Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen?

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 11:42 #1115453

La Mavare schreef :
De meeste zeilers varen geen boot die bij ruime wind sneller gaat dan de golven.

Iedere achterop komende golf zet de boot weg. Met de hand stuur je dan kort mee (afvallen) en zodra de golf onder je door loopt weer terug naar de oude koers.

Wie heeft een stuurautomaat die dat kan?

NKE en de 5000 serie met de grote computer er bij van B&G
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 11:46 #1115457

@ holtere: Ja, ik heb ook veel bewondering voor die lui die ongezekerd de Eiger-Nord of El Capitan beklimmen (al vind ik het ook niet erg verstandig, maar ja).
Ik ga dit soort omstandigheden niet persé uit de weg als het er op aan komt. Maar mijn AP hoeft dit zeker niet op deze manier te kunnen. Ik pas mijn boot aan aan de omstandigheden (en aan wat ik zelf nog aandurf). En daar past de acu eigenlijk tot nog toe prima bij.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 11:48 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 11:46 #1115458

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6481
Waarom wil je dit allemaal weten, Hans? Ben je van plan iets te ontwerpen of zo?
Voor mij is het simpelste goed genoeg. De AP moet de boot een beetje op koers houden als ik daar zelf even niet de handen voor vrij heb, moet zo weinig mogelijk stroom verbruiken en moet kunnen praten met OpenCPN. En alleen bij licht weer. :)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 11:52 #1115461

Zeilprutser schreef :
Ben in het pypilot project gestapt zodat je hopelijk zelf het stuurgedrag kunt bepalen.
Ironman is daar o.a. al mee begonnen door op basis van de windkracht het algoritme aan te passen.
(Jammer dat niemand hier kennelijk ziet wat hij doet, gezien geen reactie op zijn post hierboven)

Yellow Boat schreef :
rooiedirk schreef :
En bovendien nog een motion/gyro sensor die de kompas sensor kan corrigere/aanvullen. Zodat als je over een wrak of bv kabel/pijpleiding vaart de boot gewoon op koers blijft.

Leg een suit hoe een gyro sensor een afwijking van het magnetisch veld door een kabel of groot wrak moet zien?
Een gyro ziet alleen bewegingen van een schip amar beinvloed niet de aanwijzing van het fluxgate kompas van de stuurautomaat.
En zodra je over die kabel of dat wrak heen bent stuurt de automaat weer gewoon de juiste koers.
Alleen als je zoiets krijgt op een kanaal of onder een brug zit je tegen die tijd wel tegen de kant :ohmy: en ik betwijfel of een gyro dat zal voorkomen.
Ad

Er is maar een systeem waarmee je je heading kan bepalen en dat is je kompas, icm bewegingssensoren kun je valideren of de magnetische verandering wel valid is.
Dus een plotselinge magnetische verandering (door een grondkabel of een mobiel die naast het kompas wordt gelegd) wordt niet gedetecteerd door de bewegingssensoren dus niet valid.
Door slimme software kan met een boardje van € 3,- dus al heel veel! (je kan er voor dat geld ook wel meerdere plaatsen)
Nu nog je wind sensor en GPS toevoegen en je hebt alle sensoren die je nodig hebt.
Nu alleen nog goede software! (in de pypilot toegepaste filters lijkt het al redelijk goed te werken)

Dat boardje meet ook pitch en roll, het zelflerend maken zou misschien verrassend goed kunnen werken.
Voor een type schip en/of omstandigheden hoeft dan maar 1 iemand er veel tijd in te stoppen en omdat het opensource is kun je het dan delen.
Ik denk/hoop dat bijvoorbeeld voor de toekomst TensorFlow hiervoor geschikt zou zijn?

Onno snapt waar ik naar toe wil. Maar om een probleem op te lossen moet je eerst een goede probleemdefinitie hebben, vandaar mijn initiële vraag.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 11:54 #1115463

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1665
Plat gaan hoort er gewoon bij als je onder dergelijke omstandigheden snel vaart. Wat je vooral ziet is dat hij 99% vd tijd zelf stuurt en wacht op een kans om onder stuurautomaat iets aan zijn zeilhandling te doen. Ga er maar vanuit dat dat een NKE is, die was standaard op de Figaro in die jaren ....en die doet het dus zeker niet beter als de stuurman !

Dit is overigens helemaal niet "makkelijk" voor een stuurautomaat vergeleken bij golven en Bf3 (?) Ik ben een keer met een First 31.7 onder Spi met ruim 6Bf het kanaal door gevaren met een ST4000 en die was VEEL te traag om goed te kunnen sturen. Zelfs met alles op max en de zekering kortgesloten trok hij het hooguit 1 of 2 golven en dan was het broachen/uit het roer.
Zelf sturen ging trouwens uitstekend en ik heb daar mijn persoonlijk "record" gehaald met 100M binnen 10uur (inclusief 3-4 broaches) ......niet te vergelijken met deze Figaro omstandigheden of 36voets tri natuurlijk, maar ik heb er aan mogen ruiken ;)

Waarschijnlijk zijn NKE of ander AP's intussen weer beter geworden, maar ik zie nog steeds heel wat soloracers zelf sturen op diverse filmpjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 11:55 #1115464

Eclips schreef :
Waarom wil je dit allemaal weten, Hans? Ben je van plan iets te ontwerpen of zo?
Voor mij is het simpelste goed genoeg. De AP moet de boot een beetje op koers houden als ik daar zelf even niet de handen voor vrij heb, moet zo weinig mogelijk stroom verbruiken en moet kunnen praten met OpenCPN. En alleen bij licht weer. :)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Stukje nieuwsgierigheid, na alle draadjes over wie de duurste stuurautomaat kan installeren. :-)
Ben gister weer eens met m'n PyPilot verder gegaan namelijk.
En dan kom je bij de vraag, moet ie nou gemoedelijk golven volgen, of retestrak de juiste koers, al dan niet op ware of schijnbare wind.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 12:01 #1115468

Dat zal voor iedereen anders zijn

De 1 vind 10 graden afwijking nog prima de ander zeker niet!

Stroom verbruik , tja de 1 hoeft nergens na te kijken stroom zat de ander moet op elke ampère letten.

Zoveel mensen zoveel wensen :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 12:01 #1115469

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1665
It Paradyske schreef :
Eclips schreef :
Waarom wil je dit allemaal weten, Hans? Ben je van plan iets te ontwerpen of zo?
Voor mij is het simpelste goed genoeg. De AP moet de boot een beetje op koers houden als ik daar zelf even niet de handen voor vrij heb, moet zo weinig mogelijk stroom verbruiken en moet kunnen praten met OpenCPN. En alleen bij licht weer. :)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Stukje nieuwsgierigheid, na alle draadjes over wie de duurste stuurautomaat kan installeren. :-)
Ben gister weer eens met m'n PyPilot verder gegaan namelijk.
En dan kom je bij de vraag, moet ie nou gemoedelijk golven volgen, of retestrak de juiste koers, al dan niet op ware of schijnbare wind.

Voor zeilhandling retestrak en continue sturend zo zuinig mogelijk.....waarschijnlijk open deur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 12:29 #1115487

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13358
It Paradyske schreef :
Stukje nieuwsgierigheid, na alle draadjes over wie de duurste stuurautomaat kan installeren. :-)
Ben gister weer eens met m'n PyPilot verder gegaan namelijk.
En dan kom je bij de vraag, moet ie nou gemoedelijk golven volgen, of retestrak de juiste koers, al dan niet op ware of schijnbare wind.

Pieter Heerema kon zich een hele dure stuurautomaat veroorloven echter dat was geen formule voor succes. Inmiddels sleutel ik al 10 jaar aan mijn aanvankelijk wel redelijke basis NKE stuurautomaat. Maar heel veel geld heb ik er na aanschaf in gestoken. Wel heel veel uren. Je zult voor je zelf moeten bepalen waar het optimum voor jou ligt tussen kostprijs,stroomverbruik en zeilambities.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 12:36 #1115492

3Noreen schreef :
It Paradyske schreef :
Stukje nieuwsgierigheid, na alle draadjes over wie de duurste stuurautomaat kan installeren. :-)
Ben gister weer eens met m'n PyPilot verder gegaan namelijk.
En dan kom je bij de vraag, moet ie nou gemoedelijk golven volgen, of retestrak de juiste koers, al dan niet op ware of schijnbare wind.

Pieter Heerema kon zich een hele dure stuurautomaat veroorloven echter dat was geen formule voor succes. Inmiddels sleutel ik al 10 jaar aan mijn aanvankelijk wel redelijke basis NKE stuurautomaat. Maar heel veel geld heb ik er na aanschaf in gestoken. Wel heel veel uren. Je zult voor je zelf moeten bepalen waar het optimum voor jou ligt tussen kostprijs,stroomverbruik en zeilambities.

Juist ik denk ook dat je voor je al kunt gaan praten over eissen , eerst duidelijk moet zijn over welke boot we praten?

Een tri , imoca of een “sloom” 6kn bootje
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 12:47 #1115497

Bij 40 knopen wind vanuit de kuip van Jean le Cam :) (B&G 5000)



Maar de meesten van ons zouden dan al lang niet meer op het water te vinden zijn ;)
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 13:00 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 12:48 #1115498

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Er wordt hier gezegd dat de stuurman voor korte tijd beter stuurt dan de AP maar dat de AP op een langere shift het wint.
De AP heet zelfsmerend te zijn tijdens de periode dat ie stuurt.

Er is geen AP die leert van wat de stuurman stuurt dat zou technisch toch moeten kunnen?
Een leermodus die je aan zet als je zelf stuurt en de AP vergelijkt wat de stuurman doet met wat ie zelf zou doen en beslist of dat zinnig is om te onthouden? AP moet dan zoveel mogelijk over omstandigheden kunnen weten, wind en zo.

(En uiteindelijk camera die de golf ziet komen of zo)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 12:56 #1115501

Zover komt het vast nog wel. Dat je voor de buren een bootje met (stuur-)automaat kunt kopen die gewoon alles zelf doet. En dat je dan met je buren voor een flink beeldscherm thuis kunt kijken wat je boot allemaal voor capriolen uithaalt bij een Atlantische oversteek...
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 12:56 #1115502

Dat laatste is eigenlijk helemaal geen slecht idee, en dan ook rmpelingen om een vlaag te detecteren.
Tenslotte kunnen auto's tegenwoordig ook al van alles zien en daarop reageren zoals rijbaan houden , remmen voor obstakels , afstand houden enz. enz. En dat gaat allemaal ook via beeldanalyse.

Alleen vrees ik dat de software voor zoiets voor pleziervaartuigen ontwikkelen een beetje te duur wordt bij de toch beperkte toepassing.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 13:02 #1115504

Zaken als gust-response etc. zit al lang in dergelijke AP's. Gaat alleen nog maar beter worden; vraag is alleen hoeveel daarvan (en wanneer) dat in de versie terecht komt die wij kunnen kopen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 13:09 #1115507

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8633
Als ik dit soort mogelijkheden en prijzen lees denk ik, wie doet dat nou? Doet me denken aan die jongens met en oud bakkie van een paar duizend euri en een stereoinstallatie van het dubbele.

Of aan een eend met een ferrarimotor

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 13:13 #1115509

Ik snap dat mijn vorige bijdrage genegeerd wordt (zou ik ook doen, denk ik en dus excuses daarvoor), maar wat ik eigenlijk bedoel is een antwoord op de vraag: wat moet het ding kunnen?

Een automaat kan nog zeer veel beter, daar ben ik van overtuigd. En ik denk dat het ook heel gaaf is om de boel alsmaar verder te optimaliseren.
En goed kijken wat betaalbaar op de markt is, blijft ook leuk. Vind ik ook.

Maar toch... Ik ga nu even sentimentele oude gek worden (zijn...)

Ik reed ooit met mijn Renaultje R4 door de woestijnen van Soedan en Egypte, met enkel een grote, geografische kaart en een kompas. Niet heel veilig, maar wel erg spannend. Nu doen mensen soortgelijke dingen, voorzien van satelliet-telefoon, gps en dikke vierwiel machines.

Ik zou RKJ met Suhaili niet graag na doen, maar een scheepje voorzien van een volkomen failsafe automaat, met satelliettelefoon en weatherrouting (ja, heb ik ook aan boord), etc, etc. Hmm, maakt het erg bereikbaar voor iedereen. En in dat opzicht dus prima. Maar toch.. Knaagt een beetje. En ja, ik weet, ben nu ook hypocriet.

Vind vraag van TS ieg voor mij zelf wel heel relevant, eigenlijk :blush:
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 14:26 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 13:14 #1115510

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Je kunt je zo ook afvragen wie er nou in vredesnaam vuurwerk koopt?
Er lopen er altijd een paar bij :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 15:10 #1115531

Yellow Boat schreef :
Dat laatste is eigenlijk helemaal geen slecht idee, en dan ook rmpelingen om een vlaag te detecteren.
Tenslotte kunnen auto's tegenwoordig ook al van alles zien en daarop reageren zoals rijbaan houden , remmen voor obstakels , afstand houden enz. enz. En dat gaat allemaal ook via beeldanalyse.

Alleen vrees ik dat de software voor zoiets voor pleziervaartuigen ontwikkelen een beetje te duur wordt bij de toch beperkte toepassing.
Ad
TensorFlow kost niets......raspberry zero € 20,- night vision pi camera € 40,- sensorboardje € 3,- Tripple GNSS 8,- die windsensor heb je meestal al, nog een sd kaartje voeding en een kastje en je bent al een heel eind.
Dan nog wat samenwerken op een sceptisch forum en klaar B)
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 15:12 #1115532

Zeilprutser schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat laatste is eigenlijk helemaal geen slecht idee, en dan ook rmpelingen om een vlaag te detecteren.
Tenslotte kunnen auto's tegenwoordig ook al van alles zien en daarop reageren zoals rijbaan houden , remmen voor obstakels , afstand houden enz. enz. En dat gaat allemaal ook via beeldanalyse.

Alleen vrees ik dat de software voor zoiets voor pleziervaartuigen ontwikkelen een beetje te duur wordt bij de toch beperkte toepassing.
Ad
TensorFlow kost niets......raspberry zero € 20,- night vision pi camera € 40,- sensorboardje € 3,- Tripple GNSS 8,- die windsensor heb je meestal al, nog een sd kaartje voeding en een kastje en je bent al een heel eind.
Dan nog wat samenwerken op een sceptisch forum en klaar B)

Je vergeet de waterdichte kastjes nog :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 15:16 #1115534

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13358
holtere schreef :
Je kunt je zo ook afvragen wie er nou in vredesnaam vuurwerk koopt?
Er lopen er altijd een paar bij :laugh:

Als mensen mij vragen waarom ik zoveel tijd besteed aan de code van mijn AP, zelfs nog wel eens tijdens het varen, heb ik als verdediging dat er ook mensen zijn die kruiswoordpuzzels of legpuzzels oplossen. Dan vind ik dit toch net iets spannender.

@ironman; als je meerdere harmonische vind met nagenoeg de zelfde frequenties kijk je mogelijk tegen een vlakverdraaiing aan.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 15:25 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 15:41 #1115541

Zeilprutser schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat laatste is eigenlijk helemaal geen slecht idee, en dan ook rmpelingen om een vlaag te detecteren.
Tenslotte kunnen auto's tegenwoordig ook al van alles zien en daarop reageren zoals rijbaan houden , remmen voor obstakels , afstand houden enz. enz. En dat gaat allemaal ook via beeldanalyse.

Alleen vrees ik dat de software voor zoiets voor pleziervaartuigen ontwikkelen een beetje te duur wordt bij de toch beperkte toepassing.
Ad
TensorFlow kost niets......raspberry zero € 20,- night vision pi camera € 40,- sensorboardje € 3,- Tripple GNSS 8,- die windsensor heb je meestal al, nog een sd kaartje voeding en een kastje en je bent al een heel eind.
Dan nog wat samenwerken op een sceptisch forum en klaar B)

Waar kan ik intekenen ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 15:57 #1115543

Hier een eerder draadje hierover, veel aanrakingspunten:

zeilersforum.nl/index.php/foru...che-besturing#728403
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 15:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 17:14 #1115562

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13358
Noballast schreef :
Zeilprutser schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat laatste is eigenlijk helemaal geen slecht idee, en dan ook rmpelingen om een vlaag te detecteren.
Tenslotte kunnen auto's tegenwoordig ook al van alles zien en daarop reageren zoals rijbaan houden , remmen voor obstakels , afstand houden enz. enz. En dat gaat allemaal ook via beeldanalyse.

Alleen vrees ik dat de software voor zoiets voor pleziervaartuigen ontwikkelen een beetje te duur wordt bij de toch beperkte toepassing.
Ad
TensorFlow kost niets......raspberry zero € 20,- night vision pi camera € 40,- sensorboardje € 3,- Tripple GNSS 8,- die windsensor heb je meestal al, nog een sd kaartje voeding en een kastje en je bent al een heel eind.
Dan nog wat samenwerken op een sceptisch forum en klaar B)

Waar kan ik intekenen ?

Eerst nog iemand vinden die zijn vingers in een bak met piranha's wil steken. Het draadje over signalK is mij nog vers in het geheugen. Hier iets schrijven wat de ridders van ZF niet begrijpen heeft veel gelijkenis met einde 15e eeuw beweren dat de aarde rond is.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 19:36 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat, wat moet ie nou kunnen? 05 jan 2020 19:30 #1115593

Nou, ik volg het met belangstelling, met of zonder pitbull gupjes. Lijkt me echt heel leuk als er op basis van open source en gedeelde wijsheid een goed sturende oplossing komt. Mijn wiskunde knobbel is erg roestig helaas...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.298 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl