Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Orienteren AIS Transponder

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 18:12 #1116985

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
rooiedirk schreef :
3Noreen schreef :
Maar nogmaals hoe doen jullie dat ? Om mij aan te vallen op een verkeerde implementatie in de electronische navigatie van de kompas afwijkingen is prima, maar doen jullie het beter ?
Voor OpenCPN heb ik een plugin gemaakt (nog beta) om een kompas deviatie tabel te maken en de variatie te verekenen (mits de WMM plugin ook draait)
Het idee is dat als er een nmea $xxHDG binnenkomt hierop de variatie en deviatie wordt toegepast en vervolgen er een$xxHDT zin weer naar buiten komt.
https://github.com/RooieDirk/Deviation_pi

even voor de duidelijkheid HDG = HDM + variatie en deviatie
echter HDG is verder niets ( pseudo gyro), maar misbruiken als HDT voor de nodige toepassingen noodzakelijk
Laatst bewerkt: 10 jan 2020 18:15 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 19:07 #1116997

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
henkvd schreef :
rooiedirk schreef :
3Noreen schreef :
Maar nogmaals hoe doen jullie dat ? Om mij aan te vallen op een verkeerde implementatie in de electronische navigatie van de kompas afwijkingen is prima, maar doen jullie het beter ?
Voor OpenCPN heb ik een plugin gemaakt (nog beta) om een kompas deviatie tabel te maken en de variatie te verekenen (mits de WMM plugin ook draait)
Het idee is dat als er een nmea $xxHDG binnenkomt hierop de variatie en deviatie wordt toegepast en vervolgen er een$xxHDT zin weer naar buiten komt.
https://github.com/RooieDirk/Deviation_pi

even voor de duidelijkheid HDG = HDM + variatie en deviatie
echter HDG is verder niets ( pseudo gyro), maar misbruiken als HDT voor de nodige toepassingen noodzakelijk
Oops moet de code daar nog even aangepast :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 21:33 #1117031

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
henkvd schreef :
666 schreef :
Maar, omdat t hier gaat over transponders, is het toch van meer belang wat je uitzendt qua koers en heading? T of M . Plotters en OpenCPN kunnen naar gelieve alles aanpassen.

Daar heb je verder geen invloed op bij een class B, de transponder heeft zijn eigen GPS bron en kan je niet beïnvloeden met wat er meegegeven wordt.

Bij de True-Heading en Ocean Signal transponders kan je HDT + ROT van een gyro of GPS kompas in sturen en wordt dan ook mee uitgezonden en wordt zichtbaar op elke Ecdis programma.

Met het True-Heading Compact GPS kompas gaat dat prima, in wezen gaat dat dus met elke HDT en ROT bron.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 21:40 #1117032

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
3Noreen schreef :
WdnW en Zeilprutser in ieder geval niet. Voor hun gaat op;
1. Variatie bestaat gewoon niet.
2. ze gebruiken geen heading sensor.
3. ze hebben een behoorlijk kostbare gps met dubbele antennes dan wel een gyro-kompas.

Inderdaad!
We hebben na 700 jaar prutsen met een naald op een kurk eindelijk de ultieme mogelijkheid om te kunnen bepalen welke koers we dan wel echt afgelegd hebben elke seconde.

Ik vind je Don Quichot ambitie voor variatie heel nobel en gebruik het naar hartenlust zou ik zeggen, maar verdere discussie in een draadje van elektronische apparatuur is behoorlijk 1421.

Dus variatie bestaat natuurlijk wel, maar we hebben het niet meer per se nodig anno 2020.
Om over reizen op grote breedte nog maar te zwijgen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 22:09 #1117040

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
WADnWIND schreef :
Ik vind je Don Quichot ambitie voor variatie heel nobel en gebruik het naar hartenlust zou ik zeggen, maar verdere discussie in een draadje van elektronische apparatuur is behoorlijk 1421.

Door de wind voortgedreven over het water is ook zo 1421. Ook lijkt het mij als je met een platbodem vaart ook helemaal niet wenselijk om het verschil tussen true heading en Track made good op een instrument te kunnen aflezen. Het is zo confronterend lijkt me.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 10 jan 2020 22:21 #1117041

3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
Ik vind je Don Quichot ambitie voor variatie heel nobel en gebruik het naar hartenlust zou ik zeggen, maar verdere discussie in een draadje van elektronische apparatuur is behoorlijk 1421.

Door de wind voortgedreven over het water is ook zo 1421. Ook lijkt het mij als je met een platbodem vaart ook helemaal niet wenselijk om het verschil tussen true heading en Track made good op een instrument te kunnen aflezen. Het is zo confronterend lijkt me.

Pas als de stroom aan boord uitvalt wordt het 1421 actueel , eerder niet ;)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 jan 2020 09:02 #1117060

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Jeroen-pion schreef :
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
Ik vind je Don Quichot ambitie voor variatie heel nobel en gebruik het naar hartenlust zou ik zeggen, maar verdere discussie in een draadje van elektronische apparatuur is behoorlijk 1421.

Door de wind voortgedreven over het water is ook zo 1421. Ook lijkt het mij als je met een platbodem vaart ook helemaal niet wenselijk om het verschil tussen true heading en Track made good op een instrument te kunnen aflezen. Het is zo confronterend lijkt me.

Pas als de stroom aan boord uitvalt wordt het 1421 actueel , eerder niet ;)

Ik begrijp heel die aversie tegen variatie niet zo goed.

Voor radar overlay en weergave van drift, stroom, wind over water (kracht en richting), correct weergave van de (boeg) van je schip op je kaartplotter, heb je toch echt een true heading nodig naast COG, SOG en snelheid door het water.

De meest gangbare manier om deze te verkrijgen is volgens mij een fluxgate kompas sensor en deze vervolgens de corrigeren met deviatie en variatie.
Deviatie wordt meestal gecorrigeerd door de sensor zelf.
Voor variatie kun je corrigeren d.m.v. het uitlijnen van je kompas.
Voor een vaargebied waarin de variatie nagenoeg gelijk is over het gehele gebied werkt dit prima.
Heb je een vaargebied waarin de variatie significant verschilt, wordt dit vrij bewerkelijk.

Dan is een apparaat wat al dan niet automatisch de variatie op je boordnetwerk zet wel handig.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 jan 2020 09:57 #1117077

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
rooiedirk schreef :
3Noreen schreef :
Maar nogmaals hoe doen jullie dat ? Om mij aan te vallen op een verkeerde implementatie in de electronische navigatie van de kompas afwijkingen is prima, maar doen jullie het beter ?
Voor OpenCPN heb ik een plugin gemaakt (nog beta) om een kompas deviatie tabel te maken en de variatie te verekenen (mits de WMM plugin ook draait)
Het idee is dat als er een nmea $xxHDG binnenkomt hierop de variatie en deviatie wordt toegepast en vervolgen er een$xxHDT zin weer naar buiten komt.
https://github.com/RooieDirk/Deviation_pi

Ik heb een poging gedaan om er iets van je aanpak te snappen maar dat lukt me niet. :blush:
Op zich zou een stukje code die een functie vertegenwoordigd waarbij je de locatie ingeeft en een variatie terugkrijgt zeer nuttig zijn om een NMEA-RMC of HDG bericht te kunnen aanvullen met de variatie. Dan wel een pseudo HDT te kunnen maken.
Tot mijn verbazing kan ik bijna nooit de variatie vinden bij elektronisch kaart materiaal. Maar misschien kijk ik niet goed.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 11 jan 2020 09:59 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 jan 2020 10:29 #1117084

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Tot mijn verbazing kan ik bijna nooit de variatie vinden bij elektronisch kaart materiaal. Maar misschien kijk ik niet goed.
Hier kan ik alleen voor OpenCPN spreken, maar daar heb je natuurlijk de WMM (World Magnetig Model) plugin, en anders dubbel klikken op een vector kaart. (Waarbij de kaart wat grofstoffelijker is als de plugin)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 jan 2020 10:59 #1117089

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
PvO schreef :
Ik begrijp heel die aversie tegen variatie niet zo goed.

Voor radar overlay en weergave van drift, stroom, wind over water (kracht en richting), correct weergave van de (boeg) van je schip op je kaartplotter, heb je toch echt een true heading nodig naast COG, SOG en snelheid door het water.

Precies. Hetzelfde geldt voor de correcte weergave van andere AIS schepen op je scherm.

Ik kan me voorstellen dat zeilers die alleen in en rond Nederland zeilen weinig interesse hebben in variatie omdat die hier klein is en je met een voor deviatie gekalibreerde magnetische heading HDM al goed uit de voeten komt. Hoewel het radar overlay argument van 3Noreen in mijn ogen wel degelijk blijft bestaan (alle kleine beetjes helpen, hoe meer verschuiving hoe lastiger te interpreteren).

Zodra je langere tochten gaat ondernemen, de variatie serieuzer wordt en je nog steeds een correcte weergave van je heading wenst ontkom je niet aan het meenemen van de variatie. Als je de uit GPS posities berekende COG lijn op je plotter in deze gebieden voldoende vindt ontzeg je jezelf nuttige informatie zoals stroom en drift. Een bruikbare radar overlay met alleen HDM is in gebieden met serieuze variatie onmogelijk.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 11 jan 2020 11:06 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 jan 2020 11:09 #1117092

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Vind het al knap dat je met een HDM tot een overlay komt, wat serieuzere fabrikanten laten dit niet toe, zonder HDT geen overlay, alleen een heading uitlezing en vector bij HDM en HDG, maar geen overlay of AIS.
Reden, een magneet bron is te onnauwkeurig zodat een overlay wat teleurstellende resultaten geeft, radar targets en AIS targets nooit op elkaar liggen en ARPA toch z'n plotjes verliest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 jan 2020 11:10 #1117094

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
rooiedirk schreef :
Tot mijn verbazing kan ik bijna nooit de variatie vinden bij elektronisch kaart materiaal. Maar misschien kijk ik niet goed.
Hier kan ik alleen voor OpenCPN spreken, maar daar heb je natuurlijk de WMM (World Magnetig Model) plugin, en anders dubbel klikken op een vector kaart. (Waarbij de kaart wat grofstoffelijker is als de plugin)

Die plugin ken ik natuurlijk wel. Maar het onderliggend algrorime zal denk ik niet veel anders zijn dan wat in sommige gps'n zit. Wat ik verwachte bij de overstap van papieren kaarten naar elektronische dat daar net als op de papieren kaart een variatie vermeld wordt. Als je dan gewoon regelmatig zorgt voor up-to-date kaartmateriaal krijg je ook actuele info over de plaatselijke variatie.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 jan 2020 11:14 #1117095

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
henkvd schreef :
Vind het al knap dat je met een HDM tot een overlay komt, wat serieuzere fabrikanten laten dit niet toe, zonder HDT geen overlay, alleen een heading uitlezing en vector bij HDM en HDG, maar geen overlay of AIS.
Reden, een magneet bron is te onnauwkeurig zodat een overlay wat teleurstellende resultaten geeft, radar targets en AIS targets nooit op elkaar liggen en ARPA toch z'n plotjes verliest.

Ik heb gewoon maar een mickey mouse plotter/radar van raymarine maar die geeft toch echt een overlay als je HDM en een variatie met nmea toestuurt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 jan 2020 12:50 #1117110

Er wordt hier verschrikkelijk langs elkaar heen gepraat, ik weet ook niet meer hoe het makkelijk uit te leggen, laatste poging:

Beste 3Noreen, zonder alle andere bijdragen te kort te doen, vertrouw eens even Rooiedirk die kan precies maken wat jij wenst!
Om een HDT (Heading True) te berekenen heb je 3 variabelen nodig dat is HDM (heading Magnetisch) Variatie en Deviatie maar je kan als je HDG (heading magnetisch + Deviatie + Variatie) hebt al meteen de HDT uitrekenen.

1: HDM Met het magnetisch kompas of andere magnetische sensor heb je in ieder geval HDM

2: Deviatie Afhankelijk van de gebruikte hardware kun je je kompas calibreren voor de deviatie aan boord, hiervoor moet je die bekende rondjes en/of 8tjes varen, als je kompas ook nog bewegingssensoren heeft zoals die IMU van Pypilot ( en vaak in de duurdere elektronische kompassen ook aanwezig) dan wordt die kalibratie ineens een stuk makkelijker.

3: Variatie De variatie is afhankelijk van waar je bent op de aarde icm met GPS data en een variatie tabel weet je dus de variatie op jouw locatie.

(Volgende onder voorbehoud ben hier niet in gespecialiseerd) Zover mij bekend is op een digitale kaart het Noorden altijd het True Noorden.
Voor een goede radar overlay (heeft niets met AIS te maken) moet je dus de HDT hebben, zover ik het begrijp of ik ga er van uit dat Open CPN die HDT berekend op basis van de positie gekregen van de GPS en de variatie van het WMM en HDM, er normaal van uit gaande dat het kompas de deviatie in de HDM heeft verwerkt maar mocht dat niet zo zijn dan is er ook nog een Deviatie Plugin.
(Pypilot heeft zijn eigen deviatie procedure en mogelijkheden)
Wat ik denk te begrijpen uit Rooiedirk zijn reactie is dat hij nu ook bezig is te zorgen dat die gecalculeerde HDT als NMEA zin naar eventueel jouw plotter gestuurd kan worden.
In theorie zou een raspberry dus met een imu, GPS, Pypilot en OpenCPN een hele goede HDT moeten kunnen sturen.

AIS en HDT
Als je de HDT nu ook naar de AIS stuurt dan voegt hij die toe aan zijn berichten letterlijk zou dan het bootje op de kaart met de neus in de goede richting worden afgebeeld. (gebeurt dit ook?)
De richtingslijn van het schip die op de kaart wordt weergegeven is echter gebaseerd op de COG (koers over de grond van der GPS)
Ik meen dat de ROT (rate of turn/draaisnelheid) bij klasse B niet in het bericht zit (kan het mis hebben)
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 jan 2020 13:41 #1117117

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Zeilprutser schreef :
Er wordt hier verschrikkelijk langs elkaar heen gepraat, ik weet ook niet meer hoe het makkelijk uit te leggen, laatste poging:

Beste 3Noreen, zonder alle andere bijdragen te kort te doen, vertrouw eens even Rooiedirk die kan precies maken wat jij wenst!

Ach zo :laugh: Ik moet het een ander laten doen. Daar heb ik mijn hele leven al last van dat ik dat maar niet goed begrijp.
Er zijn twee soorten zeil mensen. De ene leeft bij het idee, Het moet nu eens goed ik laat het doen. De ander bij het idee, Als het goed moet, moet ik het zelf doen.

Maar prettig om te lezen uit jou bijdrage dat de lift op de bovenste verdieping is aangekomen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 11 jan 2020 13:43 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 jan 2020 14:09 #1117125

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
@Zeilprutser,
Helaas is het zo dat je niet alle deviatie kan kompenseren met de bekende rondjes varen. Al zal het voor een polyester/aluminium bootje het restant wel meevallen.
Metname de hellingfout kompenseert geen enkel elektronisch kompas (voor zover ik weet) (Al zal 3Noreen daar dan weer weinig last van hebben :) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 jan 2020 14:50 #1117130

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
rooiedirk schreef :
@Zeilprutser,
Helaas is het zo dat je niet alle deviatie kan kompenseren met de bekende rondjes varen. Al zal het voor een polyester/aluminium bootje het restant wel meevallen.
Metname de hellingfout kompenseert geen enkel elektronisch kompas (voor zover ik weet) (Al zal 3Noreen daar dan weer weinig last van hebben :) )

$YXXDR,A,-0.1,D,PTCH,A,1.7,D,ROLL*77
$VWVHW,,T,135,M,0.0,N,,*06
$IIMWV,0,R,0.0,N,A*23
$SDDPT,0.0,0.2*55
$GPVTG,72.1,T,,,2.5,N,,,A*16
$PNOR,motor,ON*69
$CCWPL,5158.39188,N,00554.86163,E,D140618_0520_0.2 *15
$GPRMC,052056.0,A,5158.37650,N,00554.88459,E,4.8,139.3,140618,0.0,E,A*0D
$YXXDR,A,-0.3,D,PTCH,A,1.5,D,ROLL*77
$VWVHW,,T,137,M,0.0,N,,*04
$IIMWV,0,R,0.0,N,A*23
$SDDPT,0.0,0.2*55
$GPVTG,136.6,T,,,4.7,N,,,A*24
$PNOR,motor,ON*69
$CCWPL,5158.37650,N,00554.88459,E,D140618_0520_0.2 *1B
$GPRMC,052112.0,A,5158.36065,N,00554.90683,E,4.7,134.8,140618,0.0,E,A*08
$YXXDR,A,0.0,D,PTCH,A,1.5,D,ROLL*59
$VWVHW,,T,133,M,0.0,N,,*00
$IIMWV,0,R,0.0,N,A*23
$SDDPT,0.0,0.2*55
$GPVTG,139.0,T,,,4.8,N,,,A*22
$PNOR,motor,ON*69
$CCWPL,5158.36065,N,00554.90683,E,D140618_0521_0.2 *17
$GPRMC,052128.0,A,5158.34531,N,00554.93061,E,4.8,138.8,140618,0.0,E,A*0D
$YXXDR,A,-0.2,D,PTCH,A,2.1,D,ROLL*71
$VWVHW,,T,133,M,0.0,N,,*00

Gaat helemaal goed komen :)
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 11 jan 2020 14:50 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 jan 2020 16:05 #1117144

rooiedirk schreef :
@Zeilprutser,
Helaas is het zo dat je niet alle deviatie kan kompenseren met de bekende rondjes varen. Al zal het voor een polyester/aluminium bootje het restant wel meevallen.
Metname de hellingfout kompenseert geen enkel elektronisch kompas (voor zover ik weet) (Al zal 3Noreen daar dan weer weinig last van hebben :) )

"alle" bestaat niet maar welke foutmarge is goed genoeg?
Met de Pypilot imu zijn alle sensoren aanwezig om tot een zeer correcte deviatie correctie te komen zoals ook al in het stuurautomaat draadje aangegeven:
zeilersforum.nl/index.php/foru...nen?start=25#1115419
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 11 jan 2020 16:05 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 jan 2020 17:12 #1117157

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Zeilprutser schreef :
rooiedirk schreef :
@Zeilprutser,
Helaas is het zo dat je niet alle deviatie kan kompenseren met de bekende rondjes varen. Al zal het voor een polyester/aluminium bootje het restant wel meevallen.
Metname de hellingfout kompenseert geen enkel elektronisch kompas (voor zover ik weet) (Al zal 3Noreen daar dan weer weinig last van hebben :) )

"alle" bestaat niet maar welke foutmarge is goed genoeg?
Met de Pypilot imu zijn alle sensoren aanwezig om tot een zeer correcte deviatie correctie te komen zoals ook al in het stuurautomaat draadje aangegeven:
zeilersforum.nl/index.php/foru...nen?start=25#1115419

Een beetje oplettende lezer zou uit het stukje log zoals hierboven de gevolgtrekking kunnen maken dat een dergelijk log over een tijdsbestek van een paar uur op het IJsselmeer zeilen (stroomt niet) ingeladen in een excelsheet en wat rekenwerk een uitstekende tabel van afwijking t.o.v. helling oplevert. ;)
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 11 jan 2020 17:13 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 11 jan 2020 22:49 #1117215

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Zeilprutser schreef :
AIS en HDT
...
De richtingslijn van het schip die op de kaart wordt weergegeven is echter gebaseerd op de COG (koers over de grond van der GPS)

Veel (misschien wel alle) kaartplotters kunnen gelijktijdig de heading èn COG van het eigen schip weergeven als lijnen/pijlen/vectoren. Als je met 'de richtingslijn' de COG bedoelt lijkt het me logisch dat daarvoor de COG data gebruikt worden.

Ook bij ontvangen AIS schepen wordt zowel COG weergegeven als de heading (waar wijst de boeg heen).

COG in AIS broadcast klopt, heading niet... [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 12 jan 2020 00:17 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 jan 2020 08:19 #1117235

Zeilprutser schreef :
(Volgende onder voorbehoud ben hier niet in gespecialiseerd) Zover mij bekend is op een digitale kaart het Noorden altijd het True Noorden.

Even terug naar de discussie over variatie op digitale kaarten.
Ik heb een de manual van mijn kaartplotter ( Raymarine A50 van 2009) goed bekenen en ook op de plotter zelf gekeken en kom tot de conclusie dat of de plotter ( lijst van een aantal jaren of zo?) of , wat waarschijnlijker lijkt een ( bijgewerkte uiteraard) Navionics kaar wel degelijk een variatielijst of zoiets heeft.
De plotter kan imemrs een automatische variate gebruiken en inderdaad kan ik ook d evariatie zien op mijn plotter. Je kunt hem kennelijk ook op manual zetetn en zelf invoeren. Beide nooit gebruikt trouwens .
Zie onderstaande pagina uit de manual.
Ik vermoed eigenlijk dat er op de Navionics kaarten een variatie lijst of zoiets staat van het jaar waarvoor de kaart is bijgewerkt .
Of die variatie ook gebruikt wordt bij de AIS functie van mijn plotter weet ik echter niet. Ik kan de plotter waarschijnlijk wel instellen op magnetische koers en ware koers omdat mijn stuurautomaat er op is aangesloten en de plotter dan volgens de manual ook het fluxgate kompas daarvan "ziet" .
Nooit gebruikt trouwens omdat ik altijd de ware koers van de plotter (COG dus) gebruik.
Ad
Laatst bewerkt: 12 jan 2020 08:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 jan 2020 08:38 #1117238

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Voor een aantal ZF leden zou een cursus Theoretische Kustnavigatie best nuttig kunnen zijn. Dan is de kennis over verschil tussen ware koers en koers over de grond weer vers in het gegeugen.
Yellow Boat schreef :
Nooit gebruikt trouwens omdat ik altijd de ware koers van de plotter (COG dus) gebruik.
Ad
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 12 jan 2020 08:41 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 jan 2020 08:52 #1117240

Navigeren leer je ook niet uit de handleiding van je plotter natuurlijk, al kun je je daar blijkbaar heel aardig mee redden in de praktijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 jan 2020 09:31 #1117251

3Noreen schreef :
Voor een aantal ZF leden zou een cursus Theoretische Kustnavigatie best nuttig kunnen zijn. Dan is de kennis over verschil tussen ware koers en koers over de grond weer vers in het gegeugen.
Yellow Boat schreef :
Nooit gebruikt trouwens omdat ik altijd de ware koers van de plotter (COG dus) gebruik.
Ad

Ik heb TKN al eind 70er jaren gedaan en later ook VB1 en 2 hoor .
Met de ware koers bedoel ik in dit geval (zoals ik ook schreef) de koers zoals de gps van de plotter die op de plotter weergeeft, niet de ware kompaskoers . Het gaat mij er altijd om van A naar B te komen en niet om een kompaskoers te varen en dan de stroom te moeten verrekenen . Maar natuurlijk wordt dat anders als én mijn plotter én mijn handy met Navionics én mijn tablet . uitvallen of het GPS systeem er de brui aan gaat.
Maar dat op kompas en met gegist bestek heb ik vóór eind 1992 toen ik mijn eerste GPS kocht ( een Magellaan Meridian, zie plaatje ) meer dan genoeg gedaan , ook op de Noordzee en de Oostzee .

Ad
Laatst bewerkt: 12 jan 2020 09:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Orienteren AIS Transponder 12 jan 2020 10:11 #1117261

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Het doet me een beetje denken aan peuters die een eigen taaltje ontwikkelen. Het zijn worden die zij alleen de betekenis van kennen. Het levert een gebrabbel op waar buitenstaanders niets van begrijpen. Als kinderen verder opgroeien gaan ze het nut van woorden begrijpen die algemeen begrepen worden.
Kompas koers, Ware koers en koers over de grond zijn nauwgezet gedefinieerd vergelijkbaar als het Si stelsel. Willekeurig er andere betekenissen aan geven leidt onherroepelijk tot verwarring en elkaar niet begrijpen. Ware koers over de grond is zo'n kinder misbaksel.
Ook is mij bekend dat veel novice zeezeilers een gps track varen als goed zeemanschap beschouwen. Terwijl meebewegen met op en afgaand tij veelal een snellere overtocht oplevert.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 12 jan 2020 10:14 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.270 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl