Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ais transponder en splitter

ais transponder en splitter 03 dec 2018 14:46 #1002180

ZeeZin schreef :
steef ton schreef :
..
@ZeeZin: jij hebt dus ervaring. Al eens wat van gemerkt, van niet gezien worden, bijvoorbeeld bij maaspoort?

Geen enkel probleem; dit draadje is een leuk voorbeeld van een theoretische discussie die door de praktijk is ingehaald... Tuurlijk, als je lekker als 'tante Bep' gaat praten op je marifoon wordt het anders, maar in de praktijk niet (ook bij Maasmon luister je meer uit dan dat je praat: je meld je bij 1 van de 2 punten en verder luister je uit en een enkele keer moet je iets bevestigen). De schepen om ons heen konden ons zien (wat ook nodig was ivm niet 100% op koers ivm de golven/wind en de motor die niet wilde starten. De MSC (van 400 meter) ging daarom vriendelijk achter ons langs, en hij had ons prima gezien op ais en radar gaf hij aan.

Je vergeet nog een klein deel in de overweging.
Wordt je zonder SOTDMA ook gezien en zo nee, is dat erg?

Laten we eerlijk zijn het is een hulpmiddel. Alleen het verhaal van Joop was een beetje extreem: onzichtbaar op radar en visueel. Bij de maasvlakte is dat natuurlijk minder fijn. Als je je dan aanmeldt en afmeldt is het meestal wel te overzien, ook zonder AIS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 03 dec 2018 17:54 #1002235

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Zeilprutser schreef :
WADnWIND schreef :
Formeel geldt 10 meter horizontaal of 2 meter verticaal verschil. En/en mag ook.

Er zijn partijen die kennelijk ongestraft hiervan kunnen afwijken :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:



WADnWIND ik ben wel benieuwd naar de theoretische onderbouwing van deze opstelling?
Ben gewoon een beetje aan het plagen hoor, maar wil wel aangeven dat bij praktisch onhaalbare omstandigheden van de opstelling er best iets afgeweken kan worden zonder dat dat meteen problemen oplevert.
Maar goed als je moet kiezen uit de 2 theoretische mogelijkheden die WadnWind bied, 2e antenne die niet optimaal te plaatsen is, of splitter die niet optimaal te gebruiken is icm veel marifoongebruik, dan weet ik het wel. Dan houd ik mijn mond wel op de marifoon.


Vrij normale opstelling voor heel wat bootjes, er zijn 2 oplossingen, of een groter vaartuig waardoor er wat antenne plaatsingsmogelijkheden bij komen, of heel wat apparatuur verwijderen, beide zijn echter ongewenst.

Nu gaat het in de praktijk vaak nog erg goed ( hangt wel erg af van de selectiviteit van de ontvangers, met de juiste toestellen is alleen een 450 KHz kanaal afstand een probleem en hoor je er voor de rest niets van, er zijn ook toestellen waarbij je met de eerder voorgestelde eisen nog een bak ellende overhoud.

Bij het voorbeeld op de foto is het ook geen drama, de zendende marifoon muted de andere marifoon.
Laatst bewerkt: 03 dec 2018 22:08 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 03 dec 2018 18:02 #1002236

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
steef ton schreef :
Een ais heeft 4500 timeslots per minuut tot zijn beschikking, dus 2250 per 30 seconden. Het kan, maar je moet wel superpech hebben wil je op exact hetzelfde moment exact hetzelfde timeslot claimen dat je medepech-ais heeft geclaimd. In dat geval zou het dus nog weer 30 seconden duren voordat alles weer normaal gaat, denk ik

Correctie:
2250 per minuut / per kanaal

2 ais kanalen is totaal 2x 2250 = 4500

(1125 per 30sec.)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 dec 2018 18:03 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 03 dec 2018 18:09 #1002237

is toch 4500 per minuut = 2250 per 30 seconden? Ah, je bedoelt 1125 per kanaal per 30 seconden. Ok. Kiest zo'n ais dan van te voren één kanaal? Of heeft die er eigenlijk maar ééntje tot zijn beschikking?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 03 dec 2018 18:15 #1002239

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
Zeilprutser schreef :
WADnWIND schreef :
Formeel geldt 10 meter horizontaal of 2 meter verticaal verschil. En/en mag ook.

Er zijn partijen die kennelijk ongestraft hiervan kunnen afwijken :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:



WADnWIND ik ben wel benieuwd naar de theoretische onderbouwing van deze opstelling?
Ben gewoon een beetje aan het plagen hoor, maar wil wel aangeven dat bij praktisch onhaalbare omstandigheden van de opstelling er best iets afgeweken kan worden zonder dat dat meteen problemen oplevert.
Maar goed als je moet kiezen uit de 2 theoretische mogelijkheden die WadnWind bied, 2e antenne die niet optimaal te plaatsen is, of splitter die niet optimaal te gebruiken is icm veel marifoongebruik, dan weet ik het wel. Dan houd ik mijn mond wel op de marifoon.

Henkvd schrijft al de praktische kant hiervan.
Het is niet een kwestie van mogen afwijken, maar niet kunnen voldoen. Voor inland geldt slechts een advies van >3 meter tot de marifoon antenne. Radiotechnisch nog steeds onvoldoende, maar het kan vaak niet anders.
De natuurkundige wetten gelden voor iedereen, dus ook voor een reddingboot. Ze hebben er zelf het meeste last van. je begrijpt dat dit radiotechnisch een doorn in het oog is en probeer ze als 25 jaar te overtuigen dat de meeste radioproblemen aan boord hierdoor komt.

Ik geef als voorbeeld vaak als je op een donker landweggetje rijdt en een tegenligger hebt met groot licht. Hoe lang ben je dan nog in staat de weg te zien zonder verblind te worden? dat is simpel gezegd de kwaliteit van een ontvanger.
Met een vieze vetteruit (lees slechter ontwerp) loopt het snel mis. Met een brandschone ruit (lees goed ontwerp) kan je het lang volhouden.
De technische sleuteltermen zijn dynamisch bereik van een ontvanger i.c.m. selectiviteit.

En reken maar dat er hoopjes problemen zijn op dit soortschepen van de foto, zeker als ze wat ouder worden. Zoek op google maar eens op "rusty bold effect". Daar hebben we onze handen aan vol. Er is een heel scala aan oplossingen noodzakelijk om de overlast zo laag mogelijk te houden. Op een corrosief medium als water valt dat niet mee.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 dec 2018 18:16 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 03 dec 2018 18:37 #1002247

  • baggah
  • baggah's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Heb helaas nog niet veel ervaring in de praktijk..
maar volgens nmea ais sheets hoeven de antenne's maar minimaal 6' van elkaar af te staan (verticaal).
Ook ik ga er wel vanuit, maar kan IEC 62287-2 C (SOTDMA) niet downloaden zonder te betalen, dat er in een protocol wel rekening is gehouden met tijdslots kiezen en wegvallende signalen, zodat twee verschillende boten niet telkens hetzelfde slot kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 07:19 #1002356

henkvd schreef :
Bij het voorbeeld op de foto is het ook geen drama, de zendende marifoon muted de andere marifoon.
En muted hij ook de Klasse A AIS?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 08:06 #1002371

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Het antennebos van de KNRM is wel minder erg dan het lijkt. Ik zie 4x voor de marifoon richtingzoeker, dan achterop op verlengmastjes bb-sb 2x marifoon (en AIS??)

@WnW
Als je een paar nmea regels hebt van een SOTDMA dan hou ik me aan bevolen. Even controleren of OpenCPN dat als klasse A of B laat zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 12:32 #1002432

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
Zeilprutser schreef :
henkvd schreef :
Bij het voorbeeld op de foto is het ook geen drama, de zendende marifoon muted de andere marifoon.
En muted hij ook de Klasse A AIS?

We hebben van veel KNRM schepen de marifoons al aangepast, om dat de te sterke AIS zendpuls als een vervelende tik over de intercom en headset komt, elke 2 seconden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 12:34 #1002433

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
rooiedirk schreef :
Het antennebos van de KNRM is wel minder erg dan het lijkt. Ik zie 4x voor de marifoon richtingzoeker, dan achterop op verlengmastjes bb-sb 2x marifoon (en AIS??)

2x VHF, 1x DSC, 1x VHF mobilofoon, 1x AIS, 1x GSM, 1x MF, 1x MF-DSC, 1x peiler en nog een zooitje GPS antennes en/of kompas.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 12:39 #1002435

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
baggah schreef :
Heb helaas nog niet veel ervaring in de praktijk..
maar volgens nmea ais sheets hoeven de antenne's maar minimaal 6' van elkaar af te staan (verticaal).
Ook ik ga er wel vanuit, maar kan IEC 62287-2 C (SOTDMA) niet downloaden zonder te betalen, dat er in een protocol wel rekening is gehouden met tijdslots kiezen en wegvallende signalen, zodat twee verschillende boten niet telkens hetzelfde slot kiezen.

COMSAR 32

5.2 Location of VHF antennas

.7 AIS VHF antenna should be installed safely away from interfering high-power
energy sources like radar and other transmitting radio antennas, preferably at least
3 metres away from and out of the transmitting beam.

8 The AIS VHF antenna should be mounted directly above or below the ship's primary
VHF radiotelephone antenna, with no horizontal separation and with minimum
2 metres vertical separation. If it is located on the same level as other antennas, the
distance apart should be at least 5 metres.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 dec 2018 13:07 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 12:40 #1002436

WADnWIND schreef :
Zeilprutser schreef :
henkvd schreef :
Bij het voorbeeld op de foto is het ook geen drama, de zendende marifoon muted de andere marifoon.
En muted hij ook de Klasse A AIS?

We hebben van veel KNRM schepen de marifoons al aangepast, om dat de te sterke AIS zendpuls als een vervelende tik over de intercom en headset komt, elke 2 seconden.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Maar mijn vraag was of de AIS wordt "gestoord"(muted) als ze zenden met de marifoon?
(dat zou dan overeenkomen met het gebruik van een splitter)
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 12:45 #1002438

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
IMO guidelines

GUIDELINES FOR THE INSTALLATION OF A SHIPBORNE AUTOMATIC IDENTIFICATION SYSTEM (AIS)

2.2 VHF Antenna installation

Ideally there should not be more than one antenna on the same level. The AIS VHF
antenna should be mounted directly above or below the ship’s primary VHF
radiotelephone antenna, with no horizontal separation and with a minimum of 2 m
vertical separation. If it is located on the same level as other antennas,the distance
apart should be at least 10 m.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 dec 2018 13:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 12:58 #1002446

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
Zeilprutser schreef :


Bij 2 meter afstand en 12,5 watt zendvermogen komt er in de antenne 22,6dBm aan vermogen binnen, dat is 180 milliWatt. Daar kan geen enkele marifoon of AIS ontvanger tegen.

Als aanvulling:
2 watt op 2 meter geeft 29 milliwatt in de andere antenne
2 watt op 10 meter geeft 1,1 milliwatt in de andere antenne, dat scheelt nogal.

Edit;
ik zie net dat ik mijn originele post hier verkl**t hebt, jammer :(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 dec 2018 17:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 13:26 #1002450

Dus als ik het goed begrijp heeft de KNRM dus geen splitter op de AIS zitten (mag niet bij klasse A) maar omdat de antennes te dicht bij elkaar zitten werkt de AIS niet als er via de marifoon wordt uitgezonden net als bij een splitter!

De KNMR zou dus theoretisch een splitter kunnen gebruiken zonder dat dat het zenden en ontvangen van de AIS verder beïnvloed (hooguit positief) en ze zouden daar dan een antenne mee kunnen besparen (ach ze hebben toch nog plek zat :laugh: :laugh: ) Maar het mag dus niet van de regelgeving.

Maar kennelijk is het zo als het nu is ook niet onverantwoord.
Eindadvies, koop een tweemaster met 10 meter horizontale en/of 2 meter verticale afstand tussen de masten of bij te weinig budget voor een tweemaster die aan die eisen voldoet kunt u ook een splitter voor een maximaal bereik aanschaffen.
Vind u het bereik met de antenne op de hekstoel of op een klein mastje ook prima dan voldoet dat ook.
Hoe lager de antenne des te minder het bereik maar hoe groter de kans dat er een slot vrij is.
Ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 14:05 #1002458

@ZP , toen ik bij marken voer zag ik alles bij Urk , hoeveel verder wil je het hebben ?

Das persoonlijk uiteraard , maar als ik bin Lelystad zit hoef ik niet te weten wat er bij Harlingen uit de sluis komt.

Maar das persoonlijk wellicht , dat heb ik dan weer liever...... dan alles wat ik hief lees wel de marifoon en dan kort en weet ik wat dan ook tijdslot zus zo
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 14:31 #1002468

Geinig, toen ik 5 jaar geleden voorstelde om mijn AIS antenne op een 2m paaltje achterop te zetten was de wereld te klein. Nu is het ineens een optie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 14:50 #1002478

Inzicht komt met de jaren schijnt het.

Buiten dit hele relaas in het topic vond ik het handig om een backup te hebben als de mast eens overboord plettert , dus brug toch lager was dan ik dacht , er ineens een draadbreuk naar boven zit in de coax etc etc

Ik altijd nog een zelfde antenne wel lager maar nog steeds ais en marifoon heb
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 04 dec 2018 14:53 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 15:10 #1002485

boarderbas schreef :
Geinig, toen ik 5 jaar geleden voorstelde om mijn AIS antenne op een 2m paaltje achterop te zetten was de wereld te klein. Nu is het ineens een optie?

Niet zomaar bij mij in ieder geval. ;)
Op een paaltje beperkt de mogelijkheid om "om een hoekje" te kijken bijv, tussen de scheren in Zweden en Noorwegen ( als die tenminste lager zijn dan je mast) of op een bochtige rivier of kanaal of in bebouwd gebied.
Al meerdere malen plezier van gehad in Noorwegen en Zweden en ook bijv. op het NOK omdat ik met een splitter via de masttopantenne ontvang.Met een antenne op een kort paaltje zou dat echt niet meer lukken.
In Noorwegen al een keer op die manier een snelle catamaranveerboot( daar wemelt het daar van ) op tijd om de hoek aan zien komen , toch wel prettig en je schrikt niet zo :dry:
Voor de pure afstand op open water is het inderdaad niet van belang.
Als ik ooit een transponder koop wordt het daarom toch weer met een splitter denk ik.
Ad
Laatst bewerkt: 04 dec 2018 15:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 15:17 #1002491

In hoeverre doet hij het niet in de fjorden ??? Geen idee hoor

Maar in de Amsterdam marina ontvang ik toch best nog hoop bootjes in de “sloten “ er omheen , die kant op staan er nog al wat gebouwen .......
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 15:35 #1002507

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Yellow Boat schreef :
boarderbas schreef :
Geinig, toen ik 5 jaar geleden voorstelde om mijn AIS antenne op een 2m paaltje achterop te zetten was de wereld te klein. Nu is het ineens een optie?

Niet zomaar bij mij in ieder geval. ;)
Op een paaltje beperkt de mogelijkheid om "om een hoekje" te kijken bijv, tussen de scheren in Zweden en Noorwegen ( als die tenminste lager zijn dan je mast) of op een bochtige rivier of kanaal of in bebouwd gebied.
Hoe het tussen de scheren werkt weet ik niet, maar voor de rivieren werkt een antenne op een paaltje achterop prima.
Als ik in de haven lig (Werkendam) ontvang ik AIS targets op de bovenmerwerde tot voorbij Gorinchem, op de nieuwe merwede tot aan de moerdijk op de benedenmerwede tot aan dordt, ook schepen die op de noord varen verschijnen op mijn scherm.
Dit zijn meest binnenvaarders die de antenne ook niet heel hoog hebben gemonteerd.

Op zee ontvang ik targets met een straal van zo'n 15-20 NM, voor mij meer dan voldoende.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 16:40 #1002539

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
rooiedirk schreef :

@WnW
Als je een paar nmea regels hebt van een SOTDMA dan hou ik me aan bevolen. Even controleren of OpenCPN dat als klasse A of B laat zien.

Komt over 2 weken.
Klasse-B sotdma is inderdaad secondary tov klasse-A SOTDMA. Dat moet dus leesbaar zijn in de data
Wéér een extra symbool in openCPN....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 16:43 #1002540

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Hier geen Scheren, maar laag achter de dijk. Antenne hangt hier eenvoudig binnen de muren bij het raam aan de gordijnrail. Ontvanger op mijn kantoor is een RTL-DSR dongle gekoppeld aan een RPI met OpenPlotter voor de calibratie.

Ontvang schepen tot op 8 km afstand.

Op de boot een specifieke AIS antenne aan de hekstoel. Werkt ook perfect en op grote afstand.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 16:49 #1002542

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
boarderbas schreef :
Geinig, toen ik 5 jaar geleden voorstelde om mijn AIS antenne op een 2m paaltje achterop te zetten was de wereld te klein. Nu is het ineens een optie?

Even los van het marifoon(antenne) verhaal;
Op zee wil je dat ze je ver zien, dus AIS antenne hoog.
Op binnenwater is het dermate druk short range dat je AIS rustig op 2 meter kan hebben.

Je mag ook je marifoon antenne wisselen met de AIS antenne :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 16:51 #1002543

Dit draadje gaat niet om ontvangen, maar om zenden. Ontvangen blijf ik met de ingebouwde ontvanger van mijn marifoon op 14 meter hoogte doen. Zeeschepen hebben de zender soms op wel 40 meter hoogte zitten. Die kun je nog ontvangen in je rubberbootje. Kon noord van terschelling zo'n beetje alle A-klassers op de hele Noordzee ontvangen...

edit: WADnWIND was me net voor
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 04 dec 2018 16:52 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.311 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl