Toen ik vorige week mijn drinkwaard Mitsubishi uit 1999 aan het starten was kwam er tijdens het gloeien sluiting in het circuit... Gevolg: een klein vlammetje achter het paneel en de wel bekende mysterieuze blauwe rook
en gesmolten gloei kabel (die naar het relais)
nu ben ik momenteel de oorzaak aan het zoeken maar ik heb nog niets gevonden... zo moeilijk kan het toch niet zijn
... het startcircuit bestaat uit: een startslot, relais en een led (zo dat je kan zien dat de motor gloeit)
Het startslot en het relais heb ik doorgemeten (niet op weerstand maar op doorslag), deze lijken ok. Het ledje (paneel opbouw model van conrad) staat niet in serie maar parallel zou deze de oorzaak kunnen zijn? Het geheel heeft 3 jaar prima gefunctioneerd.
ik krijg het probleem niet gevonden (of de storing is niet repeterend), ik heb deze zomer ook wat problemen gehad met (naar ik denk) slechte massa. De toerenteller gaf maar de helft van de waarde aan en de overige meters vertoonde ook raar gedrag. Dit probleem verdween toen ik de - achter het paneel een keer los en opnieuw vast maakte.
De draden achter het paneel zijn doorverbonden met wago 221 klemmen.
ik denk nu of aan sluiting in de bedrading of een slecht contact wat een hoge stroomsterkte veroorzaakt (kan dit?). Ik ga zoizo deze winter de bedrading vervangen (na het doormeten bleek deze nog goed maar ik vindt de motor nu niet fatsoenlijk bedraad),ik zou graag weten wat de oorzaak is van de storing. heeft iemand een tip of idee? En wat te denken van draden doorverbinden met wago klemmen?
Gr Ivo