Delphi32 schreef :
Week of 2 geleden was ik ff bij de boot (lijnen checken enzo). Ik zie dat de accumonitor aangeeft dat er geladen wordt met iets van 6A. Huh, dat is raar, de walstroom is permanent aangesloten dus de accu had allang vol moeten zijn. Lekstroom? Walstroom losgehaald, monitor gaat keurig naar 12.9V en 0Ah verbruik. Geen lek dus. Goed, misschien de kou.
Afgelopen weekend zelfde verhaal, ik kom aan boord en de accu wordt nog steeds bijgeladen. Na een uurtje of wat varen (uiteraard zonder walstroom
) zie ik dat de spanning terug is gelopen naar 11.8 (actuele verbruik 1.1Ah).
Accu overleden? Dat lijkt me een logische conclusie, maar ik zit nog even met een vervolgvraag. Hoe erg is het (niet zozeer voor portemonnee of milieu) om de boel aangesloten te laten zitten? Moet ik MET SPOED die accu eruit flikkeren c.q. walstroom loshalen, of kan het ook een weekje of wat wachten tot de volgende wedstrijd?
NB Accu is een Royal Wilco uit 2010, 125Ah staat er op de sticker.
1) Als de accu net geladen is, of juist van de lader komt, is de bronspanning eerder 13 a 14 V.
Pas na enige tijd, zakt die spanning naar 12,7V tenzij er stroom afgenomen wordt.
Dus 12,9V zonder verbruik net na het losleggen van de lader lijkt me al verdacht.
2) Wat voor acculader gebruik je ? Normaal gezien, zeker bij moderne ladres wordt na een bepaalde tijd de laadcyclus onderbroken indien de accu niet geladen raakt. Een 125Ah accu die 6A blijft vragen na meer dan 12H lijkt me defect.
3) Accu van 7 jaar oud, zou dus goed kunnen dat deze zijn beste tijd gehad heeft.
4) Kan het kwaad om hem op lader te laten hangen ?
Het is zeker niet goed, en de accu wordt er ook niet beter van.
Er kan sprake zijn van gassen ( aanmaak van H2 en O2 ) wat knalgas heet, omdat het kan knallen.
Ik zou de accu niet meer aansluiten op de acculader, en kijken om een andere accu te plaatsen, eventueel tijdelijk een kleinere. Maar wel een die normaal geladen en gebruikt kan worden.