Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen?

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 09:07 #1115368

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14930
EarlyMorningSunrise schreef :
La Mavare schreef :
...

Zeilen/sturen op 'true wind'? Dat wordt lastig bij een sportief bootje.

Met de juiste electronica kan het wel; dat is precies wat NKE doet.

Alleen de software voor deze optie koste mij ruim 600€. Dan komt er nog een goede windsensor bij. En oh ja er is ook nog een dingetje met het log.

Maar je kunt dan wel in een dagtochtje in het licht van Trequier naar de Solent met een 36ft toertri. :)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 09:12 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 09:21 #1115371

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27578
3Noreen schreef :
EarlyMorningSunrise schreef :
La Mavare schreef :
...

Zeilen/sturen op 'true wind'? Dat wordt lastig bij een sportief bootje.

Met de juiste electronica kan het wel; dat is precies wat NKE doet.

Alleen de software voor deze optie koste mij ruim 600€. Dan komt er nog een goede windsensor bij. En oh ja er is ook nog een dingetje met het log.

Maar je kunt dan wel in een dagtochtje van het licht van Trequier naar de Solent met een 36ft toertri. :)

Jéétje! Dus met een hele goeie stuurautomaat gaat een boot ook meteen 2x zo hard?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 09:30 #1115374

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
Jéétje! Dus met een hele goeie stuurautomaat gaat een boot ook meteen 2x zo hard?
Cooool, ik denk wel drie keer zo hard B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 09:31 #1115375

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14930
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
EarlyMorningSunrise schreef :
La Mavare schreef :
...

Zeilen/sturen op 'true wind'? Dat wordt lastig bij een sportief bootje.

Met de juiste electronica kan het wel; dat is precies wat NKE doet.

Alleen de software voor deze optie koste mij ruim 600€. Dan komt er nog een goede windsensor bij. En oh ja er is ook nog een dingetje met het log.

Maar je kunt dan wel in een dagtochtje van het licht van Trequier naar de Solent met een 36ft toertri. :)

Jéétje! Dus met een hele goeie stuurautomaat gaat een boot ook meteen 2x zo hard?

Natuurlijk vooral jij. :cheer:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 09:33 #1115376

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27578
3Noreen schreef :
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
EarlyMorningSunrise schreef :
La Mavare schreef :
...

Zeilen/sturen op 'true wind'? Dat wordt lastig bij een sportief bootje.

Met de juiste electronica kan het wel; dat is precies wat NKE doet.

Alleen de software voor deze optie koste mij ruim 600€. Dan komt er nog een goede windsensor bij. En oh ja er is ook nog een dingetje met het log.

Maar je kunt dan wel in een dagtochtje van het licht van Trequier naar de Solent met een 36ft toertri. :)

Jéétje! Dus met een hele goeie stuurautomaat gaat een boot ook meteen 2x zo hard?

Natuurlijk vooral jij. :cheer:

Ik ben niet zo geobsedeerd met snelheid. Anders had ik wel een andere boot gekocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 09:37 #1115379

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8677
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 09:38 #1115380

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
Alles is relatief natuurlijk maar in een dagje van Treguier naar de Solent is ook wel leuk lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 09:48 #1115384

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
Kijk, dit moet ie kunnen :evil:
Let op de momenten dat de schipper met z'n spi bezig is met 40 tot 50 kn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 09:56 #1115388

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27578
holtere schreef :
Kijk, dit moet ie kunnen :evil:
Let op de momenten dat de schipper met z'n spi bezig is met 40 tot 50 kn.

Merkwaardig. Als ik aan het zeilen ben, hoor ik er nooit zo'n uptight muziekje bij.

Ik zou het ook niet willen, trouwens. Maar dit terzijde.
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 09:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 10:12 #1115399

It Paradyske schreef :

Bij 1 stel ik me dan een hele snelle PID-regeling voor, maar bij 2 weer iets wat wel een correctiefrequentie van een seconde of wat kan hebben.

Kortom, wat moet dat ding nou exact doen?

Allebei dus.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 10:18 #1115404

Wadloper, wat denk jij toe te kunnen voegen aan dit draadje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 10:27 #1115408

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14930
Nachtvlinder schreef :
Wadloper, wat denk jij toe te kunnen voegen aan dit draadje?

Als vaste lezer van ZF zou je hier zelf wel het antwoord op kunnen bedenken. Of is je vraag retorisch bedoelt ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 10:30 #1115413

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27578
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Wadloper, wat denk jij toe te kunnen voegen aan dit draadje?

Als vaste lezer van ZF zou je hier zelf wel het antwoord op kunnen bedenken. Of is je vraag retorisch bedoelt ?

Inderdaad. Nou; jullie komen er verder wel uit, denk ik.

Nog een prettige dag, saam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 10:45 #1115418

holtere schreef :
Kijk, dit moet ie kunnen :evil:
Let op de momenten dat de schipper met z'n spi bezig is met 40 tot 50 kn.

Nou, ik zie schipper en AP toch duidelijk tegen grenzen aan varen en er overheen trouwens (en idd weer gebruikelijke superirritant muziekje).
Maar dat is de vraag eigenlijk van TS: wat moet zo'n ding kunnen. De, waarschijnlijk zeer goede en dure AP van het filmpje, was dus niet in staat om de Figaro onder deze omstandigheden veilig en goed op koers te houden. De schipper ook niet, maar dat terzijde.
De vraag blijft dus: onder welke omstandigheden moet die AP dat wel kunnen?
En dan denk ik dat dit voor iedereen anders is. Alleen bij hardcore wedstrijdzeilen kan het niet dol genoeg worden en heb je waarschijnlijk het liefst een AP (én boot én schipper) die onder werkelijk alle omstandigheden met vol tuig kan blijven doorknallen. Oh nee, dat ook niet natuurlijk, want dan staat er te weinig tuig op... :silly:
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 10:46 #1115419

Ben in het pypilot project gestapt zodat je hopelijk zelf het stuurgedrag kunt bepalen.
Ironman is daar o.a. al mee begonnen door op basis van de windkracht het algoritme aan te passen.
(Jammer dat niemand hier kennelijk ziet wat hij doet, gezien geen reactie op zijn post hierboven)

Yellow Boat schreef :
rooiedirk schreef :
En bovendien nog een motion/gyro sensor die de kompas sensor kan corrigere/aanvullen. Zodat als je over een wrak of bv kabel/pijpleiding vaart de boot gewoon op koers blijft.

Leg een suit hoe een gyro sensor een afwijking van het magnetisch veld door een kabel of groot wrak moet zien?
Een gyro ziet alleen bewegingen van een schip amar beinvloed niet de aanwijzing van het fluxgate kompas van de stuurautomaat.
En zodra je over die kabel of dat wrak heen bent stuurt de automaat weer gewoon de juiste koers.
Alleen als je zoiets krijgt op een kanaal of onder een brug zit je tegen die tijd wel tegen de kant :ohmy: en ik betwijfel of een gyro dat zal voorkomen.
Ad

Er is maar een systeem waarmee je je heading kan bepalen en dat is je kompas, icm bewegingssensoren kun je valideren of de magnetische verandering wel valid is.
Dus een plotselinge magnetische verandering (door een grondkabel of een mobiel die naast het kompas wordt gelegd) wordt niet gedetecteerd door de bewegingssensoren dus niet valid.
Door slimme software kan met een boardje van € 3,- dus al heel veel! (je kan er voor dat geld ook wel meerdere plaatsen)
Nu nog je wind sensor en GPS toevoegen en je hebt alle sensoren die je nodig hebt.
Nu alleen nog goede software! (in de pypilot toegepaste filters lijkt het al redelijk goed te werken)

Dat boardje meet ook pitch en roll, het zelflerend maken zou misschien verrassend goed kunnen werken.
Voor een type schip en/of omstandigheden hoeft dan maar 1 iemand er veel tijd in te stoppen en omdat het opensource is kun je het dan delen.
Ik denk/hoop dat bijvoorbeeld voor de toekomst TensorFlow hiervoor geschikt zou zijn?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 10:52 #1115424

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
De, waarschijnlijk zeer goede en dure AP van het filmpje, was dus niet in staat om de Figaro onder deze omstandigheden veilig en goed op koers te houden. De schipper ook niet, maar dat terzijde.
Leuk dat iedereen weer verschillende dingen ziet.
Ik mocht willen dat ik zo kon sturen en dat mijn automaat dat, onder die omstandigheden ook zo zou doen. Ik zie no problem met sturen ondanks zwaar overtuigd zijn. Wel met een spi die in de knoop ligt. Dat is dan wel weer heel dom :dry: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 10:55 #1115426

holtere schreef :
De, waarschijnlijk zeer goede en dure AP van het filmpje, was dus niet in staat om de Figaro onder deze omstandigheden veilig en goed op koers te houden. De schipper ook niet, maar dat terzijde.
Leuk dat iedereen weer verschillende dingen ziet.
Ik mocht willen dat ik zo kon sturen en dat mijn automaat dat, onder die omstandigheden ook zo zou doen. Ik zie no problem met sturen ondanks zwaar overtuigd zijn. Wel met een spi die in de knoop ligt. Dat is dan wel weer heel dom :dry: :laugh:
En een bootje dat plat gaat?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 11:00 #1115429

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
40-50 knopen met vol tuig en dan ook nog een spi zetten die in de knoop gaat.
Noem jij dan plat gaan te wijten aan "niet in staat zijn om te sturen"?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 11:04 #1115430

Het lijkt me dat AP sturen met die snelheden op ruime wind juist erg makkelijk gaat.
Zelf de wind doodvaren en dan sturen ( met golfslag ) met hoguit 3 knoop is veel lastiger.

Okay, dan nog een spi erbij is allicht wat veel. Maar dat is ook extreem. Wij zijn volgens mij veel zuiniger op ons materiaal. En laten de spi dan lekker onderdeks,toch?

nb:
Dit is een aanname, ik heb geen ervaring met dat soort omstandigheden en boten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 11:06 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 11:10 #1115434

holtere schreef :
40-50 knopen met vol tuig en dan ook nog een spi zetten die in de knoop gaat.
Noem jij dan plat gaan te wijten aan "niet in staat zijn om te sturen"?
Inderdaad. De omstandigheden zijn extreem, maar daar gaat de vraag juist over. Wat moet nog kunnen? (hij gaat aan het eind van het filmpje trouwens nóg eens plat, zonder spi).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 11:16 #1115437

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
(hij gaat aan het eind van het filmpje trouwens nóg eens plat, zonder spi).
Ik geloof dat je gelijk hebt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 11:19 #1115439

Maar vraag TS blijft dus.
Wat vind jij holtere. Zoiets als filmpje? of vind jij het met je laatste upgrade ook wel weer eens welletjes?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 11:28 #1115446

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8677
De meeste zeilers varen geen boot die bij ruime wind sneller gaat dan de golven.

Iedere achterop komende golf zet de boot weg. Met de hand stuur je dan kort mee (afvallen) en zodra de golf onder je door loopt weer terug naar de oude koers.

Wie heeft een stuurautomaat die dat kan?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 11:31 #1115448

Mijn RM acu100 doet dat min of meer. Nu ja, echt afvallen doet ie niet, roer (stevig) in die richting duidelijk wel. Resultaat was dat mijn scheepje met 1,5 m golven met een lengte van nauwelijks de lengte van mijn boot (9,5 m lang) bij B6 zich netjes en betrouwbaar bleef gedragen (ik kon benedendeks in alle rust mijn zeilbroek aan trekken)
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 11:34 #1115449

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
De fratsen van de Figaro uit dat filmpje liggen ver buiten mijn kunnen. Echt een Frans dingetje om dit zo voor elkaar te krijgen en ik heb daar veel bewondering voor.
Met die wind hoop ik echter binnen te liggen met onze partyboot.
Of dat de overstap naar een onderdekse veel gaat opleveren moet ik gaan ervaren want die EVO 100 tiller was ook goed binnen grenzen.
Een goede automaat vind ik wel heel erg belangrijk, het is mijn beste vriend aan boord die veel werk voor me verricht. Vooral ruimwinds strak sturen vind ik belangrijk. Dat draaien en slingeren is dodelijk vermoeiend en je vaart twee keer zover dan in een rechte lijn.
Slimme apparaten dus die snel moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl