Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Simpele elektrische installatie aan boord

Simpele elektrische installatie aan boord 28 nov 2018 19:47 #1000903

Eclips schreef :
dyanemaniac schreef :
...voor iig de boordlichten wordt led ontzettend afgeraden hier op het forum. Voor hek en toplicht eigenlijk ook maar die zijn gewoon wit dus daar vind het wel best voor. Het zal toch al niet zo vaak voorkomen dat ik in het donker vaar en als dat dan al gebeurt dan is het bijv de staande mast route door Amsterdam en daar vind ik de navigatie erlichting niet zo heel erg boeiend als die niet helemaal met goedkeur is enzo

Als je het niet boeiend vindt dat je navi-verlichting niet helemaal volgens de regels is, waarom trek je je het dan aan dat LED hier zo afgeraden wordt? :dry: Dat kan ik niet rijmen.

Omdat ik niet zo veel geef om de juiste hoek waarin het licht schijnt maar led schijnt rare dingen te doen met de kleur en daar kan ik me meer aan storen. Ansich vind ik led ook vreselijk lelijk en de boordlichten zie je nog wel eens zelf. En wit is gewoon wit. Led is ook niet goedkoop dus de 20€ die ik bespaar steek ik dan liever in wat meer Ah qua accu.

En ach ja, het is een compromis wat ik met mezelf heb moeten sluiten tussen braaf en stout zijn ;)
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 28 nov 2018 20:23 #1000917

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 561
dolder schreef :
Heb je de feedback al gelezen? Is geen mppt zeggen ze daar.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

MPPT of PWM, maakt mij voor een lowbudget 50W zonnepaneel weinig uit: zie
www.zonnepanelenopdeboot.nl/ke...n-mppt-laadregelaars

Conclusie: Een MPPT laadregelaar zal vrijwel altijd meer rendement kunnen leveren dan een PWM laadregelaar. Het verschil tussen MPPT en PWM laadregelaars wordt groter naar mate het spanningsverschil tussen zonnepaneel en accu groter wordt. Bij grote zonnepanelen en bij in serie-geschakelde zonnepanelen is het daarom zeer verstandig om voor een MPPT laadregelaar te kiezen. Bij kleinere zonnepanelen (onder de 100Wp) is het de afweging of de meerprijs van de MPPT regelaar het waard is t.o.v. de extra hoeveelheid gegenereerde vermogen uit het zonnepaneel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 28 nov 2018 21:11 #1000925

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
het is idd oppassen in china met laadregelaars van zonnepanelen, mppt staat erop en in de beschrijving pwn.
klopt niet.

maar neemt niet weg, voor weinig geld een grappig apparaat.

en hoe dan ook mppt op een 40 watt zonnepaneel levert gemiddeld toch zeker 20$ meer op
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 28 nov 2018 21:12 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 23 apr 2019 21:41 #1039739

Wat voor accu is aan te raden?

Mijn ligplaats heeft geen walstroom en een zonnepaneel is er vooralsnog niet. De bbm heeft wel een laadspoel maar daar verwacht ik niet veel van.

Voorlopig de accu dus maar af en toe meenemen naar huis om op te laden. Een zonnepaneeltje staat nog wel op de verlanglijst maar komt er pas volgend jaar vrees ik.

Wat is nou een goede keuze qua accu?

Liefst licht ivm kleine boot en het mee naar huis nemen
Moet tegen langere tijd halfleeg zijn kunnen
Verbruikers: navigatieverlichting (zal niet vaak gebruikt worden, ankerlicht is led), opladen van telefoons ed, interieur licht en de stuurautomaat. Wat is een redelijk Ah?
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 24 apr 2019 03:56 #1039761

Wat is je budget voor de accu?
Ga je voor een retedure lichtgewicht om mee naar huis te nemen, of investeer je direct maar in een zonnepaneel?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 24 apr 2019 06:35 #1039781

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27813
Een zonnepaneel van 40 - 50 Wp is the way to go.

Ik had de laatste jaren op mijn eigen V22 een zonnepaneel van 40 Wp op het luik van de bbm-bun. Komt de zon achter je op, dan kun je het nog richten ook.. Bovendien pakt het paneel op die plek weinig schaduw.

Met alleen radio, marifoon, stuurautomaat, lampjes binnen (was toen nog halogeen) en GPS en een 75 Ah accu, hoefde ik nooit aan de walstroom.

Ik denk dat je met dat verbruik ook een wat grotere accu nog wel op peil houdt. In mijn V22 zat een accubak (linksvoor, naast het blokje met het spoelbakje, misschien al door de werf ingebouwd) die te klein was voor een 100 Ah accu.
Maar als je op die plek (eventueel met een nieuwe, grotere accubak) een 100 Ah semi-tractie accu zou kunnen bergen, zou ik het niet laten. Met die accu hoef je namelijk nooit te slepen, als je ook een zonnepaneel hebt.
Laatst bewerkt: 24 apr 2019 06:42 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 24 apr 2019 06:46 #1039784

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
dyanemaniac schreef :
Wat voor accu is aan te raden?

Voorlopig de accu dus maar af en toe meenemen naar huis om op te laden. Een zonnepaneeltje staat nog wel op de verlanglijst maar komt er pas volgend jaar vrees ik.

Wat is nou een goede keuze qua accu?

Liefst licht ivm kleine boot en het mee naar huis nemen (een LFP accu is licht)
Moet tegen langere tijd halfleeg zijn kunnen (een LFP accu kan dat)
Verbruikers: navigatieverlichting (zal niet vaak gebruikt worden, ankerlicht is led), opladen van telefoons ed, interieur licht en de stuurautomaat. Wat is een redelijk Ah?

Behalve de stuurautomaat heb je een klein verbruik en dat is makkelijk te doen. Je zult het vermogen van de stuurautomaat moeten geven voordat er iets zinnigs van kan worden gezegd.
Dit is een 72Ah LFP accu met een draagband en een aparte lader voor thuis.


Dit is een stalen kast met een nood stroomvoorziening, ook weer 72Ah met ingebouwde lader voor zonnepanelen of laadspoel toevoer. De lader kan ook worden gevoed uit een 19V computervoeding (notebook) voor thuis laden.


En, zoals It Paradyske zegt: die accu's zijn duur!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 24 apr 2019 06:55 door Peper. Reden: plaatjes komen niet mee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 24 apr 2019 13:20 #1039937

It Paradyske schreef :
Wat is je budget voor de accu?
Ga je voor een retedure lichtgewicht om mee naar huis te nemen, of investeer je direct maar in een zonnepaneel?

Dat is dus precies het dilemma. Ik zou evt dit jaar de oude accu uit de auto kunnen pakken. Of idd kijken voor een zonnepaneel. Maar ik heb geen idee wat dus een goede “simpele” accu zou zijn en waar ik naar moet kijken voor een betere. Ik zie door de bomen het bos niet meer
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 24 apr 2019 13:25 #1039941

Wadloper schreef :
Een zonnepaneel van 40 - 50 Wp is the way to go.

Ik had de laatste jaren op mijn eigen V22 een zonnepaneel van 40 Wp op het luik van de bbm-bun. Komt de zon achter je op, dan kun je het nog richten ook.. Bovendien pakt het paneel op die plek weinig schaduw.

Met alleen radio, marifoon, stuurautomaat, lampjes binnen (was toen nog halogeen) en GPS en een 75 Ah accu, hoefde ik nooit aan de walstroom.

Ik denk dat je met dat verbruik ook een wat grotere accu nog wel op peil houdt. In mijn V22 zat een accubak (linksvoor, naast het blokje met het spoelbakje, misschien al door de werf ingebouwd) die te klein was voor een 100 Ah accu.
Maar als je op die plek (eventueel met een nieuwe, grotere accubak) een 100 Ah semi-tractie accu zou kunnen bergen, zou ik het niet laten. Met die accu hoef je namelijk nooit te slepen, als je ook een zonnepaneel hebt.

Bij mij is er iets voorbereid onder het bed voor de maststeun. Daar ligt nu een rol lood (zeilde beter volgens de vorige eigenaar) dus daar wilde ik m plaatsen. Qua vermogen zat ik ook te denken aan 50-70Ah maar ik zie alleen service accu’s die beginnen bij 105 Ah. Bij dekker watersport hebben ze er nu een van 105Ah voor €130 maar 105 Ah vind ik eigenlijk een beetje overdone.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 24 apr 2019 13:38 #1039945

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27813
dyanemaniac schreef :
It Paradyske schreef :
Wat is je budget voor de accu?
Ga je voor een retedure lichtgewicht om mee naar huis te nemen, of investeer je direct maar in een zonnepaneel?

Dat is dus precies het dilemma. Ik zou evt dit jaar de oude accu uit de auto kunnen pakken. Of idd kijken voor een zonnepaneel. Maar ik heb geen idee wat dus een goede “simpele” accu zou zijn en waar ik naar moet kijken voor een betere. Ik zie door de bomen het bos niet meer

Nou, ik weet wel wat het goedkoopste is en bovendien jaren meegaat.

Een 40 W stijf zonnepaneel (prima voor op het motorluik) kost je 60 - 70 euro. Een semi-tractie accu (tussen 70 en 100 Ah, ordinair lood-antimoon of lood-calcium) kost je pakweg 70 - 100 euro.

Auto-accu is waarschijnlijk een startaccu met niet meer dan 40 - 50 Ah. Kunnen niet tegen diep ontladen (semi-tractie moet meestal liefst 50% overhouden; startaccu 80%). Bij te diepe ontlading is een auto-accu zó kapot.

De accu van Peper is state-of-the-art maar kost een veelvoud van wat die ouderwetse semi-tractie accu moet opbrengen en dan zit je nog een met een accu iedere keer weer mee naar huis moet.

Je praat dus over een investering van 150 - 170 euro (nou goed nog een regelaartje tussen paneel en accu van 3 tientje, maak er 200 euro van) en je bent voor jaren uit de zorgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 24 apr 2019 13:52 #1039950

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27813
dyanemaniac schreef :
Bij mij is er iets voorbereid onder het bed voor de maststeun. Daar ligt nu een rol lood (zeilde beter volgens de vorige eigenaar) dus daar wilde ik m plaatsen. Qua vermogen zat ik ook te denken aan 50-70Ah maar ik zie alleen service accu’s die beginnen bij 105 Ah. Bij dekker watersport hebben ze er nu een van 105Ah voor €130 maar 105 Ah vind ik eigenlijk een beetje overdone.

www.daveco.nl/producten/accus/...usa-semitractie.html

Als je een oude accu inlevert, krijg je bovenstaande voor € 93,- (ik heb er zelf twee)

Iets kleiner:

www.daveco.nl/producten/accus/...usa-semitractie.html

€ 81,- bij inlevering van een oude accu.

Zonnepaneel:

www.kleinezonnepanelen.nl/nl/z...55-mm/a-215-10000038

Regelaar:

www.kleinezonnepanelen.nl/nl/l...iting/a-776-10000007

Accubak zelf maken (hechthout en epoxyhars of een passende kopen), wat kabels en je bent waar je wezen wilt voor iets meer dan € 150,-. Moeilijker moet je het voorlopig niet maken.
Laatst bewerkt: 24 apr 2019 13:53 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 24 apr 2019 15:43 #1039981

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Hm, Amsterdam is een pokke eind weg... Je kunt bij mij wel een 100Ah tractie accu lenen... Forumlid Hans V heeft er een heel seizoen mee gedaan en was er prima tevreden over.
Zeg het maar!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 24 apr 2019 17:12 #1040026

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Peper schreef :
Hm, Amsterdam is een pokke eind weg... Je kunt bij mij wel een 100Ah tractie accu lenen... Forumlid Hans V heeft er een heel seizoen mee gedaan en was er prima tevreden over.
Zeg het maar!
Groeten, Peper.

Klopt. Voor een niet-kritisch verbruik zal die AGM accu mogelijk nog wel één of twee seizoenen meegaan. Kun je dit seizoen misschien al een zonnepaneel kopen om de accu te laden, want het is geen pretje om deze accu telkens naar huis te verslepen. Langdurig half leeg is killing voor loodzuur accu’s, dus gewoon achterlaten is geen goede optie.

Ook even op de afmetingen letten, want die wijken af van de gebruikelijke maten.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 24 apr 2019 17:19 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 25 apr 2019 09:03 #1040207

Heren,

Bedankt allemaal. Ik denk dat de meest wijze beslissing is om gelijk een zonnepaneel aan te schaffen. Die kan ik in het ergste geval wel even tijdelijk monteren. De prijs die hier eerder genoemd wordt valt mij mee.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 24 juni 2019 20:16 #1057861

Ik ga woensdag een victron 40W paneeltje halen met een simpele victron pwn regelaar van 25€. De accu van mn auto komt er voor dit seizoen in omdat de accu die ik wil net wel of net niet past en ik heb nu de tijd niet om dat helemaal te bedenken en netjes te maken.

Plan is dat de accu vrij ver voorin komt. Net voor de maststeun onder het bed. Het zonnepaneel komt achter op de bun. De kabels kunnen of via een sleuf in het Luik van de motorbun of via een dekdoorvoer(?) het liefst een beetje onopvallend. De kabel naar voren is max 7 mtr. Als ik het goed uitreken levert dat paneel 40W/12v= 3,33A. Bij een lengte van 7m kom ik op een draaddikte van 4mm2. Ik neem aan dat een zwevende zekering in het begin van de draad wenselijk is?? (Het liefst heb ik er geen ivm “zwakke schakel” in de kabel, maar als het raadzaam is komt er een). Plaats je de regelaar nog het beste zo dicht mogelijk bij het zonnepaneel of maakt dat niets uit? Hij zou bij de accu kunnen (lichte voorkeur) of dus helemaal voorbij het voeteneinde in de hondekooi kunnen.

Is er een indicatie te geven hoeveel A een 6pk bbm kan leveren? En kan ik dit (met een zekering) rechtstreeks op de accu aansluiten?
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 24 juni 2019 20:51 #1057874

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2172
De kabel van zonnepaneel naar regelaar hoef je m.i. niet te beschermen met een zekering, die is immers al berekend op de stroom die het paneel kan leveren en meer zal er daar niet gaan lopen. De regelaar plaats je beter dicht bij de accu, maar in de handleiding staat meestal dat die niet recht boven de accu moet hangen.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 24 juni 2019 20:57 #1057876

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2172
dyanemaniac schreef :
Is er een indicatie te geven hoeveel A een 6pk bbm kan leveren? En kan ik dit (met een zekering) rechtstreeks op de accu aansluiten?

De lichtspoel van een bbm is, zoals de naam al zegt, bedoeld om bijv. boordverlichting op te laten branden. Heel veel vermogen levert die niet, misschien 30 a 40 W, vergelijkbaar met je zonnepaneel. Toch zou ik hem niet rechtstreeks op de accu aansluiten, want met een volle accu kan hij de spanning toch hoger laten oplopen dan gezond is voor je accu. Dus ook via een laadregelaar, dat kan dezelfde als voor het zonnepaneel zijn. Sommige motoren leveren gelijkstroom, andere leveren wisselstroom. Die laatste moet je eerst ook nog gelijkrichten.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 24 juni 2019 21:37 #1057893

Dank voor de input. Zou mooi zijn als beide op dezelfde laadregelaar zouden kunnen.

Of er een gelijkrichter tussen zou moeten kan ik simpel meter met de multimeter op gelijkstroom stand toch?! 12 v is dan dus gelijkstroom.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 25 juni 2019 05:54 #1057919

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2172
Spanning hangt af van het toerental van de motor, maar als het gelijkspanning is zul je met de multimeter duidelijk een + en - aansluiting ontdekken. Bij wisselspanning niet.

Ik heb zelf ook een tijdje mijn yamaha via een gelijkrichter op een zonnepaneelregelaar gehad, werkte op zich goed. Let wel op dat de laadstroom van paneel plus lichtspoel niet teveel wordt voor de regelaar. Verder kun je je afvragen of het de moeite waard is; je zonnepaneel maakt heel wat meer uren dan je motor - althans dat hoop ik voor je. Maar als je vaak lange einden op de motor vaart dan levert het wel wat Watturen op.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 25 juni 2019 07:44 #1057962

Alternatief kun je je zonnepaneel misschien nabij je box kwijt? Op een meerpaal oid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 25 juni 2019 08:25 #1057983

boarderbas schreef :
Alternatief kun je je zonnepaneel misschien nabij je box kwijt? Op een meerpaal oid.

dat is geen slecht idee
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 25 juni 2019 08:27 #1057984

Knoet schreef :
Spanning hangt af van het toerental van de motor, maar als het gelijkspanning is zul je met de multimeter duidelijk een + en - aansluiting ontdekken. Bij wisselspanning niet.

Ik heb zelf ook een tijdje mijn yamaha via een gelijkrichter op een zonnepaneelregelaar gehad, werkte op zich goed. Let wel op dat de laadstroom van paneel plus lichtspoel niet teveel wordt voor de regelaar. Verder kun je je afvragen of het de moeite waard is; je zonnepaneel maakt heel wat meer uren dan je motor - althans dat hoop ik voor je. Maar als je vaak lange einden op de motor vaart dan levert het wel wat Watturen op.

het liefst zo min mogelijk natuurlijk. maar ach, als mijn bbm een stroomaansluiting heeft... Het heeft niet de hoogste prioriteit, zonnepaneel wel.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 25 juni 2019 09:06 #1057998

Doe het liefst gelijk de eerste keer goed, dat is altijd het goedkoopst.

Een 40Wp paneeltje vind ik wel heel erg krap aan de maat voor de zonneschijn in NL.
Ook een accu zou ik vooral niet nèt groot genoeg nemen.
Ook een lichte accu sjouwen is geen leuke bezigheid en het steeds losnemen wordt je ook niet blij van.

Mijn advies: Kies een forse accu, zo´n 4 keer het te verwachten verbruik, ze kunnen maar 50% ontladen worden, maar wanneer je daar flink onder blijft gaan ze véél langer mee.
Overschat ook de opbrengst van panelen niet. Meerdere kleine panelen in serie is beter dan één groot van gelijk vermogen.
Ga voor een MPPT regelaar. Victron is daarmee op afstand de beste.
Panelen in serie laden uren langer per dag, simpel omdat de spanning eerder hoog genoeg is om laden te laten beginnen, dat zet behoorlijk zoden aan de dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 25 juni 2019 10:34 #1058031

Saeftinghe schreef :
Doe het liefst gelijk de eerste keer goed, dat is altijd het goedkoopst.

Een 40Wp paneeltje vind ik wel heel erg krap aan de maat voor de zonneschijn in NL.
Ook een accu zou ik vooral niet nèt groot genoeg nemen.
Ook een lichte accu sjouwen is geen leuke bezigheid en het steeds losnemen wordt je ook niet blij van.

Mijn advies: Kies een forse accu, zo´n 4 keer het te verwachten verbruik, ze kunnen maar 50% ontladen worden, maar wanneer je daar flink onder blijft gaan ze véél langer mee.
Overschat ook de opbrengst van panelen niet. Meerdere kleine panelen in serie is beter dan één groot van gelijk vermogen.
Ga voor een MPPT regelaar. Victron is daarmee op afstand de beste.
Panelen in serie laden uren langer per dag, simpel omdat de spanning eerder hoog genoeg is om laden te laten beginnen, dat zet behoorlijk zoden aan de dijk.

mee eens maar ik heb dus maar een 22 voetertje he?!. met 2 volwassenen en een kind van 11. dus paneel moet klein genoeg zijn om op het luik van de bun te passen en de hondekooi in te verdwijnen als ik m niet aan dek wil hebben (met zwemmen ed). (ik vind die dingen afzichtelijk dus wil er vooralsnog ook niet een hele stellage voor maken)

Verder is, zeker dit jaar, het te verwachten verbruik gering: telefoons en camera's opladen, led ankerlicht, evt boordverlichting maar ik zal niet heel snel 's avonds op pad gaan. misschien nog incidenteel de stuurautomaat (maar dan moet ik die nog voor de vakantie geinstalleerd krijgen) en dat is het. geen koelkast nix. de accu die er uiteindelijk in moet komen zal een 80-105 Ah accu worden en verder vaar ik met name in de weekenden (en dan is het verbruik nog minder) en heeft het zonnepaneel weer 1 a 2 weken om de accu bij te laden.

Ik denk dat dit wel goed komt qua accu en paneel vermogen en wat ik begrijp is dat een mppt lader niet heel veel meer waarde heeft bij het zonnepaneel vermogen. Ook zal er voldoende tijd tussendoor zijn om bij te laden. pwn van victron is 25euro, als dat niet bevalt maak ik er iemand anders blij mee en koop ik alsnog een mppt.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simpele elektrische installatie aan boord 25 juni 2019 11:04 #1058045

Gebruik gewoon dit tooltje eens midsummerenergy.co.uk/solar-panel-calculator
Kwestie van al je verbruikers invullen en de tijd dat ze aan staan en er komt precies uit welke maat paneel je nodig hebt.
Hieronder zie je dat het benodigde paneel best groot kan worden als je helemaal autark wilt zijn.
Door het verschil tussen wat je hebt en wat nodig is uit te rekenen kun je bepalen hoe lang ( bijv. één weekend) je met welke accucapaciteit uit kunt vorodat er op een andere manier bijgeladen moet worden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl