Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gel of AGM als service accu

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 10:02 #921045

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Joop66 schreef :
WADnWIND schreef :
Met een 2430AH gelaccu heb ik wel eens 1 week gedaan.... :(

Dure grap. Wat ging er mis?

Moest zijn 4x 230 Ah
1x diep ontladen = exit
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 10:07 #921049

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
chrgra schreef :
Beste Forumleden,

Helaas zijn 2 jaar na oplevering van mijn boot, de accu's te slecht om langer dan een halve dag mijn stuurautomaat te bedienen.

Ik denk dat ik mij inmiddels voldoende ingelezen heb (en getest met een voltmeter), om te kunnen concluderen dat het electrisch systeem in orde is.

Helaas een gevalletje van pech met de accu's. Ik bedenk mij nu dat ik nog niet geprobeerd heb om 1 accu los te koppelen en ze apart te laden/ontladen. Maar ja, bij 1 slechte accu zal ik ze beiden toch moeten vervangen.

Nu zit ik te denken om mijn accus te vervangen voor victrons 165ah. Deze hebben namelijk dezelfde maat.

Je hebt van dit merk gel en agm accus.

Gel accus zouden een langere levensduur hebben, maar AGM accus leveren iets meer stroom.

Prijstechnisch zijn ze gelijk. De acculader is voor beiden in te stellen (mastervolt chargemaster 35)

Wat zouden jullie mij adviseren?

gr Chris

Zoals wel meer bij dergelijke vragen, krijgen we slechts de helft van de gegevens om een gedegen antwoord te kunnen geven. Waarschijnlijk gaat TS er van uit dat we zijn boot kennen, toch zouden enkele bijkomende gegevens een veel degelijker advies mogelijk maken.

Het is goed mogelijk dat U alle hieronder gestelde vragen al nagekeken had, maar ik lijst hieronder enkele vragen op die bij mij opkomen bij het lezen van Uw post.

-Hoe hebt U geconstateerd dat de accu's het stuurautomaat niet langer dan een halve dag kunnen bedienen ? Viel het automaat uit, of hebt U dat bepaald omdat de spanning op de accupolen te laag werd ?

- wat is de oude situatie betreffende de accu's. 2 accu's maar zonder opgave van de capaciteit.
m.a.w. wat lag/ligt er nu in van accu's in Ah.

- Wat is het gemeten verbruik uit die accu's ( koelkast, stuurautomaat, navigatie, lampen, etc ) liefst met gemeten stroomsterkte.
U gaat ervan uit dat de accu's versleten zijn, en dat de rest van de installatie in orde is.
Dat kan, maar het kan ook dat een verbruiker zoals bvb de koelkast wegens een defect meer verbruikt als voorzien.
Hebt U dat grondig genoeg kunnen controleren?
Ook het stuurautomaat kan meer verbruiken dan verondersteld, is dit gemeten ?

- Bijkomend zou ik U aanraden de accu's te laten controleren op capaciteit, vooraleer U deze vervangt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 12:30 #921099

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Hoofdletter U is gereserveerd voor onze lieve Heer, maar dat terzijde.

Op een accu staat vaak een hoop abacadabra in de vorm van onnavolgbare cijfer en lettercombinatie’s.
Als je daar even op studeert zie dat daar ook de max laadspanning tussen staat.

Ik kocht vorig jaar oude voorraad agm accu’s voor 52ct per A. De laadspanning in AGM stand bleek van zowel de Victron als de Ctek lader boven die aanbevolen laadspanning te liggen. Gelukkig bleek de stand “normaal” de goede laadspanning te hebben.

Effe studeren helpt dus :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 13:16 #921114

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Hier ook AGM's die het liefst 'gewoon' 14,4v voorgeschoteld krijgt. En met een instelbare Victron lader waar ook in de float spanning de door de accuboer voorgeschreven 13,63V uitspuugt, gaat dat al een heel tijdje prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 13:20 #921116

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8309
Rob10 schreef :
Joop66 schreef :
Saeftinghe schreef :

En wie behanderelt z´n accu´s alsof ze in een goed verzorgend laboratorium staan?
In de praktijk gaat het heel vaak mis met accu gebruik, ongemerkt te diep ontladen of overladen met zo´n opgevoerde lader.

Je bedoelt dit?



En zo ja, wat is volgens jou wèl een goede lader?

Waarom laat je een plaatje van een Ctek lader zien als voorbeeld van een slechte (?) lader? Goede/slechte ervaring? We gebruiken al jaren Ctek laders tot grote tevredenheid, en nee, niet alleen op een boot.

Rob, dit was een vraag. Geen statement.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 16:06 #921158

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16940
Nog maar een keer een linkje naar het standaardwerk over stroom :) èn natuurlijk over accu's.
www.victronenergy.nl/upload/do...-NL-AltijdStroom.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 16:53 #921172

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
koko schreef :
Hoofdletter U is gereserveerd voor onze lieve Heer, maar dat terzijde.

Er is een grote bevolkingsgroep die daar geen enkele last van heeft, maar dat terzijde :whistle:
Het is een maatschappelijke uiting van respect voor je nog onbekende medemensch.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 feb 2018 16:54 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 17:27 #921184

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
WADnWIND schreef :
koko schreef :
Hoofdletter U is gereserveerd voor onze lieve Heer, maar dat terzijde.

Er is een grote bevolkingsgroep die daar geen enkele last van heeft, maar dat terzijde :whistle:
Het is een maatschappelijke uiting van respect voor je nog onbekende medemensch.

Mij is altijd geleerd dat in een tekst U steeds met hoofdletter wordt geschreven ongeacht wie men ermee bedoelt. Ik kan me niet voorstellen dat u daartegen bezwaar kunt maken.
Naar God stuur ik geen emails, die weet ik wel op een andere manier te bereiken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 17:52 #921193

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Even off topic, excuses


U (hoofdletter?)
Vraag
Wanneer schrijf je u met een hoofdletter?

Antwoord
Net als de andere persoonlijke voornaamwoorden schrijven we u doorgaans met kleine letters. We schrijven U alleen met een hoofdletter om naar een heilige persoon of godheid te verwijzen.

Bron: taaladvies.net/taal/advies/vraag/821/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 18:36 #921212

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Uit de tekst:
Vroeger werd u als aanspreekvorm met een hoofdletter geschreven, maar dat is tegenwoordig niet meer gebruikelijk.

"Niet meer gebruikelijk" wil niet zeggen dat het niet meer mág. En er zullen vast forumleden zijn die zich nog aan een regel houden die inmiddels veranderd is.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 18:44 #921216

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16940
"Niet meer gebruikelijk" wil niet zeggen dat het niet meer mág. En er zullen vast forumleden zijn die zich nog aan een regel houden die inmiddels veranderd is.
Dan heb je het wel over minimaal 70 jaar geleden en misschien nog wel langer. Soms moet je een keertje bijstellen lijkt me... :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 18:51 #921219

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
koko schreef :
Even off topic, excuses
We schrijven U alleen met een hoofdletter om naar een heilige persoon of godheid te verwijzen.

Bron: taaladvies.net/taal/advies/vraag/821/

Je hoeft mij niet altijd met een hoofdletter aan te spreken, ik neem ook genoegen met een kleine letter. ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 19:23 #921228

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ik gebruik hier een Wilco Royal 105 AH scheepsaccu en een Varta 55 AH auto accu.
Die Varta is onderhand denk ik 6 jaar oud en eigenlijk begint die aardig aan het eind van zijn latijn te raken. De Wilco accu is een jaar oud en nog in goede toestand.
Omdat het een klein bootje is met als grootste verbruiker een st1000 die hooguit 1AH electriciteit trekt, heb ik de accu's niet parallel en verbruik ik ze een voor een leeg (schema zeilen feb 2016 Eli van den Broek). Voor grote boten is dat niet praktisch die kunnen beter parallel.
Daarom kan ik met 2 verschillende service accu's werken.
Een startaccu is er niet (buitenboordmotor dus handstart).
Wanneer er een accu "leeg" is dat wil zeggen voltmeter geeft 12 V aan, schakel ik over naar de andere middels de accuschakelaar.
De oplader is gelijk aan de door Joop genoemde CTeck het is een 5A Optimate. Dergelijke laders zijn erg goed is mijn ervaring.
Dit eenvoudige partijtje spullen kan me op mijn kleine bootje goed van 30 uur van stroom voorzien inclusief ST1000. Toch ga ik een zonnepaneel bij koppelen want de kans dat ik dicht bij die 12V kom word dan mooi een flink stuk kleiner.

Lijkt mij dat Victron accu's nog langer mee moeten gaan dan mijn spulletjes.
Weet niet alles van accus hier zitten lieden die er meer van weten dan ik, maar weet wel globaal wat slecht of goed is voor zo'n lood/zuur ding ook omdat ik altijd mee zat te kijken met de accu expert bij ons op het werk :laugh:. Onderstaande zegt alleen iets over lood/zuur agm en gel accu's Lithium ion accus zijn anders.
Ik zoek het in: (Deze oorzaken kunnen als tip dienen om het in de toekomst te voorkomen)
-Het reeds genoemde niet direct tot 100% opladen na gebruik waardoor de platen van de accus gaan sulfateren, dit betekend dat er een laagje uitgekristalliseerd loodsulfaat op de accu plaat komt de accu werkt daardoor niet goed meer, mogelijk is dit met de accus gebeurd.
-Niet dezelfde accus in een parallel schakeling of een defecte accu in een parallel schakeling die onopgemerkt is gebleven (schakel je accu's parallel dienen die van hetzelfde type en de zelfde batch te zijn ze kunnen op die manier gekocht worden bij de watersport handel).
-Mogelijk onjuiste parallel schakeling + en - aan een accu waardoor een (of meer) accu lui word. De juiste manier is + aan de ene accu - aan de andere en dan doorlussen met voldoende dikke accukabels met zorgvuldig aangeknepen terminals van zelfde lengte. Zie voor hoe het hoort de foto onder van het accu pakket van de Wildevaart een blue water boot die een Atlantische reis heeft gemaakt.
-Te ver ontladen dus beneden 12 volt. (Volle accu die niet op lader is aangesloten is minimaal 12.7 V vaak meer!) Een zonnepaneel kan hier helpen, je komt dan minder snel onder de 12V omdat je onderweg bij laad. Mocht het dan toch niet lukken laad dan bij door de motor aan te zetten.
-Niet bij laden tijdens winter (ik laad ze zelf in de winter eens in de maand helemaal op.) ik denk niet dat ze kapot gaan als je dat niet doet maar het is wel goed voor je spullen.



Kan verder nog van alles zijn maar deze dingen bedenk ik zo als mogelijke oorzaken en komen nogal eens voor naar mijn idee.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 27 feb 2018 19:33 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 19:49 #921240

Ik heb ook een goed gevoel bij Victron accu's, maar dat kan sterk met met "het merk" en de goede ervringen die ik met andere produkten en service van Victron heb gehad te maken hebben.

Waarom is een deep-cycle van het ene merk accu beter dan van een ander merk? Is de plaatopbouw steviger, de materialen zuiverder? Ik weet het niet. Waar staan die accu-fabrieken eigenlijk? Zijn er net zoveel fabrieken als merken, of zou er flink wat omgestickerd worden in die wereld?

Een Yellow Top is natuurlijk een speciaal ding; spiraakopbouw dacht ik - is er maar één Optima fabriek?
Laatst bewerkt: 27 feb 2018 19:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 22:07 #921287

  • chrgra
  • chrgra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Allereerst bedankt voor de vele antwoorden. Toch heb ik wat vragen

Waarom AGM? Beide accus staan onder de bank. Er is geen afvoer voor eventueel lekkend accusgas. Vandaar.

@Tony

Verder kijkend naar je positief opbouwende kritiek..

-Hoe hebt U geconstateerd dat de accu's het stuurautomaat niet langer dan een halve dag kunnen
bedienen ? Viel het automaat uit, of hebt U dat bepaald omdat de spanning op de accupolen te laag werd ?
Beiden snif


- wat is de oude situatie betreffende de accu's. 2 accu's maar zonder opgave van de capaciteit.
m.a.w. wat lag/ligt er nu in van accu's in Ah.
Het is een Hanse 385 met 2x 165AH accu en een mastervolt chargemaster 35 huppeldepup.



- Wat is het gemeten verbruik uit die accu's ( koelkast, stuurautomaat, navigatie, lampen, etc ) liefst met gemeten stroomsterkte.
U gaat ervan uit dat de accu's versleten zijn, en dat de rest van de installatie in orde is.
Dat kan, maar het kan ook dat een verbruiker zoals bvb de koelkast wegens een defect meer verbruikt als voorzien.
Hebt U dat grondig genoeg kunnen controleren?
Ook het stuurautomaat kan meer verbruiken dan verondersteld, is dit gemeten ?
Bovenstaande heb ik onvoldoende gecontroleerd. Hier heb ik denk ik een ampere meter voor nodig ipv een voltmeter?

- Bijkomend zou ik U aanraden de accu's te laten controleren op capaciteit, vooraleer U deze vervangt.
Kan ik dit bij een accuboer doen, of kan ik dit zelf.

@Freek
-Mogelijk onjuiste parallel schakeling + en - aan een accu waardoor een (of meer) accu lui word. De juiste manier is + aan de ene accu - aan de andere en dan doorlussen met voldoende dikke accukabels met zorgvuldig aangeknepen terminals van zelfde lengte.
Ik denk dat dit klopt. Zal het toch nog checken


Mijn eerste vraag is GEL of AGM. Wat is beter? Kan hier iemand nog iets nuttigs over zeggen.

Verder iedereen bedankt voor zijn/haar/u bijdrage!!
Ik waardeer dit zeer :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 22:09 #921288

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
holtere schreef :
"Niet meer gebruikelijk" wil niet zeggen dat het niet meer mág. En er zullen vast forumleden zijn die zich nog aan een regel houden die inmiddels veranderd is.
Dan heb je het wel over minimaal 70 jaar geleden en misschien nog wel langer. Soms moet je een keertje bijstellen lijkt me... :huh:

Nee zo oud ben ik niet, een jaartje of 30 geleden was het nog allemaal U en Uw met een hoofdletter.
Maar als jullie er zo mee zitten schrijf ik wel je en jullie hoor, dat was al altijd met een kleine letter. ;)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 28 feb 2018 07:23 #921303

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16940
Nee zo oud ben ik niet, een jaartje of 30 geleden was het nog allemaal U en Uw met een hoofdletter.
Rijst bij mij de vraag: Waar was dat dan?... maar misschien beter geen antwoord geven ;)
Je weet het nu en daar gaat het om!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 28 feb 2018 07:26 #921304

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16940
@ Chrgra:
Mijn eerste vraag is GEL of AGM. Wat is beter? Kan hier iemand nog iets nuttigs over zeggen.
Lees even het hoofdstuk over accu's dan weet je het:
www.victronenergy.nl/upload/do...-NL-AltijdStroom.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 28 feb 2018 07:28 #921306

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
freek1970 schreef :
Ik gebruik hier een Wilco Royal 105 AH scheepsaccu en een Varta 55 AH auto accu.
Die Varta is onderhand denk ik 6 jaar oud en eigenlijk begint die aardig aan het eind van zijn latijn te raken. De Wilco accu is een jaar oud en nog in goede toestand.
Omdat het een klein bootje is met als grootste verbruiker een st1000 die hooguit 1AH electriciteit trekt, heb ik de accu's niet parallel en verbruik ik ze een voor een leeg (schema zeilen feb 2016 Eli van den Broek). Voor grote boten is dat niet praktisch die kunnen beter parallel.
Daarom kan ik met 2 verschillende service accu's werken.
Een startaccu is er niet (buitenboordmotor dus handstart).
Wanneer er een accu "leeg" is dat wil zeggen voltmeter geeft 12 V aan, schakel ik over naar de andere middels de accuschakelaar.
De oplader is gelijk aan de door Joop genoemde CTeck het is een 5A Optimate. Dergelijke laders zijn erg goed is mijn ervaring.
Dit eenvoudige partijtje spullen kan me op mijn kleine bootje goed van 30 uur van stroom voorzien inclusief ST1000. Toch ga ik een zonnepaneel bij koppelen want de kans dat ik dicht bij die 12V kom word dan mooi een flink stuk kleiner.

Lijkt mij dat Victron accu's nog langer mee moeten gaan dan mijn spulletjes.
Weet niet alles van accus hier zitten lieden die er meer van weten dan ik, maar weet wel globaal wat slecht of goed is voor zo'n lood/zuur ding ook omdat ik altijd mee zat te kijken met de accu expert bij ons op het werk :laugh:. Onderstaande zegt alleen iets over lood/zuur agm en gel accu's Lithium ion accus zijn anders.
Ik zoek het in: (Deze oorzaken kunnen als tip dienen om het in de toekomst te voorkomen)
-Het reeds genoemde niet direct tot 100% opladen na gebruik waardoor de platen van de accus gaan sulfateren, dit betekend dat er een laagje uitgekristalliseerd loodsulfaat op de accu plaat komt de accu werkt daardoor niet goed meer, mogelijk is dit met de accus gebeurd.
-Niet dezelfde accus in een parallel schakeling of een defecte accu in een parallel schakeling die onopgemerkt is gebleven (schakel je accu's parallel dienen die van hetzelfde type en de zelfde batch te zijn ze kunnen op die manier gekocht worden bij de watersport handel).
-Mogelijk onjuiste parallel schakeling + en - aan een accu waardoor een (of meer) accu lui word. De juiste manier is + aan de ene accu - aan de andere en dan doorlussen met voldoende dikke accukabels met zorgvuldig aangeknepen terminals van zelfde lengte. Zie voor hoe het hoort de foto onder van het accu pakket van de Wildevaart een blue water boot die een Atlantische reis heeft gemaakt.
-Te ver ontladen dus beneden 12 volt. (Volle accu die niet op lader is aangesloten is minimaal 12.7 V vaak meer!) Een zonnepaneel kan hier helpen, je komt dan minder snel onder de 12V omdat je onderweg bij laad. Mocht het dan toch niet lukken laad dan bij door de motor aan te zetten.
-Niet bij laden tijdens winter (ik laad ze zelf in de winter eens in de maand helemaal op.) ik denk niet dat ze kapot gaan als je dat niet doet maar het is wel goed voor je spullen.



Kan verder nog van alles zijn maar deze dingen bedenk ik zo als mogelijke oorzaken en komen nogal eens voor naar mijn idee.

Freek

spannend aangelegd , die mindraden liggen los over de plusrail? best wel link de twee rails zo open en bloot.
vooral geen gereedschap op laten vallen :ohmy:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 28 feb 2018 07:51 #921315

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Wel een ontzettend lompe manier van accu's opstellen.
Spuitbus polyurethaan schuim, vuilniszak er over, accu's er op. gelijk in vorm.

Zo verpakken sommige bedrijven dure apparatuur voor transport.

Wat nu als je een keer plat gaat??

Open Plus en min rail zonder hoofdzekering?
Als je steek sleutel of schroeven draaier laar vallen heb je kermis in huis!!!
Bij het 1e water in je schip staat het onder.

Zéér ondeskundig uitgevoerd mijn inziens. De werf heeft het onveilig afgeraffeld.

Ik zou eerst hoofdzekeringen plaatsten en die met de rails omhoog brengen, zo hoog mogelijk en een plexiglas afdekplaat er over.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 feb 2018 07:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 28 feb 2018 08:02 #921318

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8309
WADnWIND schreef :
Wel een ontzettend lompe manier van accu's opstellen.
Spuitbus polyurethaan schuim, vuilniszak er over, accu's er op. gelijk in vorm.

Zo verpakken sommige bedrijven dure apparatuur voor transport.

Wat nu als je een keer plat gaat??

Open Plus en min rail zonder hoofdzekering?
Als je steek sleutel of schroeven draaier laar vallen heb je kermis in huis!!!
Bij het 1e water in je schip staat het onder.

Zéér ondeskundig uitgevoerd mijn inziens. De werf heeft het onveilig afgeraffeld.

Ik zou eerst hoofdzekeringen plaatsten en die met de rails omhoog brengen, zo hoog mogelijk en een plexiglas afdekplaat er over.

Dunne draadjes van de - die over scherpe randen van de + rail lopen... Wachten op doorschavielen. En daarna brand.

Dit lijkt netjes, maar is uiterst onveilig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 28 feb 2018 09:16 #921328

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
chrgra schreef :
Mijn eerste vraag is GEL of AGM. Wat is beter? Kan hier iemand nog iets nuttigs over zeggen.

AGM kan wat meer tegen "misbruik" in de vorm van iets te hoge laadspanning of hoge start stromen. Daarbij zijn ze bij misbruik dan niet direct stuk maar vertonen ze een graduele aftakeling.

GEL heeft een behoorlijk lage Peukert coefficient. Dat betekent in de praktijk dat je bij kleine verbruikers zoals alleen een paar lampjes of een computer o.i.d. en grotere effectieve capaciteit hebt. Het rendement van een GEL is over het algemeen hoger.

Maar in het licht gezien dat jou huidige accu's een zeer korte levensduur gehad hebben zou ik zeker geen GEL nemen. Het is bijna zeker dat de manier waarop jij jou huidige accu's gebruikt hebt er iets mis is gegaan. Twee jaar is zelfs voor goedkope start accu's van de bouwmarkt een te korte levensduur. Er moet iets mis gegaan zijn. De punten waarop het mis gegaan kan zijn en bijna zeker altijd tot een vervroegd EOL leidt zijn de volgende;
- Regelmatig tot onder de 50% ontladen. Is dit vaker geweest dan 50 keer betekend dat EOL.
- Regelmatig met een te grote spanning te lang doorgeladen. 1 keer kan voor een GEL al fataal zijn.
- Lang aan een iets te hoge foat spanning
- Langer dan twee dagen laten staan terwijl ze minder dan 80% geladen zijn. Een week op 60% resulteert in een verminderde capaciteit.
- Elke dag terwijl de boot ongebruikt in de haven ligt en de accu niet is gebruikt een nieuwe laad cyclus met een "slimme" lader beginnen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 28 feb 2018 09:22 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 28 feb 2018 09:33 #921330

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Voordat je een keuze maakt is het denk ik goed om je lader eens goed te onderzoeken. Mastervolt is niet de minste, 35A is een flinke capaciteit. Een oud model lader past al snel niet goed bij AGM of gel. De vraag is of je lader zo in te stellen is dat hij bij de nieuwe accu’s past en met welke laad karakteristiek hij vervolgens aan de gang gaat. Er is nog altijd ontwikkeling in laderland.

Het is goed voor te stellen de je lader de huidige accu’s om zeep heeft geholpen, door bijvoorbeeld verkeerde instellingen. .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 28 feb 2018 10:36 #921348

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
koko schreef :
Een oud model lader past al snel niet goed bij AGM of gel. De vraag is of je lader zo in te stellen is dat hij bij de nieuwe accu’s past en met welke laad karakteristiek hij vervolgens aan de gang gaat. Er is nog altijd ontwikkeling in laderland .
Nou, juist oude laders kun je vaak nog met pot-metertjes helemaal naar eigen inzicht instellen. Mijn oude 25A victron pallas lader (>20 jaar oud?) kan van elke fase de spanning worden ingesteld. En zo uitstekend geschikt worden gemaakt voor zowat elke loodaccu. Dat kunnen veel nieuwere laders niet, die hebben alleen een aantal voorgeprogrammeerde laad curves die ongeveer kloppen met de specs van veel (maar niet alle) accu's en thats it.

Maar je lader bekijken is altijd een goed idee. Als je ook je lader moet vervangen, wordt een fancy accu nog veel duurder.
Laatst bewerkt: 28 feb 2018 10:37 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 28 feb 2018 12:47 #921376

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Oke, wist ik niet. Maar dan moet je wel weten wat je doet en dat ook doen natuurlijk B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl