Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: AIS

AIS 15 okt 2018 19:21 #988170

Hmm, ik denk dat ik het snap. Het gnss mag niet extern zijn, maar een integraal geheel zijn van één systeem dat AIS heet? Maar als ik Roozeboos goed begrijp, dan heeft een externe gnss-antenne toch geen zin?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 19:22 #988171

Ik begrijp dit verhaal niet. In mijn plotter/MFD’s stel ik per datatype 1 datasource in. RM apparatuur doet deze bronkeuze volgens mij ook (en soms automatisch). Gaat er daar iets mis, of gebruikt steefton zowel N2K als NNEA0183 tegelijkertijd? Het 1 bericht per s kan ik ook niet plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 19:24 #988172

Je hebt het mmsi van je eigen boot wel aan de plotter verteld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 19:29 #988175

Nee, ik heb allebei de nmea2k systemen en ze werken prima samen. Uiteraard het mmsi-nummer ingeprogrammerd, anders doet hij het ook niet. Maar de Emtreck b100 werkt (schijnbaar?) alleen met de gnss-antenne direct op de transponder aangesloten. Bij alle andere apparaten kan ik idd kiezen welke bron gebruikt wordt. Daar ging juist mijn vraag over. Waarom wel bij al het andere en niet bij de transponder? Heb jij dan een oplossing? Ik heb de b100 al aangesloten gehad op de compu, maar kon geen keuze vinden voor een gnss-bron keuze.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 20:19 #988195

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
Een AIS-transponder heeft direct toegang nodig tot de signalen van de antenne, omdat de timing van AIS is afgestemd op de precieze klok van de GPS.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 21:08 #988217

Ja, dat zei Roozeboos ook al, dus dat zal wel kloppen. Dank!
Mijn gnss-antennes zitten allemaal onderdeks, maar ontvangen prima. Dus niet zo'n probleem. Is de kans op totale malfunctie weer stukje kleiner.
De Emtreck B100 functioneerde heel goed. Zo goed, dat de wedstrijdleiding van de CAM-race kon zien dat ik achter het wedstrijdveld aan zeilde, zoals ze me vertelden toen ik in Stavern aankwam.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 22:32 #988238

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
De Amec Camino 101 is een class B AIS responder die met externe GPS ontvanger kan werken. De enige die ik ben tegengekomen. Was een populaire AIS transponder.

The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 22:35 #988240

okey...? Dus het mag wel?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 22:46 #988242

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Blijkbaar wel. Er zijn heel veel Caminos 101 in de US verkocht. Europa weet ik niet. De Camino 101 zelf getest. Ik hou me met techniek bezig, niet met regels.
Ik vond het wel vreemd, want een externe GPS betekent dat je ook gefingeerde positie kunt opgeven. Waarom men dat zou doen weet ik niet, maar sommige mensen doen dingen omdat ze kunnen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 16 okt 2018 05:59 #988255

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Heren,

Als jullie je eigen ZF download sectie raadplegen, kom je meer te weten.
zeilersforum.nl/index.php/down...63-ais-info-versie-9

Elke AIS ontvanger heeft een eigen GPS ontvanger, die meestal een buiten antenne heeft.
Die antenne is niet voor de positie, dat is maar een bijproduct. Waar het wel om gaat is de atoomklok uit de satelliet die via de GPS ontvanger beschikbaar is in de AIS als 1 seconde puls (1pps). Die 1pps is op 1 vaak op 1 microseconde nauwkeurig.


De genoemde trimble receiver is een complete GPS in de antenne, waar NMEA uit komt + een apart 1pps draadje.
Icom heeft dit ook zo.

Het heeft dus niks met "mogen" te maken, maar wel met de aansluiting.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 06:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 16 okt 2018 06:03 #988257

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
37south schreef :
Ik vond het wel vreemd, want een externe GPS betekent dat je ook gefingeerde positie kunt opgeven. Waarom men dat zou doen weet ik niet, maar sommige mensen doen dingen omdat ze kunnen.

Als jij je met techniek bezighoud, verbaasd het mij dat je die opmerking maakt????
Elke klasse A heeft ook een prevalerende externe NMEA input voor de positie.
Bij klasse-A dient onder SOLAS juist een externe GPS aangesloten te worden, en is de interne gps alleen backup en dé atoomklok.
Bij inland hoeft die externe input weer niet.

je kan een klasse A dus inderdaad overal heen sturen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 06:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 16 okt 2018 06:10 #988258

Weer wat geleerd door een draadje..... ben me maar weer eens gaan inlezen door de vragen hier.

Ik dacht altijd dat de "verplichte" interne GPS ontvanger in een AIS is er in de eerste plaats om de tijd te kunnen bepalen, een correcte tijd is nodig om het timeslot te kunnen bepalen wanneer hij mag uitzenden zodat de AISen niet door elkaar praten.
Nu blijkt dat echter alleen nodig bij SOTDMA AIS Transponders dat zijn de klasse A en de nieuwere krachtige duurdere Klasse B SOTDMA Transponders (Dan staat er altijd wel bij dat het een SOTDMA is)

De gewone klasse B AIS gebruikt het zogenaamde CSTDMA en nu lees ik op deze site ineens dat de GPS based timing hiervoor niet nodig is!



Kennelijk is het dus misschien toch mogelijk om binnen de regelgeving een AIS te maken die gebruik maakt van een externe GPS ontvanger?

Echt een vraag voor WadnWind?

edit te lang bezig geweest! WadnWind heeft zich al gemeld! :woohoo:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 06:11 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 16 okt 2018 06:23 #988260

Zie wel een onverwachte ontwikkeling :unsure:
De GPS wordt verplicht in de marifoon die kun je dan weer aansluiten op de AIS die kennelijk die verplichting niet heeft. Nu doen we het andersom! :laugh:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 16 okt 2018 06:24 #988261

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Ondanks alles moet de CSTDMA transponder wel weten wáár hij in de seconde zit. De transponder bouwt weliswaar geen slotplan op, maar moet wel kunnen tellen van 0 tot 2250 slots.
Als dat niet gebeurd krijg je slotcollissions en halve slots, puinhoop dus.
De noodzaak van een atoomklok timing blijft dus.

Het enige "vrije" aan CSTDMA is dat er 1/3 slot geluisterd wordt en dan zo nodig het 2/3 en 3/3 slot gebruikt om nog even snel uit te zenden.

Maar de atoomklok timing blijft van cruciaal belang (net als de gps antenne buiten ;) )

Op blz 25 en 26 van het ZF AIS document staat dat n.l. ook. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 06:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 16 okt 2018 06:33 #988263

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Voor alle duidelijkheid:
Een AIS transponder, welke dan ook, zal nooit de timing (kunnen) halen uit extern aangeboden NMEA183 data.

NMEA200 is nog veel slechter en brak voor timing, omdat elk bericht moet wachten tot de CAN-bus beschikbaar is bij drukte.

Als er uit een externe GPS een 1 puls per seconde data komt via een appart draadje en de transponder hiervoor een ingang heeft zou het wel kunnen.

Tot nu toe alleen Amec en Icom?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 16 okt 2018 06:36 #988264

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Zeilprutser schreef :
Zie wel een onverwachte ontwikkeling :unsure:
De GPS wordt verplicht in de marifoon die kun je dan weer aansluiten op de AIS die kennelijk die verplichting niet heeft. Nu doen we het andersom! :laugh:

Werkt dus niet. De marifoon geeft geen 1 PPS uit. Elke transponder heeft GPS timing nodig, anders zend de transponder (bijna) niet uit.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 16 okt 2018 06:38 #988265

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Voor de nerds: ITU-R M.1371-4
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 16 okt 2018 07:21 #988271

WADnWIND schreef :
Voor de nerds: ITU-R M.1371-4

12 Rec. ITU-R M.1371-4
3.1.1.1 UTC direct
A station, which has direct access to UTC timing with the required accuracy should indicate this by
setting its synchronization state to UTC direct.
3.1.1.2 UTC indirect
A station, which is unable to get direct access to UTC, but can receive other stations that indicate
UTC direct, should synchronize to those stations. It should then change its synchronization state to
UTC indirect. Only one level of UTC indirect synchronization is allowed.

Misschien ben ik niet nerd genoeg om het te snappen :huh:
Volgens mij staat er dat je geen GPS nodig hebt?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 07:23 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 16 okt 2018 08:17 #988290

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
WADnWIND schreef :
37south schreef :
Ik vond het wel vreemd, want een externe GPS betekent dat je ook gefingeerde positie kunt opgeven. Waarom men dat zou doen weet ik niet, maar sommige mensen doen dingen omdat ze kunnen.

Als jij je met techniek bezighoud, verbaasd het mij dat je die opmerking maakt????
Elke klasse A heeft ook een prevalerende externe NMEA input voor de positie.
Bij klasse-A dient onder SOLAS juist een externe GPS aangesloten te worden, en is de interne gps alleen backup en dé atoomklok.
Bij inland hoeft die externe input weer niet.

je kan een klasse A dus inderdaad overal heen sturen.

Waarom vind je het vreemd dat ik die opmerking maak? Het een sluit het ander toch niet uit?
Is het dan niet vreemd dat zonder dat het vereist is dit feature bij een klasse B wordt aangeboden en zelfs niet in het oorspronkelijke ontwerp?
Dus inderdaad ook bij klasse A, maar we hadden het over klasse B.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 16 okt 2018 08:22 #988293

Als zelfs WadnWind niet geloofd wordt, waar gaan we dan heen hier
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 16 okt 2018 08:24 #988294

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Waarom denk je dat W&W niet wordt geloofd?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 16 okt 2018 08:28 #988299

nou die indruk krijg ik. Volgens mij waren we er al een tijd geleden uit. En nu moet Jugo keer op keer het zelfde toch weer uitleggen
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 16 okt 2018 08:29 #988300

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
37south schreef :
WADnWIND schreef :
37south schreef :
Ik vond het wel vreemd, want een externe GPS betekent dat je ook gefingeerde positie kunt opgeven. Waarom men dat zou doen weet ik niet, maar sommige mensen doen dingen omdat ze kunnen.

Als jij je met techniek bezighoud, verbaasd het mij dat je die opmerking maakt????
Elke klasse A heeft ook een prevalerende externe NMEA input voor de positie.
Bij klasse-A dient onder SOLAS juist een externe GPS aangesloten te worden, en is de interne gps alleen backup en dé atoomklok.
Bij inland hoeft die externe input weer niet.

je kan een klasse A dus inderdaad overal heen sturen.

Waarom vind je het vreemd dat ik die opmerking maak? Het een sluit het ander toch niet uit?
Is het dan niet vreemd dat zonder dat het vereist is dit feature bij een klasse B wordt aangeboden en zelfs niet in het oorspronkelijke ontwerp?
Dus inderdaad ook bij klasse A, maar we hadden het over klasse B.

Klasse-B heeft dus geen externe positie input, behalve de Amec en icom. die kan je inderdaad overal heen laten gaan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 16 okt 2018 08:33 #988302

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
WADnWIND schreef :
37south schreef :
WADnWIND schreef :
37south schreef :
Ik vond het wel vreemd, want een externe GPS betekent dat je ook gefingeerde positie kunt opgeven. Waarom men dat zou doen weet ik niet, maar sommige mensen doen dingen omdat ze kunnen.

Als jij je met techniek bezighoud, verbaasd het mij dat je die opmerking maakt????
Elke klasse A heeft ook een prevalerende externe NMEA input voor de positie.
Bij klasse-A dient onder SOLAS juist een externe GPS aangesloten te worden, en is de interne gps alleen backup en dé atoomklok.
Bij inland hoeft die externe input weer niet.

je kan een klasse A dus inderdaad overal heen sturen.

Waarom vind je het vreemd dat ik die opmerking maak? Het een sluit het ander toch niet uit?
Is het dan niet vreemd dat zonder dat het vereist is dit feature bij een klasse B wordt aangeboden en zelfs niet in het oorspronkelijke ontwerp?
Dus inderdaad ook bij klasse A, maar we hadden het over klasse B.

Klasse-B heeft dus geen externe positie input, behalve de Amec en icom. die kan je inderdaad overal heen laten gaan.

Juist, dan zijn we het helemaal eens, maar kan jij bevroeden waarom bij een klasse B?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 16 okt 2018 08:47 #988308

roozeboos schreef :
Als zelfs WadnWind niet geloofd wordt, waar gaan we dan heen hier
Ik geloof ontzettend veel in mezelf maar toch zit ik regelmatig fout, ik geloof dat elk mens er soms naast kan zitten, als ik de indruk heb dat er iemand naast zit ga ik zoeken naar antwoorden, en zo leer ik elke dag weer wat bij.
Ik geloof niemand omdat het iemand is, dus ik geloof ook niet alles van WadnWind.
Wat iedereen al weet is niet interessant, wat men nog niet weet vindt ik veel interessanter.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl