Ik gebruik hier een Wilco Royal 105 AH scheepsaccu en een Varta 55 AH auto accu.
Die Varta is onderhand denk ik 6 jaar oud en eigenlijk begint die aardig aan het eind van zijn latijn te raken. De Wilco accu is een jaar oud en nog in goede toestand.
Omdat het een klein bootje is met als grootste verbruiker een st1000 die hooguit 1AH electriciteit trekt, heb ik de accu's niet parallel en verbruik ik ze een voor een leeg (schema zeilen feb 2016 Eli van den Broek). Voor grote boten is dat niet praktisch die kunnen beter parallel.
Daarom kan ik met 2 verschillende service accu's werken.
Een startaccu is er niet (buitenboordmotor dus handstart).
Wanneer er een accu "leeg" is dat wil zeggen voltmeter geeft 12 V aan, schakel ik over naar de andere middels de accuschakelaar.
De oplader is gelijk aan de door Joop genoemde CTeck het is een 5A Optimate. Dergelijke laders zijn erg goed is mijn ervaring.
Dit eenvoudige partijtje spullen kan me op mijn kleine bootje goed van 30 uur van stroom voorzien inclusief ST1000. Toch ga ik een zonnepaneel bij koppelen want de kans dat ik dicht bij die 12V kom word dan mooi een flink stuk kleiner.
Lijkt mij dat Victron accu's nog langer mee moeten gaan dan mijn spulletjes.
Weet niet alles van accus hier zitten lieden die er meer van weten dan ik, maar weet wel globaal wat slecht of goed is voor zo'n lood/zuur ding ook omdat ik altijd mee zat te kijken met de accu expert bij ons op het werk
. Onderstaande zegt alleen iets over lood/zuur agm en gel accu's Lithium ion accus zijn anders.
Ik zoek het in: (Deze oorzaken kunnen als tip dienen om het in de toekomst te voorkomen)
-Het reeds genoemde niet direct tot 100% opladen na gebruik waardoor de platen van de accus gaan sulfateren, dit betekend dat er een laagje uitgekristalliseerd loodsulfaat op de accu plaat komt de accu werkt daardoor niet goed meer, mogelijk is dit met de accus gebeurd.
-Niet dezelfde accus in een parallel schakeling of een defecte accu in een parallel schakeling die onopgemerkt is gebleven (schakel je accu's parallel dienen die van hetzelfde type en de zelfde batch te zijn ze kunnen op die manier gekocht worden bij de watersport handel).
-Mogelijk onjuiste parallel schakeling + en - aan een accu waardoor een (of meer) accu lui word. De juiste manier is + aan de ene accu - aan de andere en dan doorlussen met voldoende dikke accukabels met zorgvuldig aangeknepen terminals van zelfde lengte. Zie voor hoe het hoort de foto onder van het accu pakket van de Wildevaart een blue water boot die een Atlantische reis heeft gemaakt.
-Te ver ontladen dus beneden 12 volt. (Volle accu die niet op lader is aangesloten is minimaal 12.7 V vaak meer!) Een zonnepaneel kan hier helpen, je komt dan minder snel onder de 12V omdat je onderweg bij laad. Mocht het dan toch niet lukken laad dan bij door de motor aan te zetten.
-Niet bij laden tijdens winter (ik laad ze zelf in de winter eens in de maand helemaal op.) ik denk niet dat ze kapot gaan als je dat niet doet maar het is wel goed voor je spullen.
Kan verder nog van alles zijn maar deze dingen bedenk ik zo als mogelijke oorzaken en komen nogal eens voor naar mijn idee.
Freek