Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: AIS

AIS 13 okt 2018 10:33 #987501

Op dit moment hangt een EM-TRACK B100 in mijn bootje, echter is dat ding een NMEA0183 georiƫnteerd ding. Mijn netwerk is een combinatie van N2k/StNg & Canbus. en graag zou ik deze EM-track willen vervangen voor een apparaat welke in het bestaande netwerk past.
Voor mij houd dat in dat de Multiplexer en de NGW1 van boord kunnen verdwijnen.

Maar zoekend en snuffelend in de shops en op het www, brengt mij bij een veelheid van info en apparatuur, en net zo veel meningen van verkopers.

Het grootste deel van mijn netwerk is Raymarine, en heb dus braaf gekeken naar de ais700, leuk, maar prijzig.. (mijn eerste indruk)

Wat zou in dit geval een goede keus zijn....
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 13 okt 2018 11:10 #987507

sja, beetje flauw misschien. Maar zou het lekker zo laten.
Het voegt niks toe, qua functionaliteit.
nb: Als er verder niks op de multiplexer zit kan de AIS nmea uitgang ook rechtstreeks op de NGW1.

Mij suggestie, ga in een hoekje zitten en wacht tot de drang weg is!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 okt 2018 11:10 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 13 okt 2018 11:32 #987508

roozeboos schreef :
sja, beetje flauw misschien. Maar zou het lekker zo laten.
Het voegt niks toe, qua functionaliteit.
nb: Als er verder niks op de multiplexer zit kan de AIS nmea uitgang ook rechtstreeks op de NGW1.

Mij suggestie, ga in een hoekje zitten en wacht tot de drang weg is!

Nee, beslist niet flauw, er zit een goed punt in wat je verteld.
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 13 okt 2018 12:11 #987515

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Op de emtrek zit nmea2000, dat is toch n2k?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 13 okt 2018 14:28 #987552

Klopt de Em-Trak B100 heeft gewoon een NMEA2000 aansluiting en dat is het zelfde als N2K (N2K wordt als term gebruikt dat het compatible is met NMEA2000 maar niet gecertificeerd, eigenlijk geld dat ook voor SeaTalkng dat is ook compatible met NMEA2000) Om NMEA2000/N2K te kunnen gebruiken icm SeaTalkng heb je alleen een ander stekkertje nodig je kan ook adapter kabeltjes kopen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 13 okt 2018 14:38 #987553

precies, dus weer een kabel van ik meen 60 euro.
allemaal niet nodig als het zo ook werkt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 okt 2018 14:39 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 13 okt 2018 14:56 #987555

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Wat ik er van lees, is dat een ideaal apparaat voor jouw boot.

Hij kan zo'n beetje alles: N2K snel, N2K langzaam om een langzame multiplexer niet in de war te brengen, en een NMEA0183.

Maar goed. Als je de dwang niet kunt bedwingen hem te vervangen, houd ik me aanbevolen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 13 okt 2018 17:40 #987578

roozeboos schreef :
precies, dus weer een kabel van ik meen 60 euro.
allemaal niet nodig als het zo ook werkt.

Bij Kniest kost het kabeltje +/- 32 euro
www.georgekniest.nl/catalogus/...ext-generation-stng/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 13 okt 2018 17:45 #987582

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4216
Als je de multiplexer en Actisense er tussenuit wilt zou ik voor het kabeltje gaan.
Goedkoop en minder points of faillure.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 13 okt 2018 19:30 #987607

Ga mij deze winter ook maar eens verdiepen in de AIS wereld.
Wel zo veilig. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 13 okt 2018 22:17 #987637

PvO schreef :
Op de emtrek zit nmea2000, dat is toch n2k?

Ohw, wat dom..
Dat ding had ik aangesloten toen het N2k/can netwerk nog in de planningfase zat. Dus braaf via de mux in het toen nog bestaand N0183 netwerk. De B100 zit achter wat panelen en heb er nooit meer naar gekeken, ook niet naar het manual.
Ik was de hele n2k aansluiting op de B100 vergeten dat ie er zat. zelfs zo erg vergeten dat ik er een NGW1 voor had aangeschaft om hem aan het n2k te kunnen hangen...

Tja... oprecht dom

device-net kabeltjes heb ik nog wel liggen. kunnen de MUX en de NGW er weer tussenuit....
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 13 okt 2018 22:19 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 14 okt 2018 08:23 #987708

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Ach dom.....

Hoe vaak komt het niet voor?
Vaker dan je denkt hoor.

Eenmaal iets werkend geinstalleerd kijk je er niet meer naar om en de handleidng wordt ook nooit meer ingekeken. Zeker weten dat een heel veel van die boordnetwerkjes efficienter en functioneler kunnen worden ingericht.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 14 okt 2018 08:24 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 13:37 #988073

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Ik zie dat de Em-100 heel redelijk geprijsd is.

Wat vindt onze Yugo van dit ding? Kinderspelegoed? Of fatsoenlijk? En wat rechtvaardigt, behalve het merk, het prijsverschil met bijv RM?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 13:54 #988076

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Joop66 schreef :
Ik zie dat de Em-100 heel redelijk geprijsd is.

Wat vindt onze Yugo van dit ding? Kinderspelegoed? Of fatsoenlijk? En wat rechtvaardigt, behalve het merk, het prijsverschil met bijv RM?

Zit zelfde chipset in, dus de prijs die RM vraagt is een fijn stukje extra marge voor de aandeelhouders van RM...

Zou gewoon lekker die Emtrek laten zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 13:58 #988077

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
Joop66 schreef :
Ik zie dat de Em-100 heel redelijk geprijsd is.

Zeker en er is ook een aantrekkelijke combinatie aanbieding met de splitter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 18:26 #988142

Ik heb de b100 via een bijgeleverde splitter op m'n marifoonantenne zitten. De heel gewone sprietantenne zit boven in m'n mast, op 14 meter hoogte. Ik kon afgelopen zomer de halve Noordzee overzien. Ik kon ter hoogte van Silt, noord van Terschelling, schepen zien voorbij Thyboron en west van Noord Holland. Een simpel rekensommetje laat zien dat de horizon op een afstand van 13 km zit en dat 40 meter hoge schepen op een afstand van tegen de 40 km uit zicht verdwijnen. Vreemd. Yugo meldde ooit ook al zo iets. Ik vond het tamelijk spectaculair. Met m'n idd goedkope Emtrackje de halve Noorzee kunnen overzien.
Mijn b100 zit trouwens in een nmea2k en RM-ST netwerk en alles werkt prima. Lowrance kaartplotter en - link 8 met RM stuurkompas en dus de b100. Alleen krijg ik het niet voor elkaar dat de b100 een andere GPS antenne ziet dan de antenne die direct op de b100 is aangesloten. Je kunt de b100 op de compu aansluiten en van alles instellen, maar ook daar geen mogelijkheid de (heel luxe) gps-antenne die ik heb laten herkennen.
Iemand wellicht een oplossing?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 18:42 #988145

steef ton schreef :
Ik heb de b100 via een bijgeleverde splitter op m'n marifoonantenne zitten. De heel gewone sprietantenne zit boven in m'n mast, op 14 meter hoogte. Ik kon afgelopen zomer de halve Noordzee overzien. Ik kon ter hoogte van Silt, noord van Terschelling, schepen zien voorbij Thyboron en west van Noord Holland. Een simpel rekensommetje laat zien dat de horizon op een afstand van 13 km zit en dat 40 meter hoge schepen op een afstand van tegen de 40 km uit zicht verdwijnen. Vreemd. Yugo meldde ooit ook al zo iets. Ik vond het tamelijk spectaculair. Met m'n idd goedkope Emtrackje de halve Noorzee kunnen overzien.
Mijn b100 zit trouwens in een nmea2k en RM-ST netwerk en alles werkt prima. Lowrance kaartplotter en - link 8 met RM stuurkompas en dus de b100. Alleen krijg ik het niet voor elkaar dat de b100 een andere GPS antenne ziet dan de antenne die direct op de b100 is aangesloten. Je kunt de b100 op de compu aansluiten en van alles instellen, maar ook daar geen mogelijkheid de (heel luxe) gps-antenne die ik heb laten herkennen.
Iemand wellicht een oplossing?

Volgens mij is het regelgeving dat de ais zijn eigen gps heeft en deze gebruikt voor de ais informatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 18:44 #988146

nou niet eens regelgeving, met een externe gps ontvanger werkt het niet.
Het gaat om micronsecondes.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 18:46 #988148

Ah, ok, dat verklaart het. Dank! Ik kan de gps-antenne van de b100 omgekeerd wel voor de link8 en de kaartplotter gebruiken. Heb nu wel 3 gps-antennes (als ik die van m'n telefoon niet mee reken).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 18:48 #988149

ja klopt de positie en gegevens worden ook verstuurd door de transponder.
Zorg er wel voor dat je navigatie kaart posities uit 1 bron krjigt, anders gaat ie vervelend staan springen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 15 okt 2018 18:48 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 18:53 #988151

Dank. Ja, dat was me al opgevallen. Gelukkig is dat erg simpel in te stellen. Ook grappig dat de kaartplotter problemen krijgt met weergeven van de juiste snelheid als je een heel goede ontvanger (zoals ik ook heb) zonder meer aan sluit. Je moet de plotter dan "dempen".
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 18:55 #988153

Dat gaat dan om het aantal berichten per seconde bedoel je? Teveel geknipper?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 19:06 #988161

De snelheid die de kaartplotter aangeeft varieert de hele tijd (en is regelmatig niet correct) . De gebruiksaanwijzing van de plotter geeft aan dat je dan er voor moet zorgen dat hij minder berichten per seconde moet doorkrijgen. Dan geeft hij weer wel de goede snelheid aan.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 19:12 #988163

ik heb het maar even opgezocht wat de regels zijn in dit document staat het volgende
solasv.mcga.gov.uk/Annexes/Annex17.htm
Een hoop is voor klasse A maar dat van de gps is ook van toepassing op klasse B

DESCRIPTION OF AIS

COMPONENTS

51.1) In general, an onboard AIS (see figure 2) consists of:

antennas;
one VHF transmitter;
two multi-channel VHF receivers;
one channel 70 VHF receiver for channel management;
a central processing unit (CPU);
an electronic position fixing system, Global Navigation Satellite System (GNSS) receiver for timing purposes and position redundancy;
interfaces to heading and speed devices and to other shipborne sensors;
interfaces to radar/Automatic Radar Plotting Aids (ARPA), Electronic Chart System/Electronic Chart Display and Information System (ECS/ECDIS) and Integrated Navigation Systems (INS);
BIIT (Built In Integrity Test); and
minimum display and keyboard to input and retrieve data.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 15 okt 2018 19:17 #988168

ja dat t regels zijn klopt wel, want anders werkt het niet, technisch gezien. Logisch gevolg.

@steef, dat gaat dan toch via nmea2k bij jou? Nachtvlinder weet daar alles van. Zal zo wel reageren.
Wel interessant om te horen dat dat niet goed gaat. :)
Overigens is max 2 keer per seconde een update meer dan snel genoeg. Ik zou het op 1 x per seconde houden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 15 okt 2018 19:18 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl