Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 21 jan 2019 12:46 #1014750

Nee die esp is inderdaad geen arduino. Gaat meer richting rpi. Schermpje eraan en opencpn draaien... :) :evil: :evil:
nee hoor,m gaan we niet doen.

Ik vind mijn draadloze BMS eigenlijk wel een goed idee. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 jan 2019 12:47 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 21 jan 2019 12:50 #1014751

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
heb toch wat moeite met een rpi voor deze applicatie
de esp start veel sneller op en zet je gewoon uit geen probleem met een rpi is dat toch wel eens anders. Ik denk dat het stroom verbruik van een rpi ook hoger ligt dan van de esp32 module.

Kosten plaatje is ook anders
een esp dev board + adc1115 + spanningsdelers + Oled schermpje kost niet eens de helft van een rpi.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 21 jan 2019 12:56 #1014753

ja, was maar een grapje hoor. Ik heb er overigens wel een 7 inch touchscreen scherm aan hangen, de grote broer van de multiview. :)
Die esp32 durf ik wel te gebruiken voor een commercieel produkt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 21 jan 2019 13:36 #1014755

Ali heeft wel mooiere oplossingen voor niet teveel geld. Ik ben niet zo'n voorstander van al die losse bordjes die je in elkaar moet solderen. Als je zoekt naar merken Olive Leaf, QNBBM en Deligreen dan hebben zij oplossingen die behoorlijk degelijk in elkaar steken. Voorbeelden:

300A BMS: nl.aliexpress.com/item/300A-BM...ium/32850502583.html
En actieve balancer: nl.aliexpress.com/item/3S-to-9...n-to/1950876697.html




Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 21 jan 2019 14:59 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 21 jan 2019 14:51 #1014767

Linkje?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 21 jan 2019 15:00 #1014770

It Paradyske schreef :
Linkje?
Zie hierboven.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 22 jan 2019 08:44 #1014972

Only Fools Rush in schreef :
Ali heeft wel mooiere oplossingen voor niet teveel geld. Ik ben niet zo'n voorstander van al die losse bordjes die je in elkaar moet solderen. Als je zoekt naar merken Olive Leaf, QNBBM en Deligreen dan hebben zij oplossingen die behoorlijk degelijk in elkaar steken. Voorbeelden:

300A BMS: nl.aliexpress.com/item/300A-BM...ium/32850502583.html
En actieve balancer: nl.aliexpress.com/item/3S-to-9...n-to/1950876697.html





Reuze schattig dat ding hoor, maar het is alleen een bMs. Monitoring dus. Hij grijpt niet in.

Dat de shunt 300A aankan is geen prestatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 22 jan 2019 09:00 #1014979

een actieve bms is ook echt veel duurder.
Het principe is, dat wanneer een cel te veel spanning heeft je die spanning niet gaat opstoken in een weerstand zoals een passieve BMS dat doet, maar een andere cel met een te lage spanning daarmee gaat voeden.
Dat heeft nogal een berg aan componenten nodig.

dus ik geloof dat ook niet, maar goed. Dat zegt niet zoveel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 jan 2019 09:02 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 22 jan 2019 09:25 #1014990

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Mooie linkjes etc heeft een van jullie persoonlijk deze boardjes al een keer gebruikt? Ik heb te weinig verstand van elektronica om te zien of de boardjes van dusdanige componenten voorzien zijn dat ze kunnen wat ze beloven. Wat mij enkel opvalt is dat de power draadjes waar 100 AH door moet wel erg dun zijn. 100ah wil je toch wel door minimaal een 16mm2 draadje laten lopen. Ook vraag ik mij af hoelang het max vermogen geleverd kan worden. Bij het linkje van Only fools rush in kan je iig wat instellen naar je gebruikte accu type. Hoe de afschakeling gebeurt staat nergens en ook niet hoe deze te herstellen. Op het forum staat ook een link van een amerikaan die meerdere lifepos geplaatst heeft en beschrijft wat zijn ervaringen zijn. Tevens zijn er redelijk wat voorstanders op auto fora te vinden van geen BMS voor LiFePo4 cellen. Ik geloof erg in het stellen van rand voorwaarden goed instellen en dat als basis nemen. Een lader die laad tot 90% vol en dan afslaat en ook zo in te stellen is. En een ontlaad beveiliging, op zowel de hoofdstroom. Als extra een low voltage buzzer zo iets als dit. Om eventueel de losse cellen te kunnen monitoren. Ik vaar zelf sinds 2014 met een lifepo set van Victron in mijn Esloep. Gemiddeld 100-120 vaar uur per jaar. Ik zoek nooit de grenzen van het accupack op het bms verteld mij dat er in het hele seizoen 2 tot 3 keer gebalanceerd is (geen idee wat daar de voorwaarden voor zijn) De accu cellen lopen het hele seizoen nooit meer dan 0.05 volt uit elkaar tussen de hoogste en laagste cel spanning. allemaal mooi te zien op een beeld schermpje. Ik keek er in het eerste seizoen veel op ook op cel niveau etc, het tweede seizoen minder. Nu kijk ik enkel naar de totaal SOC, gebruikte Ah en voltage. Ik weet inmiddels hoe ver ik kan varen met een bepaalde lading. En ook lifepo accus trek je onderuit als de soc laag is en de vermogens vraag hoog. Als de boel in de onder voltage beveilig schiet b.v bij soc lager dan 10% en 5 kw op de motor. Na het uit de beveiliging halen kan ik dan nog rustig met 1 Kw door varen voor 30 min. voordat ik de onder waarde benader Ik ga dan 6 km/h ipv 10km/h. Mocht ik de boot verkopen dan verhuis ik waarschijnlijk de accus mee. Hopelijk kan ik een groot deel van mijn varende leven deze accus gebruiken.
Laatst bewerkt: 22 jan 2019 09:29 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 22 jan 2019 09:33 #1014991

die 300 ampere is niet voor de bms hoor. dat is alleen de maximale laad/ontlaad stroom, die kan worden gemeten door de shunt.

De te hoge spanning bij een cel haal je eruit met een lage stroom. Dat duurt dan wel even. Maar dat kan goed met die dunne draadjes.
Of de apparaatjes in de linkjes alleen monitoren of ook te hoge spanningen oplossen is de vraag.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 jan 2019 09:36 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 23 jan 2019 08:09 #1015276

boarderbas schreef :
Only Fools Rush in schreef :
Ali heeft wel mooiere oplossingen voor niet teveel geld. Ik ben niet zo'n voorstander van al die losse bordjes die je in elkaar moet solderen. Als je zoekt naar merken Olive Leaf, QNBBM en Deligreen dan hebben zij oplossingen die behoorlijk degelijk in elkaar steken. Voorbeelden:

300A BMS: nl.aliexpress.com/item/300A-BM...ium/32850502583.html
En actieve balancer: nl.aliexpress.com/item/3S-to-9...n-to/1950876697.html





Reuze schattig dat ding hoor, maar het is alleen een bMs. Monitoring dus. Hij grijpt niet in.

Dat de shunt 300A aankan is geen prestatie.

Volgens mij beweren wij beide hetzelfde. Ter overvloede, de BMS grijpt wel in bij te lage én te hoge inspanning. De balancer van Deligreen zorgt ervoor dat de spanningen over de cellen gelijk blijft.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 23 jan 2019 08:10 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 23 jan 2019 10:28 #1015330

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
leuk al die alieexpress balancers, limiters, bms, etc,
Let je wel goed op dat je een apparaat met de juiste cel spanning koopt,

LiFePo4 heeft hele andere spanningen dan bv LiPo en/of andere lithium technologieën
Selecteer je de verkeerde spanning ben je consequent je LiFePo4 cellen aan het overladen wat het zelfde is als je LiFePo4 cellen aan een loodzwavelzuur lader aansluiten en dan lekker gaan float chargen.

just my 50 cents
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 23 jan 2019 10:38 #1015336

FKZ schreef :
Mooie linkjes etc heeft een van jullie persoonlijk deze boardjes al een keer gebruikt?

Jazeker. Die SMB boards en balancers van EV-power.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 23 jan 2019 11:14 #1015348

Sprokkie schreef :
leuk al die alieexpress balancers, limiters, bms, etc,
Let je wel goed op dat je een apparaat met de juiste cel spanning koopt,

LiFePo4 heeft hele andere spanningen dan bv LiPo en/of andere lithium technologieën
Selecteer je de verkeerde spanning ben je consequent je LiFePo4 cellen aan het overladen wat het zelfde is als je LiFePo4 cellen aan een loodzwavelzuur lader aansluiten en dan lekker gaan float chargen.

just my 50 cents

De BMS is gewoon instelbaar. De balancer interesseert het Voltage niet. De laders moeten uiteraard aangepast zijn aan de type accu.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 23 jan 2019 11:19 #1015351

Pardon? Meneer Rush toch! Balancers interesseert het voltage niet? Moeten die niet bij een exact voltage gaan werken en allemaal op exact dat voltage werken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 23 jan 2019 11:43 #1015362

Jongens jongens toch, een beetje in elkaars reactie en aangehaalde producten verdiepen graag!

De DeliGreen DG-BBM4S balancers die Only Fools Rush aanhaalt, hebben geen interesse in het nominale voltage, deze balancers kijken continu naar het verschil.

De BMS16 van Chargery is volledig instelbaar, zie de manual: www.chargery.com/doc/Chargery_...ecification_V1.0.pdf
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 23 jan 2019 11:45 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 23 jan 2019 20:23 #1015533

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Boy
Hier zit alles in, accu + BMS... in een klap klaar :lol: vind het ding er alleen niet echt waterdicht uit zien...

https://eveurope.eu/product/tesla-model-s-module-53-kwhr-24-vdc/

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 23 jan 2019 20:48 #1015537

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik zou Boy toch echt liever prismatische LiFePO4 cellen aanbevelen hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 23 jan 2019 21:44 #1015543

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Sunday,

Dat mag je me uitleggen qua gemak is prismatisch beter maar verder...want de Tesla is toch de eerste succesvolle auto die een fatsoenlijke afstand kan rijden, ik bedoel qua opslag capaciteit lijkt mij dit beter betrouwbaarder en minder explosiegevoelig zelfs dan een prismatische accu.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 23 jan 2019 21:59 #1015549

freek1970 schreef :
Boy
Hier zit alles in, accu + BMS... in een klap klaar :lol: vind het ding er alleen niet echt waterdicht uit zien...

https://eveurope.eu/product/tesla-model-s-module-53-kwhr-24-vdc/

Freek

Is Li-ion, en die bakken zijn 70cm lang, die raak ik dus echt nergens kwijt zonder een nieuw interieur in te moeten bouwen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 23 jan 2019 22:03 #1015551

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ja dat is denk ik i.d.d. het probleem bij een auto zitten deze onder de vloer. Een boot heeft niet rechte kanten een auto heeft een rechte kant, de onderkant :) .

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 23 jan 2019 22:43 #1015560

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 270
It Paradyske schreef :
freek1970 schreef :
Boy
Hier zit alles in, accu + BMS... in een klap klaar :lol: vind het ding er alleen niet echt waterdicht uit zien...

https://eveurope.eu/product/tesla-model-s-module-53-kwhr-24-vdc/

Freek

Is Li-ion, en die bakken zijn 70cm lang, die raak ik dus echt nergens kwijt zonder een nieuw interieur in te moeten bouwen.

:laugh: :laugh: :laugh: Interieur is niet van toepassing. Ik zeil een mini. Maar ik neem toch geen lithium ion cellen. Die zijn gevoelig voor corrosie en kunnen nog wel een ploppen. Daarnaast gaan ze niet zo lang mee. LiFePO4 lijkt de betere keuze. Ik begrijp ook redelijk wat die BMS systemen nu eigenlijk doen. Vooral ervoor zorgen dat de lader door kan laden zonder dat een cel overladen wordt. Weerstandje wordt er tussen geschakeld i.p.v. de cel en maakt warmte. Of losse cel laders zoals Peper maakt. Ik ben met Roozeboos aan het mailen want zijn display past heel goed in mijn setup en is een stuk goedkoper dan een NKE display. Als de BMS er dan ook naadloos inpast voor een beetje meer ben ik helemaal klaar.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 24 jan 2019 06:13 #1015575

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
freek1970 schreef :
Boy
Hier zit alles in, accu + BMS... in een klap klaar :lol: vind het ding er alleen niet echt waterdicht uit zien...

https://eveurope.eu/product/tesla-model-s-module-53-kwhr-24-vdc/

Freek

Ik heb zo'n lifepo4 accu 90ah inclusief bms en inclusief lader. Dat zet je neer en klaar ben je.. koste mij 400 euro. Ik heb hem nu bijna jaar op boot, perfect. Alleen nu ff niet opladen met dit koude weer...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 24 jan 2019 08:48 #1015616

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
Sneaker schreef :
freek1970 schreef :
Boy
Hier zit alles in, accu + BMS... in een klap klaar :lol: vind het ding er alleen niet echt waterdicht uit zien...

https://eveurope.eu/product/tesla-model-s-module-53-kwhr-24-vdc/

Freek

Ik heb zo'n lifepo4 accu 90ah inclusief bms en inclusief lader. Dat zet je neer en klaar ben je.. koste mij 400 euro. Ik heb hem nu bijna jaar op boot, perfect. Alleen nu ff niet opladen met dit koude weer...

waarom laad je hem niet op ?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 24 jan 2019 08:50 #1015618

Sprokkie schreef :
Sneaker schreef :
freek1970 schreef :
Boy
Hier zit alles in, accu + BMS... in een klap klaar :lol: vind het ding er alleen niet echt waterdicht uit zien...

https://eveurope.eu/product/tesla-model-s-module-53-kwhr-24-vdc/

Freek

Ik heb zo'n lifepo4 accu 90ah inclusief bms en inclusief lader. Dat zet je neer en klaar ben je.. koste mij 400 euro. Ik heb hem nu bijna jaar op boot, perfect. Alleen nu ff niet opladen met dit koude weer...

waarom laad je hem niet op ?

Lifepo4 accu's kunnen er niet tegen om in bevroren toestand opgeladen te worden.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl