Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 04 mei 2019 20:55 #1043135

Hallo,

Ik heb 1 startaccu en 2 lichtaccus's. De lichtaccus zijn even oud en van hetzelfde soort en aan elkaar gekoppeld.

Ik heb een Vetus diodesplitter en een Vetus accuschakelaar. Op deze diodesplitter is de dynamo aangesloten en uiteraard de accu's. Er is een 'sensewire' vanuit de dynamo rechstreeks op de lichtaccus aangesloten. Deze meet de spanning en stemt het dynamo laadgedrag daar op af.

Daarnaast heb ik zonnepanelen en een windgenerator. Deze zijn rechtsreeks lichtaccu's aangesloten. Dit kan namelijk niet via de diodesplitter omdat deze de spanning op de accu's meten en het laadgedrag daarop afstemmen.

Nu wil ik graag dat de startaccu 'automatisch' wordt geladen als de lichtaccu's propvol zijn (bijvoorbeeld als de spanning op de lichtaccu's groter is als 13,2 volt). Dit is vooral in de winter handig, dan blijven de accu's aan boord en de zonnepanelen leveren genoeg om de lichtaccu's vol te houden. Nu moet ik voor de startaccu maatregelen treffen met een aparte lader.

Ik denk dat dit te bereiken is met een kabel tussen de plus-polen van de start en lichtaccu met daarin een diode. Dan zouden de accu's elkaar niet negatief moeten kunnen beinvloeden lijkt me. Maar ik heb daar geen kennis van.

Iemand advies ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 04 mei 2019 21:26 #1043146

Hoi!
Ik ben bang dat je met die diode niet veel opschiet, het spanningsverlies daarover is te groot en je houdt geen zinvolle laadstroom meer over (iets van 12.6, dat is te weinig).
Een automatisch schakelend relais is het simpelst denk ik.

Ik heb ook eens een acculader voorbij zien komen die je voedt uit een andere accu. Eigenlijk een spannings-omvormer die de lading van de ene accu naar de andere overpompt en dan nog een beetje intelligent ook.
Ik geloof niet dat het C-tek was, maar een andere naam schiet me zo even niet te binnen. Ik ga eens even zoeken.

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 04 mei 2019 21:29 #1043149

Productinformatie: Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais
Het Cyrix-ct scheidingsrelais van Victron Energy is een intelligente accuscheider met microprocessor. Het relais koppelt accu's automatisch parallel als één van de accu's geladen wordt. Als de spanning daalt, doordat de accu niet langer geladen wordt, worden de accu's weer van elkaar losgekoppeld. Het Cyrix-ct relais is een uitstekend alternatief voor bijvoorbeeld een diodebrug.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 04 mei 2019 21:31 #1043150

Gevonden:

Tecmate Optimate DC to DC TM-500



Maar je moet er wel 100 euro voor over hebben, duurder dan een diode ;)

Richard
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 04 mei 2019 22:31 #1043158

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 815
Ik heb iets dergelijks qua opstelling ( maar zonder diodesplitter).
Gewoon een cyrix-ct ertussen.
Op de motor wordt eerst de startaccu bijgeladen en dan de service accus.
Via het zonnepaneel worden eerst de service accus geladen en daarna startaccu.
Als aan een van beide kanten de spanning onder een bepaald punt zakt, wordt verbinding verbroken.
Ideaal dingetje hoor..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 07:33 #1043187

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Zakt de spanning over je startaccu dan zonder gebruik zodaning in, dat je hem in de winter moet gaan bijladen ?
De startaccu met rust laten in de winter is de eenvoudigste oplossing.
Of een klein extra zonnepaneeltje dat alleen de startaccu op peil houd.

Automatische laders die je startaccu op peil moeten gaan houden tijdens de winter, (wanneer je niet vaart tenminste, en deze niet gebruikt), dat lijkt een ingewikkeld probleem te gaan worden, en de kosten om een en ander betrouwbaar op te lossen zullen mogelijk duurder zijn dan een nieuwe accu.
Of je moet zelf iets in elkaar gaan knutselen.
Volgens mij wegen de baten daarbij niet op tegen de kosten en de moeite. Op peil houden met een klein zonnepaneeltje is wellicht de eenvoudigste oplossing.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 07:43 #1043193

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Ik heb een 100w zonnepaneel die mn lichtaccu (120A)volhoud. Mn startaccu (60)welke ik alleen gebruik voor starten wordt geladen door de dynamo van de motor. Starten, de box uit, zeilen hijsen ,motor uit, accu weer vol inmiddels. Niet nodig om de startaccu in deze situatie op mn paneel aan te sluiten tenzij ik de startaccu "leen" als ik capaciteit te kort kom op mn lichtaccu. Ik heb een 1-2-both switch dus kan indien nodig zelf kiezen van welke accu ik tap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 07:46 #1043195

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Als de startaccu qua maat en dus ook gewicht niet groter is dan nodig is het ook niet zo'n toer om hem 's winters mee naar huis te nemen. Voor een motor van 25 pk is een startaccu van rond de 40 Ah genoeg. zo'n accu weegt 10 - 11 kg. Echte startaccu's zijn vrijwel allemaal van het lood-calciumtype en hebben inderdaad, zoals Tony zegt een kleine zelfontlading.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 08:04 #1043201

Door die senswire naar je lichtaccu kan de startaccu ook nooit helemaal vol geladen worden zoland de lichtaccu vol is.
Maar waarom die sensewire ?
Die kom je in de Vetus handleiding van deze dingen ( www.vetus.com/media/wysiwyg/Te...tion_instruction.pdf ) helemaal niet tegen en ook standaard zit zoiets i.h.a. niet standaard gemonteerd op een motor.
Ik heb zelf jarenlang zo'n ding van Vetus gebruikt ( www.vetus.com/en/electricity-o...2-battery-banks.html ) tot volle tevredenheid en daar ook nooit een Sense draad voor nodig gehad. Heelaas heeft dat ding een keer een zoute douche gehad en daar kunnen ze niet tegen. Nu heb ik een FET splitter van Victron omdat die veel goedkoper is dan die dingen van Vetus.
Ik zou die sensdraad maar eens weghalen.
Overigens @ Alabastine hebben die Vetus splitters net als die Fet splitters van Victron vrijwel geen spanningsverlies .


Ps. Bij het woord "diodeslitter"wordt nogal eens de fout gemaakt daarmee ook de Fet splitters te bedoelen maar dat zijn hele andere dingen. Diodesplitter shebebn inderdaad een fors spanningsverlies, Fet splitters net als scheidingsrelais juist niet.
Zelfs Kniest doet dat eigenlijk fout en "scheldt" de Fet splitters van Victron uit voor "diodebrug" :whistle: www.georgekniest.nl/catalogus/...ehoren/diodebruggen/
Foei toch.

Ad
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 08:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 09:07 #1043229

TS had had wel spediciek over een diode met een draad.
HEt klonk niet alsof hij het over iets anders had.
R.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 09:41 #1043241

Een (scotky) diode rechtstreeks tussen licht en startaccu werkt heel goed.
Een oplossing van € 0,20.
Een fit en forget oplossing.

Met de motor draaiend worden alle accu´s tot gelijk niveau geladen via de diodebrug
De start accu geeft geen stroom meer af, heeft dus alleen zelfontlading.

Wanneer de motor geen weken stilstaat zal die zelf ontlading niet hinderen.

Een diode vanaf de lichtaccu zal stroom (1A?) doorlaten zodra de lichtaccu meer spanning heeft dan startaccu + de 0.7V van de diode (Scotky zo´n 04V),

Panelen laden tot 14,4V verwacht ik, dan zal de startaccu tot 13,7 geladen kunnen worden, waar hij zonder die diode op ongeveer 12,6V zou zijn.

Ik doe dat wel eens wanneer de motor lange tijd niet draait, maar echt nodig lijkt het me niet.

Edit:
Net even gemeten accu´s 13,00V en 12,2V.
Na de diode in geschakeld 13,00V en direct naar 12,3 bij 0,7A, na 5 minuten12,4V en 0,35A
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 09:48 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 09:42 #1043243

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Zo'n cyrix-ct is niks anders dan een luxe laadrelais.

Ik heb dat jaren gedaan met een 70A relais tussen de accu's, waarbij de relaisspoel aangesloten zat op de D+ laadstroomlampje en de min van de dynamo.

Als de dynamo begon te laden -> lampje uit = relais aan en zijn beide accu's verbonden.
Motor uit = relais uit.

Zwaarder relais mag natuurlijk altijd.

De eenvoud zelf. KISS

Of gewoon een nieuw FET-brug.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 09:44 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 09:45 #1043245

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
En waarom zou je het doen, de startaccu is binnen no time vol, heb je er geen omkijken naar ook.
KISS
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 09:46 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 09:49 #1043250

henkvd schreef :
En waarom zou je het doen, de startaccu is binnen no time vol, heb je er geen omkijken naar ook.
KISS

Moet je alleen niet een paar weken de motor niet gebruiken en niet bijladen want dan kon starten wel eens tegenvallen vanwege de zelfontlading .
Ad
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 09:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 10:02 #1043259

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Yellow Boat schreef :
henkvd schreef :
En waarom zou je het doen, de startaccu is binnen no time vol, heb je er geen omkijken naar ook.
KISS

Moet je alleen niet een paar weken de motor niet gebruiken en niet bijladen want dan kon starten wel eens tegenvallen vanwege de zelfontlading .
Ad

Dan begrijp je m'n antwoord niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 10:03 #1043260

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
Als het alleen om de Winter gaat waarom dan niet de startaccu loskoppelen en hier een onderhoudsladertje op? Of denk ik nu te simpel?
Mystere 26 1973
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 11:15 door hengelst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 10:22 #1043268

Hm... zit nog even te denken: Een diode is waarschijnlijk een slecht idee.

Bij het starten daalt de spanning op de startaccu flink, misschien tot 10 volt.
Als het zonnig is, en de lichtaccus worden op dat moment geladen, kan de spanning van die accus 14.4 volt zijn. Het spanningsverschil over de diode is dan 4.4 volt. Haal daar de diodespanning vanaf en je houdt zeker 3.8 volt over.
De stroom wordt alleen beperkt door de weerstand van de (korte) draad, dat is vrijwel niets.

Ik ben bang dat die diode direct doorbrandt... of je moet echt een hele dikke diode nemen...

R.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 10:42 #1043276

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Ik zou die oranje Tecmate pakken. Intelligente lader voor je startaccu. Kost een paar knaken, heb je ook wat. In de oldtimer heb ik ook een intelligente lader en de accu zit er al veertien jaar in.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 11:03 #1043286

Die diode werkt al meer dan 20 jaar perfect bij mij.
Is al vele malen vergeten uit te schakelen, met starten wordt hij niet eens merkbaar warmer.

En wat is er op tegen om in diezelfde draad een zekeringetje te zetten?
Beginnen met 2A en wanneer dit bij starten de geest geeft iets hoger tot je de juiste waarde hebt!

Wanneer de spanning van de startaccu tot 10V zakt is er een probleem met de startaccu.
Met 4V verschil tussen 2 accu´s loopt er misschien een stroom van 3A.
Mogelijk is er al moeite met starten omdat deze vraag naar boven komt.
De weerstand is de diode + de draad + de accuweerstand!!!

En wat is er tegen op te meten.
METEN IS WETEN, GISSEN IS MISSEN.

Een simpele, overzichtelijk en vooral GOEDKOPE oplossing, daar ga je toch niet voor veel geld iets ingewikkelds voor nemen?

€ 0.50 of € 20.00
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 11:09 #1043292

Saeftinge: Welke diode heb jij dan, ik ben serieus benieuwd! :)
Als het draadje een weesrtand heeft van 0.01 ohm, dan is de stroom erdoor bij 3 volt 300 ampere.
10 volt is niet zo gek als de accu niet zo goed meer is en de startstroom groot. Ik geloof dat een goede accu de spanning boven die 10 houdt. Zal in de praktijk hoger zijn inderdaaad, en dus de stroom door die diode navenant lager.
Maar toch... vertel mij wat je hebt.

Richard

PS:
TS heeft zijn zonnelader en windgenerator nog op de lichtaccu's aangesloten!
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 11:19 door Alabastine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 11:29 #1043301

Het is gewoon een diode uit de doos met electraspullen die in de loop der jaren verzameld zijn. 9mm rond. Meer dan 10A verwacht ik

De weerstand van het draadje is niet bepalend, het is juist de weerstand van de accu die de stroom begrenst.

Wanneer die accu slecht is kan de stroom wat oplopen, nou daar is een zekeringetje in dezelfde draad een perfecte oplossing voor.
Nooit zaken ingewikkelder maken dan nodig is.

Dat draadje met diode is bij mij 15 cm lang en zit tussen de beide accu aansluitingen op de diode brug, heel overzichtelijk en bereikbaar.

De spanningsval over de diode verhindert het langdurig gassen van de startaccu, houdt hem min of meer op float spanning.
Dus helemaal geen probleem wanneer vergeten wordt om de verbinding te verbreken.




Die wind en zon laders op de lichtaccu´s is prima toch, dáár verbruik je de stroom.
Zoveel als mogelijk direct in de licht periode, dan gaat er minder via de accu met 60% rendement en zijn de cicly van de accu ook kleiner.
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 11:41 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 11:29 #1043302

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Hier een 100 A Schottkydiode, Vdrop 0,2 V.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 11:29 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 11:37 #1043304

Ja, zoiets moet je dan aan denken.

@Saeftinge:
Interne weerstand van een accu is in de milli-ohm range, hou het op 10 mOhm. Dan nog kom ik aan meer dan 100 ampere.
Ik denk dat jij geen extra laders hebt op de lichtaccu's, klopt dat?

En:
Proberen = leren! (hehe)
Als ik zelf 2 accus hier had, had ik het al gedaan. Maar ik heb ze niet :(
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 11:39 door Alabastine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 11:48 #1043308

@Saeftinge:
Ik bedoel dat door die 2 laders de spanning op de lichtaccu beduidend hoger is dan de spanning van de startaccu.
En de stroom van die laders gaat dus direct door de diode naar de startaccu als je gaat starten!
R.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu 'laden als lichtaccus propvol zijn 05 mei 2019 11:56 #1043311

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
TS wil die oplossing voor tijdens de winterstop.
Lichtaccu's op wind en zon. Startaccu niets.
En dat is vermoedelijk niet zo schitterend voor de startaccu gedurenden 3 a 4 maanden.

Een diode zou misschien ook wel kunnen.

Een klein zonnepaneel is daarvoor volgens mij ook een goede oplossing.
Gaat de startaccu op zonnige dagen van een beetje elektriciteit voorzien, voldoende om de zelfontlading te compenseren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl