Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aansluiten accu's.

Aansluiten accu's. 18 apr 2019 13:52 #1038295

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1197
Volgend vraagje.
Zoals bijna iedereen heb ik een aparte start accu en 2 accu's voor de andere stroom verbruikers.
Nu heb ik 1 ding en dat werkt niet.
Omdat ik de massa aan de 2 verzorings accu's heb en de plus aan de start accu.
Nu is dat natuurlijk te verhelpen, maar moet ik alles weer open maken en daar heb ik nu niet veel zin in.
Mag ik de massa van de verzorgings accu's verbinden met de min van de start accu.
Dan is dat probleem voorlopig opgelost.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 18 apr 2019 13:54 #1038296

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Ik snap nie thelemaal wat je bedoelt.

Je startaccu heeft een plus nodig die naar de startmotor gaat. De min van de startaccu hangt ook aan de startmotor.

De plus van de serviceaccu's gaat naar het verbruikerspaneel, de min ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 18 apr 2019 13:58 #1038297

Jazeker, dat mag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 18 apr 2019 15:13 #1038311

Samengevat. Een van beide polen van alle accu's mogen altijd met elkaar verbonden worden. Normaliter zijn dat de minaansluitingen . Zolang maar de plusaansluiingen niet met elkaar verbonden zijn blijven drie accu's dus drie verschillende systemen die elkaar niet beinvloeden . Althans , als de minkabels dik genoeg zijn zodat er over de minkabels weinig tot geen spanningsverschil staat. Bij twee parallelle gebruikersaccu's zijn die twee wel verbinden aan zowel de min als de plus zodat die zich als een accu gedragen.Theoretisch zou je ook de plusaansluitingen mogen verbinden en de minaansluitingen gescheiden houden . Kun je vergelijken met vroeger oen auto's nogal eens de plus aan massa hadden en dus de min aan de draadjes naar de gebruikers ging. Functioneel maakt dat niets uit.
De achtergrond van dit alles is het feit dat de electrische stroom nu eenmaal niet verbruikt maar alleen gebruikt wordt.
Precies alle stroom ( electronen ) die een accu verlaat komt er ook weer terug , niet meer en niet minder.
Om het nog wat lastiger te maken gaan die electronen daarbij trouwens niet van de plus naar de minpool maar andersom. Electronen zijn immers negatief en niet positief. Stroom loopt dus eigenlijk van min naar plus en niet andersom ( maar vergeet dat verder maar :whistle: ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 18 apr 2019 15:21 #1038315

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Yellow Boat schreef :
Stroom loopt dus eigenlijk van min naar plus en niet andersom ( maar vergeet dat verder maar :whistle: ).
Ad
Ja dan moet je er vooral over beginnen :lol:
Elektronen gaan inderdaad van - naar +, maar de stroom loopt van + naar -.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 18 apr 2019 15:47 #1038326

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3458
Nou word ik toch nieuwsgierig!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 18 apr 2019 16:29 #1038334

:laugh: :laugh: :P
Maar omdat je het zo aardig vraagt; hier kun je de oplossing van dit dilemma lezen ( moets even zoeken want de meeste uitleg maakt e.e.a. alleen nog minder te begrijpen.
nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_stroom
Eigenlijk dus een fout uit het verleden die men maar zo heeft gelaten :huh:

Hier ook nog een website met wat meer over auto's met plus aan massa.
www.spritespot.com/Downloads/P...und%20Conversion.pdf
De Engelsen rijden dus niet allen links maar denken ook nog verkeerd om :laugh:
Nu wordt de Brexit ineens veeeeel duidelijker :huh:
Ad
Laatst bewerkt: 18 apr 2019 16:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 19 apr 2019 09:36 #1038441

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
@Re-Fresh:
Ja hoor, dat kan. Bij mij aan boord 3 accu groepen waarbij de min van alle 3 de groepen met elkaar verbonden zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 19 apr 2019 09:54 #1038448

  • kdp
  • kdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 513
kan iemand dit voor me uittekenen? Moet dit weekend 3 accu’s gaan plaatsen.
als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren
als het golft dan golft het goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 19 apr 2019 09:59 #1038450

Oe , met alle respect. hoor. Maar als je niet snapt dat de minnen aanmekaar kunnen en daar een tekening van wil, is het wellicht verstandiger om het te laten doen?
Accu's zijn bommen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 19 apr 2019 10:07 #1038452

  • kdp
  • kdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 513
Alle minnen aan elkaar snap ik prima, maar waarom zou je dat willen als je de accu’s niet parallel gaat schakelen? Ik mis het voordeel ervan denk ik.
als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren
als het golft dan golft het goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 19 apr 2019 10:19 #1038454

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
best handig alle minnen aan elkaar als je ze alle drie wil laden met de dynamo.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 19 apr 2019 10:42 #1038456

Of me een acculader op walstroom , of met een zonnepaneel .
En dan nog gescheiden met een accuscheider ( wat beter is van wel) of niet.
Maar misschien eerst eens dit boekwerkje lezen. dan wordt e.e.a. misschien wat duidelijker.
www.victronenergy.nl/upload/do...Altijd-Stroom-NL.pdf
En inderdaad , zonder enige kennis en inzicht misschien beter niet zelf aan beginnen . Je kunt weliswaar geen dodelijke schok krijgen van 12 Volt maar het gevaarvoor bijv. brand door kortsluiting of zelfs exploderende accu's is eerder nog groter dan bij 230 Volt thuis.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 19 apr 2019 10:43 #1038457

Ik ken een boot, waarvan de accu's gewoon uit elkaar geklapt zijn..................dus

WEES VOORZICHTIG.

In jouw geval: Alle minnen (met voldoende dikke kabels) aan elkaar;
Vanaf de startaccu 1 kabel naar de STARTMOTOR;
Vanaf de ander 2 accu's de + en aan elkaar (voldoende dik) en 1 kabel naar de gebruikers.
En vergeet geen ZEKERING te plaatsen vlak na de accu t.b.v. de gebruikers.

En dan uiteraard de kabels benodigd voor het laden. Door een 220V lader? of zonnepanelen? en de motor??

1 voor de startaccu en 1 voor de gebruikers.
Het liefst met een laadstroomverdeler.

En Ad geeft het al aan om goed te lezen.

Suc6.
Gert
Laatst bewerkt: 19 apr 2019 10:45 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 19 apr 2019 10:51 #1038460

Naast de open deur van het juist aansluiten is het ook belangrijk om juiste dikte kabel te gebruiken en deze juist te monteren.
Stel dat het niet helemaal lekker zit heb je overgangsweerstand en kans op brand.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 19 apr 2019 10:58 #1038462

  • kdp
  • kdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 513
Ik snap nu waarom je kan doorverbinden. Ik ga dat niet doen, ik wil start en service volledig gescheiden houden.
Acculader heeft 3 uitgangen, daarmee kan ik iedere accu apart laden. Op de motor allen de startaccu laden.
als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren
als het golft dan golft het goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 19 apr 2019 11:38 #1038470

kdp schreef :
Ik snap nu waarom je kan doorverbinden. Ik ga dat niet doen, ik wil start en service volledig gescheiden houden.
Acculader heeft 3 uitgangen, daarmee kan ik iedere accu apart laden. Op de motor allen de startaccu laden.

Kijk , en dat hoeft dus niet op die manier.
Kwestie van een accuscheider kopen voor drie accu's en je kunt ze alledrie met de motor opladen . Daarop kun je dan ook een doodgewone acculader met maar één uitgang aansluiten
Goed , kost een paar centen ( deze bijv. : www.georgekniest.nl/catalogus/...rgo-fet-diodebrug-3/ ) maar het werkt prima en nooit problemen om ook de gebruiksaccu's op te laden als er een keer geen walstroom beschikbaar is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 19 apr 2019 12:21 #1038477

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
kdp schreef :
Ik snap nu waarom je kan doorverbinden. Ik ga dat niet doen, ik wil start en service volledig gescheiden houden.
Acculader heeft 3 uitgangen, daarmee kan ik iedere accu apart laden. Op de motor allen de startaccu laden.
Grote kans dat de min van alle accu's via je lader alsnog met elkaar verbonden zijn.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 19 apr 2019 21:03 #1038563

kdp schreef :
Ik snap nu waarom je kan doorverbinden. Ik ga dat niet doen, ik wil start en service volledig gescheiden houden.
Acculader heeft 3 uitgangen, daarmee kan ik iedere accu apart laden. Op de motor allen de startaccu laden.

Als je de accu's aansluit, zoals ik omschreef, zijn ze gewoon gescheiden hoor. :sick: :sick:

Bij nader inzien, adviseer ik je toch, om er iemand bij te halen die er "verstand" van heeft.
Gert
Laatst bewerkt: 19 apr 2019 21:04 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 19 apr 2019 22:37 #1038568

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Yellow Boat schreef :
kdp schreef :
Ik snap nu waarom je kan doorverbinden. Ik ga dat niet doen, ik wil start en service volledig gescheiden houden.
Acculader heeft 3 uitgangen, daarmee kan ik iedere accu apart laden. Op de motor allen de startaccu laden.

Kijk , en dat hoeft dus niet op die manier.
Kwestie van een accuscheider kopen voor drie accu's en je kunt ze alledrie met de motor opladen . Daarop kun je dan ook een doodgewone acculader met maar één uitgang aansluiten
Goed , kost een paar centen ( deze bijv. : www.georgekniest.nl/catalogus/...rgo-fet-diodebrug-3/ ) maar het werkt prima en nooit problemen om ook de gebruiksaccu's op te laden als er een keer geen walstroom beschikbaar is.
Ad

Klopt helemaal. Ik heb die Argofet, maar nog altijd de min aan elkaar gekoppeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 20 apr 2019 07:26 #1038593

Let wel op dat je bij het gaan gebruiken van een accuscheider een aparte laaddraad moet aanleggen vanaf de dynamo naar de lader/scheider en de draad tussen dynamo en startmotor verwijdert . Normaal gaat nl. meestal de laadstroom vanaf de dynamo naar de startmotor en via de startkabel naar de startaccu.In feite wordt de startkabel dus normaal zowel voor starten als laden gebruikt.
Zou je die verbindingsdraad tussen dynamo en startmotor laten zitten blijft er een plus verbinding bestaan tussen de startaccu en de andere accu('s) en heb je dus geen gescheiden accu's .Erger nog , omdat dat een vrij vrij dunne draad is kan hij zelfs brand veroorzaken als er bijv. uit een van de accu's een grote stroom wordt getrokken en die dan via dat dunne draadje wordt bijgevuld uit de andere accu('s) .
Hier een schema hoe je een scheider aan moet sluiten .De gestippelde bestaande draad nummer 11 moet je dus verwijderen!
ps. Dit is een tekeningetje voor een Vetus Fet scheider maar voor die van Victron is het niet anders. Alleen heeft de Victron nog een extra aansluiting (energize) maar dat volgt wel uit het tweede plaatje van Victron.
Vreemd genoeg vermeld Victron dat verwijderen van dat draadje nergens in zijn handleiding voor de Argofet wat je toch wel een minpuntje kunt noemen :(
Ad

Laatst bewerkt: 20 apr 2019 08:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 19 mei 2019 13:14 #1047341

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Ik snuffelde even en kwam bij dit document van Victron.
Wat ze daar schrijven over de Dynamo ‘energize’ aansluiting slaat ook nergens op.
Zoals ik het begrijp zet de energize-aansluiting via het acculampje spanning op de D+ om de veldwikkeling te bekrachtigen, anders begint de dynamo niet met laden.
Wat ze er zelf over schrijven is gezwets van een dronken aardbei.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 19 mei 2019 14:09 #1047354

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Gijper schreef :
Ik snuffelde even en kwam bij dit document van Victron.
Wat ze daar schrijven over de Dynamo ‘energize’ aansluiting slaat ook nergens op.
Zoals ik het begrijp zet de energize-aansluiting via het acculampje spanning op de D+ om de veldwikkeling te bekrachtigen, anders begint de dynamo niet met laden.
Wat ze er zelf over schrijven is gezwets van een dronken aardbei.
Dan begrijp je het niet goed.
Door spanning op de energize aansluiting te zetten, zet de laadstroom verdeler spanning op de ingang = B aansluiting.
Daar staat bij een laadstroomverdeler normaal ge p roken geen spanning op.

Hoeveel heb je eigenlijk zelf al gedronken....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 19 mei 2019 19:52 #1047464

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
PvO schreef :
Door spanning op de energize aansluiting te zetten, zet de laadstroom verdeler spanning op de ingang = B aansluiting.
En in de dynamo zitten dan drie diodes in sperrichting dus daar bereik je niks mee.
Ze bedoelen denk ik de D+.
Ik heb niks gedronken hoor ;)
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten accu's. 19 mei 2019 20:15 #1047477

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Gijper schreef :
PvO schreef :
Door spanning op de energize aansluiting te zetten, zet de laadstroom verdeler spanning op de ingang = B aansluiting.
En in de dynamo zitten dan drie diodes in sperrichting dus daar bereik je niks mee.
Ze bedoelen denk ik de D+.
Ik heb niks gedronken hoor ;)
Niet de d+, dat zou nergens opslaan, daar staat al spanning op via het contact en het lampje.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl