Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ais transponder en splitter

ais transponder en splitter 04 dec 2018 16:51 #1002544

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Jeroen-pion schreef :
In hoeverre doet hij het niet in de fjorden ??? Geen idee hoor

Maar in de Amsterdam marina ontvang ik toch best nog hoop bootjes in de “sloten “ er omheen , die kant op staan er nog al wat gebouwen .......

Toch vindt Waternet, de vaarweg beheerder in A'dam dat een klasse-B te slecht zichtbaar is en eist een klasse-A voor alle vergunning plichtige schepen in de grachten. Ook de sloepjes etc.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 16:59 #1002547

Wat betreft rivieren en scheren; net als alle VHF kunnen dus ook de marifoonfrequenties zich alleen in een rechte lijn uitbreiden . Omdat AIS eigenlijk gewoon een marifoonfrequentie si die dus ook. Vandaar ook dat je met een hoge antenne een groter bereik hebt omdat de horizon verder weg komt te liggen.
En aangezien ze echt niet door steen of staal heen gaan kun je dus ook niet aan de andere kant van een hoge over ( momenteel op de rivieren dus tot 1,5-2 meter hoger dan normaal) scheer of gebouw kijken.
HHet kan natuurlijk zijn dat je op hele korte afstanden een weerkaatst signaal opvangt en zo tussen gebouwen wel om de hoek kunt kijken maar dat lukt zeker niet altijd.
Ook bepaalde atmosferische omstandigheden kunnen de reikwijdte soms zeer sterk vergroten , soms tot honderden zeemijlen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 04 dec 2018 21:21 #1002645

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Yellow Boat schreef :
Wat betreft rivieren en scheren; net als alle VHF kunnen dus ook de marifoonfrequenties zich alleen in een rechte lijn uitbreiden . Omdat AIS eigenlijk gewoon een marifoonfrequentie si die dus ook. Vandaar ook dat je met een hoge antenne een groter bereik hebt omdat de horizon verder weg komt te liggen.
En aangezien ze echt niet door steen of staal heen gaan kun je dus ook niet aan de andere kant van een hoge over ( momenteel op de rivieren dus tot 1,5-2 meter hoger dan normaal) scheer of gebouw kijken.
HHet kan natuurlijk zijn dat je op hele korte afstanden een weerkaatst signaal opvangt en zo tussen gebouwen wel om de hoek kunt kijken maar dat lukt zeker niet altijd.
Ook bepaalde atmosferische omstandigheden kunnen de reikwijdte soms zeer sterk vergroten , soms tot honderden zeemijlen.
Ad
In theorie zal je best gelijk hebben, in de praktijk, is mijn ervaring, valt dat erg mee.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 05 dec 2018 06:27 #1002683

WADnWIND schreef :
Toch vindt Waternet, de vaarweg beheerder in A'dam dat een klasse-B te slecht zichtbaar is en eist een klasse-A voor alle vergunning plichtige schepen in de grachten. Ook de sloepjes etc.

Sorry mag ik ff off topic?
Wat is de afstand die gehouden moet worden tussen een persoon en een klasse A AIS antenne?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 05 dec 2018 06:45 #1002685

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Zeilprutser schreef :
WADnWIND schreef :
Toch vindt Waternet, de vaarweg beheerder in A'dam dat een klasse-B te slecht zichtbaar is en eist een klasse-A voor alle vergunning plichtige schepen in de grachten. Ook de sloepjes etc.

Sorry mag ik ff off topic?
Wat is de afstand die gehouden moet worden tussen een persoon en een klasse A AIS antenne?

Dat hangt sterk af van de normen per land, echter betreft het een 12,5 Watt puls van 26,6mSec eens per 10-180 seconden.
Waternet zit daar niet zo me denk ik, als ze er al over nagedacht hebben.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 dec 2018 06:46 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 05 dec 2018 07:27 #1002694

WADnWIND schreef :
Waternet zit daar niet zo me denk ik, als ze er al over nagedacht hebben.
Precies ik heb sterk het vermoeden dat ze daar niet over nagedacht hebben, het verbaast me dat daar geen duidelijke regelgeving van bekend is.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 10 dec 2018 07:28 #1003968

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Wat betekent dit alles nu voor mij met een klein bootje (7m) maar wel door redelijk wat grote kanalen varend en straks het open water?

Wat is wijsheid nu aan te schaffen?
-Door het blijkbaar grotere vermogen en vaker communiceren van de SOTDMA apparaatjes, zal het stroomverbruik lijkt me ook aanzienlijk hoger liggen.
Met 1 accu aan boord, is dat mogelijk een bezwaar?

-Kan een tweede antenne, marifoon of ais, niet recht onder de ander, waar de straling het minst is van die erboven? bijvoorbeeld op een zaling? ipv achterop?
Een hogere positie van een AIS antenne zou mijn voorkeur hebben om te zien, op relatief korte afstand wat er achter de brug ook ligt te wachten op doorvaart.

Zeg ik het goed dat AIS, een systeem tot verhogen van de veiligheid, zichzelf en de veiligheid van gewone klasse B AIS effectief onderuit haalt door timeslots af te dwingen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 10 dec 2018 07:44 #1003969

Hmm, begin ineens WADnWIND te begrijpen. Sorry :blush:
Nee, dat begrijp je volgens mij niet goed. Timeslots gebruik is de manier van hoe AIS werkt. Er is geen codeversleuteling, zoals bij de telefoon, maar de zendtijd is in kleine stukjes gehakt, zodat verschillende zenders niet door elkaar heen gaan zenden (dan krijg je namelijk sterk verstoorde signalen, door interferentie oa). En die manier is weer gedaan, zodat één zender door heel veel ontvangers (elk met een AIS-ontvanger) begrepen kan worden (dat zou met versleuteling veel lastiger worden). Die indeling in tijd-slots is dus noodzakelijk. Nu zijn er grofweg twee soorten AIS-zendstations: die welke een volgend tijdslot reserveren tijdens elke zending (de zogenaamde SOTDMA AIS-sen) en die welke voor een zending kijken welk tijdslot vrij is en dan daarin gaan zenden (de zogenaamd CSTDMA-AIS-sen). Dan zijn er ook nog voor bootjes de A-class AIS (hoger vermogen en andere regels) en de B-class (goedkoper en lager vermogen en makkelijkere regels, dwz: je mag die hebben met een gewoon marifoon B-certificaat). De A-class is altijd een SOTDMA, de B-class heb je zowel in SOTDMA als in CSTDMA. Die laatste is goedkoper en zal in 90% van de gevallen prima functioneren. Alleen in heel drukke omgevingen (Maasmond, bijv) wellicht wat minder.
WADnWIND heeft een heel goed stukje geschreven dat je AIS for Dummy's zou kunnen noemen. Even zoekfunctie gebruiken of WADnWIND vragen. Ik wil het straks ook wel even opzoeken.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 10 dec 2018 07:46 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 10 dec 2018 08:10 #1003975

Hepput weer gevonden. Document over AIS van WADnWIND:
zeilersforum.nl/index.php/down...63-ais-info-versie-9
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 10 dec 2018 08:10 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 10 dec 2018 09:11 #1004000

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
scope schreef :
Wat betekent dit alles nu voor mij met een klein bootje (7m) maar wel door redelijk wat grote kanalen varend en straks het open water?

Wat is wijsheid nu aan te schaffen?
-Door het blijkbaar grotere vermogen en vaker communiceren van de SOTDMA apparaatjes, zal het stroomverbruik lijkt me ook aanzienlijk hoger liggen.
Met 1 accu aan boord, is dat mogelijk een bezwaar?

-Kan een tweede antenne, marifoon of ais, niet recht onder de ander, waar de straling het minst is van die erboven? bijvoorbeeld op een zaling? ipv achterop?
Een hogere positie van een AIS antenne zou mijn voorkeur hebben om te zien, op relatief korte afstand wat er achter de brug ook ligt te wachten op doorvaart.

Zeg ik het goed dat AIS, een systeem tot verhogen van de veiligheid, zichzelf en de veiligheid van gewone klasse B AIS effectief onderuit haalt door timeslots af te dwingen?

Stroom verbruik van de Ocean-Signal ATB1 SOTDMA klasse-B is 0,3-0,4A. Omdat de zendpuls slechts 26mSec. is zal je daar niets van merken, je kan het niet eens aflezen op je stroommeter.
Het verbruik is dus vrijwel net zo veel als de huidige CSDMA transponders.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 10 dec 2018 09:34 #1004014

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
scope schreef :
Wat betekent dit alles nu voor mij met een klein bootje (7m) maar wel door redelijk wat grote kanalen varend en straks het open water?

Zeg ik het goed dat AIS, een systeem tot verhogen van de veiligheid, zichzelf en de veiligheid van gewone klasse B AIS effectief onderuit haalt door timeslots af te dwingen?

Om met het laatste te bginnen: als ik de werking van Sotma zo lees krijg ik ook dat idee. Een soort wapenwedloop.

Wat je eerste vraag betreft: Sotma zal zich vooral bewijzen in drukke gebieden, zoals de grote haveningangen. Op grote kanalen en open water zal het meevallen. De schepen liggen daar niet gestapeld in een “klein” oppervlak, maar varen met enige afstand tot elkaar waardoor 3200timeslots goed te verdelen zullen zijn.
Met mijn gewone B transponder werd ik een keer keurig opgeroepen door begeleiding noordzeekanaal voor overleg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 10 dec 2018 09:41 #1004019

Nou, een wapenwedloop denk ik niet hoor. Er zijn elke minuut gewoon 4500 slots vrij en het moet serieus druk zijn om die allemaal in die minuut vol te krijgen. Maar WnW beschreef al dat dit soms wel gebeurt op drukke vaarwegen. Dan organiseert een SOTDMA de boel gewoon beter, ook voor de andere deelnemers aan het vaarverkeer. Als je tenminste geen splitter hebt en tegelijkertijd met de marifoon aan het zenden bent, zo lijkt het. Maar dat gaat WnW gelukkig uittesten en voor een mooie fles ook de resultaten hier kenbaar maken, hoop ik (die onderhandelingen zijn nog niet geheel afgesloten.. :silly: )
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 10 dec 2018 10:03 #1004028

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Ook zo'n dingetje.....:

Als je met een klasse-B en splitter nu nét de marifoon gebruikt als de transponder zijn uitzending doet, dat ziet de buitenwereld niets.
De splitter voorkomt n.l. niet dat de transponder uitzend. De AIS uitzending loopt gewoon dood in de splitter als de marifoon in gebruik is.

Bij CSDMA komt er over 30 sec. vanzelf weer een uitzending.
Bij SOTDMA is dat afhankelijk van de snelheid en het slotplan. Ik ben dus wel benieuwd als de SOTDMA transponder een doodlopende uitzending doet hoe het dan verder gaat op korte termijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 10 dec 2018 10:16 #1004033

Super, we zijn weer on topic. Daar ben ik dus ook erg benieuwd naar! Maar ga dus in alle gevallen een extra mastje achter op mijn bootje zetten (ook nodig voor zonnepanelen) met een extra antenne (heb er toch nog wel een paar liggen).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 10 dec 2018 12:11 #1004069

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Ik verwacht dat de verstoring van een slotplan en uitzendingen niet erg hinderlijk verstoord worden. Het zal in veel gevallen werken.

Ik heb nog geen idee wat de invloed zal zijn.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 16 dec 2018 08:50 #1005640

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6450
Omdat dit toch al een beetje een theoretisch draadje is: Ik liep tegen het volgende probleem aan. Spookschepen danwel UFO's met AIS.
Met een goede hoge vrijstaande antenne pik ik veel targets op. Klasse B bootjes in de buurt een stuk minder, en als zo'n B denkt een vrij slot tezien en gaat uitzenden, kan het gebeuren dat mijn hoge goede antenne net bezig was een klasse A te ontvangen. Deze uitzending wordt dan halverwege gestoord door de uitzendende klasse B, en de laatste helft van de data wordt een rommeltje.
Gelukkig wordt er ook een checksum mee uitgezonden, maar dan gaat het bij 1 op de 255 gevallen toch mis omdat de checksum toevallig wél overeenkomt.
Halverwege de klasse A data betekent ongeveer middenin de longitude data, dus lengte en wat daarna komt is wat gestoord :) .
Laatst bewerkt: 16 dec 2018 08:52 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 16 dec 2018 09:13 #1005644

hmmm vindt het wel een leuke kerstpuzzel!

Hoelang behoud het scherm de targets na laatste ontvangst? Hoe lang is deze opnamen?
Ook jouw beeld van Frankrijk tot noorwegen zou je wel buiten spec kunnen noemen, zou je eens willen inzoomen?
Je theorie zou kunnen maar dan zou ik de cluster rechts op het beeld niet verwachten.
Persoonlijk heb ik het idee dat je ook relay stations ontvangt of zo.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 16 dec 2018 10:31 #1005671

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6450
Zeilprutser schreef :
hmmm vindt het wel een leuke kerstpuzzel!

Hoelang behoud het scherm de targets na laatste ontvangst? Hoe lang is deze opnamen?
Ook jouw beeld van Frankrijk tot noorwegen zou je wel buiten spec kunnen noemen, zou je eens willen inzoomen?
Je theorie zou kunnen maar dan zou ik de cluster rechts op het beeld niet verwachten.
Persoonlijk heb ik het idee dat je ook relay stations ontvangt of zo.
Helemaal levensecht is het voorbeeldje niet. Het is een samengestelde stream van een stuk of 10 ontvangst stations met een totaal van 4000 (vierduizend) targets. Dus de kans op een foutje is een stuk groter dan normaal.
Het plaatje is van een test voor een OpenCPN patch dat de tracklijn van een target onderbreekt als er een positie sprong is van meer dan 30 M, en er komt dan ook een tekst over het target (PD Position Doubtfull)
Deze screenshot is van de 'oude'OpenCPN met tracks aan. targets verdwijnen na max 6.1 minuut.( Een ankerligger met 3

minuten interval mag dan 1 uitzending missen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 16 dec 2018 10:45 #1005676

Dat dacht ik al.
Ik vermoed dat jouw theorie in de praktijk niet voorkomt.
Lijkt mij eerder dat er iets mis gaat bij het samenvoegen van de streams.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 16 dec 2018 12:59 #1005740

Nou, zegt dit niet dat het wel voor kán komen, maar dat het uiterst zeldzaam is? Zoiets zou zomaar ook kunnen gebeuren als je SOT b-klasser gaat zenden terwijl je net met de marifoon bent bezig geweest?
Hoe denk jij daar over, rooiedirk?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 16 dec 2018 13:36 #1005754

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6450
Voor mij zijn die 'spooktargets' duidelijk het gevolg van slot collusion. En bij mijn bron komen de meeste gevallen voor in Den Helder. Kan natuurlijk zijn dat de marine zit te klootviolen, maar volgens mij dus collusion.
De ontvangst antenne staat daar hoog en naast de jachthaven. De bootjes in de jachthaven liggen radio-technisch lekker afgeschermd en ontvangen weinig. (tenzij je een masttop antenne hebt.) Dan kan dit dus voorkomen.
En met een SOTDMA met splitter en marifoongebruik dus ook.
In de praktijk is het met die klasse B bootjes in de jachthaven minder erg, want omdat ze niets/weinig ontvangen in de haven komt er ook niets/weinig van hun uitzending buiten de haven.
En zoals gezegd 254 van de 255 keer klopt de checksum niet meer, en wordt de data dus weggegooid.
Maar het kan dus wel, en zeker bij grote aantallen gebeurt het ook min of meer regelmatig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 16 dec 2018 13:45 #1005757

Ja en daar gaat dit draadje dus wel over. Ik ben benieuwd of WADnWIND met zijn onderzoek inderdaad op zulke getallen uitkomt. En dat hij dus inderdaad vindt dat in drukke gebieden het dus wel degelijk regelmatig fout gaat en hoe lang het herstel duurt. Mijn antenne zit op ruim 14 meter en ik ontvang altijd uitstekend
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 16 dec 2018 13:45 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 16 dec 2018 14:58 #1005794

Och, lees net terug en vergeten: dank voor je bijdrage rooiedirk! Verheldert alweer het een en ander.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais transponder en splitter 21 mei 2019 11:31 #1047968

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Zeilprutser schreef :
WADnWIND schreef :
Formeel geldt 10 meter horizontaal of 2 meter verticaal verschil. En/en mag ook.

Er zijn partijen die kennelijk ongestraft hiervan kunnen afwijken :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:



WADnWIND ik ben wel benieuwd naar de theoretische onderbouwing van deze opstelling?
Ben gewoon een beetje aan het plagen hoor, maar wil wel aangeven dat bij praktisch onhaalbare omstandigheden van de opstelling er best iets afgeweken kan worden zonder dat dat meteen problemen oplevert.
Maar goed als je moet kiezen uit de 2 theoretische mogelijkheden die WadnWind bied, 2e antenne die niet optimaal te plaatsen is, of splitter die niet optimaal te gebruiken is icm veel marifoongebruik, dan weet ik het wel. Dan houd ik mijn mond wel op de marifoon.

dat is ook een opstelling geadviseerd door een conculega..... ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.322 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl