Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gel of AGM als service accu

Gel of AGM als service accu 26 feb 2018 19:54 #920898

  • chrgra
  • chrgra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Beste Forumleden,

Helaas zijn 2 jaar na oplevering van mijn boot, de accu's te slecht om langer dan een halve dag mijn stuurautomaat te bedienen.

Ik denk dat ik mij inmiddels voldoende ingelezen heb (en getest met een voltmeter), om te kunnen concluderen dat het electrisch systeem in orde is.

Helaas een gevalletje van pech met de accu's. Ik bedenk mij nu dat ik nog niet geprobeerd heb om 1 accu los te koppelen en ze apart te laden/ontladen. Maar ja, bij 1 slechte accu zal ik ze beiden toch moeten vervangen.

Nu zit ik te denken om mijn accus te vervangen voor victrons 165ah. Deze hebben namelijk dezelfde maat.

Je hebt van dit merk gel en agm accus.

Gel accus zouden een langere levensduur hebben, maar AGM accus leveren iets meer stroom.

Prijstechnisch zijn ze gelijk. De acculader is voor beiden in te stellen (mastervolt chargemaster 35)

Wat zouden jullie mij adviseren?

gr Chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 26 feb 2018 20:12 #920908

AGM heeft vaak een iets hogere CCA dan gel, echter bij dit soort capaciteiten kun je op beide types prima starten. Maar dat is geen argument want het gaat om een serviceaccu zeg je.

Bij veel gebruik van zware gebruikers (inverter, boegschroef) kun je beter voor AGM kiezen. Gel geeft bij dezelfde rated capacteit meer Ah’s dan AGM vanwege de hogere Peukert coefficient bij ontladen met stroom <C/20. In de praktijk kun je beter niet zo diep ontladen dat dit geen praktisch voordeel geeft.

Wat langer meegaat hangt meer van de kwaliteit af, niet zozeer van AGM vs Gel. Die losse 2V Victron longlife gel cellen zijn wel erg goed, maar ook kostbaar. Een paar buurwoonschepen om mij heen hebben daat 800Ah banken mee gebouwd.

Voor onze bootjes: maakt niet zoveel uit; consequent laden bepaalt in de praktijk de levensduur. Probeer per ongeluk diep ontladen zoveel mogelijk te voorkomen.
Laatst bewerkt: 26 feb 2018 20:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 26 feb 2018 20:15 #920910

Blijf af van die Victrons. Ik heb er net drie van drie jaar oud op de vuilhoop kunnen gooien wegens nog 3 Ah capaciteit ipv 130...

Nooit diep ontladen, altijd op de lader gezeten, een AGM type.

Nu nalezen van data sheets leert me dat ze met 14,9V moeten geladen worden (mijn lader doet maar 14,5) en dat je ze eigenlijk niet dieper dan 50% mag ontladen (dus eigenlijk maar een 60 Ah accu..

Ik lees nu dat de ganse kamperwereld aan het terugkomen is van het AGM verhaal, temeer omdat de meeste alternators een te lage spanning opleveren om ze deftig te laden.

Al varend betekent dit dus amper 50% ontladen en dan maar tot 75% kunnen opladen, dus onderweg nog slechts 30 Ah capaciteit... diepe zucht.

Ik heb nu sealed Varta LFD90 geinstalleerd. Amper 100 euro het stuk en zeer goede reviews.

Ik wil op termijn naar serie-parallel schakelingen van standaard kleine LiPo cellen zoals er 6000 in de Tesla zitten. Goed en goedkoop, zeker als je zelf de balanced charger designed, wat ik kan en aan het doen ben.

"toevallig" net nu brengt Victron een "verbeterde" gel accu uit, of is het nu AGM...

No More Victron en ik ben niet de enige...

Alex
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 26 feb 2018 20:17 #920912

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8309
Allebei niet. Gewoon een goed merk semi tractie accu's.
Minder gevoelig voor mishandeling. Iets minder nuttige capaciteit, maar veel minder duur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 26 feb 2018 20:54 #920928

Eerst had ik 3X semi tractie accu's parallel. Ivm een oude acculader en slechte bekabeling waren ze na 4 jaar pleite.
Inmiddels had ik als start accu een Yellowtop gekocht (AGM)
Nu heb ik 2X180Ah AMG accu's. Ik heb ook een nieuwe 30/12 lader met drie uitgangen. Deze herkent direct dat het AGM accu's zijn en laadt stevig door.
Mijn zonneregelaars (ook Victron) herkennen volgens mij ook dat ik AGM accus heb...
De accus heb ik gekocht in Dronten, erg scherpe prijs en eerlijk advies (geen aandelen). Met deze setup denk ik icm zonnepanelen meerdere dagen achtereen door te kunnen varen als er een fatsoenlijke zon is. Eerste indruk is dat de accus erg stabiel zijn, echte praktijk-test kan ik je in ieder geval niet bieden.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 26 feb 2018 21:45 #920947

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Hangt er een beetje vanaf hoe je je accu'behandeld. Behandel je ze goed, dus altijd vol geladen wegzetten en nooit meer dan 50% ontladen, altijd genoeg water etc etc. dan ben je beter af met kwaliteits accu's.
Ben je een slechte(re) baas voor je accu's dan ben je beter af met de goedkoopste die je kan vinden, want lang gaan ze zowiezo niet mee, en dan is de finacieële strop een stuk kleiner.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 26 feb 2018 22:24 #920958

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Tijdje geleden stond ik voor eenzelfde keus. Ben voor goedkopere semitractie gegaan van goed merk. 
Die gaan door goed gebruik en onderhoud ook lang mee. Kans op pech bestaat altijd ( je hebt t zelf ondervonden) en dan is t verlies wat minder kostbaar dan van een dure gel of agm accu.

Trouwens, die zijn gebaseerd op eenzelfde princiepe als de semi tractie maar dan met wat meer "opsmuck". En daar betaal je onevenredig voor imho.




Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 26 feb 2018 22:46 #920965

Wat is er mis met doodgewone loodvloeistof accu´s. met een dopje waardoor je water kunt bijvullen?
Ja je kunt ze niet in alle posities plaatsen. Dat is een bezwaar?

Maar ook gel en AGM verliezen water, wel vééél minder dan vloeistof, maar je kunt er niets meer aan doen.
"Onderhousvrij" vloeistof is ook niet alles.

In de praktijk zijn goede navulbare vloeistof accu´s nog altijd de goedkoopste (loodaccu´s) op de wat langere termijn.

Wanneer je iets fout doet kun je het zien aan het verdwijnen van vloeistof en die kun je navullen.
Je moet wel opletten natuurlijk.

Bij gel en AGM verdwijnt er ook water uit de accu, wel een heel stuk minder, maarje kunt niets meer bijvullen.

En wie behanderelt z´n accu´s alsof ze in een goed verzorgend laboratorium staan?
In de praktijk gaat het heel vaak mis met accu gebruik, ongemerkt te diep ontladen of overladen met zo´n opgevoerde lader.

Een vreselijk nadeel van navulbare accu´s is dat je ze moet navullen na iets verkeerd gedaan te hebben.
Het grootste voordeel is dat je ze KUNT navullen en dat je kunt zien WANNEER het nodig is,

De set die ik zo´n twee jaar geleden vervangen heb staat nu in z´n 12de levens jaar nog gewoon te werken, wel is de capaciteit al wel merkbaar afgenomen.
De nieuwe set aan boord heb ik al twee keer moeten bijvullen. De eerste keer kwam een beetje te vroeg vond ik, de laders wat andere setting gegeven, ik schat dat ik ze wel ieder jaar een keer moet bijvullen en ik beb bang dat ze mij gaan overleven.

Lood accu´s beginnen hun "leven" op het moment dat het zuur er in gaat, wanneer ze dan een halfjaar oud zijn vóór ze verkocht worden en in dat half jaar niet zijn bijgeladen is er al heel wat meer van hun levensduur af dan de tijd in de winkel.

Twaalf jaar terug kocht ik een "nieuwe" accu, de achterste van een rij waar voortdurend de nieuwe accu´s voor gezet en verkocht werden, het ding was slechter dan wat ik afdankte.

Lang geleden plaatste ik veel accu´s, haalde ze bij de groothandel, ze werden gevuld waar ik bij stond.
Waar kan dat nog?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 02:18 #920979

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
De levensduur van elke loodaccu wordt in extreme mate verkort als je niet direct, binnen 24 uur, na gedeeltelijke ontlading de accu weer volledig oplaad.
Ga voor jou gebruik na of je aan deze voorwaarde kunt voldoen. Als dat niet zo is zal elke euro die je meer besteed dan wat een goedkope accu kost weggegooid geld zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 05:46 #920983

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
@saeftinghe:

Als je besteld via internet en laat bezorgen, kan je vaak thuis zelf t zuur in de accu doen.
Ten minste, heb ik zelf paar jaar geleden zo gedaan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 06:09 #920986

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Saeftinghe schreef :
Wat is er mis met doodgewone loodvloeistof accu´s. met een dopje waardoor je water kunt bijvullen?
Ja je kunt ze niet in alle posities plaatsen. Dat is een bezwaar?

Maar ook gel en AGM verliezen water, wel vééél minder dan vloeistof, maar je kunt er niets meer aan doen.
"Onderhousvrij" vloeistof is ook niet alles.

In de praktijk zijn goede navulbare vloeistof accu´s nog altijd de goedkoopste (loodaccu´s) op de wat langere termijn.

Ik deel je visie, maar na een geëxplodeerde (onderhoudsvrije) conventionele accu zijn we inmiddels overgestapt op AGM. Misschien niet heel waarschijnlijk dat het ons nog een keer gebeurt, maar na 1 voorval bij 6-7 Bft in de voorhaven van Scheveningen vonden we het welletjes. ;)

Explosie risico zie ik zelden als argument genoemd worden. Komt blijkbaar heel weinig voor (gelukkig).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 07:03 #920988

Wat gebeurt er bij AGM dan als je een laadspanning bereikt ver boven de gasspanning?

Nadat de overdrukventielen openen bij een VRLA accu ontstaat ontsnapt er toch ook knalgas (waar dat bij een open accu al bij atmosferische druk gebeurt)?'

Ofwel: is een AGM accu veiliger in geval van overladen? Het zuur zal je niet om de oren vliegen in ieder geval...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 07:24 #920989

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8309
Saeftinghe schreef :

En wie behanderelt z´n accu´s alsof ze in een goed verzorgend laboratorium staan?
In de praktijk gaat het heel vaak mis met accu gebruik, ongemerkt te diep ontladen of overladen met zo´n opgevoerde lader.

Je bedoelt dit?



En zo ja, wat is volgens jou wèl een goede lader?
Laatst bewerkt: 27 feb 2018 07:30 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 07:28 #920991

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Nachtvlinder schreef :
Wat gebeurt er bij AGM dan als je een laadspanning bereikt ver boven de gasspanning?

Nadat de overdrukventielen openen bij een VRLA accu ontstaat ontsnapt er toch ook knalgas (waar dat bij een open accu al bij atmosferische druk gebeurt)?'

Ofwel: is een AGM accu veiliger in geval van overladen? Het zuur zal je niet om de oren vliegen in ieder geval...

Een AGM accu mag je sowieso wat hoger laden, maar als het echt te hoog is dan blaast de AGM accu af door het veiligheidsventiel. Wat het ventiel er uit blaast kan je er niet meer instoppen, de kwaliteit loopt dan snel terug. Ik heb die ervaring met Optima accu's.

Even zoveel ervaringen als accu soorten.
Ik heb met de vorige Optima spiraalcel accu's ongeveer 12 jaar gedaan. :)
Met een 2430AH gelaccu heb ik wel eens 1 week gedaan.... :(
Op een oude reddingboot hebben we 27 jaar gedaan met loodzuur accu's, 2 volt cellen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 07:31 #920992

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16940
Van wat ik er van opgepikt heb is de prijs-kwaliteitverhouding van een semi-tracktie onovertroffen. Kiezen voor een andere type accu doe je dus op andere gronden. Dan is het goed om die helder in beeld te hebben lijkt me?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 07:37 #920994

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8309
WADnWIND schreef :
Met een 2430AH gelaccu heb ik wel eens 1 week gedaan.... :(

Dure grap. Wat ging er mis?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 07:37 #920995

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Nachtvlinder schreef :
Wat gebeurt er bij AGM dan als je een laadspanning bereikt ver boven de gasspanning?

Nadat de overdrukventielen openen bij een VRLA accu ontstaat ontsnapt er toch ook knalgas (waar dat bij een open accu al bij atmosferische druk gebeurt)?'

Ofwel: is een AGM accu veiliger in geval van overladen? Het zuur zal je niet om de oren vliegen in ieder geval...

Sommige explosies ontstaan door kortsluiting tussen de platen, omdat een AGM accu trillingsbestendiger is zal deze oorzaak minder tot niet voorkomen.

Het grootste probleem bij onze accu explosie was het accuzuur dat vrijkwam en op een zeer hobbelige Noordzee (7 Bft) opgeruimd moest worden voordat het meer schade veroorzaakte. Bij een AGM accu explosie (waar je overigens zelden van hoort) blijft het zuur in de glasmatten en heb je zoals je al aangeeft veel minder zooi.

Zo’n klotsende bak zuur (x3) leek ons na de explosie een minder goed idee op Saila.

Hoewel AGM accu’s volgens sommigen minder snel gassen is het risico op een explosie door gasvorming ook hier niet helemaal uit te sluiten.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 feb 2018 07:41 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 08:39 #921018

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ik probeer met accu's nu ook het bos door de bomen te zien. Een service accu is toch een verbruiksaccu voor de kleine verbruikers? Of is een service accu de startaccu? Als startaccu snap begrijp ik dat een semi tractie beter is, maar als verbruiksaccu kun je geloof ik beter een deep cycle accu nemen? Of ben ik nu dit draadje onnodig complex aan het maken met mijn vragen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 08:46 #921021

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16940
maar als verbruiksaccu kun je geloof ik beter een deep cycle accu nemen?
Ik kom er nog even op terug:
Van wat ik er van opgepikt heb is de prijs-kwaliteitverhouding van een semi-tracktie onovertroffen. Kiezen voor een andere type accu doe je dus op andere gronden.
Voor je geld heb je bij semi-tracktie het meeste porrie.
Een gegeven argument hierboven is dat het ontploffings gevaar van een agm zou minder zijn.
Lijkt me een goede reden in een schommelende boot?
Laatst bewerkt: 27 feb 2018 08:46 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 08:47 #921024

Joop66 schreef :
Saeftinghe schreef :

En wie behanderelt z´n accu´s alsof ze in een goed verzorgend laboratorium staan?
In de praktijk gaat het heel vaak mis met accu gebruik, ongemerkt te diep ontladen of overladen met zo´n opgevoerde lader.

Je bedoelt dit?



En zo ja, wat is volgens jou wèl een goede lader?

Waarom laat je een plaatje van een Ctek lader zien als voorbeeld van een slechte (?) lader? Goede/slechte ervaring? We gebruiken al jaren Ctek laders tot grote tevredenheid, en nee, niet alleen op een boot.
Laatst bewerkt: 27 feb 2018 08:48 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 08:56 #921027

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
digitalrubbish schreef :
Blijf af van die Victrons. Ik heb er net drie van drie jaar oud op de vuilhoop kunnen gooien wegens nog 3 Ah capaciteit ipv 130...

Nooit diep ontladen, altijd op de lader gezeten, een AGM type.

Nu nalezen van data sheets leert me dat ze met 14,9V moeten geladen worden (mijn lader doet maar 14,5) en dat je ze eigenlijk niet dieper dan 50% mag ontladen (dus eigenlijk maar een 60 Ah accu..

Ik lees nu dat de ganse kamperwereld aan het terugkomen is van het AGM verhaal, temeer omdat de meeste alternators een te lage spanning opleveren om ze deftig te laden.

Al varend betekent dit dus amper 50% ontladen en dan maar tot 75% kunnen opladen, dus onderweg nog slechts 30 Ah capaciteit... diepe zucht.

Ik heb nu sealed Varta LFD90 geinstalleerd. Amper 100 euro het stuk en zeer goede reviews.

Ik wil op termijn naar serie-parallel schakelingen van standaard kleine LiPo cellen zoals er 6000 in de Tesla zitten. Goed en goedkoop, zeker als je zelf de balanced charger designed, wat ik kan en aan het doen ben.

"toevallig" net nu brengt Victron een "verbeterde" gel accu uit, of is het nu AGM...

No More Victron en ik ben niet de enige...

Alex

Kort door de bocht dit.
Doordat jou installatie niet aan de eissen voldeed om de accu's te laden ligt het dus aan de accu's?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 09:04 #921029

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
XanderB schreef :
Ik probeer met accu's nu ook het bos door de bomen te zien. Een service accu is toch een verbruiksaccu voor de kleine verbruikers? Of is een service accu de startaccu? Als startaccu snap begrijp ik dat een semi tractie beter is, maar als verbruiksaccu kun je geloof ik beter een deep cycle accu nemen? Of ben ik nu dit draadje onnodig complex aan het maken met mijn vragen?

Startaccu is, indien deze alleen voor starten van de motor wordt gebruikt, best een gewone auto accu.
Dikwijls, en zeker in het verleden wanneer er maar 1 accu aan boord was, werd hiervoor een semi-tractie accu gebruikt, omdat deze beter bestand zijn tegen langdurig laag verbruik dan een autoaccu.

Serviceaccu is de accu of accubank die wordt gebruikt voor al het andere, verlichting, navigatieapparatuur, koeling, etc etc. Hier heb je meestal een redelijk laag verbruik dan wel de hele tijd doorgaat, in tegenstelling met de startaccu die slechts even gebruikt wordt.
Daarvoor heb je dus best een accu die tegen langdurig gebruik bestand is zoals een deep cycle .

Kortweg: Als je de startaccu alleen gebruikt voor starten volstaat een traditionele startaccu ( zoals in de wagen )
Als serviceaccu neem je best een accu die tegen langdurig ontladen kan.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 09:32 #921036

Dolder,

Ik wist niet dat accu en zuur via internet besteld kan worden.
Is voor dar zuur geen speciaal transport verplicht??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 09:38 #921038

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Nee hoor. Ik bestel mijn motor accu ook via een webshop.

Andere accu's, bij voorbeeld:

www.autowebshop.nl/accu/p1112/...hopping/#productWrap
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gel of AGM als service accu 27 feb 2018 09:39 #921039

Joop66,

Ik ken lang niet alle types acculaders.
Ik ga doorgaans voor de betere kwaliteit, in aanschaf mogelijk ietsje duurder maar ik hoef nooit te vervangen.
Wanneer Victron heeft wat ik nodig heb, koop ik dat, nog nooit spijt van gehad.

Maar soms zie ik ook een trafo met daarachte een diodebrug als lader.
Dan met je wel weten waar je mee bezig bent en ALTIJD heel goed opletten.

Waarom de foto van juist dit merk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl