Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kabel-loos marine electronics netwerk

Kabel-loos marine electronics netwerk 17 feb 2019 01:31 #1022400

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Voor de liefhebbers: (beschrijving in bijlage)






Bijlage:

Bestandsnaam: SVWingsele...work.pdf
Bestandsgrootte:777 KB
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 17 feb 2019 01:33 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 17 feb 2019 01:43 #1022401

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 17 feb 2019 07:50 #1022405

  • robhop
  • robhop's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
Idee is goed. Ethernet based.

Maar als hier de laptop of opencpn eruit gaat, dan zijn veel sensoren niet meer uitleesbaar.

Security lijkt me ook een uitdaging.

Robin
Sydutchman.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 17 feb 2019 08:24 #1022414

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Het is niet een idee maar een werkend systeem, uitgebreid getest. Alle sensors en instrumenten zijn ook individueel toegankelijk, via router of direkt. Het systeem werkt uiteraard meest optimaal met multi host access door single client devices wanneer de computer met OpenCPN aanstaat. Dit is uiterst stabiel en met scherm uit Is DC verbruik laag.
Security is geen issue met WPA2 voor router en servers.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 17 feb 2019 08:32 #1022415

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Indrukwekkend! Heb de pdf gelexen en er hangt nogal wat aan elkaar zeg!

Nu ben ik een heel stuk behoudender met dit soort zaken, dus alles bedraad (vooral omdat ik nog net een mobiel aan bluetooth kan verbinden, maar meer dan dat wordt al gauw stressen :S ).

Als ik het allemaal goed heb begrepen hangt ieder individueel instrument aan zijn eigen wifizendertje? Dus veel kansen dat er een keer 1 uitvalt, maar het verlies is dan beperkt (max 1 instrument). En je hebt reserve aan boord. Dan moet dat wel goed komen natuurlijk.

Naast wifi, wat zou dan jouw next best option zijn? UTP?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 17 feb 2019 08:46 #1022423

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 17 feb 2019 08:48 #1022425

Mooi opgezet!

Heb je Signal-K over tcpip nog overwogen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 17 feb 2019 10:14 #1022451

Hoe stel je in bijvoorbeeld de windsensor de SSID in?
Afhankelijkheid van opencpn is niet bepaald een pré. Niet iedereen vindt dat een prettig programma.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 17 feb 2019 10:33 #1022456

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3734
In plaats van het multiplexen in van de TCP-streams in OpenCPN zou dat bijv. ook kunnen op een Raspberry Pi met Kplex. Dus de afhankelijkheid van OpenCPN is niet zo hard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 17 feb 2019 10:35 #1022458

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Nou ja...kabelloos....

Al die spullen moeten toch ook een stroomkabeltje hebben.
Wij hebben SeatalkNG aan boord. Stroom en data in één kabel.
Ik zie dus geen voordelen tussen met kabel of " kabelloos".

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 17 feb 2019 17:15 #1022562

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Vinni schreef :
Nou ja...kabelloos....
Ik zie dus geen voordelen tussen met kabel of " kabelloos".

Vinni
Nou, ik weet niet hoor. Een 12v draadje koop je 25mtr voor nog geen tientje, laten het er twee zijn als je echt goede kwaliteit wil. Ga daar maar eens om bij een nmea2000 kabel.

En willekeurig elk draadloos device verbinden. Dat gaat ook niet zomaar met N2k
Laatst bewerkt: 17 feb 2019 17:17 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 17 feb 2019 17:35 #1022569

Ik ben t wel met vinnie eens.
Plus en min 12 volt geschakeld of dat en nog twee extra draadjes voor nmea0183 kost echt noet zoveel extra.
Nmea2k is wel stuk duurder, maar vaak overkill aan boord bij ons
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 17 feb 2019 17:41 #1022572

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16940
Tja, je kunt er over blijven klagen maar nmea2k is een feit, here to stay en ik moet zeggen dat het wel bijzonder prettig aansluiten is ondanks de prijs.
draadloos vind ik zelf dan weer helemaal niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 17 feb 2019 20:25 #1022599

  • robhop
  • robhop's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
37south schreef :
Het is niet een idee maar een werkend systeem, uitgebreid getest. Alle sensors en instrumenten zijn ook individueel toegankelijk, via router of direkt. Het systeem werkt uiteraard meest optimaal met multi host access door single client devices wanneer de computer met OpenCPN aanstaat. Dit is uiterst stabiel en met scherm uit Is DC verbruik laag.
Security is geen issue met WPA2 voor router en servers.

Ik geloof best dat het werkt. Dat is niet de vraag. Dit is een hele lange keten met allemaal enkelvoudige schakels. En je weet het met die kettingen, die zijn net zo sterk als de zwakste schakel.

Als in bovenstaand concept of de router uitvalt of de opencpn pc, dan heb je niets meer om bijvoorbeeld je dieptemeter of windsensor uit te lezen. Dat zou ik niet willen. Beter lijkt het mij dan om verschillende eilanden, met eigen displays, te verbinden. Zo zou je het N2K eiland met het 0183 en het ethernet deel kunnen verbinden. Typische devices daar voor zijn multiplexers. Deze kunnen ook nog routeren, wifi connecteren en zijn betrouwbaar met een laag stroomverbruik.

Het wordt allemaal anders als de sensoren native 0183 over ethernet gaan praten. En voeding via POE. Dan komen we ergens en kunnen we naar een robuuste, betaalbare en energie zuinige oplossing.

Security is natuurlijk een enorm issue, teveel WiFi stations in dezelfde band en je hele schip ligt eruit. En WPA biedt natuurlijk geen enkele bescherming tegen kwaadwillenden via de ingetekende 3G/4G.

Robin
Sydutchman.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 18 feb 2019 03:29 #1022628

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
Mooi opgezet!

Heb je Signal-K over tcpip nog overwogen?

Is wel even door mijn hoofd gegaan, maar gauw moeten neerleggen omdat geen van de betr. devices dat ondersteunt. Bovendien zie ik niet echt duidelijk de voordelen, maar dat zal wel aan mij liggen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 18 feb 2019 03:37 #1022629

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Tja, zoals te verwachten zijn er natuurlijk reakties met redenen waarom het beschreven systeem verwerpelijk is of hoe het veel beter kan. Geeft niks maar ik zou zeggen lees de pdf, daarin staat dat er bepaalde eisen waren.
Het gaat om het pricipe van een netwerk met star-topology, gebaseerd op Ethernet/TCP. Wifi was in dit geval de beste oplossing, maar CAT5 verbindingen kunnen met name als je van scratch af moet beginnen voordelen bieden. Ook die heb ik eerder toegepast. Doet niets aan het principe af. De kosten van mini-servers met RJ45 zijn vergelijkbaar met de wifi servers.
Toch denk ik dat met de huidige stand van de techniek wifi verbindingen op een boot betrouwbaarder zijn dan kabels. Geen slechte of corroderende contacten, geen risico van beschadiging van kabel enz.

Op mijn eigen boot heb ik een hybride systeem met multiplexers en N2K. Dat werkt goed en ik ga het echt niet veranderen, maar als ik het opnieuw zou moeten doen zou ik toch neigen naar een netwerkje a la S/V Wings.
Elke boot is anders en elke eigenaar heeft andere eisen. De eisen van een blue water zeiler liggen bijv. heel anders dan die van een marina-hopper.

@rooiedirk. Gezondheid staat natuurlijk voorop, maar draadloze verbindingen zijn nu eenmaal niet meer weg te denken uit onze samenleving. Nu denk ik dat het met die low-power wifi verbindingen op een boot wel zal meevallen. Je houdt de mini-servers ook niet tegen je hoofd, zoals een cell phone. Als ik zie dat hele klassen met schoolkinderen met iPads aan de gang zijn, dus zo'n 25 wifi verbindingen in een kleine ruimte, dan vallen die paar wifi verbindingen op een boot daar tegen in het niet. Ik denk dat (conventionele) radar, SSB en zelfs ook VHF en AIS xponder samen meer EMR veroorzaken.

@ Vinni: Natuurlijk zijn er stroomdraadjes nodig, maar die lagen er al voor de diverse sensors en instrumenten. De mini-servers zijn mede daarop aangesloten. Voor de DST800 is de oude sensor kabel van RM gebruikt voor voeding.

@ Rozeboos. Ik vind het moeilijk te begrijpen dat er mensen zijn die OpenCPN niet prettig vinden, maar het zij zo. Maar in dat geval kun je het toch ook gewoon minimised laten lopen alleen om de multi-client sessies te koppelen. Het is niet een verplichting dat je er ook mee navigeert. Je favorite navigatie programma kan dan de datastroom van de VSPE server oppikken, al dan niet via een virtual COM port. Er zijn natuurlijk ook allerlei andere manieren om multi client sessies te ondersteunen en de datastromen daarvan te kombineren om die naar een server voor single client devices te sturen. Menno noemt er ook een.
Verder nog: Instellingen via de ingebouwde webpage.

@Holtere. Ik klaag niet, heb totaal vrede met N2K en heb het ook op eigen boot, maar ben er niet 100% van afhankelijk. Het gaat erom de beperkingen en nadelen te onderkennen.

@Robin
Bij een star topology heb je juist niet lange ketens. Voor de router is een backup, maar zelfs als die er niet zou zijn kun je bijv. met een iPad (waar er 2 van zijn) rechtstreeks verbinding maken met een mini server/sensor. Zoals hier: Wind via wifi
Ethernet/TCP met POE heb ik genoemd, past helemaal in de opzet. Native NMEA 0183 is juist waar we het over hebben.

Een fire wall in Windows, fire wall in router als je wilt, WPA2 voor alle wifi. Wat wil je nog meer aan security?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 18 feb 2019 04:09 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 18 feb 2019 03:48 #1022630

Betr. Signal-K:37south schreef :
gauw moeten neerleggen omdat geen van de betr. devices dat ondersteunt. Bovendien zie ik niet echt duidelijk de voordelen

Dat vermoedde ik al. Het eerste volgt wellicht ook uit het laatste...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 18 feb 2019 04:23 #1022631

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
Betr. Signal-K:37south schreef :
gauw moeten neerleggen omdat geen van de betr. devices dat ondersteunt. Bovendien zie ik niet echt duidelijk de voordelen

Dat vermoedde ik al. Het eerste volgt wellicht ook uit het laatste...

Nee, ik probeer een open mind te houden voor nieuwe ontwikkelingen. Ik heb de indruk dat jij dat ook doet.
Maar als het een praktische oplossing in de weg staat kun je moeilijk anders dan het terzijde leggen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 18 feb 2019 04:46 #1022633

Ik ook, was benieuwd of Signal-K gegroeid was de laatste tijd. Het blijft hangen bij demo’s van gelikt uitziende metertjes op een webpage lijkt het.
Laatst bewerkt: 18 feb 2019 04:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 18 feb 2019 07:30 #1022645

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Roozeboos en ik hebben in het verleden al eens een vurig pleidooi gehouden voor ethernet aan boord voor apparatuur.
In de beroepsvaart heeft bijna elk toestel wel een ethernet aansluiting, maar nooit een NMEA2000 mogelijkheid.
Shipmodul heeft ook een mux met ethernet = reuze handig

Met dit kom je ook weer verder: www.sailsoft.nl/downloads.html

IPANEMA - Serial to TCP/UDP client and server
www.sailsoft.nl/downloads/ipanemainstall.exe

NEMAFILEREADER- Reads any NMEA 0183 text/log file and sends the sentences one by one at a predefined interval to a user selectable output port
www.sailsoft.nl/downloads/NemaFileReader10SetUp.msi

van Nederlandse bodem. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 feb 2019 07:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 18 feb 2019 08:02 #1022655

Nachtvlinder schreef :
Ik ook, was benieuwd of Signal-K gegroeid was de laatste tijd. Het blijft hangen bij demo’s van gelikt uitziende metertjes op een webpage lijkt het.
Ik vind dat het wel is gegroeid, de Node Server is nu plug and play en ik vindt de lijst met plug-ins best indrukwekkend.
Heb bovenstaande luchtig doorgelezen en zover ik het begrijp kun je juist dit heel mooi opzetten met de Signalk server. Ik ga uit van een bestaand systeem dat je zou willen uitbreiden en verbeteren, dan heb je al een heleboel bedraad maar je zit ook met de vertaalproblemen van de verschillende systemen.
Voorbeelden van toevoegingen die Signalk nu al bied in het plaatje van hierboven:
Signalk plug-in om de Airmar DST800 te kunnen kalibreren.
Vertalen nmea2000 naar nmea0183 en vice versa zodat het in het hele netwerk bruikbaar is.
Er wordt al rekening gehouden met rechten etc.
Andere features waar je volgens mij nu al wat aan hebt:
De veel genoemde webklokken, het grote voordeel daarvan is nu eenmaal dat het platform onafhankelijk is!
Free board Open sea map plug in ik vindt het een fijn navigatie programma/kaart, nu alleen nog de diepte!
Victron ve-direct plug in, Fusion stereo control, Raymarine autopilot control ook voor SeaTalk 1.

Weet niet of dit de hele lijst met plug-ins is github.com/SignalK?page=1
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 18 feb 2019 08:02 #1022656

Nachtvlinder schreef :
Ik ook, was benieuwd of Signal-K gegroeid was de laatste tijd. Het blijft hangen bij demo’s van gelikt uitziende metertjes op een webpage lijkt het.

Toch zou SignalK hier wel op zijn plek zijn.
Dat het niet beschikbaar is van de transducer omdat die alleen maar NMEA0183 geeft is natuurlijk geen beperking, omzetten naar SignalK-formaat is een peuleschil, simpel json.
Je moet bij SignalK ook wat groter denken, niet alleen eigen boot maar bijvoorbeeld ook de boten om je heen. SignalK biedt een veel betere definitie om meer dan een bron te kunnen identificeren. Zo kan je ook informatie uitwisselen met schepen om je heen, zie je meteen wat de diepte is op het schip dat voor je vaart :-).
Out of the box (je eigen boot) denken!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 18 feb 2019 08:23 #1022664

It Paradyske schreef :
Je moet bij SignalK ook wat groter denken, niet alleen eigen boot maar bijvoorbeeld ook de boten om je heen. SignalK biedt een veel betere definitie om meer dan een bron te kunnen identificeren. Zo kan je ook informatie uitwisselen met schepen om je heen, zie je meteen wat de diepte is op het schip dat voor je vaart :-).
Out of the box (je eigen boot) denken!

Het mooie is dat daar nu al rekening mee wordt gehouden en dat de mogelijkheid er is, op dit moment is het natuurlijk wel al heel mooi bruikbaar voor fleet management, het grootste voordeel is dat de data die je verstuurt gigantisch kunt comprimeren. Maar thuis kunnen kijken naar de accuspanning en temperatuur bijvoorbeeld is voor sommigen ook al een mooie toepassing.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 18 feb 2019 08:27 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 18 feb 2019 09:33 #1022688

Toch zijn we sinds de laatste signal k discussie alweer een jaar verder ofzo, en is er nog maar weinig toegevoegd.
Goede kans dat dit een zachte dood sterft. De rpi kan niet in zijn eentje de kar trekken.
nmea2k is ook alleen maar een succes omdat raymarine er mee begon. Dat zet wel zoden aan de dijk, zo blijkt.
Maar goed, dat is een heel andere discussie.

Ik vind dat wifi verhaal ook wel interessant, maar de wifi router nog niet.
Ik heb wel nieuwe wifi modules gebruikt (nieuwe versie van wadnwind zijn linkje) , maar die zijn als router ook nog maar heel beperkt qua aantal clients. (4) . Dat schiet dan ook niet op.
Tuurlijk zijn er routers die op 12 volt werken, maar die zijn ontworpen voor op je buro lekker droog en warm thuis. En met een bijbehorende netadapter.
En de rpi als router, ja dat kan ook, maar het zal de doorgewinterde lezer niet verbazen dat ik dat niet ga doen. Dat is van de regen in de drup.
Dus nog even verder zoeken naar een nette embedded router voor maritiem, niet al te duur.

Overigens moet je nog steeds de nmea uitgang van de gever aansluiten op de wifi module. Alleen zit er dan geen lange kabel tussen, dat is het enige voordeel eigenlijk.
En moet je dus de wifi module ook in kunnen stellen ivm ssid en password. Zou wellicht met een webserver functie kunnen, en dan vaste ip nummers.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabel-loos marine electronics netwerk 18 feb 2019 09:54 #1022696

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Zeilprutser schreef :
It Paradyske schreef :
Je moet bij SignalK ook wat groter denken, niet alleen eigen boot maar bijvoorbeeld ook de boten om je heen. SignalK biedt een veel betere definitie om meer dan een bron te kunnen identificeren. Zo kan je ook informatie uitwisselen met schepen om je heen, zie je meteen wat de diepte is op het schip dat voor je vaart :-).
Out of the box (je eigen boot) denken!

Het mooie is dat daar nu al rekening mee wordt gehouden en dat de mogelijkheid er is, op dit moment is het natuurlijk wel al heel mooi bruikbaar voor fleet management, het grootste voordeel is dat de data die je verstuurt gigantisch kunt comprimeren. Maar thuis kunnen kijken naar de accuspanning en temperatuur bijvoorbeeld is voor sommigen ook al een mooie toepassing.

Maar die toegang tot instrument data op andere schepen ligt op een ander niveau. Je moet via internet contact maken met de router van het betreffende schip (dus via 4G). De router op dat schip moet de gebruikte DDNS melden wanneer de ISP een IP adres toekent, zodat de domain name naar het juiste IP address wordt vertaald. Dan moet de router ingesteld zijn voor port forwarding om de juiste server te kunnen bereiken. Wat de applicatie layer is doet er niet toe, alleen het poort nummer. Dit kan nu ook al met het beschreven systeem van S/V Wings. Maw je zou op een tablet of ander device real time de diepte kunnen weergeven die je "buddy" op een ander schip meet. Of real time AIS targets op een schip aan de andere kant vann de wereld, en nog veel meer. Daar heb je niet SignalK voor nodig. Die indruk wordt wel gewekt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl