boarderbas schreef :
In het mini circuit van is al aangetoond dat een AP wel degelijk beter kan sturen dan een frisse schipper.
Zo'n 15 jaar terug was het AP algoritme misschien wel van meer waarde dan de zeilen en tuigage.
O.a. NKE bood toen de mogelijkheid zelf aan de slag te gaan met de software en sommige teams gaven daar meer geld aan uit dan aan de boot.
Een AP die jou in heftige omstandigheden onder gennaker de mogelijkheid biedt om even je ogen te sluiten zonder te decellereren zet je op grote voorsprong tov je concurrent die de gen moet wegrollen...
Dat dus idd! Hoge kwaliteit componenten icm goede software die zelf nog aan te passen is. Kost wel een paar centen, maar dan heb je wel wat. De vraag voor de meeste mensen: weegt dat op (de kosten) tegen de prestatie's? Vaak niet, maar als je het geld en de tijd hebt dan is het wel 'the way to go'.
Evenwel niet vergeten dat het goed inregelen van zo'n automaat als die van NKE (of 5000 serie van B&G) de nodige tijd kost (en je je daar dus echt (diep) in moet verdiepen, proef varen verder fine tunen etc.: maw dat is bewerkelijk / tijdrovend). Geen 'plug & play' ervaring zoals met de consumenten electronica... (gewone serie van B&G, Garmin, Raymarine etc.)
De genoemde Furuno spullen gaan qua prijs ook al de kant op van het professionele spul: die 'gewone' high precision van het plaatje hierboven kost al 2000 euro, de nog preciezere van Furuno 9K.
Maw: voor elke behoefte kun je een goede AP samen te stellen, maar of je die ook kunt betalen is vers 2... Vaak is dat laatste niet het geval en kom je toch weer in de 'consumenten' versie; daar zit nog wel verschil tussen, maar downwind trekken die het allemaal niet meer (met spi) vanaf een 6bft in flinke golven van achter... (heb zowel met B&G, Garmin als Raymarine gevaren in flinke golven)
Hierbij moet wel worden vermeld dat dat ook ivm standaard windgever was. Een hoge resolutie windgever zou mogelijk ook bij deze 3 tot betere resultaten leiden.
@Lamavare: zo'n high-precision compass is erg leuk, behalve op downwind koersen, want daar vaar je op true wind ipv compass. (en daar is die mast acceleratie nu zo belangrijk: juiste ware wind uitrekenen. Dat component kost bij NKE (en 5000 serie B&G) al 4K euro op zichzelf... hoge resolutie wind + deze sensor + juiste algoritmen zorgen er voor dat je ook met veel wind lekker je spi kunt laten staan)