil weten hoe je een gekeurde in Europa toegestane AIS herkent.
En dan kom ik zelf tot conclusie wil je weten of je geen kat in de zak koopt zoek dan naar R&TTE, RED en CE.
Is dat juist?
Zo ja Die b100 / S100 combinatie (hieronder tekst uit de manual van het ding) voldoet voor zo ver ik zie?
(overigens hoor ik wel goede verhalen over die B100/S100 combo)
Declaration of conformity
The manufacturer of this product declares that this product is in compliance with the essential
requirements and other provisions of the R&TTE directive 1995/5/EC.
The product carries the CE mark, notified body number and alert symbol as required by the
R&TTE directive.
The product is intended for sale in the following member states: Great Britain, France, Spain,
Sweden, Austria, Netherlands, Portugal, Denmark, Norway, Belgium, Italy, Finland, Ireland,
Luxembourg, Germany, Czech Republic.
FCC notice
This equipment has been tested and found to comply with the limits for a class B digital device,
pursuant to part 15 of the FCC Rules. These limits are designed to provide reasonable protection
against harmful interference in a residential installation.
This equipment generates, uses and can radiate radio frequency energy and, if not installed and
used in accordance with the instructions, may cause harmful interference to radio
communications.
This device complies with part 15 of the FCC Rules. Operation is subject to the following two
conditions: (1) This device may not cause harmful interference, and (2) this device must accept
any interference received, including interference that may cause undesired operation.
Changes or modifications not expressly approved by the party responsible for compliance could
void the user's authority to operate the equipment

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 feb 2018 08:45 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 25 feb 2018 08:52 #920462

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
WnW, bedankt voor het delen van je radiotechnische expertise hier, je probleem analyse en de tijd die je erin hebt gestopt. Zeer nuttig en waardevol. Gaat iemand die resultaten nog aan Matsutec doorspelen of heb je er bezwaar tegen dat dit gebeurt?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 25 feb 2018 09:29 #920473

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27049
37south schreef :
WnW, bedankt voor het delen van je radiotechnische expertise hier, je probleem analyse en de tijd die je erin hebt gestopt. Zeer nuttig en waardevol. Gaat iemand die resultaten nog aan Matsutec doorspelen of heb je er bezwaar tegen dat dit gebeurt?

Het is altijd leuk om in de keuken van een ander te kijken op deze manier.
Ik heb er geen belang bij dat het doorgespeeld wordt naar Matsutec, wat op het forum staat staat er.

Ik zal TzT een plaatje posten van het spectrum zoals het hoort.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 feb 2018 09:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 25 feb 2018 09:39 #920478

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
WnW, bedankt voor het delen van je radiotechnische expertise hier, je probleem analyse en de tijd die je erin hebt gestopt. Zeer nuttig en waardevol. Gaat iemand die resultaten nog aan Matsutec doorspelen of heb je er bezwaar tegen dat dit gebeurt?

I.d.d. allemaal heel mooi en knap, maar wanneer ik de topic starter lees, wil die ook graag weten hoe hij een goedgekeurde AIS herkent. Is dit i.d.d. aan CE en R&tte of is er meer waar hij op moet letten voor hij een andere koopt?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 feb 2018 09:40 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 25 feb 2018 10:16 #920488

WADnWIND schreef :
37south schreef :
WnW, bedankt voor het delen van je radiotechnische expertise hier, je probleem analyse en de tijd die je erin hebt gestopt. Zeer nuttig en waardevol. Gaat iemand die resultaten nog aan Matsutec doorspelen of heb je er bezwaar tegen dat dit gebeurt?

Het is altijd leuk om in de keuken van een ander te kijken op deze manier.
Ik heb er geen belang bij dat het doorgespeeld wordt naar Matsutec, wat op het forum staat staat er.

Ik zal TzT een plaatje posten van het spectrum zoals het hoort.

Je kunt je afvragen of Matsutec ( beter gezegt de fabrikant Huayang ) niet al weet wat er niet aan de EU regels voldoet en juist daarom het apparaat niet ter keuring aanbied.
Zo duur is zo'n keuring nou ook weer niet als ze er bijv. een paar honderd mee kunnen verkopen op de EU markt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 25 feb 2018 10:21 #920491

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27049
freek1970 schreef :
I.d.d. allemaal heel mooi en knap, maar wanneer ik de topic starter lees, wil die ook graag weten hoe hij een goedgekeurde AIS herkent. Is dit i.d.d. aan CE en R&tte of is er meer waar hij op moet letten voor hij een andere koopt?

Freek

Dat is voor als nog niet mogelijk voor een klant onder de R.E.D..

www.tuv-sud.co.uk/uk-en/produc...84669234371822720088
- Deletion of “alert” mark
- No requirement for CE marking in user documentation


www.elitetest.com/sites/defaul...ne_2016_6-17_keh.pdf
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 feb 2018 11:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 25 feb 2018 10:53 #920501

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hoi WadNWind,

Duidelijk.
De drie weblinks die je mee geeft, werken helaas alle drie niet meer.
Hoe ken je dan of je geen "kat in de zak" koopt of adviseer je gewoon in NL bij de watersportboer (Kniest, Kok, Dekker e.a.) te kopen?

M.vr.Groet,

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 25 feb 2018 11:09 #920511

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27049
freek1970 schreef :
Hoi WadNWind,

Duidelijk.
De drie weblinks die je mee geeft, werken helaas alle drie niet meer.
Hoe ken je dan of je geen "kat in de zak" koopt of adviseer je gewoon in NL bij de watersportboer (Kniest, Kok, Dekker e.a.) te kopen?

M.vr.Groet,

Freek

Vreemd, ik heb die links net gelezen? de 1e werkt nog wel
www.tuv-sud.co.uk/uk-en/produc...84669234371822720088

www.elitetest.com/sites/defaul...ne_2016_6-17_keh.pdf

De winkelier weet het ook niet, de hoogste verantwoording wordt gelegd bij de importeur, die krijgt straks een enorme boete wegens economisch delict als hij het niet kan aantonen of geregeld heeft.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 feb 2018 11:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 25 feb 2018 11:15 #920515

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hoi Wadnwind

Dank voor je antwoord! Enfin ik begrijp nu, dat de eenvoudige vraag die ik stelde een hele moeilijke is omdat we, als ik het goed begrijp in de overgangsfase van R&TTE naar RED zitten :sick:
Lekker is dat!
Dus eigenlijk weten we pas over een jaar als alles echt onder RED gecertificeerd is of het aan de regels voldoet, heel apart dus?
M.b.t. de weblinks, denk dat er wat mis ging aan mijn eind, ze werken i.d.d. wel!


Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 feb 2018 11:18 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 25 feb 2018 15:55 #920562

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 270
Ik ga matsutec nog even mailen over de bevindingen. Vind ik wel leuk. Wie weet kunnen ze iets beters maken.

Wat een tip is om "goede" apparaten te vinden is te kijken naar de manual of op de website. Vaak hebben de fabrikanten daar achter de CE de code van de notified body staan of ze hebben het certificaat op internet staan. Ergens in deze draad staat de link naar de lijst van NOBO's en die kun je dan checken. Meer kun je als consument niet doen.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 25 feb 2018 16:49 #920577

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Duidelijk "Boy!".
Setje relatief goedkoop lees ongeveer 500e embrak B100/S100 hoor ik goede dingen over, maar a.h.v. de huidige status kan ik en als ik het goed begrijp niemand precies zeggen of die in de toekomst goedgekeurd is vlgs RED.
Veel succes!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 feb 2018 16:50 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.262 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl