rpeppel schreef :
WADnWIND schreef :
Airgead schreef :
Schakelaars gebruiken die de stroom niet aankunnen en dan relais toepassen is pure waanzin. (stroomverbruik, betrouwbaarheid, complexiteit)
Het enige zinnige lees ik van de Roos: solid state. Als dat te duur is paneeltje in de prullenbak en opnieuw beginnen.
Luister overigens vooral niet naar het niet nodig zijn van zekeringen.
Eenvoud, degelijkheid en betrouwbaarheid is wat je wilt.
Volledig met de vorige spreker eens!
Ik begrijp inmiddels dat ik een doodzonde bega als ik mooie knopjes gebruik die ik netjes met 5A afzeker die vervolgens een relais (al dan niet solid state) aanstuurt waarbij ik de load kant ook telkens netjes afzeker afhankelijk van de load.
En ik was nog wel zo blij met het eigen ontwerp van het schakelpaneel en de mooie knopjes van Ali.
Voordat ik ze de prullenbak in gooi zou het nog wel fijn zijn als iemand me eens voorrekent hoeveel uren per dag ik dan wel verlies als ik 20 van die knopjes aan heb staan met een volle huisbankaccu van 240Ah. Als het om minuten gaat, waar hebben we het dan over?
Het is geen doodzonde, maar wel onpraktisch en geeft een extra mogelijkheid tot falen.
Daarom zijn de meeste zeilers, mijzelf meegerekend, niet zo een grote voorstanders van relais.
En omdat ik er geen grote voorstander van ben, heb ik ook onvoldoende kennis om een degelijk advies te geven. Daarom zou je best met iemand die daar wel voldoende kennis van heeft je plannen eens doornemen. Dit om de juiste soort relais voor jou gewenste toepassing te vinden.
Als ik rondkijk op het internet vind ik veel relais voor 10A maar slechts weinig relais van 20A, zeker voor 230V AC. Heb je daar wel 20A nodig ?
De prijzen voor 20A zijn ook veel hoger dan die voor 10A.
Ga nog eens kritisch na of je die hoge stroom wel echt nodig hebt.
Voor de 12V 20A is er veel beschikbaar uit de automobiel wereld. Die lijken me wel geschikt omdat ze ook voor mobiele toepassingen zijn gemaakt. Dat is niet zo een groot probleem.