De brandstofcel is ouder dan de ottomotor. Daar waar de ottomotor nog afhankelijk is van de carnotcyclus (en dus beperkt is in zijn rendement), is een brandstofcel een veel aantrekkelijker omzetting van chemische energie dan -ik noem maar iets- een kolencentrele of benzinemotor.
Pakweg 120 jaar geleden waren nagenoeg alle auto's electrisch en de brandstofcel was al 80 jaar in ontwikkeling. Als de brandstofcel een praktische toepassing had, dan was het toen wel.
Brandstofcellen zijn dingen met hele vervelende praktische problemen. Die kunnnen worden overkomen door hele specifieke en beheerste toepassing. Bijvoorbeeld hele zuivere brandstof en pure zuurstof.
In bijvoorbeeld de minitransat worden ze toegepast. Die gaan op alcohol. Ze halen bij lange na niet het betrouwbaarheidsniveau wat nodig is voor commerciële toepassing en na zo'n race van 6 weken mag je niet veel meer van de levensduur verwachten.
Er zijn hele gespecialiseerde bedrijven die bijvoorbeeld energievoorziening op extreme plekken verzorgen dmv brandstofcellen. Die pakketten moeten om het half jaar vervangen worden voor refurbishment.
Dat is de stand der techniek na 140 jaar onderzoek. Jij mag duimen dat het de komende 10 jaar beter word, maar ik doe niet mee
Het idee van vloeistof in je auto is niet dom hoor. Voorlopig is de brandstof/ottomotor combinatie met recht nog populair, amdat het veel lichter is dan een electromotor met accu's bij een praktische actieradius.
Waar -naar mijn bijzonder onbescheiden mening- de fantasten de afslag missen is dat er heel erg weinig mis is met een verbrandingsmotor. Het is de oorsprong van de brandstof die het probleem geeft. We pompen geneutraliseerde koolstofatomen uit de aardkorst en voegen die toe aan de atmosfeer, waardoor de verhouding van de atmosfeer verandert.
Helaas is het omzetprincipe van elctriciteit in methaan nog niet erg eficiënt, maar methaan verbranden wat duurzaam gemaakt is van CO2 in de atmosfeer is een hele stap richting circulair.
Daarom bijten de "van het gas af" roepers in toenemende mate de tong af. Feit is dat als we alle verbranding die we in Nederland doen om zouden zetten naar de verbranding van methaan (gas), dat we dan al eng dicht bij de klimaatdoelstelling zijn.
De op dit moment misschien wel de beste/meest prektiche waterstofdrager is.....gas! Methaan is CH4. Eén carbon atoom neemt 4 waterstofatomen mee! Diesel/kolen is xCH2. Minder waterstofverbranding, meer koolstofverbranding...