Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gel of AGM als service accu

Gel of AGM als service accu 28 feb 2018 14:26 #921395

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Ja ik denk dat het daarom tegenwoordig vooral voorgeprogrammeerde voltages zijn. Ondanks dat het vrij duidelijk mijn de handleiding staat, zal het wel eens mis gaan. Ik kan te mijne ergens tot 15v opkrikken en dat gaat al vrij snel mis :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 28 feb 2018 22:09 #921538

Wat die Victrons betreft, met 14,4 volt uit je lader (standaard AGM setting bij vele) krijg je die verre van vol..

Let ook op met zonnepaneel laders. Mijn high end MPPT lader komt ook niet in de buurt van de gewenste 14,9 volt voor die Victron zoot. Meeste solar spul is net zoals de bootalternator gemaakt voor klassieke natte accu's. Alleen de hele dure kan je programmeren.

Waarom geen natte accu vroeg iemand ? een zeilboot helt regelmatig meer dan 45 graden over...
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 01 mrt 2018 05:43 #921551

Oh,ja?

Hoop het niet.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 01 mrt 2018 07:09 #921557

digitalrubbish schreef :
Waarom geen natte accu vroeg iemand ? een zeilboot helt regelmatig meer dan 45 graden over...


Nou, niet regelmatig hoor! Maar zelfs als dat wel zo zou zijn: de ontluchting hoort via een slangetje naar een flink hoger punt dan de accu gebracht te worden. Dan gaat het wel tot 70 graden helling goed ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 01 mrt 2018 07:12 #921558

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
digitalrubbish schreef :
Wat die Victrons betreft, met 14,4 volt uit je lader (standaard AGM setting bij vele) krijg je die verre van vol..

Let ook op met zonnepaneel laders. Mijn high end MPPT lader komt ook niet in de buurt van de gewenste 14,9 volt voor die Victron zoot. Meeste solar spul is net zoals de bootalternator gemaakt voor klassieke natte accu's. Alleen de hele dure kan je programmeren.

Waarom geen natte accu vroeg iemand ? een zeilboot helt regelmatig meer dan 45 graden over...

Waarmee je maar aantoont dat je als trotse bezitter je goed moet informeren en moet controleren hoe het allemaal zit bij jou aan boord.
Op de accu staat de informatie over de juiste laadspanning (bulk) , de juiste onderhoudsspanning (float) en in de manual van je lader wat hij doet. Nameten tijdens het laadproces kan zeker geen kwaad.
Van Philip begrijp ik dat oude laders ook zijn aan te passen. Doe dat dan ook.

Nog maar eens: www.victronenergy.nl/upload/do...-NL-AltijdStroom.pdf
Laatst bewerkt: 01 mrt 2018 07:14 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 01 mrt 2018 16:16 #921738

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
digitalrubbish schreef :
Wat die Victrons betreft, met 14,4 volt uit je lader (standaard AGM setting bij vele) krijg je die verre van vol..

Let ook op met zonnepaneel laders. Mijn high end MPPT lader komt ook niet in de buurt van de gewenste 14,9 volt voor die Victron zoot. Meeste solar spul is net zoals de bootalternator gemaakt voor klassieke natte accu's. Alleen de hele dure kan je programmeren.

Waarom geen natte accu vroeg iemand ? een zeilboot helt regelmatig meer dan 45 graden over...
Hoe kom je daar nu bij, volgens datasheet van victron 14,2 - 14,6V.

Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 01 mrt 2018 16:18 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 01 mrt 2018 17:54 #921777

Digitalrubbish,

Waar haal jij je informatie vandaan?
Kun je ook een klein beetje aan onderbouwing van je kreten doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 01 mrt 2018 18:03 #921781

Bij mijn AGM's staat er 14.3V op het label voor bulk laden, voor float en absorb staan er nog wat andere voltages bij. En dan gewoon de acculader zo afstellen, ook de MPPT regelaar voor de windgenerator staat zo afgesteld.
Mijn eerste setje AGM's heeft het 8 jaar vol gehouden met wonen aanboord inclusief gebruik van wasmachine etc. zonder dat ik een generator aanboord heb. Dat vind ik toch niet heel slecht. Zo best zelfs dat ik gewoon weer een setje AGM's heb gekocht.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 01 mrt 2018 18:05 #921783

digitalrubbish schreef :
Wat die Victrons betreft, met 14,4 volt uit je lader (standaard AGM setting bij vele) krijg je die verre van vol..

Let ook op met zonnepaneel laders. Mijn high end MPPT lader komt ook niet in de buurt van de gewenste 14,9 volt voor die Victron zoot. Meeste solar spul is net zoals de bootalternator gemaakt voor klassieke natte accu's. Alleen de hele dure kan je programmeren.

Waarom geen natte accu vroeg iemand ? een zeilboot helt regelmatig meer dan 45 graden over...

Zolang je geen accu met doppies koopt , kun je hem zelfs op zijn kop houden.

Een agm yellow top of red top kun je in bijna elke stand monteren en gebruiken en das toch ook een natte accu
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 01 mrt 2018 21:24 #921870

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Niet dat ik dit topic wil kapen, maar nu het toch over AMG-accu's gaat...

Ik wil de capaciteit vergroten, maar heb geen ruimte over bij de huidige plek (Feeling 286).

In de achterhut hebben we enorm veel ruimte op het vlak (dus onder de matrassen). Zouden jullie daar 2 AGM-accu's durven te plaatsen? Er is amper tot geen ventilatie en je slaapt er boven. Nu slapen wij niet veel aan boord. Zou trouwens wel ventilatie kunnen maken, echter blijft alles wel in je slaaphut.
Ander nadeel zou kunnen zijn dat er lange kabels moeten komen (en dus dikkere?).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 02 mrt 2018 08:25 #921940

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Dat zou ik durven, bij mijn verbruik. Das niet zo heel veel en het komt zelden voor dat er langdurig met grote stromen geladen moet worden. Meestal kakt de laadstroom al snel in naar <5Ah.

Dikkere kabels: ja. Afhankelijk van je grootste lader. Meestal je dynamo. Je hebt niet snel een grotere verbruiker aan boord. Je dynamo regelt al vlot terug, maar in het begin pompt hij zijn max laadvermogen er wel doorheen. Daar moet je bedrading op afgestemd zijn. Denk niet dat vanwege de (meestal) korte duur wel wat dunner kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 02 mrt 2018 08:31 #921945

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16940
Je zou ze de kost niet willen geven die de accu's onder bed hebben staan. Wij ook, 2 x AGM 130 ah.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 02 mrt 2018 09:30 #921983

Die van mij staan onder het aanrecht. Traditionele accu's zou ik niet in een leefruimte willen laden, met AGM of Gel zou ik daar geen bezwaar tegen hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 02 mrt 2018 09:36 #921987

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Juist AGM accu's lenen zich daar goed voor, omdat het in principe een gesloten systeem is. Ik heb überhaupt maar één accu aan boord (een Optima YellowTop 5.5) en die staat op zijn kant in de kuip in de stuurstand.
Overigens zag ik dat mijn Ctek lader 2 weken geleden tijdens het bijladen in de winterstalling de spanning naar 15,1 volt bracht. Dat heb ik in de haven nooit gezien. Volgens mij het tastbare bewijs dat die intelligente laders compenseren voor de lage temperatuur.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 02 mrt 2018 09:39 #921993

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16940
Overigens zag ik dat mijn Ctek lader 2 weken geleden tijdens het bijladen in de winterstalling de spanning naar 15,1 volt bracht. Dat heb ik in de haven nooit gezien. Volgens mij het tastbare bewijs dat die intelligente laders compenseren voor de lage temperatuur.
Die ervaring heb ik ook met een Victron multiplus. 14,86 laadspanning bij lage temperaturen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 02 mrt 2018 11:32 #922023

Oh ik maakte me al zorgen omdat mijn intelligente Deutsche Philippi automatik lader deze week ook al naar de 14,8 volt ging, maar dat komt dus door de kou :-)
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 11:32 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 02 mrt 2018 12:25 #922038

holtere schreef :
Je zou ze de kost niet willen geven die de accu's onder bed hebben staan. Wij ook, 2 x AGM 130 ah.

Hier 2 X AGM 180ah + Optima Yellowtop onder het bed.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 02 mrt 2018 17:55 #922118

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Goed te lezen dat er zo veel goede ervaringen zijn met accu's onder het bed. Dat worden dan 2 AGM accu's binnenkort ;)

Ligt de boot ook gelijk wat rechter, zowel list als trim!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 02 mrt 2018 18:25 #922131

Is er een reden dat Lifepo hier niet besproken wordt? M.i. is dit op termijn veel goedkoper dan loodzuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 02 mrt 2018 18:40 #922143

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16940
M.i. is dit op termijn veel goedkoper dan loodzuur.
Dat weet je pas na heeel veel jaren maar misschien ook heel snel.
Hoe zit het trouwens met de eroei van lifepo dan kun je een beter overwogen keuze maken lijkt me?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 02 mrt 2018 19:10 #922161

Wat is eroei?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 02 mrt 2018 19:57 #922195

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16940
Google is your friend:
nl.wikipedia.org/wiki/Energiebalans_(natuurkunde)

Heel kort: de totale energie die iets kost om te maken (en op te ruimen) t.o.v. de opbrengst.
Geen idee hoe dit uitpakt voor de verschillend accutypes?
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 19:58 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 03 mrt 2018 08:46 #922293

Ik dacht dat het een typfout was. Het antwoord op je vraag blijf ik je schuldig. Wat ik wel weet is dat een lifepo veel efficienter is tijdens het laden dan loodzuur. Dat merkte ik deze week toen ik een oude loodzuuraccu die nog aan boord staat even wou bijladen. De beginspanning was 13.6, niet echt slecht dus. Heeft toch verscheidene uren geduurd voor hij opgeladen was (een mastervolt 10A lader voor een 100 Ah loodzuuraccu). Mijn 500Ah lifepo was met dat zonnige weer van afgelopen week rond 10 uur 's ochtends elke dag "vol" door zonnestroom (200Wp panelen, max stroomsterkte rond de 180W). Verbruik gedurende de dag, instrumenten met Ais-transponder, verlichting 's avonds en de hele dag een draaiende Eberspächer (af en toe op en afschakelen ivm werkzaamheden aan de installatie)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 03 mrt 2018 08:58 #922300

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
holtere schreef :
M.i. is dit op termijn veel goedkoper dan loodzuur.
Dat weet je pas na heeel veel jaren maar misschien ook heel snel.

TS zijn accu's in twee jaar dood. Mijn LFP accu's na drie jaar nog de volledige opgegeven capaciteit. Zie meting in het draadje over LFP accu's.
Verder gaat er in de levensduur van de accu veel minder energie verloren vanwege het veel hogere rendement.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 03 mrt 2018 08:58 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 03 mrt 2018 09:18 #922310

Tulipe schreef :
...een lifepo veel efficienter is tijdens het laden dan loodzuur. Dat merkte ik deze week toen ik een oude loodzuuraccu die nog aan boord staat even wou bijladen


Dat het langer duurt voordat een loodaccu vol is dan dat dit bij een LiFePO duurt zegt niets over laadefficiency. Het laatste stuk van een loodaccu duurt gewoon langer, omdat de klemspanning onder/op de absorptie grens gehouden moet worden. Een LiFePO accu daarentegen laadt meer "lineair" op: die accepteert lading zonder deze vertragende voorwaarden.

Dat een LiFePO efficienter is klopt absoluut, maar je kunt dat niet zien aan de vereiste laadkarakteristiek. Het zal zich uitten doordat er geen vermogen wordt omgezet in warmte en/of gasproduktie.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2018 09:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl