Dyanemaniac,
je benadert het met de juiste denkwijze, maar ik wilde toch even laten weten dat je vooral niet te krap moet gaan instaleren.
Een accu rond de 100Ah lijkt me goed wanneer je die opgetopt kunt houden.
Wanneer je de werkingsverschillen kent is het makkelijker om en goede keus te maken, en eventueel te beginnen met iets dat je later makkelijk wat kunt uitbreiden
Wat Bert 65 stelt heeft wat uitleg nodig, die Eclips al geeft. Die 5V spanningsverschil die een MPPT nodig heeft maakt dat wat later gestart wordt mat laden dan een PWM, maar dat wordt wel weer opgebracht door de betere efficiencie van de MPPT.Met één klein paneeltje verschillen ze niet zo veel.
Eenmaal voldoende licht voor die 5V verschil maakt daarna 1V voldoende om te laden.
De open spanning van een "12V" paneel hoort nabij de 22V te liggen.
Er zijn "12V" panelen met maar 32 cellen, welke maar 19V open spanning hebben, die laden een veel kortere tijd dan de 36cel panelen.
Dat geeft veel verschil, vooral met bewolking.
Bij mij aan boord zijn 8 stuks 50Wp panelen, op 2 Victron MPPT regelaars.
Die heb ik in ALLE mogelijk schakelingen uitgeprobeerd.
Daar kwam als uitkomst dat zoveel mogelijk panelen in serie de meeste Wh per dag leveren.
4 stuks in serie(88V) starten uren eerder dan een gelijke set in parallel.
Het beetje meer last dat serie van schaduw zou hebben wordt ruimschoots overtroffen door de hogere spanning. Altijd veel meer Wh per dag via de serie geschakelde set.
Twee panelen van 30Wp in serie is duidelijk beter dan 1 paneel van 60Wp.
Het om twee assen verstelbaar zijn geeft ook een enorme grotere opbrengst. Dit mits je 2 of 3 keer per dag bijstelt natuurlijk.
Een 25mm pijp, 90º omgezet aan de hekstoel, maakt dat het paneel zowel binnen de boot omtrek kan staan en ook er buiten, net hoe het beste uitkomt.
Wanneer je begint met één paneel maak dan het deel van de pijp waar het paneel op komt zo lang als de breedste kant van het paneel, dat is handig wanneer er eventueel een tweede paneel bij komt, de breedste zijden tegen elkaar.