Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: FireFly Accu

FireFly Accu 28 feb 2019 11:39 #1025226

Lijkt mij bepaald oninteressant. LiFePo4 is in alle opzichten superieur en koop je in gelijkwaardige capaciteit voor minder.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 11:47 #1025229

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Noballast schreef :
Lijkt mij bepaald oninteressant. LiFePo4 is in alle opzichten superieur en koop je in gelijkwaardige capaciteit voor minder.

Kant en klaar, als drop-in-replacement? Waar dan?
Overigens zijn die Firefly-accu's niet uniek. Vorige week kwam het principe van de carbon-foam AGM accu's al in een ander draadje voorbij. Belangrijkste (gepropageerde) voordeel van de techniek: geen sulfatering, waardoor de accu ook gedeeltelijk geladen lange tijd weggezet kan worden.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 28 feb 2019 11:49 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 11:59 #1025231

Het is en blijft een lood-zwavelzuuraccu met al zijn voor en nadelen.
En natuurlijk komt er sulfaat op de carbon platen en blijft erop zitten.
Tenslotte berust de werking op de omvorming van lood c.q. loodoxide op de platen naar loodsulfaat tijdens het ontladen en andersom tijdens het laden.
Lees eventueel dit ook eens door: nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu
Dat probleem van sulfateren treedt op als er teveel loodsulfaat op de platen komt en gaat kristalliseren wat bij te diep ontladen kan gebeuren .
Dat er geen loodsulfaat aan de platen blijft zitten ( staat dat dan in??) is chemisch gezien onzin.
Wel staat er dat er minder snel "hard sulfatation" zal optreden waarmee ze dat kristalliseren zullen bedoelen.
Mogelijk klopt dat omdat de lood , loodoxide en loodsulfaat pasta beter is verdeeld in de fijne porien van dat carbonschuim.
Zou best kunnen maar of dat echt zo is zul je zelf moeten testen tijdens langdurig gebruik.
Wat een fabrikant schrijft moet je altijd met een hele dikke korrel zout nemen. :whistle: Vaak zijn die gegevens in het laboratorium vastgesteld tijdens ideale omstandigheden maar zelden in langdurig praktijkonderzoek.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 12:03 #1025234

Als gewicht geen item is (en de boot van Bootaapje kennende is dat bij hem geen probleem) dan zou ik toch gewoon kiezen voor de ouderwetse semi-tractie loodaccu's.
Ik koop ze bijna altijd bij www.daveco.nl (geen aandelen). Ondanks mijn niet altijd goede laad-/ontlaadregime gaan ze gemiddeld 7 jaar mee, en dat voor een derde van de prijs van die fireFly dingen.


Soms hoef je niet het allerbeste te hebben, maar is "gewoon goed" ook goed genoeg. En je kan ze ook nog bijvullen als dat nodig is.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 14:59 #1025273

ik ben er op gekomen door deze lezing:



Lijkt me opzich wel een betrouwbare club. En zij zijn dus echt lyrisch over deze accus. Ze zijn in amerika ook overal uitverkocht. Zegt ook wel wat. Nu alleen nog in India te koop.
Laatst bewerkt: 28 feb 2019 15:07 door bootaapje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 15:01 #1025274

Noballast schreef :
Lijkt mij bepaald oninteressant. LiFePo4 is in alle opzichten superieur en koop je in gelijkwaardige capaciteit voor minder.

zoals eerder gevraagd. Waaaar? overal waar ik kijk zijn deze accus juist veeeeel duurder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 16:42 #1025301

bootaapje schreef :
Nu alleen nog in India te koop.

India.....
Is dat niet dat land met 1,3 miljard mensen waarvan 70% geen elektriciteit, stromend water en roilering heeft? En ook nog eens 50% analfabeten?
Waarom zouden ze juist daar goede accu's maken?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 17:00 #1025305

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Baasklusje schreef :
Waarom zouden ze juist daar goede accu's maken?
Omdat 70% geen elektriciteit heeft ;)
In landen zonder goed vaste telefonie net is de ontwikkeling van GSM ook sneller gegaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 17:02 #1025307

Philip schreef :
Omdat 70% geen elektriciteit heeft ;)
In landen zonder goed vaste telefonie net is de ontwikkeling van GSM ook sneller gegaan.

Maar jij kan mij niet wijsmaken dat men in Afrika (bijvoorbeeld) zelf de handsets en de infrastructuur ontwikkelt en produceert......
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 17:11 #1025310

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27813
Baasklusje schreef :
Philip schreef :
Omdat 70% geen elektriciteit heeft ;)
In landen zonder goed vaste telefonie net is de ontwikkeling van GSM ook sneller gegaan.

Maar jij kan mij niet wijsmaken dat men in Afrika (bijvoorbeeld) zelf de handsets en de infrastructuur ontwikkelt en produceert......

Het is geloof ik wel een feit dat er op het gebied van IT in India de nodige expertise is. Veel vacatures op dit gebied in Europa worden vervuld door mensen uit India.

Frank zou dit soort kortzichtigheid niet goedkeuren, Baasklus!
Laatst bewerkt: 28 feb 2019 17:12 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 17:18 #1025311

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
LiFePO4 12V 90Ah voor €433
www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batte...LP12V90AH.html?cur=1
Heb daar 6 stuks van, al 7 jaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 17:30 #1025315

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
lodewijk stegman schreef :
Het is geloof ik wel een feit dat er op het gebied van IT in India de nodige expertise is. Veel vacatures op dit gebied in Europa worden vervuld door mensen uit India. Frank zou dit soort kortzichtigheid niet goedkeuren, Baasklus!
Dat er in India uitstekende ITers zitten kan wel kloppen en behulpzaam dat ze zijn!
Ze hebben me laatst zelfs even gebeld om me te zeggen dat er iets niet in orde is met mijn pc.
Knap hè, dat ze dat helemaal vanuit India kunnen constateren?
Het is dat ik de deur uit moest, anders hadden ze, uit de goedheid van hun hart, zo gratis en voor niets even m,n pc weer up to date gemaakt.

Nu maar hopen dat ze me nog een keer bellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 17:30 #1025316

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4217
Het is geen Indiase technologie, het principe is ontwikkeld door Caterpillar
uit de US, zie volgend tekstje.

Firefly Energy was set up in 2000 at Peoria, Illinois, being the world headquarters of CAT. Looking at the potential of this technology, a patent application was filed and a US Patent was granted in 2005 for the use of Carbon Foam in lead acid batteries. After intensive product development & tests, “Oasis” batteries were offered to several customers in small quantities in 2007.


Wanneer YB zich even iets meer inleest,fireflyenergy.com/technology/, verdwijnt
zijn sceptische houding misschien.

Op de site van Bruce Schwab, toch niet de minste in groene energie, ook positieve reacties.

Helaas geen dealer in Europa.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 18:00 #1025330

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Sunday schreef :
LiFePO4 12V 90Ah voor €433
www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batte...LP12V90AH.html?cur=1
Heb daar 6 stuks van, al 7 jaar

Dat is geen drop-in-replacement, dus onvergelijkbaar.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 18:29 #1025345

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Eclips schreef :
Sunday schreef :
LiFePO4 12V 90Ah voor €433
www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batte...LP12V90AH.html?cur=1
Heb daar 6 stuks van, al 7 jaar

Dat is geen drop-in-replacement, dus onvergelijkbaar.

Huh?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 18:31 #1025346

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4032
Eclips schreef :
Sunday schreef :
LiFePO4 12V 90Ah voor €433
www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batte...LP12V90AH.html?cur=1
Heb daar 6 stuks van, al 7 jaar

Dat is geen drop-in-replacement, dus onvergelijkbaar.

Ik heb mijn lifepo4 accu (80/90ah), incl BMS en 20A oplader voor 400 euro ex BTW gekocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 18:39 #1025348

Nou inderdaad. als de agm zoveel duurder wordt kan je beter naar lithium gaan.
Voor velen is de enige reden om niet naar lithium te gaan de aanschafprijs.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 19:17 #1025356

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4217
Wanneer je het Lithium accu verhaal een beetje volgt hier op ZF krijg
ik de indruk dat je een "accu-dokter" moet zijn om de boel veilig en vooral
zonder beschadigingen voor elkaar kan krijgen. Draadje van Peper, reacties
van Roos, experimenten met 2e hands EV accus (waarvoor hulde), BMS, balancing
etc etc
Heb de afgelopen 3 seizoenen 2 (goedkope) semitractie accu's opgebrand in
mijn streven onhafhankelijk te zijn van walstroom met 2 zonnepanelen van 50 en
70 watt. Dat setje zou in de zomer in 5 dagen afwezigheid toch wel een 105AH
semi-tractie accu kunnen opladen zonder walstroom? Nee dus, ondertussen begrepen
dat je de accu vol geladen moet achterlaten en dat dan de panelen het onderhoud
plegen via een MPPT lader.

In mijn zoektocht naar een "set and forget" oplossing kom ik uit bij Lithium accu's
met geintegreerde balancers en Bms.. Victron, Rebelcell kosten minstens het dubbele
van de Firefly accu. Het gaat mij niet om het gewicht, meer om autonoom zijn.

Zodoende mijn aandacht voor Carbon/Foam batterijen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 28 feb 2019 19:23 door AdB. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 20:08 #1025382

Iedere accu moet je met beleid behandelen. Ik heb ook wel eens een ontplofte loodaccu op de steiger zien staan.

Een lithium heeft geen zelfontlading. Dus die lader kan/moet je gewoon uitzetten als je er niet bent. Dat maakt het een stuk veiliger. ook geen zonnepaneel aan dus. Er gebeurt dan niks met de accu.

Er gaat nog wel eens een lader stuk hoor, als hij maanden achtereen staat te floaten. En als je pecht hebt wordt de spanning langdurig te hoog.
Net als bij Dennis laatst.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 feb 2019 20:11 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 22:02 #1025427

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2851
AdB schreef :
Wanneer je het Lithium accu verhaal een beetje volgt hier op ZF krijg
ik de indruk dat je een "accu-dokter" moet zijn om de boel veilig en vooral
zonder beschadigingen voor elkaar kan krijgen. Draadje van Peper, reacties
van Roos, experimenten met 2e hands EV accus (waarvoor hulde), BMS, balancing
etc etc.

Dat valt reuze mee. Bij mij aan boord voldoet een aantal in serie geplaatste LiFePO4 cellen al een paar jaar uitstekend als 12V accu. Gewoon aan elkaar verbonden, wel met goedkope balancers er op voor de zekerheid. Nauwelijks ingewikkelder dan een gewone accu plaatsen. Geen BMS. Wel een accumonitor, waar ik regelmatig op kijk; bij een Lithium accu zonder BMS is het belangrijk om geheel leeglopen te voorkomen (maar bij een loodaccu ook).
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 28 feb 2019 23:29 #1025445

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4217
roozeboos schreef :
Iedere accu moet je met beleid behandelen. Ik heb ook wel eens een ontplofte loodaccu op de steiger zien staan.

Een lithium heeft geen zelfontlading. Dus die lader kan/moet je gewoon uitzetten als je er niet bent. Dat maakt het een stuk veiliger. ook geen zonnepaneel aan dus. Er gebeurt dan niks met de accu.

Er gaat nog wel eens een lader stuk hoor, als hij maanden achtereen staat te floaten. En als je pecht hebt wordt de spanning langdurig te hoog.
Net als bij Dennis laatst.

Je luistert niet. Ik ben op zoek naar een accu die je na een weekend varen (ontlading) zonder
walstroom-lader kunt opladen met zonnepanelen en een mppt lader.
Alles kan defect en ontploffen, wederom een horror scenario..
De specs van de Firefly lijken daaraan te voldoen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 01 mrt 2019 05:39 #1025454

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4032
AdB schreef :
roozeboos schreef :
Iedere accu moet je met beleid behandelen. Ik heb ook wel eens een ontplofte loodaccu op de steiger zien staan.

Een lithium heeft geen zelfontlading. Dus die lader kan/moet je gewoon uitzetten als je er niet bent. Dat maakt het een stuk veiliger. ook geen zonnepaneel aan dus. Er gebeurt dan niks met de accu.

Er gaat nog wel eens een lader stuk hoor, als hij maanden achtereen staat te floaten. En als je pecht hebt wordt de spanning langdurig te hoog.
Net als bij Dennis laatst.

Je luistert niet. Ik ben op zoek naar een accu die je na een weekend varen (ontlading) zonder
walstroom-lader kunt opladen met zonnepanelen en een mppt lader.
Alles kan defect en ontploffen, wederom een horror scenario..
De specs van de Firefly lijken daaraan te voldoen.

A

Dat is precies wat ik doe met mijn lifepo4 accu. Heb ik geen firefly voor nodig. Tot op heden werkt mijn setup eenvoudig (bms integraal in accu) en opladen via zonnepanelen (maar soms ook de bijgeleverde oplader omdat dat kan)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 01 mrt 2019 08:53 #1025487

AdB schreef :
Ik ben op zoek naar een accu die je na een weekend varen (ontlading) zonder
walstroom-lader kunt opladen met zonnepanelen en een mppt lader.

A

Goh , dat doet het zonnepaneel op mijn boot al zo'n 20 jaar ook op mijn boot en niet met een Firefly maar met een doodgewone 100Ah accu van zo'n €109,95.
Altijd weer vol na een paar dagen.
En die gaan ook zo'n 8 jaar mee. :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 01 mrt 2019 08:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 01 mrt 2019 08:55 #1025488

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Yellow Boat schreef :
AdB schreef :
Ik ben op zoek naar een accu die je na een weekend varen (ontlading) zonder
walstroom-lader kunt opladen met zonnepanelen en een mppt lader.

A

Goh , dat doet het zonnepaneel op mijn boot al zo'n 20 jaar ook op mijn boot en niet met een Firefly maar met een doodgewone 100Ah accu van zo'n €109,95.
Altijd weer vol na een paar dagen.
En die gaan ook zo'n 8 jaar mee. :whistle:
Ad

Maar hoever heb je hem tijdens het weekend dan ontladen?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FireFly Accu 01 mrt 2019 09:01 #1025490

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
op de Helios ook al jaren, AGM 180Ah, tot 50% leeg
snap het probleem niet...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl