Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 24 jan 2019 08:57 #1015623

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2899
Only Fools Rush in schreef :
Sprokkie schreef :
Sneaker schreef :
freek1970 schreef :
Boy
Hier zit alles in, accu + BMS... in een klap klaar :lol: vind het ding er alleen niet echt waterdicht uit zien...

https://eveurope.eu/product/tesla-model-s-module-53-kwhr-24-vdc/

Freek

Ik heb zo'n lifepo4 accu 90ah inclusief bms en inclusief lader. Dat zet je neer en klaar ben je.. koste mij 400 euro. Ik heb hem nu bijna jaar op boot, perfect. Alleen nu ff niet opladen met dit koude weer...

waarom laad je hem niet op ?

Lifepo4 accu's kunnen er niet tegen om in bevroren toestand opgeladen te worden.

ah dat wist ik niet.
staat dat ergens beschreven ?
Ik wil ze in de winter gewoon aan de lader houden.
Wie achter de kudde aanloopt, loopt altijd in de shit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 24 jan 2019 08:59 #1015625

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17366
niet doen sprokkie, heeft geen enkel voordeel. zelfontlading is 0.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 24 jan 2019 11:03 #1015663

Sprokkie schreef :
Only Fools Rush in schreef :
Sprokkie schreef :
Sneaker schreef :
freek1970 schreef :
Boy
Hier zit alles in, accu + BMS... in een klap klaar :lol: vind het ding er alleen niet echt waterdicht uit zien...

https://eveurope.eu/product/tesla-model-s-module-53-kwhr-24-vdc/

Freek

Ik heb zo'n lifepo4 accu 90ah inclusief bms en inclusief lader. Dat zet je neer en klaar ben je.. koste mij 400 euro. Ik heb hem nu bijna jaar op boot, perfect. Alleen nu ff niet opladen met dit koude weer...

waarom laad je hem niet op ?

Lifepo4 accu's kunnen er niet tegen om in bevroren toestand opgeladen te worden.

ah dat wist ik niet.
staat dat ergens beschreven ?
Ik wil ze in de winter gewoon aan de lader houden.

Het betreft hier geen LifePo4 (LFP) cellen het zijn waarschijnlijk Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide (NMC) cellen.

Wil je robuuste cellen voor extreme omstandigheden dan kun je eens kijken naar LTO cellen veelbelovend maar nog weinig praktijk ervaring.
Ook te koop bij Alie.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 24 jan 2019 19:03 #1015819

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1713
Zeilprutser,

Ik denk het niet.
Dit zijn de van de Tesla fabriek van Leon Musk bekende Li-ion cellen, type 18650 die worden in Tesla's, Electrische fietsen en Laptops gebruikt.
Er zitten in een Tesla duizenden van die cellen.
De afmeting van die cel is 18 mm dik 65 mm lang en de 0 staat voor rond. Vandaar de naam 18650
Het zijn dus bij wijze van spreken heel veel Li-Ion penlite batterijtjes die een grote accu vormen.

Freek
Laatst bewerkt: 24 jan 2019 19:03 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 24 jan 2019 19:37 #1015841

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177
freek1970 schreef :
Zeilprutser,

Ik denk het niet.
Dit zijn de van de Tesla fabriek van Leon Musk bekende Li-ion cellen, type 18650 die worden in Tesla's, Electrische fietsen en Laptops gebruikt.
Er zitten in een Tesla duizenden van die cellen.
De afmeting van die cel is 18 mm dik 65 mm lang en de 0 staat voor rond. Vandaar de naam 18650
Het zijn dus bij wijze van spreken heel veel Li-Ion penlite batterijtjes die
Freek

Zeewater en penlights zijn geen vrienden. Je moet ze heel goed inpakken. En die plastic cellen zijn niet echt veel duurder dan 18650's. Pouch cellen zijn wat goedkoper dat is nog een goede optie. Alleen als je er echt goedkoop aan kan zijn die 18650 cellen leuk.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 25 jan 2019 07:48 #1015956

Het type 18650 betreft inderdaad alleen de bouwform, ik heb het over de chemische samenstelling en de specifieke eigenschappen die daar bij horen.
Dit Tesla pack is opgebouwd met Panasonic 18650 NCR cellen, uit de specificatie nominaal 3,6 Volt kun je al concluderen dat het geen Lithium Iron Phosphate(LiFePO4) cellen zijn, die hebben namelijk een nominale spanning van 3,2 Volt.
Daarnaast produceert Panasonic geen LifePo4 cellen zij produceren de volgende 3 types: Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide (LiNiMnCoO2 or NMC), Lithium Cobalt Oxide(LiCoO2) en Lithium Nickel Cobalt Aluminum Oxide (LiNiCoAlO2).
Welk van de 3 chemische samenstellingen in de bewuste cellen nu precies is toegepast kan ik zo snel niet achterhalen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 25 jan 2019 08:23 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 25 jan 2019 14:10 #1016089

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177


li-ion in verschillende vormen ze hebben het over 2170 cellen vanaf 2017
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 25 jan 2019 14:35 #1016099

Beste Jongens, we hebben het hier specifiek over een Tesla accu pack met een link naar het bewuste product, daar staat netjes gespecificeerd welke cellen het betreft "De modules zijn opgebouwd uit 444 Panasonic 18650 NCR cells met een capaciteit van 3400 mAh nominale capaciteit."

In deze prijsrange krijg je natuurlijk niet de nieuwste ongebruikte accupacks van Tesla! Maar de oudere afdankertjes! Dat wil niet zeggen dat ze niet lang mee zouden kunnen gaan, ik geef alleen maar aan pas op met deze cellen, het zijn geen veilige LifePo4 cellen!!!

Zeilprutser schreef :
Op deze manier bouwen ze ook de accu's voor de elektrische fietsen, daar worden ook de cellen van de zelfde samenstelling als die van Roozeboos toegepast.(dus niet de veiligere LifePo4/LFP cellen)
Ondanks alle voorzorgmaatregelen vliegen de packs toch regelmatig in brand en is er naar mijn mening veel uitval.
Dit komt omdat er cellen in de parallel geschakelde clusters kapot gaan, maar dat wordt door het voltage niet waargenomen, hoe meer cellen hoe groter het risico.
Ik adviseer dan ook niet parallel te clusteren en sowieso LifePo4/LFP cellen te gebruiken, de kans op brand bij problemen is dan nihil.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 25 jan 2019 14:39 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 25 jan 2019 14:54 #1016113

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177
Dat is ook mijn plan, maar we maakten even een tesla uitstapje :-) Als ik e.e.a. goed heb gelezen moeten de panasonics minstens de helft kosten ten opzichte van Winston cellen want die hebben veel meer cycles te gaan en zijn een stuk bestendiger tegen allerlei onheil. En zo goedkoop zijn ze eenvoudig niet.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

To Be a MesS or not to BMS voor LifePo4 26 jan 2019 22:39 #1016664

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1713
Ja dan mag je wel een koe verkopen om die Winstons te kunnen kopen :)

Freek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.322 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl